2023-08-28, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om vi leker med tanken att det enbart var Johanna och Tove i lägenheten. Då hade varenda kriminalare kliat sig i huvudet och undrat, hur fasiken gick detta till? J har ju inte en enda skråma på sig, trots att grannarna vittnar om dunsar, fotsteg, sparkar i vägg under flera minuter. Hur lyckades hon med det som ingen svensk kvinna tidigare lyckats med i svensk kriminalhistoria?

Nu råkar det vara så att J s bästa kompis befann sig i enrummaren under aktuell tid. En kompis som timmen innan motat bort offret fysiskt från en konfrontation, samt ville få offret utslängt. Det är också bevisat att hon ljugit om sina förehavande både innan dom kom till lägenheten och tiden dom befann sig i lägenheten. Hon har hjälpt till att göra sig av med offrets tillhörigheter. Hon har hjälpt till att dumpa kroppen. Hon berättade inte vart kroppen låg, och hon ljög ända tills polisen lurade henne med att J berättat att dom båda var ute vid dumpningsplatsen. Därefter forsätter hon att ljuga om allt ifrån sin berusning, kräkningar, sömn och skyller precis allting på sim fd bästa kompis som hon helt plötsligt är rädd för. Trots att hon ett par förhör tidigare berättat om deras fina jämbördiga vänskap, och svarat på en direkt fråga att hon inte är rädd för J.

Vad tror du RL menar med överaskningsfaktorn? Det är ett svepande begrepp som behövs specificeras från fall till fall. Och när hon säger att det inte behöver finnas avvärjningsskador om offret är inkapaciterad är ganska självklart. Då måste man titta på vilka alternativ till inkapacitering det fanns. Kan hon ha varit bunden? Nej. Kan hon varit medvetslös? Nej. Kan J på egen hand låst fast T s armar med sin egen kropp? Nej. Då återstår det att M som bevisligen inte sov vid tillfället höll fast i T s armar. Precis det som J säger, trots att J sätter sig i en sämre sits när hon berättar det.

Jag är inte lika säker som du att utredarna inte skulle tro att det är Johanna som dödat Tove ensam.

Johanna berättar ju om en fällning som fått Tove att falla handlöst baklänges? Hon ska enligt Johanna själv slagit i både rygg och huvud. Och enligt grannarna var det en duns som fick dom att reagera?

Även rättsläkaren skriver att det finns en huvudskada med motsvarande blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna?

Dessutom står det i det rättsmedicinska protokollet att viss medvetandesänkning kan inte uteslutas när det handlar om denna huvudskada?

I rätten vittnar rättsläkaren om att Tove kunnat få hjärnskakning av huvudskadan?

Är du helt säker på att det inte går att skada någon först ; (fysiskt jmf bara) genom överrumpling, en fällning eller genom ett slag bakifrån i huvudet med ett tillhygge?

Och sedan strypa?

Det finns massor av fall där helt oskyldiga hjälpt till att göra sig av med en kropp.

Vi har diskuterat detta många gånger, men jag tror att Maja mycket väl fattar att Johanna dödat Tove. Hon vet mycket väl att det inte är en olycka. Maja vet att det inte är läge att fråga där och då.

Hon är under starkt inflytande av vad jag tror en narcissist och förmodligen psykopat.

MSN tjafsar inte med en sådan som just mördat va?
Citera
2023-08-28, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Minns jag rätt så slutade haschkakekvällen med att dom båda lämnade Nöjets entré tillsammans, trots att festprissen Johanna ville gå in. Kvällen efter ville inte Maja gå ut och stannade då hemma medans J själv drog ut på stan. Så bevisligen har M förmågan att ta egna beslut som även J förhåller sig till.
Ja, det visar att hon kan säga ifrån, Maja party pupper.

När Maja åt haschkaka ville Johanna till Nöjet men Maja vägrar och greppar även tag i Johanna:

"M: Nej men tanken var ju sen då att vi skulle gå till eller ja men att vi skulle till Nöjet liksom men jag, jag kände ändå liksom nej det här går inte. Men hon var, hon ville verkligen och ja jag åkte med i bilen. Johanna körde inte alltså så, vill jag bara säga, och jag sa hela vägen liksom nej jag vill inte, jag vill inte och ja, eh, och till slut så ja så skulle vi bli avsläppta på Nöjet då och då tog jag tag i Johanna nej vi ska inte gå in. Det går inte, det funkar inte liksom och då börjar hon liksom skrika på mig bara släpp mig och det liksom, ja och ja men vi gick inte till Nöjet den gången i alla fall utan åkte hem till Johanna igen och hon stängde ute mig ur sin lägenhet och så."

Sen får hon sitta i trapphuset på natten.
Dagen efter pratar de ut och Johanna vill ånyo till Nöjet. Maja tvärvägrar vilket inte indikerar en helt submissiv personlighet IMO.

" M: Eh, ja det slutade med att jag åkte hem och ja sov och sen så kände jag och Johanna att vi behövde liksom prata om vad det var som hände då på ja men sen när vi hade vaknat då båda två. Och Johanna ville ju gå ut på Nöjet dagen efter, eller ja det här hände på, vi åt haschkakan på fredagen och sen nu på lördag och då ville Johanna gå ut igen då och jag var så här jag totalvägrade då också och då blev hon, ja hon blev sur på mig. Ja, tyckte jag var liksom party pupper. Tråkig.
F: Mmm. Och hur blev det då? Hon ville men du ville inte.
M: Nej hon gick ut och jag var hemma."
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 13:32.
Citera
2023-08-28, 13:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du klippte ut ett stycke ur ett förhör i FUP så att det skulle se ut som att Johanna inte var så fäst vid Maja. Om man tog med lite mer text ur förhöret så var det dock tydligt att Johanna o Maja var jättetajta.

Klipp och klistra à la Marjasin är manipulation av fakta.

Vidare påstår du att Maja inte skulle ha varit speciell för Johanna, som den enda som fick veta allt om Johannas innersta tankar. Och som ”bevis” menar du att Johanna sagt i förhör att hon berättade allt för sina föräldrar. Så du tror att Johanna berättat om bränder och repande av bilar för sina föräldrar?
Jag menar att Js påstående, mitt I alla lovorden om M, avviker på ett anmärkningsvärt sätt. Varför påpekade hon över huvud taget att det var viktigast för henne med flera nära vänner, men att M nog bara såg henne som bästa vän?

Jag tror inte alls att J berättat allt för sina föräldrar. Det är J som påstår det, vilket inte stämmer med pappans vittnesmål.
Citera
2023-08-28, 13:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det står inte och slår emot J som nån mall.
J är manipulativ, finns väl knappt nån som inte inser hennes potential. Hon är farlig.

Hennes lögner är inte alltid så värst sofistikerade, bland det dummaste är väl sk kremering, tända ljus och 10 sek likaså.
Men hon är slug, vill givetvis komma undan livstid och därför ställer jag mig skeptisk till attack inom ett par minuter vs grannarna.
Sistnämnda har ingen vinning och det rimmar extremt bra med ljud i ett pågående mord och förlopp med fällning, dundra i stänger, vägg osv.
Därav Ms charader i badrummet - partner in crime storyn.
M är slug på ett annat sätt, hennes lögner är inte helt uppenbara förrän man strukturerar upp det. Om J har smort munläder så är M mer likt en hal ål.

Maja frågar om vad som hände Tove först när de är i IIIharjen på söndag kväll.

Om Maja är rädd för J, att ställa en normal fråga om vad fan som hänt om en tredje person ligger död i hallen, så är det väldigt vågat att sitta med denna mördare ensam i skogen.
Det är vågat.
J hade de facto kunnat tysta ner henne helt.

Det är rent obehagligt att läsa Ms sms till sin far, hon spelar bra och ljuger som sagt i 47 dagar i samma anda.

Att ta tag i ett lik och inte fråga vad som hänt har trovärdighet noll.

Just detta hon ändrar till att A hämtat T är nåt hon lägger i munnen på J.
Hon har själv svarat A att T gått hem.
I nivå med att J burit hennes barriga jacka.

Nope. Helt fel.
Jag tittar på det sätt som rätten gör ang trovärdighet. Likt att Js advokat kommer ifrågasätta M och likaså ÅK.

Men jag tittar likaväl på deras destruktiva relation.

Det jag inte gör är att investera emotionellt i fallet.
Jag bestämmer mig heller inte för att M borde ha friats. Folkdomstol ligger på ett kontinuum.
Jag väntar däremot med intresse på hur ÅK presenterar skärmtändningarna som kortar Ms sovande och HovR resonemang.

Anledningen till att jag tittar mer på M beror på att hon fortsatt blånekar till skillnad mot J.
J är rätt enkel att läsa av ur ett personlighetsstört perspektiv, att M däremot är så mesig, npf:ig, som hon tillskrivs köper jag inte - och absolut inte hennes snabba utnyttjande av traumatiska händelser och blockeringar. Det är snarare rent pinsamt dåligt och bortförklaring.

Att Maja ” vågar” åka ut till illharjen med Johanna är väl inte konstigt?

Hon sätter sig i princip aldrig emot Johanna, då vet hon hur det går. Hon försöker istället maska, förhala, slingra sig genom de maskor som går att slingra sig ur.

Och nu är hon istället även indragen i brottet genom att ha varit med att göra sig av med vissa tillhörigheter och Tove.

Johanna har det övertaget över Maja för att få henne att hålla tyst
Citera
2023-08-28, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det visar att hon kan säga ifrån, Maja party pupper.

När Maja åt haschkaka ville Johanna till Nöjet men Maja vägrar och greppar även tag i Johanna:

"M: Nej men tanken var ju sen då att vi skulle gå till eller ja men att vi skulle till Nöjet liksom men jag, jag kände ändå liksom nej det här går inte. Men hon var, hon ville verkligen och ja jag åkte med i bilen. Johanna körde inte alltså så, vill jag bara säga, och jag sa hela vägen liksom nej jag vill inte, jag vill inte och ja, eh, och till slut så ja så skulle vi bli avsläppta på Nöjet då och då tog jag tag i Johanna nej vi ska inte gå in. Det går inte, det funkar inte liksom och då börjar hon liksom skrika på mig bara släpp mig och det liksom, ja och ja men vi gick inte till Nöjet den gången i alla fall utan åkte hem till Johanna igen och hon stängde ute mig ur sin lägenhet och så."

Sen får hon sitta i trapphuset på natten.
Dagen efter pratar de ut och Johanna vill ånyo till Nöjet. Maja tvärvägrar vilket inte indikerar en helt submissiv personlighet IMO.

" M: Eh, ja det slutade med att jag åkte hem och ja sov och sen så kände jag och Johanna att vi behövde liksom prata om vad det var som hände då på ja men sen när vi hade vaknat då båda två. Och Johanna ville ju gå ut på Nöjet dagen efter, eller ja det här hände på, vi åt haschkakan på fredagen och sen nu på lördag och då ville Johanna gå ut igen då och jag var så här jag totalvägrade då också och då blev hon, ja hon blev sur på mig. Ja, tyckte jag var liksom party pupper. Tråkig.
F: Mmm. Och hur blev det då? Hon ville men du ville inte.
M: Nej hon gick ut och jag var hemma."

Ja, och straffet lär inte vänta på sig. Maja mådde urdåligt för hon var rädd att Johanna skulle överge henne.

En kompis fick medla…
Citera
2023-08-28, 14:11
Medlem
ellaaas avatar
Fastslaget på nytt idag av rättsliga rådet att Tove verkligen dig av strypning:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1159725

Edit: mer info på denna länk på svt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet

”Rådet menar att de rättsmedicinska fynden talar för att Tove dog av manuell strypning. Man reserverar sig emellertid för att inandning av magsäcksinnehåll kan ha varit en bidragande orsak men man kan inte uttala sig om i vilken utsträckning. Huvudorsaken till Toves död anses alltjämt ha varit strypningen.”
Senast redigerad av ellaaa 2023-08-28 kl. 14:15.
Citera
2023-08-28, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att Maja ” vågar” åka ut till illharjen med Johanna är väl inte konstigt?

Hon sätter sig i princip aldrig emot Johanna, då vet hon hur det går. Hon försöker istället maska, förhala, slingra sig genom de maskor som går att slingra sig ur.

Och nu är hon istället även indragen i brottet genom att ha varit med att göra sig av med vissa tillhörigheter och Tove.

Johanna har det övertaget över Maja för att få henne att hålla tyst
Javisst - och eftersom hon varit med förut i mordplaner så är det långsökt att inte frågat vad som hänt när hon dumpat ett lik.
Då frågade hon hur det gick ang att tända eld på Js ex. Själv hade hon Js mobil och skulle agera alibi.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, och straffet lär inte vänta på sig. Maja mådde urdåligt för hon var rädd att Johanna skulle överge henne.

En kompis fick medla…
Ja, det är ju förväntat av J som reaktion, inte direkt ögonbrynshöjande. Inte Majas våndor heller. Rädd att förlora J.
Det intressanta är att M inte följer som en vante. Hon vägrar som sagt.
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 14:20.
Citera
2023-08-28, 14:12
Medlem
Rättsliga rådet fastställer att Tove avled av strypning. Det blev genast lite mörkare för J och M .... (fast jag tycker det blev lite ljusare..)
Citera
2023-08-28, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Fastslaget på nytt idag av rättsliga rådet att Tove verkligen dig av strypning:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1159725

Edit: mer info på denna länk på svt:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tove-strops-till-dods-enligt-rattsliga-radet

”Rådet menar att de rättsmedicinska fynden talar för att Tove dog av manuell strypning. Man reserverar sig emellertid för att inandning av magsäcksinnehåll kan ha varit en bidragande orsak men man kan inte uttala sig om i vilken utsträckning. Huvudorsaken till Toves död anses alltjämt ha varit strypningen.”
Tack och lov.
Återstår att se vad Clea ska hitta på för trovärdigt scenario..
Citera
2023-08-28, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Javisst - och eftersom hon varit med förut i mordplaner så är det långsökt att inte frågat vad som hänt när hon dumpat ett lik.
Då frågade hon hur det gick ang att tända eld på Js ex. Själv hade hon Js mobil och skulle agera alibi.

Jag vet inte hur du menar att Maja tidigare deltagit i mordplaner?

Ja, visst. Hon har känt till dom. Men varit med att planera?

Ja, Maja frågade hur det gått med mordbränningen säger hon. Dagen efter.

Samma mönster här.

Jag skulle säga att det skulle vara väldigt anmärkningsvärt om Maja skulle sätta hårt mot hårt mot Johanna när Tove ligger död på golvet.

Tror inte många skulle våga tjafsa med Johanna där och då.

Rymma när Johanna åker till Donken ja.

Men Maja är i Johannas ”våld”, precis som många kvinnor är i destruktiva relationer.

Vi har helt olika tro här.
Citera
2023-08-28, 14:22
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-van
Rättsliga rådet fastställer att Tove avled av strypning. Det blev genast lite mörkare för J och M .... (fast jag tycker det blev lite ljusare..)
Väntat, nu är det uppförsbacke för Johanna och troligen även Maja.
Citera
2023-08-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tack och lov.
Återstår att se vad Clea ska hitta på för trovärdigt scenario..

Antagligen att dessa rättsläkare också är inkompetenta och att clea vet bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in