Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-28, 06:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Polisen både får- och ska bestämma vad som får och inte får ske vid sammankomsten. Detta inkluderar vad som ska sägas/yttras (eller inte) under sammankomsten.
Naturligtvis har polisen inte någon rätt att neka tillstånd med hänvisning till vad som ska sägas. Sådan förhandscensur tillåter vi inte. Så här skrev Svenska Dagbladet för några veckor sedan (Brott hindrar inte allmän sammankomst):
Exempelvis skulle man inte kunna neka tillstånd till en person som i ansökan uppger att den planerar att stå och heila, trots att det är rättsligt klarlagt att det är att betrakta som hets mot folkgrupp och därmed är ett brott.

– Man kan inte neka det på grund av att det är ett brott. Men man har ju ingen amnesti att begå brott bara för att man befinner sig inuti en allmän sammankomst. Så om man skriver på det viset så kommer man naturligtvis få information om att den rörelsen är betecknad som hets mot folkgrupp. Och om det under en pågående sammankomst sker ett väldigt, väldigt klart brott så kommer polisen att avbryta det brottet, säger Tomas Granlund.
Ett konkret exempel är RH 1997:53. Några nazister hade ansökt (och beviljats) tillstånd att demonstrera. Från början var det tydligt att det skulle förekomma nazistiska symboler. För detta åtalades de i efterhand för hets mot folkgrupp. Ett argument de försökte med till sitt försvar var att de hade fått tillstånd från polisen. Domstolen klargjorde att ett tillstånd inte innebär att du därigenom blir immun mot åtal på grund av vad du säger under demonstrationen. Det är inte det som är tillståndets syfte. Polisen läser inte igenom manuset eller plakaten och säger bu eller bä.

Polisen får, enligt såväl lag (2 kap. 10 § ordningslagen) och grundlag (2 kap. 24 § regeringsformen) inte neka tillstånd på grund av vad som ska sägas. Det är inte så tillståndsgivningen fungerar. Det de får ta hänsyn till är ordning och säkerhet vid sammankomsten, smittspridning, och trafiken. Inte huruvida innehållet i eventuella yttranden är straffbara eller inte. Polisen har ingen rätt att detaljgranska vad som ska sägas.
Citera
2023-08-28, 07:30
Medlem
Nja. Vet inte vilken väg som är den rätta att gå men tror inte att det här är det.

Men visst är det mer förståndigt att diskutera böcker med mer vettiga muslimer än att bränna dem.
Citera
2023-08-28, 08:09
Medlem
Varför ska vi vara med på tåget? Varför låta islamisterna få sin vilja igenom?
Citera
2023-08-28, 08:49
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Bra beslut , de är kloka i Danmark.

I Sverige lyssnar man på byfånarna i SD istället Lika illa är det nästan med de andra partierna.

Du tycker det är klokt vika sig för arga islamister som ska styra vilka böcker man får eller inte får bränna i väst, hur fan tänker du ??!
Citera
2023-08-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du tycker det är klokt vika sig för arga islamister som ska styra vilka böcker man får eller inte får bränna i väst, hur fan tänker du ??!

Ditt argument hadde vägt tyngre om inte islam funnits i västen. Som det är nu så går det inte att tänka så.
Citera
2023-08-28, 08:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User-01
Är lagen klubbad och klar, eller behövs det fler omröstningar?
Lagförslaget tillkännagavs i fredags. Enligt det danska justitiedepartementets pressmeddelande ska det skickas ut på remiss i fyra veckor. Lagförslaget förväntas läggas fram under inledningsveckan av det kommande folketingsåret. Den danska regeringens förhoppning är att lagstiftarna ska godkänna förslaget före slutet av folketingsåret.
Senast redigerad av diseuse 2023-08-28 kl. 09:07.
Citera
2023-08-28, 11:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Den frihet som idag finns och som du åtnjuter har vunnits av människor som till priset av sina liv utmanat religiösa ”sanningar” som man var tvungen att dela. Kättare brändes på bål för att de kränkt samhällsordningen och de religiösa föreskrifterna och provocerat guds folk.

Låter som gammalt groll . Mänskligheten är numera upplyst och om friheten att provocera en främmande religion under förespegling att vi behöver fortsätta kampen mot mänskliga bålbränningar så verkar det helt missriktad . Ur Islamskt perspektiv alltså...

Islam är inte bara Koranen det är ett komplett politiskt samhällssystem , vare sig vi gillar det eller inte. Det kommer inte att avlägsnas enbart med att bränna en bok i Europa.
Det finns många andra sätt att kritisera Islam, det görs mycket av sekulära muslimer i länder , något som blir mer och mer äventyrat p.g.a. att en ensam högerextremist vill visa vad Islam går för. Som om vi inte visste det innan ...

Det finns dessutom en annan aspekt. Ska fromma muslimer i Sverige behöva bli brännmärkta för att följa Islam ?
Sekulära muslimer ? Bara det ett komplett ämne för en ny samhällsdiskussion, om det någonsin kommer upp till ytan.
Senast redigerad av Upplyften 2023-08-28 kl. 11:09.
Citera
2023-08-28, 11:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ditt argument hadde vägt tyngre om inte islam funnits i västen. Som det är nu så går det inte att tänka så.

Vadå går inte ? Varför ska vi i väst vika oss för någon undrar jag ? Försök ändra nåt i arabländer lycka till. Samma sak ska gälla här. Men politiker jobbar inte för svenska intressen sen länge, dom är sålda alla till utlandet.
Citera
2023-08-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vadå går inte ? Varför ska vi i väst vika oss för någon undrar jag ? Försök ändra nåt i arabländer lycka till. Samma sak ska gälla här. Men politiker jobbar inte för svenska intressen sen länge, dom är sålda alla till utlandet.

Ska vika oss? Just det gjorde vi för länge sen isåfall, framöver kommer vi bara få känna på konsekvenserna av dom val som gjordes då. Om det blir bra eller dåligt har jag ingen åsikt om, det får framtiden visa.
Citera
2023-08-28, 12:31
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ska vika oss? Just det gjorde vi för länge sen isåfall, framöver kommer vi bara få känna på konsekvenserna av dom val som gjordes då. Om det blir bra eller dåligt har jag ingen åsikt om, det får framtiden visa.

Det är aldrig försent att inse tidigare misstag och göra rätt. Vi ska självklart inte ge inkompatibla ideologier mer fotfäste.
Citera
2023-08-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Det är aldrig försent att inse tidigare misstag och göra rätt. Vi ska självklart inte ge inkompatibla ideologier mer fotfäste.

Vi.. vilka vi? Tror du någon, någonsin kommer orka ta en sån fight en gång till? För vad då? För att bli hetsad i media, utesluten från arbetsmarknaden, attackerad av vänstern etc? Haha nej, nu har man valt och då får man stå för det. För mig är det här bara underhållning, jag rent av skiter i det.

Enda problemet för mig är eventuellt om jag fortfarande lever när dom börjar internera homofiler, feminister, vänstermänniskor etc och förbjuder kvinnor att jobba och gå i skolan.
Det kommer finnas risk för att jag skrattar ihjäl mig..
Citera
2023-08-28, 13:32
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Som man frågar får man svar, lille vän. Bra försök!
Var det ett "bra försök" att jag påpekade att du inte svarar på frågan?

Du behöver inte svara, men det ser bara dumt ut att du låtsas att du svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in