2023-08-28, 00:26
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Även om den ukrainska offensiven är ett misslyckande objektivt sett, kommer ukrainarna ändå att kunna peka på att de har erövrat några byar och att de har tillfogat ryssarna förluster. De kommer att kunna säga att de har någon sorts kontroll på läget; och de kommer åtminstone att kunna hålla drömmen om en seger i kriget levande.

Om de hade ställt om till försvar redan i juni hade de inte kunnat göra anspråk på något av detta. De hade inte kunnat erövra någon terräng över huvud taget och hade inte kunnat tillfoga ryssarna betydande förluster. Initiativet hade förpassats till ryssarna, och det hade blivit uppenbart för alla att den enda meningen med att fortsätta kriget skulle vara för att göra en seger så dyrköpt för ryssarna som möjligt.

Ett problem är ju att man i det fetade inte kan påbörja en analys av läget med en helt felaktig premiss, då det helt klart ger trovärdighetsproblem för den övriga analysen.

För att i någon mening kunna tala om _objektivt_ misslyckande så måste det dels utgå ifrån Ukrainas ursprungsmål samt att all tid runnit ut för att kunna göra någon skillnad.
Det kan ju möjligtvis tänkas att man kan säga att ett fotbollslag som ligger under med 10-0 med bara två minuter kvar av matchen har misslyckats, men det blir ju lite fel om man efter första halvleken säger att ett lag har objektivt förlorat för att de hittils inte gjort så många mål som väntat.

Däremot kan du ju naturligtvis säga att offensiven har misslyckats från din subjektiva synvinkel hur du tycker att de borde presterat inom en viss tid, men någon objektiv bedömning utifrån ursprungliga mål kan man bara göra när saker närmat sig sitt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag förstår mig inte på er ryssar. Varför tänker ni så ologiskt?
Från den dagen offensiven började så har samtliga ryska avancemang avstannat helt. Har ni tagit en enda kvadratmeter senaste halvåret?
Det vi bevittnar är alltså en 100%-ig vändning - från att ryssens krig avancerar till att det stagnerar, till och med ser vi en regression. Kallar du det "förkastligt"?
[...]

Det är faktiskt lite trist ur analys-synpunkt, det är ju ofrånkomligt att man lättare förstorar framgångar hos dem man stöttar och motsvarande förminskar dem hos motståndarsidan, men det blir faktiskt lätt löjeväckande när det hos pro-ryssar tar sådana extrema uttryck.

Det är ju nästan som man kan tro att folk inbillar sig att de kan köra någon form av psykologisk krigsföring så att folk på Flashback skulle tappa modet och i sin tur påverka slagfältet.

Oavsett vad folk tycker, tror och hoppas på i Flashback så förändrar det ju inte en milimeter vad som händer på slagfältet. Det enda som händer om man gör återkommande missbedömningar som utgår ifrån önsketänkande än nykter analys, är att man tappar trovärdighet.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-28 kl. 00:43.
2023-08-28, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske är ett genombrott på gång nu. Eller har redan inträffat:

Som ganska ointresserad av det här kriget, och motståndare till både Ryssland och NATO så frågar jag dig som ev. verkar ha lite koll, eller om någon annan vet.

Jag fattar inte vad Expressen menar när de säger att Ukraina har brutit igenom Rysslands viktiga försvarslinje. Jag kollar på Deepstate map och zoomar in på Robotyne med omnejd. Sen markerar jag "Fortifications" som är den andra symbolen uppifrån i panelen i nedre vänstra hörnet.

Då ser jag en rad olika försvarslinjer, som går ända ner till Tokmak (som förövrigt verkar vara inringat av en försvarslinje).
Ju mer man zoomar in, desto fler svarta streck finns det, men i ett någorlunda utzoomat läge så verkar det finnas 3 huvudsakliga försvarslinjer mellan Robotyne och Tokmak. Den översta går norr om Chystopillia och Solodka Balka. Den näst översta mellan Chervonohirka och upp mot Romanivske. Den tredje omringar Tokmak.

Då undrar jag:
Gick det en försvarslinje genom själva Robotyne, men som nu är genombruten/destruerad, och det är den man syftar på när man säger att Ukraina har brutit igenom?
Eller är det så att Deepstatemap ligger långt efter i uppdateringen att Ukraina i själva verkar ha brutit igenom mycket längre söderut, men att kartan inte är uppdaterad ännu?
Och varför nämner inte Expressen isåfall att det finns mängder med försvarslinjer längre söderut? Läsaren blir ju förd bakom ljuset om man läser att de har brutit igenom försvaret i Robotyne och att det kommer att bli lättare att avancera nu när de har kommit genom.
2023-08-28, 00:56
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag fattar inte vad Expressen menar när de säger att Ukraina har brutit igenom Rysslands viktiga försvarslinje. Jag kollar på Deepstate map och zoomar in på Robotyne med omnejd. Sen markerar jag "Fortifications" som är den andra symbolen uppifrån i panelen i nedre vänstra hörnet.

Då ser jag en rad olika försvarslinjer, som går ända ner till Tokmak (som förövrigt verkar vara inringat av en försvarslinje).
Ju mer man zoomar in, desto fler svarta streck finns det, men i ett någorlunda utzoomat läge så verkar det finnas 3 huvudsakliga försvarslinjer mellan Robotyne och Tokmak. Den översta går norr om Chystopillia och Solodka Balka. Den näst översta mellan Chervonohirka och upp mot Romanivske. Den tredje omringar Tokmak.

Då undrar jag:
Gick det en försvarslinje genom själva Robotyne, men som nu är genombruten/destruerad, och det är den man syftar på när man säger att Ukraina har brutit igenom?
Eller är det så att Deepstatemap ligger långt efter i uppdateringen att Ukraina i själva verkar ha brutit igenom mycket längre söderut, men att kartan inte är uppdaterad ännu?
Och varför nämner inte Expressen isåfall att det finns mängder med försvarslinjer längre söderut? Läsaren blir ju förd bakom ljuset om man läser att de har brutit igenom försvaret i Robotyne och att det kommer att bli lättare att avancera nu när de har kommit genom.

Ukraina har brutit igenom (som det verkar) vissa försvarslinjer, en relativt liten genombrytning vid Robotyne och alls icke av sådan dignitet som vid höstoffensiven förra året. Dock finns det gott om försvarslinjer kvar, de kraftigaste faktiskt. Samtidigt har ryssarna slängt in högkvalitetstrupper (ja... alltså... med ryska mått mätt), 76:e VDV som är relativt fräscha också och har fått tyngre utrustning än de odugliga VDV-fordonen. Å ena sidan har Ukraina gjort inbrytningar. Å andra sidan är de långt ifrån igenom. Å tredje sidan har de initiativet. Å fjärde sidan har ryssarna satt in elitstyrkor som kanske kan vända på det. Å femte sidan betyder det att dessa ryska trupper inte finns tillgängliga på andra frontavsnitt, och kanske kan betyda att ryssarna står utan snabbrörliga reserver. Kanske, et cetera, om om om, eventuellt, med mera. Det är krig så vem vet?

Du har för övrigt helt rätt, de som läser TV4 och Expressen är retards som lyssnar på retards, och i själva verket ännu mer retarderade eftersom de okritiskt för vidare retardinformation från retardkällor. I krig kanske man inte kan veta vem som har rätt, men i både krig och fred kan man alltid vara helt säker på att svensk massmedia alltid har fel.
2023-08-28, 01:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Som ganska ointresserad av det här kriget, och motståndare till både Ryssland och NATO så frågar jag dig som ev. verkar ha lite koll, eller om någon annan vet.

Du kan även kika på denna Twitter-tråd för en genomgång av statusen just nu:
https://twitter.com/emilkastehelmi/status/1695879651158052910
2023-08-28, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Du kan även kika på denna Twitter-tråd för en genomgång av statusen just nu:
https://twitter.com/emilkastehelmi/status/1695879651158052910

Ok, tack för tipset och kommentaren!
2023-08-28, 02:03
Medlem
MrMarios avatar
Funderar på det här med drönarna, är de väldigt svåra att fånga upp på radar, eller hur kommer det sig att de återkommande verkar kunna attackera högvärdesmål på t.ex. Krim? Är noll insatt i hur Ryssland organiserar sitt luftförsvar, men tycker det verkar mycket märkligt att t.ex. det dyra systemet S-400 verkar stå oskyddat utan aktiva kortdistansförsvar, t.ex. luftvärnskanoner och enklare robotar. Eller är det bara ryssarna som är snåla/lata och förvarar systemen obevakade...

Kan tänka mig att det från rysk sida också handlar om en ovana att strida mot en teknologimässigt likvärdig motståndare från rysk sida, och att man därför haft så att säga garden nere inte minst med svartahafs-flottan där det också verkat som att vissa fartyg inte haft sina luftförsvar aktiverade...
Senast redigerad av MrMario 2023-08-28 kl. 02:06.
2023-08-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Okej, jag formulerar om frågan lite, hur ser det ut för Ukrainas motoffensiv, verkar den gå enligt plan och ser vi några genombrott?
En motoffensiv som bara erövrar några kvadratkilometer kan fortfarande ha betydande värde genom att tömma fiendens resurser och förbruka deras försörjningslinjer, ge värdefull underrättelseinformation om fiendens taktik och kapacitet, skapa en störande effekt på fiendens operationer och planer, köpa tid för förstärkningar eller för att förbereda ytterligare strategiska drag samt förstärka ens position vid eventuella framtida förhandlingar. Vi vet väldigt lite om faktiskt förluster och vad Ukraina och Ryssland har i reserver.

Till exempel, under Första världskriget resulterade slaget vid Somme i små territoriella vinster för de allierade, men det omfördelade tyskarnas trupper och resurser, vilket hade en långsiktig påverkan på krigets utfall
2023-08-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Nedanstående videoklipp tycker jag ger en rätt informativ bild om vad som händer vid fronten, och vägen framåt för Ukrainas motoffensiv.

En intressant detalj är att den sågar USA/NATOs ursprungliga rekommendation att koncentrera trupperna på ett ställe då de inte förstår hur övervakad fronten är med kameror och drönare m.m, och samlade Ukraina-truppers position skulle snappas upp väldigt snabbt av Ryssarna.
En samlad trupp på samma plats skulle göra dem väldigt sårbara för artilleri, och den nya taktiken att splittas i mindre enheter är därför bättre.

Som tidigare nämns i tråden tar den också upp betydelsen av att ta Tokmak som skulle ställa till väldiga problem för ryssen, och det är väntat att de kommer göra väldigt mycket motstånd för att det inte ska falla i Ukrainas händer.

https://www.youtube.com/watch?v=Ds6u9jB09f8

Ha. Ha. Den där nissen skulle jag aldrig i livet köpa en begagnad bil av. Inte för att jag tycker hann är en lögnare, det är han inte jämfört med den här Denyz. Slemmig försäljar typ är han dock.

Han väljer att döpa om Rysslands förposteringar till försvarslinje och vips har Ukraina haft den stora segern att bryta igenom den första linjen och hamrar nu mot den andra. Det är bara det att det är ganska fel att kalla spridda men väl utbyggda förposteringar för linje. Leker med ord är vad han gör.

Han ljuger inte men tolkar allt som händer till fördell Nato. Ett annat exempel är de förstäörkningar båda sidor enligt honom för in till inbrytningen vid Robotyne. När Ukraina för in förstärkningar från österut vid samma front är det för att växla tyngdpunkt och koncentrera på ett ställe för genombrott vilket ju försvagar det andra stället där Ukraina försökt bryta igenom. När Ryssland nu för in VDV som legat i reserv och inte varit särskilt inblandade i strider från front där det dessutom är lugnt är det ett tecken på svaghet och desperation. En hal ål är vad han är och jag skulle aldrig i livet köpa bil av honom. Gissar att han jobbade i reklambranchen innan han blev militärexpert sovenirförsäljare.

Som höjdpunkt i hans babbel kommer det här att "verkliga" syftet och planen för hela motoffensiven varit att nå Tokmat och sätta igång meatgrinder där och då samtidigt isolera hela Krim. Det skulle bli riktigt jobbigt för ryssarna om de skulle komma så långt nu i höst men det kan ju knappast ses som någon avgörande seger vilket Ukraina haft som mål med denna offensiv.

Konstigt faktiskt att Ukraina/Nato.vänner inte blir oroliga när de ser hur djupt ukrainska styrkor nu nått utan att lyckas utvidga genombrottet till exempel vid Robotyne och den andra gyn som ligger på andra sidan fickan. Ett sådant läge när den sk gyttjesäsongen börjar önskar jag inte min värste fiende (Nato) i form av ukrainska proxysoldater.

(Det finns en ryzz-trollnisse som på något vis påminner om denne ukrainare, en rysk motsvarighet så att säga: Alexander Mercouris En som jag inte heller gärna skulle köpa bil av och har en djäkla svada utan att direkt ljuga. Retar mig personligt på honom med så det här är för min del inte bara politiskt)
Senast redigerad av Vattendealaren 2023-08-28 kl. 07:57.
2023-08-28, 07:59
Moderator
farbror_barbros avatar
ISWs senaste rapport konstaterar genombrott vid Robotyne och att man är nära den andra försvarslinjen (tydlig karta också). Ryssarna skall också ha skickat dit några av sina bästa förband för att täppa igen hålet:

Citat:
- Ukrainian forces have made further tactically significant gains in western Zaporizhia Oblast, and several Ukrainian and Russian sources reported that Ukrainian forces are advancing through what Ukrainian and US sources suggested may be the most challenging series of prepared Russian defensive positions.
- Ukrainian forces now appear within striking distance of the next series of prepared Russian defensive positions, which may be weaker than the previous set of Russian defenses but still pose a significant challenge.
- A Ukrainian source indicated that Russian forces have laterally redeployed elements of a relatively elite formation from the Kreminna area in Luhansk Oblast to the Robotyne area in western Zaporizhia Oblast.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-26-2023

Notera att det ofta är ISW som Expressen, DN m.fl. tar sina uppgifter ifrån. Inget fel med det, men det är bättre för oss intreserade att gå till källan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-08-28 kl. 08:26.
2023-08-28, 08:32
Medlem
brunnsangs avatar
Verkar vara rörigt runt Rabotny nu.

Ukrainska 46:e brigaden

God morgon, släktingar!

⚔️Strider i området mellan Robotyn och Novoprokopivka. Striderna pågår öster om Robotyny och sydost. Orcher försöker att motanfalla.

⚔️Fienden testade vårt försvar i områden från Kopan till Robotino. Det finns motstrider i Verbove-området. Nesteryanka är lugn än så länge.

📍Det stora antalet enheter från Ukrainas väpnade styrkor och fienden i den smala delen från Robotynoy till Verbovoy leder till kaos i striderna i detta område. Våra grupper och fienden flyttar redan in i varandras ryggar på grund av en missuppfattning om var deras egna och andra befinner sig. LBZ hade inte en tydlig kontur tidigare - nu har detta förvärrats av övermättnaden av krafter och medel i en riktning på båda sidor om skyttegraven.

❗️⏳ Veckan kommer att bli varm och nervös. Flankernas krig har börjat.

Snabb översättning från google, orginalkälla nedan

https://t.me/NovichokRossiya/37770
2023-08-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Verkar vara rörigt runt Rabotny nu.

Ukrainska 46:e brigaden

God morgon, släktingar!

⚔️Strider i området mellan Robotyn och Novoprokopivka. Striderna pågår öster om Robotyny och sydost. Orcher försöker att motanfalla.

⚔️Fienden testade vårt försvar i områden från Kopan till Robotino. Det finns motstrider i Verbove-området. Nesteryanka är lugn än så länge.

📍Det stora antalet enheter från Ukrainas väpnade styrkor och fienden i den smala delen från Robotynoy till Verbovoy leder till kaos i striderna i detta område. Våra grupper och fienden flyttar redan in i varandras ryggar på grund av en missuppfattning om var deras egna och andra befinner sig. LBZ hade inte en tydlig kontur tidigare - nu har detta förvärrats av övermättnaden av krafter och medel i en riktning på båda sidor om skyttegraven.

❗️⏳ Veckan kommer att bli varm och nervös. Flankernas krig har börjat.

Snabb översättning från google, orginalkälla nedan

https://t.me/NovichokRossiya/37770

Ja, de ukrainska soldaterna i inbrytningen förstår säkerligen hur farligt läget är om de inte lyckas utvigda den. Tangentbordsgeneralerna i Nato skriker; Framåt genom 1´a försvarslinjen men oj oj oj vad farligt.

Helgen efter nästa så kommer det börja regna ordentligt enligt väderprognoser vid Tokmak så man får hoppas att väderutsikterna slår in. :-)
2023-08-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Han väljer att döpa om Rysslands förposteringar till försvarslinje och vips har Ukraina haft den stora segern att bryta igenom den första linjen och hamrar nu mot den andra. Det är bara det att det är ganska fel att kalla spridda men väl utbyggda förposteringar för linje. Leker med ord är vad han gör.

När Ryssland nu för in VDV som legat i reserv och inte varit särskilt inblandade i strider från front där det dessutom är lugnt är det ett tecken på svaghet och desperation.
Vad du inte begriper är den första försvarslinjen är även den svåraste att forcera pga massiv minering inte lika mycket för att den skulle vara befäst särskilt starkt. Bakom den mineringszonen kan det inte vara en lika svår zon för UAF att forcera därför att ryzzsvinen rör sig själva i det området och kan därför inte minera den lika massivt.
Nu handlar det om att UAF tränger in som tvingar de vidriga ockupantavskummen att omdirigera sina trupper och då kan UAF lägga mer tryck på områden dom de dirigerar bort trupper från.
Vi kommer få se en kedjereaktion med panikartade scener när uralnegrernas trupper kollapsar.

Att äcklen slänger in VDV på försvar är ren desperation. En försvarslinje kan även hållas av mobiliserade. Men å andra sidan har det ju visat sig att VDV inte är särskilt speciella. Över hälften, kanske 60% av Ryzzhelvetets VDV/Spetznaz har redan blivit slaktade eller slagna i spillror.
Senast redigerad av Panzershreck 2023-08-28 kl. 09:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in