2023-08-28, 15:22
Medlem
Megamindfulls avatar
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Citera
2023-08-28, 15:24
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Egengjord brakare?
Citera
2023-08-28, 15:29
Medlem
Eponumoss avatar
”Hemmafixat stålrör”

Vad är det för fel på en vettig batong?

Sen är det förstås så att inget vapen kommer hjälpa dig om du inte kan hantera det, så oavsett vad du väljer bör du träna åtminstone ett, gärna några stycken, inledande manövrar, minst ett pivot-slag samt en eller två kombinationer.
Citera
2023-08-28, 15:30
Bannlyst
Ett kortare järnrör, skulle välja en dimension runt 25mm i diameter, lättsvungat men kommer lämna ett rejält hack i huvudet vid en sving, vid inbrott så blir det ofta "close combat" på några sekunder, skjutvapen kommer leda till en massa problem, järnrör kan du sprida ut i bostaden och ett slag mot huvudet släcker de flest.

https://montano.se/product.html/stalror
Citera
2023-08-28, 15:35
Medlem
halaltarzans avatar
Jag har bl.a. en brandsläckare hemma som kan fungera som både att förblinda och att dra i pallet på någon. Men i regel har folk väldigt bra grejor hemma att försvara sig med men sen gäller det att ha kulorna att använda dem också.
Citera
2023-08-28, 15:36
Medlem
peterZiipens avatar
Basebollträt i Walking Dead som har taggtråd kan vara ett vettigt alternativ:
https://postimg.cc/yW7V281C

Nackdelen är väl att det eventuellt kan fastna i klädesplagg.
Citera
2023-08-28, 15:47
Medlem
Kolwezi-Nisses avatar
Om du har en eldstad hemma så kanske det finns en eldgaffel eller liknande av kraftigare modell som kan vara användbar, de kiten brukar även innehålla en sorts skyffel för att rensa aska som eventuellt kan vara användbar.

Annars kan jag rekomendera KLAS (Kort Lätt AttackSpade) som jag hade i lumpen..
Citera
2023-08-28, 15:52
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.

Vad menar du? Ett basebollträ orsakar enorm skada, problemet är att de är otympliga att använda jämfört med t.ex batong.

Citat:
Compoundbåge
Kraftig slangbella
Kaststjärnor

Actionhjälte-vapen som är orimliga att använda i bråk. Att försöka ladda och skjuta båge och slangbella eller kasta kaststjärnor med någon springandes mot dig låter som ett projekt dömt att misslyckas. Missar du något av dessa är du körd och din motståndare är om något än mer aggressiv och desperat. Dessutom är det inte som på film att någon nödvändigtvis omedelbart blir utslagen. Du kan sätta en pil i någon och personen kan fortfarande attackera dig beroende på var den sitter.

Citat:
Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Tungt och otympligt men kan givetvis orsaka rejäl skada. Men missar du en sving tar det tid för nästa och din motståndare har gott om tid att kontra.

Personligen hade jag nog valt snabbare vapen. Kniv modell längre är ju inte dumt om man inte har något emot att skada rejält. Du nämnde ju själv samurajsvärd. Batong funkar ju med. Annars kan man ju använda kedja eller en stålvajer med handtag på, eventuellt en påsvetsad mutter längst ut. Fördelen med vajer jämfört med batong är att det är riktigt svårt att greppa tag i en vajer. Tror nog jag hade valt stålvajern om jag inte hade varit ute efter att döda.
Citera
2023-08-28, 15:57
Medlem
Onanikrems avatar
Vanlig expanderbatong https://www.tacstore.se/batonger/ordningsvakt-batonger/asp-expanderbatong-21-med-rps-ov-markning
Nackdelar: Förhållandevis dyr och ibland inte helt lätt att köpa som privatperson. Köp ingen kina-skit, deras blötjärn går sönder om man slår hårt. Går under knivlagen om du skulle få för dig ha den på dig när du går på stan eller ha den i bilen.
Citera
2023-08-28, 16:01
Medlem
Snusaren94s avatar
Tror lite som halaltarzan att typ en brandsläckare/skumsläckare hade varit enkelt och diskret. Finns ju dem mindre varianterna som är betydligt mer lätthanterliga. Drar du en sånn mot en person som inte är helt beredd och sedan kan du bara slå med släckaren densjälv, alt. ha något enklare vapen där såsom kniv? Tänker att du där under någon sekund hinner komma nära personen och då ådstakomma skada utan större risk för digsjälv.
Allt bygger ju dock lite på hur många sekunder du har att förbereda dig på? Om någon plötsligt rycker upp din dörr och du finns precis i närheten kan det ju vara svårt att hinna hämta "vapen", men får du en indikation på det hela så klart du har en annan chans att förbereda dig lite.
Citera
2023-08-28, 16:04
Medlem
Klagans avatar
Citat:
..Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.
Rekommenderar gjutjärnsstekpanna av lite mindre modell. https://www.clasohlson.com/se/Stekpanna-gjutj%C3%A4rn-17-cm/p/44-2654?gclid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4kPx43DOlYoFtp XTRMObwMJpG5lgHn-fk80lII4oudqOzMPsYvVbwEaAlzWEA Lw_wcB
Perfekt storlek att svinga i närstrid och svår att klassa som ett vapen om man bankar för hårt. Dessutom
kan man steka ett ägg om man vill. Win-win.😎
Citera
2023-08-28, 16:09
Medlem
a-mortals avatar
En slaga med spikar vore det mest avskräckande tycker jag. Något som troligen är olagligt men effektivt är fotanglar, bara hälla ut en låda över golvet. Sedan kan du stå och vifta med slagan.

Usch nä, det räcker med gullökssprej. Inte så skrämmande, men farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in