2023-09-19, 03:30
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du är fast i två meningslösa resonemang:

1. 'Hade inte förarna mötts på det ställe dom gjorde så hade det inte behövt bli någon krock.'

Kaosteori har mycket litet med det aktuella skeendet att göra. Men visst - jag kan spela med: eftersom GKT-bilen högst troligt körde lagliga 80 km/h - eller erfarenhetsmässigt rent av något under, så är det den låga hastigheten som ledde fram till kraschen. Hade lastbilen på sedvanligt manér kört mot begränsaren så hade olyckan aldrig behövt ske - för då hade mötet skett någon annanstans.
Fattar du inte hur dumt resonemanget är?

Problemet är att en bil körde vänstertrafik i ett land med högertrafik, inte om lastbilen körde 80 eller 88 km/h.

2. Du har den skygglappsblindes tilltro till skyltad hastighet. Men, det är i själva verket livsfarligt att hålla skyltad hastighet - om man gör det utan att göra egna avvägningar.
Det kallas för att man anpassar hastigheten.
Vad gäller just älgar så behöver man ha koll på tider för kalvfrånstötningen, brunstperioden och när det är älgjakt i det området man färdas igenom. Och, förutom att kunna kalendern måste man även kunna klockan och läsa omgivningarna.

Din lilla brasklapp om (förutsatt att det är lämpligt) är för söt. Det är ju just det som är att "anpassa sin hastighet".
Men, rammar du ändå en älg så har du misslyckats med det - och det är fortfarande ditt eget fel.

Jag förlorade en kompis förra veckan till just en älg. Jag saknar och sörjer honom, men tvekar inte en sekund att säga att det är hans eget jävla fel. Han borde vetat bättre.

Du, och många andra behöver bättre förstå sitt egna ansvar i trafiken.

Att du har nära koppling på något sätt till det aktuella åkeriet förstår vi, då du ständigt försöker försvara detta och den inblandade chauffören. Enligt dig så körde lastbilen näst intill med 100 % säkerhet i max. lagliga 80 km/ tim. och då finns ju i så fall inget mer att säga om själva hastigheten. Och är man ändå på fel ställe vid fel tillfälle, är det ju inget mer att göra och diskutera när det gäller även det. Men har man kört för fort har man själv påverkat situationen till att bli sämre än nödvändigt och har inte tagit fullt ansvar för trafiksäkerheten, även om man är mötande och håller sig på sin sida.

Det är högst naivt att tro att man som fordonsförare ska klara alla viltolyckor utan skada, även om man är medveten om både det ena och andra och anpassar sin hastighet och inte kör för fort.
Citera
2023-09-19, 03:39
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Men vad är det du inte förstår?

Den som kör om skall försäkra sig om att det kan göras på ett säkert sätt.
Där ingår det att ta höjd för trafikanter som FÅR lov att överträda hastighetsbegränsningen och för sådana som inte får lov att göra det men gör det ändå.

Ansvaret för en säker omkörning ligger på den som gör omkörningen. Det är denne som ger sig ut i mötande körfält och riskerar både sitt egna liv och andras.

Det lönar sig föga att ligga på sjukhuset och försöka hitta andra syndabockar till sin egna misslyckade omkörning.

Vad är det du inte förstår av det jag skriver? Du har som mötande fortfarande ett ansvar att inte köra olagligt eller olämpligt fort, men gör du ändå det ökar risken att bli inblandad i en olycka och att konsekvenserna blir allvarligare än nödvändigt.
Senast redigerad av UpAndGo2 2023-09-19 kl. 03:45.
Citera
2023-09-19, 04:02
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Du kan vara lugn för att lastbilens hastighet är dokumenterad i detta fallet.

Ja, men fortfarande finns ingen säker siffra att hänvisa till, utan det landar i spekulationer. Eftersom man i tråden vill prata tyst om lastbilens hastighet och vill avfärda den som oväsentlig, kan man förstå att det kan finnas anledning till detta. Att något försöker döljas är ingen vild gissning.
Senast redigerad av UpAndGo2 2023-09-19 kl. 04:05.
Citera
2023-09-19, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Ja, men fortfarande finns ingen säker siffra att hänvisa till, utan det landar i spekulationer. Eftersom man i tråden vill prata tyst om lastbilens hastighet och vill avfärda den som oväsentlig, kan man förstå att det kan finnas anledning till detta. Att något försöker döljas är ingen vild gissning.

Men snälla...?
En förundersökning bedrivs under sekretess - det vore förbannat märkligt om uppgifter läckte ut därifrån.

Bedöms lastbilsföraren som vållande så kommer allt ut i samband med att åtal väcks.
Blir det inget åtal beror det på att den man anser som vållande redan är död.

Just denna händelsen är dock så högprofilerad att vi kan se fram mot någon slags sammanfattning ändå. Du får bara ge dig till tåls, och stilla dina konspirationstankar lite.
Citera
2023-09-19, 07:09
Medlem
Citat:
Att du har nära koppling på något sätt till det aktuella åkeriet förstår vi, då du ständigt försöker försvara detta och den inblandade chauffören. Enligt dig så körde lastbilen näst intill med 100 % säkerhet i max. lagliga 80 km/ tim. och då finns ju i så fall inget mer att säga om själva hastigheten.

Precis, det finns inget mer att säga om hastigheten. Men inte beroende på någon 'koppling".

GKT är en jävla plåga för alla som skall någonstans och har KoV;s alla nackdelar att hantera och spärrtider därtill.
På vissa sträckor hänger det på just GKTs bilar om jag får duscha på kvällen, äta varm mat vid ett bord och umgås med kompisar en stund - eller om jag tvingas stå vid sidan av vägen, äta mackor och ha hytten gungandes vid varje fordonspassage under 9 timmar.

Och nej, det handlar egentligen inte om att jag behöver köra olagligt fort för att få min dag att gå ihop. Men jag behöver få hålla mitt tempo.
Det får förvisso GKT också - problemet är resårbandet som uppstår i svansen efter GKT-bilarna.

Så, glöm "koppling". Jag lever mitt liv ute på vägen och ser vad som händer. Dina försök att misstänkliggöra en GKT-chaufför är löjeväckande. Jag har ibland känt mig beredd att bränna ner hela åkeriet, men att anklaga dem för fortkörning skulle ge folk i branschen skrattparoxysmer.

Citat:
Och är man ändå på fel ställe vid fel tillfälle, är det ju inget mer att göra och diskutera när det gäller även det. Men har man kört för fort har man själv påverkat situationen till att bli sämre än nödvändigt och har inte tagit fullt ansvar för trafiksäkerheten, även om man är mötande och håller sig på sin sida.

Jorå, väljer en personbilsförare att dubbla hastigheten från skyltade 80 till 160 km/h så har denne helt klart ett ansvar.
Det blir svårare att bedöma hastighet och avstånd för den som kör om.

Det är därför man skall avstå från omkörningar om man inte är säker på att man kan genomföra dem säkert.

# Den aktuella lastbilen körde inte 160 km/h.

# På platsen fanns inte sikt nog för en säker omkörning ens i 80 km/h.

Så, släpp det nu.

Citat:
Det är högst naivt att tro att man som fordonsförare ska klara alla viltolyckor utan skada, även om man är medveten om både det ena och andra och anpassar sin hastighet och inte kör för fort.

Men vad är "för fort"?
Skyltad fart? Det blir galet fort i vissa lägen.

Smäller du med klövvilt så har du gjort något fel, så enkelt är det.
Så länge inte älgen hoppar in i sidan på bilen så fanns det något annat du kunde gjort för att undvika händelsen.
Senast redigerad av boboboxbox 2023-09-19 kl. 07:46.
Citera
2023-09-19, 19:43
Medlem
Citat:
Det verkar istället vara du som har ett personligt intresse av att flytta fokus från verkligheten, då du tycker att lastbilens hastighet är ointressant, då polisen redan påståtts ha utrett denna och inget "fel" hittat. Men att man kanske klarar sig juridiskt som lastbilschaufför som i detta fall, om man kör i 90 km/ tim. istället för skyltade 80 km, är ganska ointressant då det i praktiken ändå har betydelse för olyckans utgång.

Som sagt fram med uppgifter från lastbilens färdskrivare om aktuell hastighet vid olyckan, då det är lika intressant att veta som hastigheten på olycksbilen.
Läsproblem? Det är du som försöker flytta fokus från verkligheten.

Orsaken till olyckan beror enbart på personbilens förares körning.
Utgången i detta fall beror inte på ifall lastbilen kört 80 eller 90 eftersom krockvåldet är överväldigande stort oavsett vilket. Om du tror nåt annat så är det okunskap.

Polisen har uppgifterna.
Citera
2023-09-20, 11:48
Medlem
Citat:
Precis, det finns inget mer att säga om hastigheten. Men inte beroende på någon 'koppling".

GKT är en jävla plåga för alla som skall någonstans och har KoV;s alla nackdelar att hantera och spärrtider därtill.
På vissa sträckor hänger det på just GKTs bilar om jag får duscha på kvällen, äta varm mat vid ett bord och umgås med kompisar en stund - eller om jag tvingas stå vid sidan av vägen, äta mackor och ha hytten gungandes vid varje fordonspassage under 9 timmar.

Och nej, det handlar egentligen inte om att jag behöver köra olagligt fort för att få min dag att gå ihop. Men jag behöver få hålla mitt tempo.
Det får förvisso GKT också - problemet är resårbandet som uppstår i svansen efter GKT-bilarna.

Så, glöm "koppling". Jag lever mitt liv ute på vägen och ser vad som händer. Dina försök att misstänkliggöra en GKT-chaufför är löjeväckande. Jag har ibland känt mig beredd att bränna ner hela åkeriet, men att anklaga dem för fortkörning skulle ge folk i branschen skrattparoxysmer.

Jorå, väljer en personbilsförare att dubbla hastigheten från skyltade 80 till 160 km/h så har denne helt klart ett ansvar.
Det blir svårare att bedöma hastighet och avstånd för den som kör om.

Det är därför man skall avstå från omkörningar om man inte är säker på att man kan genomföra dem säkert.

# Den aktuella lastbilen körde inte 160 km/h.

# På platsen fanns inte sikt nog för en säker omkörning ens i 80 km/h.

Så, släpp det nu.

Men vad är "för fort"?
Skyltad fart? Det blir galet fort i vissa lägen.

Smäller du med klövvilt så har du gjort något fel, så enkelt är det.
Så länge inte älgen hoppar in i sidan på bilen så fanns det något annat du kunde gjort för att undvika händelsen.
Jag körde på ett rådjur med långtradare en gång. Det kom springande från höger I full fart, och det enda jag kunde göra var att bromsa i 2-3 sekunder. Jag kunde inte väja åt höger för då hade jag kört ner i diket, inte åt vänster för rådjuret sprang åt det hållet. Viltet kom från höger men träffade fronten på vänster sida och krossades under framhjulet och dog direkt. Gjorde jag fel? Det gick så fort att jag knappt hann reagera anser jag. Och jag körde 80, jag hade inte bråttom.

Jag har flera gånger varit med om vilt som korsar vägbanan eller går/springer i diket precis när jag passerar. Därför bromsar jag alltid när jag ser klövvilt. Att bakom-flötet-varande fordonsförare inte gillar när jag bromsar i sådana lägen rör inte mig ett dugg. Håll avstånd då!

Trots din oändliga erfarenhet brister du i vishet.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-09-20 kl. 12:34.
Citera
2023-09-20, 13:28
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Läsproblem? Det är du som försöker flytta fokus från verkligheten.

Orsaken till olyckan beror enbart på personbilens förares körning.
Utgången i detta fall beror inte på ifall lastbilen kört 80 eller 90 eftersom krockvåldet är överväldigande stort oavsett vilket. Om du tror nåt annat så är det okunskap.

Polisen har uppgifterna.

Om lastbilen kört för fort hade det ju blivit mindre marginaler (som tidigare konstaterats kommer den 42 meter längre på 15 sek vid 90 jämfört med 80) för den mötande bilens omkörning.

Hur fel det än var att köra om och hur litet ansvaret än var för mötande fordon, får det väl sägas vara rätt självklart att omkörningar i samband med att mötande fordon håller för hög fart blir svårare att genomföra, vilket ökar risken för olycka.
Senast redigerad av pudellus 2023-09-20 kl. 13:38.
Citera
2023-09-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om lastbilen kört för fort hade det ju blivit mindre marginaler (som tidigare konstaterats kommer den 42 meter längre på 15 sek vid 90 jämfört med 80) för den mötande bilens omkörning.

Hur fel det än var att köra om och hur litet ansvaret än var för mötande fordon, får det väl sägas vara rätt självklart att omkörningar i samband med att mötande fordon håller för hög fart blir svårare att genomföra, vilket ökar risken för olycka.
Om bilen körde 120 för att köra om har större betydelse för en dödlig utgång.
Citera
2023-09-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus

Oavsett så är det personbilens förare som felbedömt.

Skedde det vid en omkörning? Det låter som en trådsanning utan källa.
Citera
2023-09-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Oavsett så är det personbilens förare som felbedömt.

Skedde det vid en omkörning? Det låter som en trådsanning utan källa.
Så är det.

Varför hamnade bilen på fel sida då? Vid omkörning med fem personer i bilen blir en standardbil snabbt svår att manövrera. Max hastighet vid godkänt älgtest är mindre än 80. Googla bilmodell.
Citera
2023-09-20, 18:52
Medlem
Lonnrots avatar
Så länge som det finns primater som tolkar det vitt spridda förbudet mot att stanna sitt fordon inom en vändzon med att sitta i vid ratten och låta motorn gå på tomgång i fem, tio, femton eller tjugo minuter (tät tätort, sommartid, privatbil) så kommer jag inte gå med på att den rätt så heterogent amorfa kategorin ”klövvilt” tillskrivs några som helst förståndsrationella egenskaper i tråden. ”Klövvilt” är, har varit, och lär vara, där de själva finner för gott i varje givet ögonblick. Det är inte dem man styr över, utan sitt fordon.

Jag kan heller inte riktigt se att ”klövviltets” uppdykande i tråden just infaller på moderationens område, som man kunde ha hoppats på. Inget vilt eller tamt kreatur har heller haft med denna tragedi att skaffa såvitt känt, och existensen av andra varelser borde snarast leda till större allmän försiktighet, inte mindre. Det är just inte klövviltet som inte begriper sig på det de själva ägnar sig åt. Det är vi som är de bristfälliga, inte de.

Att personbilen tekniskt är den felande i det här fallet betyder inte att allting är frid och fröjd, för vill man undvika att liknande tragedier händer igen så tar man lärdom av allt som finns att ta lärdom om. En av riskerna med att tänja på gränser är att någon annan gör detsamma i samma ögonblick. Ger man sig ensamrätten att bryta mot lagar så upptäcker man strax att andra kommer göra precis detsamma. Då finns inte längre utrymmet kvar som man kallt räknade med. Det är en reflektion av ens eget övertramp.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-09-20 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in