• 1
  • 2
2023-08-27, 10:24
Medlem
orrtupps avatar
Hej, som barn ville jag gärna ha en Raleigh Chopper som jag ibland såg reklam för, kanske det var i serietidningar den reklamen fanns?

Huvudanledningen till att jag ville ha en sådan var nog bara att den hade en häftig växelspak uppe på ramen, Jag åkte en gång på en tankväxlad mc och tyckte att det vore häftigt med liknande växelspak på cykel. ( ja ja, jag vet men jag var kanske 9-10 år.)

Andra fördelar var den obligatoriska limpan samt ett fetare bakdäck, fake skivbroms bak och 3 växlar.

Fick aldrig denna cykel och såg aldrig någon i verkligen, någon klasskompis kan möjligen ha påstått sig känna någon lyckost som skulle äga en sån.

Insåg senare vilken opraktisk cykel det måste ha varit och att kvaliteten kanske var tvivelaktig och glömde länge bort denna barndomsdröm tills jag på fb såg ett inlägg med en skådespelerska från 60-talet som poserade på denna cykel, där fick jag också veta namnet och modell på cykeln vilket jag glömde redan i barndomen.

Naturligtvis finns cykeln till min häpnad på Youtube där jag fick se att även denna udda skapelse är kultförklarad och att det finns samlare.

Den återproducerades till och med under några år i modern tid.

Nå, är det någon som ägt eller cyklat på en sådan? Kanske skadat känsliga kroppsdelar på växelspaken eller cyklat omkull när han försökt nå växelspaken där nere med en hand och andra handen uppe på det höga styret?
Vill gärna höra era minnen om ni finns!
Senast redigerad av orrtupp 2023-08-27 kl. 10:27.
Citera
2023-08-27, 10:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hade ett par kamrater som hade den typen av cykel, fick prova någon gång och hade gärna velat ha en trots att dom var sjukt trögtrampade och rätt usel som cykel. När dom som hade dom stod still var dom fränast men så fort vi var ute och cyklade kom dom efter om dom hängde med öht. Gissar att det var första poserbikesen, gissar också att dom som ägde dessa är idag HD-ägare som har sin HD på uppfarten och putsar den men åker sällan annat än i solsken på söndagar och då max runt kvarteret.
Citera
2023-08-27, 10:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hade ett par kamrater som hade den typen av cykel, fick prova någon gång och hade gärna velat ha en trots att dom var sjukt trögtrampade och rätt usel som cykel. När dom som hade dom stod still var dom fränast men så fort vi var ute och cyklade kom dom efter om dom hängde med öht. Gissar att det var första poserbikesen, gissar också att dom som ägde dessa är idag HD-ägare som har sin HD på uppfarten och putsar den men åker sällan annat än i solsken på söndagar och då max runt kvarteret.
Den ena samlaren jag såg på tuben hade själv aldrig testat cykla på dem 🙂
Citera
2023-08-27, 10:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag kände en som hade en äkta Releigh chopper och en med en inhemsk kopia jag glömt namnet på. Runt 70-71 och ganska säker på att båda var runt sex år när de fick dessa. Visst såg det colt ut med växelspaken men jag var aldrig avis ändå. Cyklade man en bit brevid insåg man hur idiotiskt det var med litet framdäck.

Och visst har jag uppmärksammat vansinnespriserna på tradera. Även bambino (som jag hade en blå) och 3-hjulingar.

"Presenter vi ville ha men aldrig fick, samt såren de lämnat" hade kunnat vara en kul evighets-tråd.
Citera
2023-08-27, 13:17
Medlem
MaryGoores avatar
En frän klassiker som jag sällan sett i verkliga livet.
Dock hade dessa fått käka damm bakom min dbs Apache!!

Edit: Apachen var fotväxlad. Hög o låg.
Citera
2023-08-27, 13:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore

Min kompis hade en DBS apache, harrejävvlar så cool hoj.

Jag läste på ett annat forum att växelreglaget på Raleigh Chopper ska ha varit en reguljär mardröm för reproduktionsorganet på unga män.

Edit: Colin Furze pulsjetkonverterade en Raleigh Chopper. Kolla in det om ni vill se det fränaste ni någonsin sett...
Senast redigerad av Kennethkvarting 2023-08-27 kl. 13:29. Anledning: Tillägg.
Citera
2023-08-27, 13:29
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore

DBS Apache… Visst var dom röda med liksom bruna ”fläckar” på ramen som antagligen skulle göra att dom såg mera indianska ut?
Har strängt för mig att jag ägde en sådan i nioårsåldern. 17”-hjul vill jag minnas att den hade.
Citera
2023-08-27, 13:36
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
DBS Apache… Visst var dom röda med liksom bruna ”fläckar” på ramen som antagligen skulle göra att dom såg mera indianska ut?
Har strängt för mig att jag ägde en sådan i nioårsåldern. 17”-hjul vill jag minnas att den hade.

Jo röd var nog den vanligaste färgen. Har även sett gula.
Jag är egentligen "för ung" för både Apachen och Choppern..
Hittade min Apache på loppis runt 96-97 då dom verkligen inte var poppis på något vis. Gav väl en eller ett par hundralappar för den i bedrövligt skick. Renoverade upp den och cyklade mången mil på den under resten av 90talet. Sedan blev den stulen av ett utvecklingsstört (inte bara min åsikt) barn i kvarteret som trashade den i skogen.
Citera
2023-08-27, 15:17
Medlem
orrtupps avatar
Efter att ha sett den här filmen fick jag ett väldigt ha begär...tänk att ha en sådan stående på uppfarten på sommaren och i garaget på vintern att bara titta på 🙂

https://youtu.be/D9PYfCpHKoY?si=OEDMsOeJXQwE9bP6
Citera
2023-08-27, 15:39
Medlem
Retsinas avatar
Fanns det inte en liknande cykel som hette tigercat?
Citera
2023-08-27, 16:14
Avstängd
AlligatorMans avatar
Jag hade en DBS Tomahawk med trumbroms fram och en Crescent Mach 3 med ramväxelspak, den var ett helvete att justera och funkade aldrig särskilt bra. Raleigh choppern har jag inga minnen av.
Citera
2023-08-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Min kompis hade en DBS apache, harrejävvlar så cool hoj.

Jag läste på ett annat forum att växelreglaget på Raleigh Chopper ska ha varit en reguljär mardröm för reproduktionsorganet på unga män.

Edit: Colin Furze pulsjetkonverterade en Raleigh Chopper. Kolla in det om ni vill se det fränaste ni någonsin sett...

Apachen minns jag. Hade själv en liknande av ett annat märke. Finaste cykeln jag ägt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in