2023-08-28, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan ”risky” för en 17-18 åring innebära nåt i stil med att det är en jäkligt dålig idé, mer än att bara innebära att det är ett bedömning av riskfaktorn?

Annars kan man väl konstatera att det kanske varit en utmaning för MH att hantera en polare som ska mörda halva bekantskapskretsen emellanåt.
Att JJ är en fullblodspsykopat innebär ju intr i samma veva att MH vill att alla som JJ drömmer om ska dö ska det tänker jag.

Det kan hända att hon har andra planer för framtiden än att sitta nåt decennium i finkan. Däremot så verkar det funnits nån form av medlöpartendens hos henne, men vad den bottnar i behöver inte per automatik betyda att MH är lika mordisk som JJ vars konsekvenstänk och konflikthantering lämnar mer att önska minst sagt.

Man kan leka med tanken att Tove hade levt idag om det var MH som hade huvudbeefen med Tove och inte JJ? MH kan anses som svagbegåvad, men hon har iaf ”vett” att förstå riskfaktorn i vissa sammanhang. Det inbegriper att när hjälpa en kompis frakta lik inte ta med mobiltelefon på den rundan osv.
Jag skrev inte att M är lika mordisk som J och har aldrig skrivit.
Jag skrev om att vara medlöpare då J vill mörda tex sitt ex. Vilket J garanterat är upphov till, det betvivlar väl knappast nån.

Visste inte att J var fullblodspsykopat. Vad har hon för poäng på Pcl-r?
Citera
2023-08-28, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det handlar inte om att du inte får ha din åsikt eller hur.

Det handlar om att du försöker påskina att Maja har varit med och smitt planer om mordbränder genom luddiga formuleringar.

Jag tror inte många tycker att det Maja har erkänt att hon har gjort och undanhållit att komma ut är fruktansvärt. Det är inte det vi pratar om.

Det är också en av dina retoriska knep.
Maja har allt förmedlat detta utan min hjälp med "luddiga formuleringar. "

Om hon agerar alibi är hon väl involverad?
Citera
2023-08-28, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Maja har allt förmedlat detta utan min hjälp med "luddiga formuleringar. "

Om hon agerar alibi är hon väl involverad?

Involverad är hon i allra högsta grad genom att ta hand om mobilen.

Det är dock inte samma sak som att vara delaktig i planeringen.
Citera
2023-08-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För att tydliggöra detta, för jag misstänker att du inte riktigt förstått vad jag skrivit:
För att dömas för Medhjälp till mord så krävs uppsåt, dvs uppsåt att hjälpa till att beröva annan människa livet. När du då tar upp att M.H "spanat" på Tove på Nöjet och därefter följt med J.J, tillsammans med Tove, till lägenheten så är detta helt ointressant så länge det inte går att visa att ett mord på Tove var planerat vid det laget. Tingsrätten har i sin tur varit väldigt tydliga med att det inte är visat att man tog med Tove till lägenheten för att mörda henne. Kan man då inte bevisa någon mordplanering så kan inte M.H lastas för det hon gjort på Nöjet eller för att hon väljer att följa med till lägenheten.

M.H visste alldeles säkert vad Johanna hade för åsikter om Tove. Men vad har det med saken att göra? Att veta att X tycker väldigt illa om Y är ju inget medhjälp till mord!? Inte ens att i största allmänhet veta att X skulle vilja att Y dödas är att betrakta som medhjälp till mord.

Så sammanfattningsvis, med den bevisning och de omständigheterna vi har, så är den enda handlingen man med säkerhet kan säga ha varit ett medhjälp till mord är det M.H påstås ha gjort mot Tove medans J.J strypt henne...och som redan sagt så är den handlingen tillräckligt för att dömas till Mord (gemensamt och i samförstånd).

Om du menar att uppsåtet var att mörda Maja behöver den inte vara planerad flera timmar i förväg eller dagar osv utan där och då gärningen sker.
Planlagt mord finns inte svensk rättsretorik som du vill ha det till utan vi använder utrycket uppsåt.

Och det har stor betydelse att Maja är medveten om Johannas tyckande och tidigare handlingar och dessutom medverkar till brottsliga gärningar.

Om du påstår att inte Maja har medverkat varken vid försöket till mordbrand eller att medverkat till att fånga upp Tove från Nöjet.

Ja du! Då vet tydligen inte jag vad medverka har för innebörd och du är jätte intelligent och vet desto bättre.
Citera
2023-08-28, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan ”risky” för en 17-18 åring innebära nåt i stil med att det är en jäkligt dålig idé, mer än att bara innebära att det är ett bedömning av riskfaktorn?

Annars kan man väl konstatera att det kanske varit en utmaning för MH att hantera en polare som ska mörda halva bekantskapskretsen emellanåt.
Att JJ är en fullblodspsykopat innebär ju intr i samma veva att MH vill att alla som JJ drömmer om ska dö ska det tänker jag.

Det kan hända att hon har andra planer för framtiden än att sitta nåt decennium i finkan. Däremot så verkar det funnits nån form av medlöpartendens hos henne, men vad den bottnar i behöver inte per automatik betyda att MH är lika mordisk som JJ vars konsekvenstänk och konflikthantering lämnar mer att önska minst sagt.

Man kan leka med tanken att Tove hade levt idag om det var MH som hade huvudbeefen med Tove och inte JJ? MH kan anses som svagbegåvad, men hon har iaf ”vett” att förstå riskfaktorn i vissa sammanhang. Det inbegriper att när hjälpa en kompis frakta lik inte ta med mobiltelefon på den rundan osv.

Om man ska nagelfara Majas sätt att ”prata” med Johanna här, känns det redan i att hon skriver typ ” jag är inte rädd” som att Johanna skulle misstänka att hon inte vill och att hon måste försvara sig redan i förväg. Har hon ens fått frågan? Nä.

Det känns lite risky, är även det något vagt försök att undkomma, men ändå inte säga nej helt och hållet.

Jag är inte rädd… det får mig att tro att det är exakt det hon är och hon vet att Johanna inte gillar det.

Det låter hur kuvat som helst i mina öron.
Citera
2023-08-28, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:

Vetskap om mordplaner tre ggr.
Är hem till J på kvällen och ser attiraljerna som J ska använda för att låta My och Tove brinna inne.
Fy fan är min spontana reaktion.

Involverad ang mobilen som alibi dess innan.
Ligger och väntar på J som är ute i blond peruk och glasögon.

Medlöpare till Johannas mordplaner.

Lägg nu ner ditt ordbajseri.
Citera
2023-08-28, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det stämmer inte alls. Domstolen har ett långt resonemang om varför de bedömer att det troligaste scenariot för ljuden grannen hör kommer från en Tove som gör motstånd under en kamp i badrummet. Läs om!

I resonemanget ingår att rätten ifrågasätter varför Johanna inte har några skador på sin kropp, trots att hon är barbent och Tove är en vältränad tjej som inte skulle gett sig utan strid enligt sin pojkvän. Det stämmer med att Tove inte kan göra motstånd med sina händer. Det i sin tur kopplar rätten till Johannas uppgift att Maja håller Toves händer. De kommer fram till att Johanna inte har vinning av uppgiften och finner den därför trovärdig. (De säger också på något ställe att de varit två mot en, vilket gör brottet allvarligare. Så Johanna har verkligen förlorat på att säga att Maja deltog, det är inget att spekulera om.)

Domstolen resonerar på separat plats i domen om Majas uppgifter att Tove inte fanns i lägenheten när hon går på toa vid 02:43. Rätten bedömer att det inte fanns tid för Johanna att skaffa undan kroppen till ett hemligt gömställe och röja upp på toa. Majas historia är inte trovärdig. Hon har alltså i rättens ögon inte lämnat någon egen förklaring som på ett trovärdigt sätt motsäger Johannas uppgifter. Det säger rätten tydligt.

Vad är oklart?

Ja, nu återkommer du till ljuden som grannen berättar om och att rätten anser de trovärdiga.

Ja, det är ju mycket troligt att det kommer från mordet. Jag säger inte emot det ju?

Johanna har ju dessutom erkänt en fällning och stryptag.

De enda ljud som Maja skulle kunna vara delaktig i sedan är de ljud som jag anser att rätten inte motiverar eller resonerar runt, är de ljud som grannen beskriver som slag / tramp i rätten men i domen slår man fast utan vidare förklaring till att det är sparkar.

Inget resonemang om varför det är uteslutet att det inte skulle kunna vara konvulsionsfasen.

Man vara slår fast att det måste vara sparkar pga av att Tove är fasthållen av två personer.
Citera
2023-08-28, 18:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Nu förvränger du det jag skriver så att jag plötsligt säger saker som jag aldrig har påstått.

Var har jag skrivit och påstått det du skriver, att Maja har sovit dig genom hela mordet, att hon inget hört???

Att förenkla mordet till att tre gick in genom en dörr och två ut, det håller inte.

Tur att vårt rättssystem kräver lite mer än så.

Även den fula beskrivningen ( omskrivningen) du gör av allt jag faktiskt skrivit om varför jag i första hand har en tro om vad som hände, till en förenkling till att det handlar om att Maja är svart, det är nedlåtande, förminskande och brukar kallas härskarteknik.

Att bemötas av sådana föraktfulla kommenterar ( som någon annan i tråden gjorde igår, där man kallas för typ fet miljökärring eller liknande) när man argumenterar, länkar, citerar och själv inte är föraktfull, det förstör tråden, men också visar på egen oförmåga att föra fram sina argument.

Glöm inte att vi är människor bakom våra nick.
Jag står fast vid det fetade. Du skriver långa haranger dagligen och allt från ditt eget huvud. Hur många gånger du än skriver vilken oskyldig lammunge Maja är så kommer hon aldrig bli en sån. Tur att det är kunniga och inte folk med känslosvall för en mördare som ska döma i rätten.
Citera
2023-08-28, 18:20
Medlem
Citat:

Så du menar att Maja inte har en aning om Johannas planer?
Citera
2023-08-28, 18:21
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så du menar att Maja inte har en aning om Johannas planer?

Hur i hela friden skall vi kunna veta det?
Citera
2023-08-28, 18:36
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Jag skrev inte att M är lika mordisk som J och har aldrig skrivit.
Jag skrev om att vara medlöpare då J vill mörda tex sitt ex. Vilket J garanterat är upphov till, det betvivlar väl knappast nån.

Visste inte att J var fullblodspsykopat. Vad har hon för poäng på Pcl-r?

Det visste inte jag heller.

Jag hade inte en aning om att Avel har träffat JJ, läst hennes journal. Ej heller att Avel har kompetensen att att konstatera att JJ är fullblodspsykopat…

Men, man lär sig något nytt, varje dag i denna tråden avseende mordet på Tove…
Citera
2023-08-28, 18:37
Medlem
Citat:
Men herre gud...
Ja hon är med i mordplaner.
Maja VET i förväg att J ska mörda folk. Hon vet om J:s mordplaner, hon är således involverad skrev jag.
Hon gör inte ett skit, snarare skriver om att hon inte är rädd men nåt om att det är risky när det handlar om att mörda Tove och My
.
När det gällde exet är hon mer involverad och ska agera alibi.
Om sen J är den som i huvudsak planerar mord och vill döda antagonister så är hon trots allt medlöpare.
Skulle rätten ha överseende med Maja om nån dött?
Ställer mig ytterst tveksam.

Nej, jag förringar inte ett dugg efter att ha läst fup. Jag håller däremot inte med dig på den bild du presenterar.
Det finns fler synsätt och åsikter än det spår du kör.
Ditt bs om min retorik har jag hört till leda i just tråden om LW. Samma reaktion när jag inte håller med dig.

Jag har min åsikt och du kan behålla din.

Precis så! Du är en få vettiga skribenter i denna tråd. Flikar in ibland bara, för att skydda mig själv. Jag blir bara förbannad när jag läser allt om den "efterblivna manipulerade stackars Maja".
Blir glad över att det finns några vettiga människor!
Får för övrigt några goda skratt av ziggarillen.
Det är en sjuk värld vi har hamnat i när folk tycker synd om Maja!!
Det är INTE synd om Maja, inte ett skvatt! Tove och hennes anhöriga är offrena här, inga andra och det borde varje normal människa fatta, utom de närmast anhöriga till Maja som troligtvis vill förneka att hon har gjort alla dessa hemska saker. Men jag kan säga att den lilla skara av familj och vänner jag har, hade tagit avstånd från mig direkt om jag hade gjort så vidriga saker och hållit käft + ljuga! Vidrigt är bara förnamnet... Synd att denna tråd nästan bara handlar om Maja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in