2023-08-28, 17:26
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusaren94
Tror lite som halaltarzan att typ en brandsläckare/skumsläckare hade varit enkelt och diskret. Finns ju dem mindre varianterna som är betydligt mer lätthanterliga. Drar du en sånn mot en person som inte är helt beredd och sedan kan du bara slå med släckaren densjälv, alt. ha något enklare vapen där såsom kniv? Tänker att du där under någon sekund hinner komma nära personen och då ådstakomma skada utan större risk för digsjälv.
Allt bygger ju dock lite på hur många sekunder du har att förbereda dig på? Om någon plötsligt rycker upp din dörr och du finns precis i närheten kan det ju vara svårt att hinna hämta "vapen", men får du en indikation på det hela så klart du har en annan chans att förbereda dig lite.
Brandsläckare känns otympligt och fungerar nog mest vid överraskning, typ komma bakifrån och dänga den i huvudet...

Ja jo det lär bli svårt att gardera sig för alla tänkbara situationer.
Citera
2023-08-28, 17:28
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vanlig expanderbatong https://www.tacstore.se/batonger/ordningsvakt-batonger/asp-expanderbatong-21-med-rps-ov-markning
Nackdelar: Förhållandevis dyr och ibland inte helt lätt att köpa som privatperson. Köp ingen kina-skit, deras blötjärn går sönder om man slår hårt. Går under knivlagen om du skulle få för dig ha den på dig när du går på stan eller ha den i bilen.
Jag får se till att känna på en... men +2k känns overkill
Citera
2023-08-28, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
Så tänkte jag också, enkelt o effektivt

Ja, om jag ska vidareutveckla resonemanget.

en halvmeterlångt rör kan du lägga på flera platser i bostaden lättåkomligt, ovanpå garderober, hatthyllan i hallen.
En sving mot skallen på förövaren så är det över, om första svingen "missar" kan du ändå greppa ändarna på järnröret och ha ett bra försvar, kommer göra jävligt ont för förövaren att slå eller hugga mot ett järnrör.

Ett riktigt hårt slag mot knäskålen så är knäet förstörst, eller ett bra rapp mot bröstet så har du knäckt ett revben, sen kan du även pressa och hålla undan med ena änden, kommer bli bra om du kan hantera det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jag har bl.a. en brandsläckare hemma som kan fungera som både att förblinda och att dra i pallet på någon. Men i regel har folk väldigt bra grejor hemma att försvara sig med men sen gäller det att ha kulorna att använda dem också.

Brandsläckare är nog det mest underskattade för självförsvar.
Finns ingen som fullföljer en attack om de då inte har ansiktskydd eller gasmask på dig.
Sen någon form av batong för att kunna göra stor skada på nära håll.

Vill man kunna försvara sig utan tillhyggen så bör man nog träna någon form av grappling eller BJJ (brasiliansk Jiu-jiutsu) ihop med Krav Maga. Kanske boxning oxå för att lära sig att ta en smäll utan att bli paralyserad.
Citera
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Rekommenderar gjutjärnsstekpanna av lite mindre modell. https://www.clasohlson.com/se/Stekpanna-gjutj%C3%A4rn-17-cm/p/44-2654?gclid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4kPx43DOlYoFtp XTRMObwMJpG5lgHn-fk80lII4oudqOzMPsYvVbwEaAlzWEA Lw_wcB
Perfekt storlek att svinga i närstrid och svår att klassa som ett vapen om man bankar för hårt. Dessutom
kan man steka ett ägg om man vill. Win-win.😎
Lite kort räckvidd och gäller att man träffar på rätt ställe... men ja att slå två flugor i en smäll är ju inte fel
Citera
2023-08-28, 17:34
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag kör med en mycket rejäl kofot. Lämplig för både hugg och slag och man kan välja sida beroende på hur allvarlig situationen är.
Kofot är ingen dum idé. Då kan man också välja om man vill köra snälla sidan eller elaka sidan
Citera
2023-08-28, 17:35
Medlem
Citat:
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

För att vara på den säkra sidan bör man alltid ha en gryta kokande bly på spisen. Smält beck funkar också. Skållningen av fienden bör följas upp med hugg och slag av svärd, yxa eller hillebard.
Citera
2023-08-28, 17:36
Medlem
Megamindfulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Brandsläckare är nog det mest underskattade för självförsvar.
Finns ingen som fullföljer en attack om de då inte har ansiktskydd eller gasmask på dig.
Sen någon form av batong för att kunna göra stor skada på nära håll.

Vill man kunna försvara sig utan tillhyggen så bör man nog träna någon form av grappling eller BJJ (brasiliansk Jiu-jiutsu) ihop med Krav Maga. Kanske boxning oxå för att lära sig att ta en smäll utan att bli paralyserad.
Jo men att släppa ut pulver i hemmet o sen behöva sanera känns knäppt, då är det ju nästan bättre att låta tjuven ta vad hen vill...
Citera
2023-08-28, 17:41
Medlem
Citat:
Jo men att släppa ut pulver i hemmet o sen behöva sanera känns knäppt, då är det ju nästan bättre att låta tjuven ta vad hen vill...

Jag trodde att tråden handlade om att försvara sig.

Annars är väl bättre dörrar/fönster och marknadens bästa larm ett vettigt alternativ.

Skulle även kunna tänka mig att sätta in gallergrindar om man har alla sovrum på ett plan, så att dörren slår igen vid inbrott, så att man därigenom slipper slåss med inbrottstjuvar.
Det går snabbare för polis/Security att komma till platsen än att ta sig igenom det, typ.
Citera
2023-08-28, 17:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
Ett kortare järnrör, skulle välja en dimension runt 25mm i diameter, lättsvungat men kommer lämna ett rejält hack i huvudet vid en sving, vid inbrott så blir det ofta "close combat" på några sekunder, skjutvapen kommer leda till en massa problem, järnrör kan du sprida ut i bostaden och ett slag mot huvudet släcker de flest.

https://montano.se/product.html/stalror

Jag håller med dig. Man vill ha något som går att använda i en mindre hall utan att träffa kläder, väggar, garderober eller tak beroende på hur man svingar.
Hade ett rostfritt helgjuten cylinder förr som jag hade med på fisketurer, i ena änden var det dubbel krympslang för lite skönt grepp. Den var kanske 25 cm lång och vägde säkert 4 kilo eller något. Stum och skulle garanterat göra jävligt ont även vid en halvträff.
Den var klart overkill för att slå ihjäl fiskar då jag själv var helt värdelös på denna hobby och ändå aldrig fick något. Hade jag slagit på en fisk med den så hade huvudet garanterat blivit mos.
Citera
2023-08-28, 17:55
Bannlyst
En kraft skruvmejsel modell större.
Citera
2023-08-28, 17:57
Bannlyst

Fan, nu när du nämner det, haft liknande "nackare" för fiske med mig, betydligt tunnare än 25mm, helgjutet på kanske 10 mm i diameter och en längd på 20-25 cm, med ett pålimmat lager av läder i ena änden för grepp, någon gång missa man väl och träffade handen som häll gäddan, det kändes bra jävla mycket, trots en 70-procentig sving...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in