Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Men är det samma förband ?
Ken talar om
76:e gardesluftlandssättningsdivisionen..
Medans du tar upp den
76e brigaden..
Sagt i all vänlighet. Talar vi om samma förband ?

Det är 76. GardesluftlandsättningsDIVISIONEN. Någon 76. Luftlandsättningsbrigad har mig veterligen aldrig funnits i ryska eller sovjetiska armén (det fanns en 56. Luftlandsättningsbrigad en gång i tiden men den organiserades om någon gång på 1980-talet tror jag).
Det är ett av de mest prioriterade förbanden i ryska armén och det första som helt övergick till kontraktsanställda soldater istället för värnpliktiga. Det är inte fråga om någon organisatoriskt reducerad division utan det består av tre luftlandsättningregementen jämte divisionsförband, bl.a. en stridsvagnsbataljon. 6000-8000 man på pappret. Kan synas lite jämfört med en normal mek- eller pansardivision (motorskytte- eller stridsvagnsdivision i rysk vokabulär) men luftlandsättningsdivisioner är alltid lätta förband med lägre numerär. Flera luftlandsättningsdivisioner har bara två regementen och det hade även 76. fram tills 2018, men sedan dess är det återigen tre regementen som ingår. Vi pratar alltså om ett förband som prioriteras materiel- och personalförsörjningsmässigt. Som jag förstår det har två av regementena fått duktigt med stryk under 2022, varav det ena nästan utplånats, så divisionen lär i verkligheten vara en bra bit från full styrka, men det är ändå säkerligen ett rätt slagkraftigt förband om än reducerat i förhållande till sin styrka på pappret.
76. Luftlandsättningsdivisionen i Pskov var ett av de förband som man under senare delen av kalla kriget såg som sannolik motståndare vid ett sovjetiskt angrepp på Sverige och jag skulle utgå från att det fortfarande är fallet. Att 76. Luftlandsättningsdivisionen får duktigt på truten i Ukraina är alltså väldigt bra för svensk säkerhet på mer än bara ett övergripande lite abstrakt vis.