Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
Nej det är så sjukt att hon gör det men jag tror det är för att hon vill hålla fast vid sin historia om att hon varit uppe på toa två ggr och inte ändra den som hon gjorde med mycket annat. OCH antagligen för att hon trodde hon hade hittat ett kryphål genom att komma på ” förrådet ” utanför. Det var ju uppenbart att hon diskuterat det med sin advokat ( han frågade väl henne om förrådet på rättegången om jag minns rätt), det kom nästan fram som ett förslag från Maja för att hon själv menade att hon sovit där en gång.
Så ser jag på att hon vågar placera sig i badrummet och hallen för hon är säker på att hon kommit på ett bra argument till varför hon inte såg Tove.
Kan det vara så?
Jag tycker att det låter för korkat.
Bättre hade väl då varit att ljuga ( om hon nu ändå ljuger s a s) och säga att hon var kvar alkoven och vardagsrummet.
Det är också annat som jag tycker Maja inte breder på. Istället för att hävda att hon blivit hotad till livet av Johanna, eller att jag frågade vad som hände, jag såg johanna komma från trapphuset osv.
Istället säger hon inget om hot från Johanna utan Maja bara gör som johanna ber henne göra. Eller att Maja inte sett att Johanna kommit från trapphuset ( hade väl varit en bra lögn om Maja nu menar att Johanna gömt kroppen på vinden).
Maja hade också kunnat ljuga ihop något bättre om hur hon fick veta vad som hade hänt. Nu säger hon att det är först på illharjen hon får veta, trots att Maja i göra förhör fått frågan. Hon borde förstå därför att det verkar konstigt att hon inte undrar direkt hur det kommer sig att Tove ligger död i hallen.
Svårt att veta, men även om Maja har kognitiva nedsättningar, så känns det svårt att förstå att hon verkligen inte skulle fatta att dra på med bättre lögner om hon var skyldig till mord. Ett barn begriper det.
Typ treåringen som skyller på brorsan och säger att ”han sa till mig att jag skulle ta den och om jag inte gjorde det skulle han slå mig”. Vilket inte var sant då.