Citat:
Om vi leker med tanken att det enbart var Johanna och Tove i lägenheten. Då hade varenda kriminalare kliat sig i huvudet och undrat, hur fasiken gick detta till? J har ju inte en enda skråma på sig, trots att grannarna vittnar om dunsar, fotsteg, sparkar i vägg under flera minuter. Hur lyckades hon med det som ingen svensk kvinna tidigare lyckats med i svensk kriminalhistoria?
Nu råkar det vara så att J s bästa kompis befann sig i enrummaren under aktuell tid. En kompis som timmen innan motat bort offret fysiskt från en konfrontation, samt ville få offret utslängt. Det är också bevisat att hon ljugit om sina förehavande både innan dom kom till lägenheten och tiden dom befann sig i lägenheten. Hon har hjälpt till att göra sig av med offrets tillhörigheter. Hon har hjälpt till att dumpa kroppen. Hon berättade inte vart kroppen låg, och hon ljög ända tills polisen lurade henne med att J berättat att dom båda var ute vid dumpningsplatsen. Därefter forsätter hon att ljuga om allt ifrån sin berusning, kräkningar, sömn och skyller precis allting på sim fd bästa kompis som hon helt plötsligt är rädd för. Trots att hon ett par förhör tidigare berättat om deras fina jämbördiga vänskap, och svarat på en direkt fråga att hon inte är rädd för J.
Vad tror du RL menar med överaskningsfaktorn? Det är ett svepande begrepp som behövs specificeras från fall till fall. Och när hon säger att det inte behöver finnas avvärjningsskador om offret är inkapaciterad är ganska självklart. Då måste man titta på vilka alternativ till inkapacitering det fanns. Kan hon ha varit bunden? Nej. Kan hon varit medvetslös? Nej. Kan J på egen hand låst fast T s armar med sin egen kropp? Nej. Då återstår det att M som bevisligen inte sov vid tillfället höll fast i T s armar. Precis det som J säger, trots att J sätter sig i en sämre sits när hon berättar det.
Nu råkar det vara så att J s bästa kompis befann sig i enrummaren under aktuell tid. En kompis som timmen innan motat bort offret fysiskt från en konfrontation, samt ville få offret utslängt. Det är också bevisat att hon ljugit om sina förehavande både innan dom kom till lägenheten och tiden dom befann sig i lägenheten. Hon har hjälpt till att göra sig av med offrets tillhörigheter. Hon har hjälpt till att dumpa kroppen. Hon berättade inte vart kroppen låg, och hon ljög ända tills polisen lurade henne med att J berättat att dom båda var ute vid dumpningsplatsen. Därefter forsätter hon att ljuga om allt ifrån sin berusning, kräkningar, sömn och skyller precis allting på sim fd bästa kompis som hon helt plötsligt är rädd för. Trots att hon ett par förhör tidigare berättat om deras fina jämbördiga vänskap, och svarat på en direkt fråga att hon inte är rädd för J.
Vad tror du RL menar med överaskningsfaktorn? Det är ett svepande begrepp som behövs specificeras från fall till fall. Och när hon säger att det inte behöver finnas avvärjningsskador om offret är inkapaciterad är ganska självklart. Då måste man titta på vilka alternativ till inkapacitering det fanns. Kan hon ha varit bunden? Nej. Kan hon varit medvetslös? Nej. Kan J på egen hand låst fast T s armar med sin egen kropp? Nej. Då återstår det att M som bevisligen inte sov vid tillfället höll fast i T s armar. Precis det som J säger, trots att J sätter sig i en sämre sits när hon berättar det.
Jag är inte lika säker som du att utredarna inte skulle tro att det är Johanna som dödat Tove ensam.
Johanna berättar ju om en fällning som fått Tove att falla handlöst baklänges? Hon ska enligt Johanna själv slagit i både rygg och huvud. Och enligt grannarna var det en duns som fick dom att reagera?
Även rättsläkaren skriver att det finns en huvudskada med motsvarande blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna?
Dessutom står det i det rättsmedicinska protokollet att viss medvetandesänkning kan inte uteslutas när det handlar om denna huvudskada?
I rätten vittnar rättsläkaren om att Tove kunnat få hjärnskakning av huvudskadan?
Är du helt säker på att det inte går att skada någon först ; (fysiskt jmf bara) genom överrumpling, en fällning eller genom ett slag bakifrån i huvudet med ett tillhygge?
Och sedan strypa?
Det finns massor av fall där helt oskyldiga hjälpt till att göra sig av med en kropp.
Vi har diskuterat detta många gånger, men jag tror att Maja mycket väl fattar att Johanna dödat Tove. Hon vet mycket väl att det inte är en olycka. Maja vet att det inte är läge att fråga där och då.
Hon är under starkt inflytande av vad jag tror en narcissist och förmodligen psykopat.
MSN tjafsar inte med en sådan som just mördat va?