2023-08-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag fick precis en notis om att var fjärde dödsolycka i trafiken är med en lastbil! Det betyder att 75% av dödsolyckorna på våra vägar inte är med lastbil.
Men att införa "autobroms" även på tunga fordon, vilket de inte har idag enligt Maria Krafft, så hade dödsolyckorna minskat.
Autobroms för lastbilar finns redan i tunga fordon men det hjälper inte om personbilar väljer att köra in i fronten på en lastbil.
https://www.youtube.com/watch?v=1Sf2I1gS8bk
https://www.youtube.com/watch?v=k3fvROZgfoA
https://sverigesradio.se/artikel/trafikverket-var-fjarde-dodsolycka-i-trafiken-ar-med-en-lastbil

Vill bara flika in att i utube-klippet du länkar till när en lastbil tvärnitar för ett barn som springer över vägen så är det chauffören som bromsar, inte lastbilen.

https://m.facebook.com/kreiss.lv/photos/in-cooperation-with-top-level-experts-from-volvo-corporation-sweden-an-investiga/1553689701343277/?locale=zh_EN
Citera
2023-08-26, 21:47
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Vill bara flika in att i utube-klippet du länkar till när en lastbil tvärnitar för ett barn som springer över vägen så är det chauffören som bromsar, inte lastbilen.

https://m.facebook.com/kreiss.lv/photos/in-cooperation-with-top-level-experts-from-volvo-corporation-sweden-an-investiga/1553689701343277/?locale=zh_EN
Jag kan ha fel i just detta fall om det var fordonet eller föraren som bromsade, barnen klarade sig. Vilket inte Somalia-taxin gjorde då de körde in i fronten på en lastbil….
Autobroms finns på tunga fordon oavsett vad krafft säger.
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-08-26 kl. 21:56.
Citera
2023-08-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Naturligtvis är det säkerställt att det var personbilens förare som är vållande och INTE lastbilen.

Det visar ju bilderna från olycksplatsen.

Naturligtvis är detta en tragisk olycka där personbilens förare gjorde att fatalt fel.

Hans etnicitet är ointressant.
Du kanske tycker den är ointressant när du får moralpanik. Vanliga människor vill gärna veta så mycket som möjligt t.ex etnicitet, ålder, vilket område dem kommer från, vad för typ av bil osv. Är det rasistiskt enligt dig att säga att det var folk från mena i bilen? Jösses.
Citera
2023-08-26, 22:34
Medlem
iakktagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
i dagens radionyheter har det pratats om att Västra Götaland sticker ut i antalet dödsolyckor i trafiken - undra på det när fem omkommer på en o samma gång (troligen med en nysvensk vid ratten).

Lösningen skall vara skärpt hastighetsövervakning - löser troligen inte problemet att folk kör på fel sida.

Samtidigt diskuteras det att underlätta för "vissa grupper" att ta körkort - hur tusan går det ihop.
Vi vet alla vad "vissa grupper" brukar vara (nämn inte elefanten i rummet)

Det beror på alldeles för slingriga tvåfiliga vägar! Västergötland är underutvecklat när det gäller trafiknätverket.
Citera
2023-08-26, 22:44
Medlem
iakktagares avatar
När man tar körkort instrueras man att köra defensivt och säkert. Man blir lärd att visa hänsyn. Man får lära sig vad vägmarkeringar och skyltar betyder. Regler är till för att följas i ett civiliserat samhälle. Gör man inte det då kan man dö brutalt. Det är samma villkor för alla! Man måste ha respekt för lagarna och reglerna i trafiken. De är upprättade för vår gemensamma säkerhet.
Citera
2023-08-26, 23:03
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Har frågat förut, ber om ursäkt om det tagits upp redan.

Men någon som har namnen på de omkomna?

Enbart två namn är kända hittills då media offentliggjort att Dahir Macalin Aflow och Ahmed Cantoob omkommit.
Nationaliteterna på de omkomna är tre somalier, en marockan och en irakisk kurd enligt ett uttalande i TV4 Nyheterna. Någon officiell uppgift på detta finns inte, annat än från ett inslag vid olycksplatsen.

För den med mycket tid och ett osedvanligt stort intresse antar jag att namnen går att få fram genom att analysera Facebookflödena i de grupper där anhöriga, medlemmar i muslimska föreningar och församlingar i Falköping etc uppehåller sig.
Citera
2023-08-26, 23:14
Medlem
Återigen…. Bilen som framfördes med de förolyckade gjorde en illa vald omkörning innan olyckan. Strax innan den lilla kurvan i höjd med det seniora parets ägor, som jag hänvisade till i ett föregående inlägg.
Både bilen och lastbilen valde att väja åt samma håll. Detta resulterade i att ca 5m utanför vägbanan frontade båda ekipagen. Bilen var under fronten på lastbilen. Bilder finns på tidningen NLT:s hemsida att beskåda. De tidiga rapporteringarna visar vart lastbilen är placerad. Senare rapportering visar vart branden inträffat. Där framgår det att kollisionen ej inträffade på vägbanan utan strax utanför.
Lastbilen gick av vägen ca 20m innan avfarten ner mot paret. Bilen gick av vägen på avfarten mot paret.
Citera
2023-08-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arligmannen
Så en artikel som bygger på fakta och är skriven av en invandrare gör att svenskar är rasister? Haha du mår inte bra. Rasism i Sverige är nästan död, visst finns det på internet men hur mycket hat finns inte mot vita? Vita som är den minsta minoritet som finns. Tänk om vita hade lootat, spöa på asiater och mördat helt vansinnigt mycket, vi hade blivit utrotade väldigt fort.

Du missuppfattade mig nog Det var just reaktionerna på studien, som bygger på data som gjorde mig upprörd, plus att dom som upprörs av resultaten aldrig verkar ha upplevt trafik i andra länder där säkerhetstänket är baserat på att man lägger ödet i guds händer, vem än nu gud kan vara.
Citera
2023-08-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror efter att ha sett på bilderna igen att lastbilen var kvar i sitt körfält när smällen skedde… Men inte helt säker.

Håller med. Tydligen skall en grundligare inspektion göras på måndag, https://www.sla.se/2023/08/25/polisen-atervander-till-olycksplatsen-for-att-finna-fler-spar-da-stoppas-trafiken-c2bd5/. Artikeln bakom betalvägg.
Citera
2023-08-27, 08:52
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakktagare
När man tar körkort instrueras man att köra defensivt och säkert. Man blir lärd att visa hänsyn. Man får lära sig vad vägmarkeringar och skyltar betyder. Regler är till för att följas i ett civiliserat samhälle. Gör man inte det då kan man dö brutalt. Det är samma villkor för alla! Man måste ha respekt för lagarna och reglerna i trafiken. De är upprättade för vår gemensamma säkerhet.

Olyckor kan ändå hända, även om man har goda intentioner och gör allt för att försöka undvika dem.
Citera
2023-08-27, 12:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Återigen…. Bilen som framfördes med de förolyckade gjorde en illa vald omkörning innan olyckan. Strax innan den lilla kurvan i höjd med det seniora parets ägor, som jag hänvisade till i ett föregående inlägg.
Både bilen och lastbilen valde att väja åt samma håll. Detta resulterade i att ca 5m utanför vägbanan frontade båda ekipagen. Bilen var under fronten på lastbilen. Bilder finns på tidningen NLT:s hemsida att beskåda. De tidiga rapporteringarna visar vart lastbilen är placerad. Senare rapportering visar vart branden inträffat. Där framgår det att kollisionen ej inträffade på vägbanan utan strax utanför.
Lastbilen gick av vägen ca 20m innan avfarten ner mot paret. Bilen gick av vägen på avfarten mot paret.

Okej, så det var fråga om krock nere på gräset trots allt? Och det låg bilder ute i media som visade själva fordonen? Jag kommer inte åt bilderna.

Det adderar till tragiken förstås, att de väjde, men slog ihop ändå.

Man kan inte göra omkörningar där omkörningar inte kan göras.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-08-27 kl. 12:06.
Citera
2023-08-27, 13:02
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Okej, så det var fråga om krock nere på gräset trots allt? Och det låg bilder ute i media som visade själva fordonen? Jag kommer inte åt bilderna.

Det adderar till tragiken förstås, att de väjde, men slog ihop ändå.

Man kan inte göra omkörningar där omkörningar inte kan göras.

Jag hittar inte heller de påstådda bilderna. JanneBagare uttrycker sig med samma säkerhet som ett ögonvittne men jag förmodar att hans inlägg baseras på samma grad av spekulation som alla utom de som verkligen var på plats sysselsätter sig med, även om det låter rimligt.

Hur som helst är det tragiskt att fem familjer förlorat försörjare, fäder, makar och söner. Dessutom hemskt för lastbilschauffören som tvingas leva med minnet av olyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in