• 1
  • 2
2023-08-27, 23:21
Avstängd
Våra tonåringar tänker som om de vore hjärnskadade. Ja det hävdas iallafall i en artikel i illustrerad vetenskap.

"Tonåringars hjärnor genomgår en så genomgripande ombyggnad att en del områden inte fungerar överhuvudtaget. Resultatet är ofta ett oförutsägbart, våldsamt eller tanklöst beteende – men den kaotiska hjärnan har också en del annorlunda förmågor"

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/...r-hjarnskadade

Kan detta förklara all dessa diagnoser på våra barn?
Adhd,add, lgbtqi+ mm?
Citera
2023-08-27, 23:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Våra tonåringar tänker som om de vore hjärnskadade. Ja det hävdas iallafall i en artikel i illustrerad vetenskap.

"Tonåringars hjärnor genomgår en så genomgripande ombyggnad att en del områden inte fungerar överhuvudtaget. Resultatet är ofta ett oförutsägbart, våldsamt eller tanklöst beteende – men den kaotiska hjärnan har också en del annorlunda förmågor"

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/...r-hjarnskadade

Kan detta förklara all dessa diagnoser på våra barn?
Adhd,add, lgbtqi+ mm?

Handlar det om alla tonåringar? Eller handlar det om att en del av alla tonåringar är mentalt störda, som det alltid varit, men att andelen växt det senaste?

Är det globalt? Eller handlar det om en viss region?

Vet man när det blev så här? Finns det några intressanta korrelationer med annat som ändrats?
Citera
2023-08-27, 23:44
Medlem
pn222jws avatar
Familjer borde hålla ihop mer - många invandrare har faktiskt en poäng där - men föräldrar ska inte börja slå barn.
Citera
2023-08-27, 23:44
Medlem
zombie-nations avatar
Diagnoser måste kunna ses hos små barn. Man får ingen sådan diagnos i tonåren om de inte kan se tillbaka och se problem innan.

Det är bra att det finns tonåringar. I början är de mest rädda för att sticka ut, tycker allt är pinsamt och mobbar. Men när de blir äldre tonåringar och börjar få ordning på sina tankar har de fortfarande kvar modet, för det kommer av att man inte stoppar alla impulser. Dessa ungdomar har vi att tacka att vi inte lever i diktatur. Det är en jobbig utveckling, men det är inte bara negativt. Det leder till nyskapande.
Citera
2023-08-27, 23:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Vi lever i en period av etikettsjuka, som förhoppningsvis planar ut och försvinner. Att tonåringarnas hjärnor är under ombyggnad är ju enligt artikeln bra. Man borde vara mer restriktiv och inte dela ut en massa diagnoser till höger och vänster. Sistnämnda är ju populärt då det ger diverse förmåner. För att sammanfatta: tonåringars hjärnor är under renovering, sluta ge dem diagnoser (här en ref om saken, via svt).
Citera
2023-08-27, 23:52
Avstängd
Jag tror det handlar om att våra hjärnor inte ändrats på 40 000 år men miljön vi lever har ändrats markant de senaste 100 åren. Från bondesamhället till industriella samhället, till tjänstesamhället, till det digitala samhället och snart till AI-samhället.
Citera
2023-08-28, 00:00
Medlem
Av det jag kan läsa i artikeln, så verkar det handla om hur hjärnan "byggs om" när man kommer i tonåren.

Inte bara numera, utan att det "alltid" har varit så. Tonåringars hjärnor byggdes om även på sjuttonhundratalet. Så det har knappast något med dagens diagnoser att göra.

Men någon kanske kan läsa allt, och vill citera lite matnyttigt.
Citera
2023-08-28, 00:04
Medlem
zombie-nations avatar
Att kalla en omstrukturering av hjärnan som hjärnskada är lite dumt. Vi går även igenom en omstrukturering är vi är runt 4, då vi tänker helt annorlunda efter samt har tappat våra minnen. Alla barn är inte hjärnskadade. Klart det blir en dipp när hela hjärnan ska ändras.

Men se dem med aspergers, de verkar ju inte gå igenom dessa omstruktureringar. Till viss dels. Det är vanligt att de kommer ihåg när de var 1 år. De tappade inte fattningen som tonåringar och var mest som barn är och är som barn även som vuxna.
Citera
2023-08-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Jag tror det handlar om att våra hjärnor inte ändrats på 40 000 år men miljön vi lever har ändrats markant de senaste 100 åren. Från bondesamhället till industriella samhället, till tjänstesamhället, till det digitala samhället och snart till AI-samhället.
Yes instämmer.
Citera
2023-08-28, 01:23
Medlem
Necriss avatar
Jag hade läst illustrerad vetenskap i nästan tio år när jag blev tonåring, och jag fortsatte läsa den tio år till medans jag sög i mig kunskap från dokumentärer, Internet, vetenskapliga rapporter etc.

Jag läste säkert 10 sådana artiklar under min tid som tonåring, de har alltid skrivits och de har alltid överdrivits. Jag minns att jag kände inte igen mig alls i texterna och ingen annan passade in heller. Kanske någon enstaka eparaggare som stolt stod och rökte i rökrutan, men nej inte ens de egentligen.
Citera
2023-08-28, 03:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag hade läst illustrerad vetenskap i nästan tio år när jag blev tonåring, och jag fortsatte läsa den tio år till medans jag sög i mig kunskap från dokumentärer, Internet, vetenskapliga rapporter etc.

Jag läste säkert 10 sådana artiklar under min tid som tonåring, de har alltid skrivits och de har alltid överdrivits. Jag minns att jag kände inte igen mig alls i texterna och ingen annan passade in heller. Kanske någon enstaka eparaggare som stolt stod och rökte i rökrutan, men nej inte ens de egentligen.

Du kanske aldrig var en riktig tonåring och inte genomgick hela den neurologiska processen. Som sagt, vissa blir aldrig vuxna. De kan fungera som vuxna, men har inte vuxna hjärnor.
Citera
2023-08-28, 04:31
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Jag har kollat och lyssnat på konspirationsteorier om detta och jag tror att David Icke någon gång berättade att maten vi äter gör hjärnan dum, Det innehåller ämnen som gör att hjärnan inte utvecklas riktigt som den ska. Sant eller falskt? Jag säger varken ja eller nej. Vi vet till exempel redan att snabbmatskedjor använder kemikalier som är gift och detta stoppar många barn i sig, ämnet som finns i det gör så att du begär att äta det igen och du förlorar koncentrationsförmågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in