2023-08-27, 01:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Höst troligen inte. Jag menar det är inte ett svar du vill ha. Att allt kommer bli perfa. Om han varit ute efter allt detta och fortsatt dricker och röker på så lär han ju inte ändra på sig. Det är du som får ta hand om honom. Bara bra då dessa dagar då han är inlåst och vården får göra det.
Citera
2023-08-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
6st Arboga 10,2 motsvarar lika mycket alkohol som en 70is 35% sprit

Så är det nog, men på spriten var han mer aggresiv och våldsam. Ölen håller han sig lugnare på. Då sitter han bara i soffan och chillar. Märker inte av att han är full iallafall. Men målet är såklart att han ska sluta dricka helt. Han kan uppenbarligen inte hantera det.
Citera
2023-08-27, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pittensmitt
Kan vara så, när han blev av med allt och fick 5 mille i skuld så kanske han tänkte att det är lättare att va psykisk sjuk och ge upp än att försöka bli bättre och jobba upp sig själv igen...

Ja, den tanken har slagit mig många gånger:/
Citera
2023-08-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Ja, det låter skumt. Jag tycker definitivt att du ska få framföra din syn på din pappas situation och vad som gått snett, som det ovan. Tror det kan vara av värde för läkaren också att höra någon utomstående beskriva situationen också.

Trots att du är nära anhöring så är läkare rätt begränsade i lag om vad de får säga till dig om vad de tänker att de ska göra, kan vara bra att vara medveten om.

Och du kanske kan behöva någon slags stöd? Det låter som att du fått bära för stort ansvar alldeles för tidigt. Vet inget om hur vården ser på det, men hade jag fått bestämma hade du fått gå till någon som stöttar dig ett tag.

Ja, det är jävligt skumt. Förstår att läkaren antagligen inte kan diskutera för mycket med mig. Men tänker att vi kan prata rent allmänt om alternativen.

Han blev sjuk när jag var 10 år, idag är jag 26. Så större delen av mitt liv har det varit såhär. Nu kan jag förvisso slappna av med att inte behöva bo med det. Har ett eget liv och sköter det bra, men självklart har jag klantat till det på ett eller annat sätt för att orka deala med skiten. Jag pratade med en psykolog för ett tag sedan som jag inte kunde fortsätta hos, det blev för dyrt. Gick nämligen privat. Har haft dålig erfarenhet av psykologer via typ VC. Men man kanske kan få en kontakt som anhörig via psykiatrin. Det kan vara värt att kolla upp.
Citera
2023-08-27, 02:00
Citat:
Ursprungligen postat av Mclovindovin
Ja, det är jävligt skumt. Förstår att läkaren antagligen inte kan diskutera för mycket med mig. Men tänker att vi kan prata rent allmänt om alternativen.

Han blev sjuk när jag var 10 år, idag är jag 26. Så större delen av mitt liv har det varit såhär. Nu kan jag förvisso slappna av med att inte behöva bo med det. Har ett eget liv och sköter det bra, men självklart har jag klantat till det på ett eller annat sätt för att orka deala med skiten. Jag pratade med en psykolog för ett tag sedan som jag inte kunde fortsätta hos, det blev för dyrt. Gick nämligen privat. Har haft dålig erfarenhet av psykologer via typ VC. Men man kanske kan få en kontakt som anhörig via psykiatrin. Det kan vara värt att kolla upp.

Psykiatrins psykologer brukar vara lite bättre än de som jobbar på vårdcentral. God natt!
Citera
2023-08-27, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Höst troligen inte. Jag menar det är inte ett svar du vill ha. Att allt kommer bli perfa. Om han varit ute efter allt detta och fortsatt dricker och röker på så lär han ju inte ändra på sig. Det är du som får ta hand om honom. Bara bra då dessa dagar då han är inlåst och vården får göra det.

Nej, jag förstår att han inte kommer kunna leva ett normalt liv. Men tänker att det måste väl ändå finnas något man kan göra för att han ska slippa dem här stora episoderna så ofta?

Det var en stor lättnad när han blev inlagd. Så vi kunde låta någon annan ta ansvar en stund. Det känns som att man har och göra med en jävla jättebebis ibland.
Citera
2023-08-27, 02:03
Medlem
Han måste givetvis sluta röka på och supa. Och äta medicin. Finns andra. Han får väl prova sig framåt tills någon med lite biverkningar dyker upp. Det är en rätt kass medicingenre han behöver men alternativet är psykoser och skador på hjärnan efter dem.
Citera
2023-08-27, 02:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Nej, jag förstår att han inte kommer kunna leva ett normalt liv. Men tänker att det måste väl ändå finnas något man kan göra för att han ska slippa dem här stora episoderna så ofta?

Det var en stor lättnad när han blev inlagd. Så vi kunde låta någon annan ta ansvar en stund. Det känns som att man har och göra med en jävla jättebebis ibland.

Just det då. Få honom inlagd mer ständigt. Jag menar det är ju jättesvårt. De kommer ju skriva ut honom närmast på direkten att nu är han frisk! Sedan blir det samma vanliga igen att han dricker.

Men det är väl det man kan göra som anhörig. Klaga till vården. Sedan se till att han kommer in på rehab typ 6 månader i taget. Det kommer bli en jävla massa tjat till vården.
Citera
2023-08-27, 02:09
Medlem
Citat:
Så är det nog, men på spriten var han mer aggresiv och våldsam. Ölen håller han sig lugnare på. Då sitter han bara i soffan och chillar. Märker inte av att han är full iallafall. Men målet är såklart att han ska sluta dricka helt. Han kan uppenbarligen inte hantera det.

Det låter uppenbarligen som din far dels lider av ett ganska långt gånget drog och alkoholmissbruk, och som mest troligt triggar hans psykoser.

Stjäla brevlådor låter för övrigt som en riktig benzofason. Käkar han några benzo eller z-analoger utöver sitt cannabis och alkoholmissbruk?

Det bästa en anhörig kan göra är att vända ryggen och försätta vederbörande på gatan så dom får fatta själva att dom inte vill vara en hemlös parkalkis utan någon familj. Utan att dom får ta sig samman och pallra sig iväg på AA-möten och bli anständiga samhällsmedborgare. För så länge du som anhörig bokstavligen släcker bränder och städar upp efter honom så behöver han inte deala med några konsekvenser och då kommer hans missbruk bara fortskrida och bara bli värre eftersom att missbruk är en progressiv sjukdom.

Jag tycker du kan läsa på lite om medberoende och ta dig en funderare på om du verkligen ska fortsätta ha en relation till till din pappa.

Det låter förövrigt som hans drickande grundar sig i någon slags självömkan kring vad som hände för 16 år sedan vilket inte är helt oförståeligt. Men så länge han fortsätter vältra sig i självömkan och se sig som ett offer pga något hände för över 15 år sen och som inte går att få ogjort så kommer det bara fortskrida. Men det är något som han måste komma till insikt med själv för att kunna råda bot på.
Citera
2023-08-27, 02:10
Medlem
Citat:
...

Alkoholister är dom värsta, älskar att tycka synd om sig själva

Du måste få han att sluta med spriten i första hand och face reality, innan dess blir det ingen förändring nånstans
Senast redigerad av Dretbet 2023-08-27 kl. 02:12.
Citera
2023-08-27, 02:11
Medlem
Citat:

Missbrukare är förvuxna bäbisar….
Citera
2023-08-27, 02:17
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker du ska prata med läkarna så de vet om hans drickande. Det har betydelse både för vård och medicinering. Många tror att dagligt drickande är normalt, men alkohol är en väldigt hemsk drog. Folk skulle ju säga till om pappan satt och sköt upp. Men de nämner inte alkohol för det är ju lagligt.

Men kroppen skiter i lagen. Läkarna måste veta att han dricker så mycket. T ex för om de tar in honom kan han få DT och då är det bra om det vet vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in