2023-08-27, 11:57
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karateyngve
"Jag ogillar rent generellt samlingstrådar, så har du problem med dessa så får du angripa de som försvarar dem."
Skrev Admin. När jag bara påvisade hyckleriet om att vissa samlingstrådar finns, och seperata ämnen vid sidan om.
Man byter ämne för nedstängningen av vaccintråden hela tiden.
Det är dåligt med samlingstrådar tycker Admin men samtidigt finns det hur många som helst?

Varför stängs då denna samlingstråden? Kan du svara på det?

Tråden stängdes pga att moderatorerna i forumet "Coronaviruset och covid-19" ansåg att ämnet inte gynnades av en stor samlingstråd.
Jag har varit delaktig i stängningen av andra samlingstrådar, men inte denna. Däremot så stödjer jag beslutet, under förutsättning att ämnet fortfarande kan diskuteras.

Jag anser inte att alla samlingstrådar är dåliga, men däremot en betydande majoritet. För att ge exempel på när de fungerar, så kan jag nämna forumet (FB) Aktier där samtliga trådar är just samlingstrådar. Här vore alternativet mycket sämre.

admin
Citera
2023-08-27, 12:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Du som admin gillar inte samlingstrådar men vill absolut inte känna något som helst ansvar att göra något åt dessa trådar, utom just en. Biverkningstråden. Så passande.

Du är välkommen att hjälpa mig att hitta fler samlingstrådar som bör stängas.
Min åsikt i frågan är knappast hemlig. Här nedan är ett exempel på vad jag skrev för fyra år sedan.
"Problemet med för många samlingstrådar är enligt mig det mest akuta, och något jag också planerar att gå till botten med. Samtidigt så insåg jag att det finns betydligt fler samlingstrådar av värde än jag från början trodde. Problemet med samlingstrådarna (vilket även inkluderar de bra samlingstrådarna - men som i vissa fall är svåra att hitta) gör att onödigt många trådar idag hamnar i Papperskorgen. Det är därför - både för medlemmar och moderatorer - viktigt att även problemet med samlingstrådarna får en lösning."

(FB) Varning! Papperskorgen har för HÖG kvalitet! HJÄLP!!!
Jag har varit delaktig i att flera samlingstrådar har blivit stängda, men inte denna. Om du däremot önskar ge mig skulden, då jag uppenbarligen stödjer beslutet, så är detta helt OK.

admin
Citera
2023-08-27, 12:24
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
En poäng är att man ser att det finns (eller har funnits) ett stort intresse för ämnet.

Och detta intresse kan man inte se ifall det finns 150 trådar som handlar om exakt samma ämne?

För ämnet är trots allt väldigt spretigt, och det finns många frågor att diskutera. Men hur enkelt är det att diskutera om allt samlas i en och samma tråd. När de som inte aktivt besöker tråden inte ens vet om att något som faktiskt berör dem diskuteras i tråden.

Tycker du exempelvis att tråden (FB) BBC-anställd dog av covidvaccin – nu stämmer hennes man Astra Zeneca borde ha stängts? Eller att inläggen borde ha sammanfogats med de +10 500 inläggen i tråden (FB) Vaccinerna - biverkningstråden.

Ämnet diskuteras i mängder av forum. Klickar du på taggen taggen CORONAVACCINERING så hittar du exempelvis trådar som dessa:

(FB) Nya upptäckter av U.S FDA & CDC, Stroke av vaccin
(FB) Studie hävdar att mRNA-vaccinerna saboterar immunförsvaret
(FB) Överläkare i region Kalmar: Vaccinet leder till cancer - P4 krishanterar.
(FB) Vaccinerade dör i drivor, regeringar och media mörkar världen över.
(FB) Tysklands hälsominister medger allvarliga vaccin-skador från covid-vaccinen i tv
(FB) Den ENDA tråden för diskussion om eventuell förekomst av grafenoxid i covid-vaccin
(FB) Covid-19 vaccinet Novavax? (Eventuella biverkningar?)
(FB) 1525% fler inrapporterade biverkningar av covid-vaccin än av Pandemrix
(FB) Vaccinet ökar risken 133x för myokardit
(FB) 133 ggr högre risk för myokardit hos pojkar 12-15 år efter Pfizers mRNA-vaccin
(FB) Myokardit - Är vaccinen farligare än viruset?
(FB) Ger mRNA-vaccin mot covid-19 ökad risk för andra virusinfektioner?
(FB) Varför vill inte vaxxers diskutera långtidsbiverkningar av vaccinet?
(FB) Forskning: Kraftig nedgång i antikroppsnivåer efter sju månader för dubbelvaccinerade

Tanken med en samlingstråd är att ämnet enbart diskuteras i samlingstråden. På så sätt är alla frågor samlade i en och samma tråd. Med denna logik så skulle en betydande del av trådarna ovan sammanfogas i samlingstråden. Det skulle förvisso göra samlingstråden större, men skulle det gynna debatten?

admin
Citera
2023-08-27, 12:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Orsaken till trådens stängning tåls att upprepas.

Citat:
Då vaccinationskampanjen är över finns inte längre någon anledning till en tråd att diskutera eventuella akuta biverkningar.

Var det någon fler moderator än pbo som var drivande när det kom till beslut?
Citera
2023-08-27, 12:30
Administrator
admins avatar
Citat:
Stormästaren antar jag är Admin, han som sa att han inte hade något med det att göra.
Han lyfte endast frågan efter tråden blivit låst, men tror inte en moderator kan stänga en sådan tråd utan Admins godkännande.

Varför skulle moderatorerna inte kunna stänga en tråd utan att fråga mig innan?
Det är mycket ovanligt att jag rådfrågas om sådant. Det har hänt, men är förhållandevis sällsynt.
Men med detta sagt, skulle jag motsätta mig stängningen så skulle jag öppna den omgående.

Citat:
Tappar ni annonspengar från Google om ni tillåter tråden? Något är det ju definitivt som ni inte säger.

På vilket sätt skulle vi tappa annonspengar genom att ha tråden öppen?
Svaret på din fråga är nej. Annonsintäkterna påverkas inte av ifall tråden är öppen är stängd.

admin
Citera
2023-08-27, 12:36
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Orsaken till trådens stängning tåls att upprepas.

Var det någon fler moderator än pbo som var drivande när det kom till beslut?

Jag tycker beskrivningen av beslutet är olyckligt, då det signalerar helt andra orsaker till varför tråden blev låst.
Vad det gäller din fråga så diskuterades beslutet innan, och det fanns en konsensus bland moderatorerna. De ansåg att diskussionerna gynnades av flera trådar istället för en stor samlingstråd.
Jag var själv inte delaktig i denna diskussion, men läste den efteråt.
Orsaken var att jag reagerade på stängningen, och fick intrycket av att den berodde på att man ville förhindra ytterligare diskussioner i ämnet. Det fanns inget intresse, varken från pbo eller någon annan moderator, att förhindra ytterligare diskussioner.

admin
Citera
2023-08-27, 15:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men hur enkelt är det att diskutera om allt samlas i en och samma tråd. När de som inte aktivt besöker tråden inte ens vet om att något som faktiskt berör dem diskuteras i tråden.

Gäller inte detta samtliga 'samlingstrådar, då?

/VV
Citera
2023-08-27, 16:49
Moderator
pbos avatar
Eftersom stängningsmeddelandet i tråden uppenbarligen ges stor vikt, trots att anledningen till stängningen har förtydligats, så vill jag kommentera det själv.

När jag läser det i efterhand noterar jag att mina fingrar gick för fort och att jag har hoppat över ett viktigt steg i tankegången bakom stängningen.

Meddelandet inleder med att förklara varför tråden kan stängas.
Citat:
Då vaccinationskampanjen är över finns inte längre någon anledning till en tråd att diskutera eventuella akuta biverkningar.

Sedan fortsätter jag med hur man istället kan diskutera biverkningar av covidvaccin.

Citat:
Eventuella framtida rapporter om långtidseffekter kvalificerar sig för egna trådar.

Här borde jag kanske även ha nämnt att enskilda reaktioner även kan diskuteras.

Men mellan dessa två meningar borde det ha funnits en förklaring till varför tråden låstes. Vi låser ju inte alla trådar man kan låsa. Det är nu förtydligat genom diskussionen i denna klagotråd och nu finns även ett inlägg av admin i tråden som förtydligar.
Citera
2023-08-28, 01:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
På vilket sätt skulle vi tappa annonspengar genom att ha tråden öppen?
Svaret på din fråga är nej. Annonsintäkterna påverkas inte av ifall tråden är öppen är stängd.

admin
Det är väl google adsense ni har? Som jag förstår det har de regler angående innehållet av sidorna som visar reklam.
Unreliable and harmful claims
We do not allow content that:

promotes harmful health claims, or relates to a current, major health crisis and contradicts authoritative scientific consensus.

Examples: Anti-vaccine advocacy, denial of the existence of medical conditions such as AIDS or Covid-19, gay conversion therapy
https://support.google.com/publisherpolicies/answer/11188580

Det är ju försåtligt om ni får trubbel ångande detta av tråden. En stor del av innehållet i tråden bryter väl mot denna regel? Kan tänka mig att de har svårt för att ni skulle ha en stor lätthittad tråd med mycket samlad information som kan ses bryta mot denna regel.

Har absolut inget med beslutet att göra va?

Utöver det så hade det varit klädsamt om du i alla fall låssades som om du brydde dig om vad medlemmarna på forumet tyckte. Du tycker inte om samlingstrådar, du tycker att kvaliteten höjs med många små snäva trådar som försvinner fort. Ser ut som om medlemmarna inte håller med dig. Betyder det något för dig? Eller är det bara du och dina åsikter som betyder något?
Senast redigerad av virvelbagg 2023-08-28 kl. 02:00.
Citera
2023-08-28, 06:38
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är väl google adsense ni har? Som jag förstår det har de regler angående innehållet av sidorna som visar reklam.
Unreliable and harmful claims
We do not allow content that:

promotes harmful health claims, or relates to a current, major health crisis and contradicts authoritative scientific consensus.

Examples: Anti-vaccine advocacy, denial of the existence of medical conditions such as AIDS or Covid-19, gay conversion therapy
https://support.google.com/publisherpolicies/answer/11188580

Det är ju försåtligt om ni får trubbel ångande detta av tråden. En stor del av innehållet i tråden bryter väl mot denna regel? Kan tänka mig att de har svårt för att ni skulle ha en stor lätthittad tråd med mycket samlad information som kan ses bryta mot denna regel.

Har absolut inget med beslutet att göra va?

Utöver det så hade det varit klädsamt om du i alla fall låssades som om du brydde dig om vad medlemmarna på forumet tyckte. Du tycker inte om samlingstrådar, du tycker att kvaliteten höjs med många små snäva trådar som försvinner fort. Ser ut som om medlemmarna inte håller med dig. Betyder det något för dig? Eller är det bara du och dina åsikter som betyder något?
Om de andra moderatorerna som var inblandade i beslutet kände till denna Googelregel vet jag inte, men jag som utförde stängningen gjorde det inte.
Citera
2023-08-28, 07:33
Medlem
Det är generellt för bedrövligt hur det godtyckligt raderas inlägg och trådar på forumet. Fri diskussion och ”yttrandefrihet på riktigt” råder då verkligen inte här ☹️.

Snarare censur och auktoritär reglering.

Det väldigt trist rent ut sagt.
Citera
2023-08-28, 08:10
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det är generellt för bedrövligt hur det godtyckligt raderas inlägg och trådar på forumet. Fri diskussion och ”yttrandefrihet på riktigt” råder då verkligen inte här ☹️.

Snarare censur och auktoritär reglering.

Det väldigt trist rent ut sagt.

Ditt inlägg är lite av beviset för hur snett det kan bli när man inte tänker till, den här tråden handlar om låsningen av den specifika tråden om vacciner och deras ev biverkningar - då kommer du in och klagar på någonting helt annat som inte har ett smack att göra med ämnet i den här tråden. Du sätter krokben för dig själv, men inser/erkänner det nog inte.

admin5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in