2023-08-26, 21:23
  #86785
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men visst kan väl åklagaren eller någon av parterna i ett brottmål kalla in vittnen till hovrätten om de vill ha kompletterande förhör?

Ja, visst kan de göra det, och det är också precis det som skett, det kommer att ske ett förhör med den seniora professor emeritus Anders Eriksson.

Det som förvånar mig lite är att åklagaren inte begärt ett kompletterande förhör med rättsläkare Lazarevic.

Det är dock inte begärt några kompletterande förhör med någon av de åtalade.
Citera
2023-08-26, 21:30
  #86786
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Var god och sätt dig in i mordfallet samt de bevis som uppdagats beträffande mordet på den 21-åriga flickan T*ve.

Ett fullständigt ickesvar. Bor du under en sten i skogen eller?
Du har alltså i praktiken inte en aning om när mordet skedde och inte heller huruvida Maja var vaken då eller inte. Ingen annan, utom möjligen Maja och Johanna vet det heller. Därför kan Maja inte fällas för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det finns tre tidigare fenomen som talat med styrka för att den 20-åriga flickan Janss*n vilken hade, i samförstånd med sin då 18-åriga kamrat Hellm*n, bragt den 21-åriga flickan T*ve om sitt liv.

Hellm*n hade sin del i den tragiska händelsen vid det aktuella tillfället då den 21-åriga flickan T*ve mördades och, så kommer det att se ut fram tills dess att motsatsen har bevisats att Hellm*n var oskyldigt utpekad redan ifrån första början.

Mvh/@JokerMannen

Hoppsan, så nu är det den misstänkta som måste bevisa sin oskuld, för annars är denne skyldig. Är det vad du tror?
Citera
2023-08-26, 21:30
  #86787
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J säger tvärt om, att hon har andra vänner som hon också vill umgås med medan M bara har henne. Hon säger också att hon berättar allt för sin familj.
Förhör med Johanna 7/11:
Citat:
Din relation till Maja hur ser den ut?
Vi är jättenära.
Johanna börjar gråta. Vill du ha ett avbrott får du säga till. Prata med Maria eller bara gråta en
stund.
Sen första dagen vi sågs har vi varit det. Vi gör allt ihop, pratar om allt och vi umgås varje
dag. Vi är jättenära.

Johannas pappa om Johannas och Tove relation:
Citat:
Hur är Johannas relation till Tove idag?
Han tror att det var mer gemensamma vänner. De hade inte jättenära relation vad han tror.
Senaste tiden har varken Tove eller My, hennes tvillingsyster, bott här, är hans uppfattning.
Det är inte bara Tove utan det är alltid Tove och My nuförtiden.
Tove ska ha druckit sig full på en fest som Nils och Johanna haft hemma hos Malin. Tove ska
ha blivit rätt otrevlig och därför bad Johanna henne lämna, vilket hon inte ville, det tyckte
Johanna var väldigt obehagligt. Detta var sista han hörde bara Tove, vad han minns.
My och Tove flyttade till Linköping för att plugga och efter det har han inte hört om dem.
Han vet inte när exakt de flyttade, kanske förra sommaren

Inte så insatt.
Citera
2023-08-26, 21:31
  #86788
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, visst kan de göra det, och det är också precis det som skett, det kommer att ske ett förhör med den seniora professor emeritus Anders Eriksson.

Det som förvånar mig lite är att åklagaren inte begärt ett kompletterande förhör med rättsläkare Lazarevic.

Det är dock inte begärt några kompletterande förhör med någon av de åtalade.
Jo, rättsläkarna kommer vara på plats, medan professorn kommer deltaga via länk.
Det är ännu inte klart över vilka fler som kommer vittna, högst troligt kommer Johanna och Maja höras ytterligare.
Citera
2023-08-26, 21:35
  #86789
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag upplever också samma där, hon tar på sig det hon har gjort.
Men det är svårare att förstå varför J säger att det händer nästan direkt när de kommer hem vilket det inte gör…enligt tidslinjen o vittnen.
En del här tror att hon ljuger om det för att få in Maja självmant in i badrummet under ” visningen” i sin story.
Men hon hade väl lika gärna kunnat säga att när Tove skulle gå så visade hon badrummet och när Tove går ut därifrån stöter hon till J o säger ” det var inte mycket att se” därefter fäller hon Tove och Maja kastar sig ned på golvet (eftersom hon var med i hallen när Tove skulle gå hem) när hon ser att Tove tar sina händer runt JJs hals och håller då i Ts händer. Jag kan alla fall inte se det som att Majas del spelar in på att J ljuger om att det hände nästan direkt när de kom hem. Ljuger, det gör hon. Hade de börjat bråka då hade skrik o ljud hörts redan runt 02.05.
Det enda som jag kan komma på och varför JJ säger att det hände redan då i början, är att om hon hade sagt att Maja gick o lade sig och hon o Tove satte sig i köket o pratade o drack lite vin hade det väl mer styrkt ett mord ( avsiktligt planerat under de 30 min de pratar för att få Tove avslappnad= lurad och kanske även mer onykter var tanken från början ) och inte en olyckshändelse”.
Dock kan 30 min vara lite för länge, de kanske pratade mycket undertiden de gick runt o kollade ( de var ju onyktra) tex i en kvart och JJ upplevde det som att det hände ganska ” direkt” när de kom hem… om det gick 20 min tex så är det ju relativt ” ganska snart” efter de kom hem faktiskt och jag tror kanske inte hon menar tidsmässigt som vi ser på det utan att de hann inte göra något direkt innan det hände.
Jag är osäker på om JJ fick frågan om hur länge de gick runt när de kom hem?

Något annat som jag inte sett i något förhör ( möjligt att de båda får frågan om de går upp direkt när de kommer fram till huset efter att Tove låst cykeln, kanske minns någon?) är om de står o pratar en stund utanför huset eller om Tove inte lyckas låsa cykeln på en stund… o då tänker jag på hur Polisen menar att ankomst tiden till lägenheten stämmer?
Min mobil kopplar ibland upp sig till mitt Wi-Fi redan utanför huset tex och min bilhögtalare ibland när jag är i lgh osv…
Så de skulle kunnat stått o pratat, fipplat med lås mm till 02.10 utanför huset men att JJs mobil kopplade på Wi-Fi utanför.
Det är en teori jag har som kan förklara tiden där vi tycker 30 min fattas i JJs berättelse men kan då stämma att det hon säger är sant.
Min andra teori är … såvida uppgiften om att Ts gylf är öppen ( tror från FUP väl?
En blandning av Js historia och Ms. De kommer hem, J visar lite snabbt ( någon minut bara) lgh, Maja lägger sig i sängen ( j har inte något emot det tror jag alls, annars hade hon inte gjort det efter dumpningen heller) JJ smörar o pratar om sin lgh, frågar om T osv o sätter sig i köket, ev bjuder hon på vin, antagligen, dock kanske Tove tackar nej, eller så dricker de lite där tillsammans. J vet att T ” gillar att festa” kanske även det är en motivering för T att följa med och prata ut när hon är onykter…
När de pratar om saker som hänt och även annat tror jag att M kokar inom sig, spelar med T men bara väntar på rätt tillfälle att slå henne, döda henne.
Antingen lyckas de inte komma överens helt och T kanske då bestämmer sig att åka hem redan efter väldigt kort tid ca 02.20 varpå Johanna blir väldigt irriterad eftersom hon blir avvisad och inget egentligen utretts för att T kanske stod på sig i sina åsikter som hon trodde T skulle ge efter om att ha gjort fel tidigare osv…
Ev höjde de lite sina röster eller att tonfallet blev tydligt för Maja i vardagsrummet så att hon går upp när Tove ska gå…. Inte för att själv gå på toa. Hon kan också gått upp o låtsats att hon skulle på toa för att kolla av läget mellan dem utan att bli indragen i deras samtal.
Eller så har T o J ”så trevligt” ( i Ts känsla) att T tar lite mer vin och behöver gå på toa.
Det är något med den öppna gylfen, urinen på golvet, att J senare efter mordet går och hämtar HUShållsrullen och det faktum att T ” ramlar” bakåt i badrummet väldigt nära dörren.
Om T kände sig trängd i köket o att något inte stämde o ville gå tror jag inte hon hade lånat Toan innan, dock ändå kunnat knuffats in om dörren var öppen. Men gylfen borde inte vara öppen då…. Snarare skorna på…
Så efter lååångt text,
Tove blir mer påverkad eftersom J fyller på glaset o T känner en lättnad, antagligen håller J med T i det de pratar om fast hon inte alls tycker så eftersom hon planerar att mörda henne. T säger att hon bara ska gå o kissa, kanske även avbryter J när hon berättade något viktigt för henne själv så hon blir sådär riktigt arg ( som man ser ett mönster i hennes sätt i förhör osv) T vinglar glatt o trygg iväg mot toan… går in och drar ned dragkedjan ( jag brukar ta knappen först men man gör kanske olika o om man är full), ser att det är helt tomt överallt och att det även saknas toapapper ( tror inte J var så skärpt efter mordet att hon tänkte att hushållspapper suger upp bättre), undertiden ser J sin möjlighet ( gud vet hur, vad hon tänkte vet ju ingen mer än att hon hatar T o kokar inombords)
Går efter T, kanske för att bara säga var toan är eller direkt efter… tänker kanske vänta utanför … men T öppnar dörren nästan direkt för att ropa eller gå o fråga J efter toapapper o kanske därför knäpper hon knappen bara fort….
Därför är hon då vänd med ansiktet mot hallen…. Jj överraskar direkt med att FÖRST knuffar tillbaka T in o sen fälla T, kl är 02.19… Maja blir orolig över den höga dunsen o är vaken o springer dit när hon får se Tove o J och på sekunden är hon där för att hjälpa eller ” rädda ” Jj


Ungefär vad jag tror, förutom vinet eller annat att dricka. Det började lugnt, men jag tror tror att Tove misshandlades och hotades ett bra tag innan hon ströps till döds.
Citera
2023-08-26, 21:39
  #86790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Orden du skriver hänger inte ihop, och allt det du påstår ovan har jag inte skrivit.



komparation
Så fisförnämnt



Jepp, jag är säker på att Maja är oskyldig till medhjälp till mord. Hon är inte ens åtalad för det.



Jepp, kort därefter.



Jaha, för medhjälp till mord?
Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?

Komparation, det betyder, Jämförelse.

Beträffande Hellm*n. Vad jag menar med (Med-hjälp till mord ) är, att Hellm*n har hjälpt sin kamrat Janss*n till att då, ha bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-26, 21:40
  #86791
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, visst kan de göra det, och det är också precis det som skett, det kommer att ske ett förhör med den seniora professor emeritus Anders Eriksson.

Det som förvånar mig lite är att åklagaren inte begärt ett kompletterande förhör med rättsläkare Lazarevic.

Det är dock inte begärt några kompletterande förhör med någon av de åtalade.


Lazarevic och hennes medarbetare har redan förtydligat sitt utlåtande. Eriksson är helt onödig. Hans reflektioner kommer inte kunna kullkasta rättsläkarnas uttalande.
Citera
2023-08-26, 21:48
  #86792
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det var Maja själv som bad om att få byta försvarare. Peter Gillberg har ett gediget CV. Det gjorde även Johanna, men i ett tidigare skedde redan i december. Cleas bakgrund känner jag inte till men hon är ju delägare i samma advokatbyrå som Johan Eriksson och har uppenbarligen ett kontaktnät.
M. Brinkhammar saknade ju erfarenhet av grova brottsmål, ganska nyutexad, så det var väl ganska självklart att Johanna önskade att få byta advokat.

Precis så var det. När det gäller Birkhammar så måste fler än ett misstag ha begåtts när hon utsågs till försvarare, men minst ett av de "misstagen" låg ju på Birkhammar själv. Hennes egna advokatfirma, som bara har en enda advokat anställd, hon själv, har "kontor" registrerade på över 10 olika orter. Syftet med det är att bredda underlaget för offentliga uppdrag, och det blev en, om än mycket kort, diskussion i samband med detta fallet om den saken och hur "bedrägligt" vissa advokater agerar på det viset.
Citera
2023-08-26, 21:50
  #86793
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Lazarevic och hennes medarbetare har redan förtydligat sitt utlåtande. Eriksson är helt onödig. Hans reflektioner kommer inte kunna kullkasta rättsläkarnas uttalande.

Emeritus Eriksson har ju en jävla uppförsbacke om han ska ”välta” de två rättsmedicinare som de facto utförde den utvidgade rättsmedicinska obduktionen av Tove.

Sen har ju Eriksson den fasansfulla skandalen med Qvick-morden i sitt bagage, vilket kommer att bli ett blytungt sänke i hans framställning…



Cleas ”rättsmedicinska” invändningar tror jag HR skiter i. Clea har med sitt uppträdande bundit ris åt egen röv…
__________________
Senast redigerad av Alonen 2023-08-26 kl. 21:57.
Citera
2023-08-26, 21:54
  #86794
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Lazarevic och hennes medarbetare har redan förtydligat sitt utlåtande. Eriksson är helt onödig. Hans reflektioner kommer inte kunna kullkasta rättsläkarnas uttalande.

Må så vara, men det är under huvudförhandlingen i domstolen som bevisning presenteras och vittnen hörs. Processen måste få ha sin gilla gång.

Rullman har redan slarvat långt mer än lovligt i detta fallet, än värre blir det om Lazarevic inte får möjligheten att svara på eventuella nya frågor i samband med det kompletterande utlåtandet och professorns vittnesmål.
Citera
2023-08-26, 21:59
  #86795
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Förhör med Johanna 7/11:


Johannas pappa om Johannas och Tove relation:


Inte så insatt.
Lite koll har jag.

Förhörsdatum 2022-12-15

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt. Men ja, vi pratade om det mesta liksom.
BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt nära.
BF: Och det här att för dig var det viktigt. Hur har det varit under den tiden när du har liksom varit vän med Maja. Har du haft andra vänner parallellt och hur har det varit för Maja?
J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
- - -
BF: Mmm, finns det saker i din tillvaro som Maja är den ende som känner till? J: Eh, nej, nej det skulle jag inte säga utan jag berättar ju allt för min familj och Louise och Mirjam är också mina absolut närmaste så att jag har ju sagt allt till dem också tids nog, så att ja jag skulle nog säga att dem också vet det mesta om mig.
BF: När du säger din familj, eh, man kan ju ha faktiskt ganska olika relation till dem familjemedlemmar man har runt sig. Bara för att alla ingår i familjen så betyder ju inte det att man kanske pratar med alla på samma sätt.
J: Nej men jag har väldigt, väldigt bra relation till, dels till mina föräldrar berättar jag ju allt för, alltså verkligen allt, men sen har jag ju en nära relation till min bror och till min pappas sida av släkten också men det är först och främst mina föräldrar som jag, ja dem vet liksom allt.
Citera
2023-08-26, 22:00
  #86796
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Komparation, det betyder, Jämförelse.

Beträffande Hellm*n. Vad jag menar med (Med-hjälp till mord ) är, att Hellm*n har hjälpt sin kamrat Janss*n till att då, ha bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve.

Mvh/@JokerMannen

Min fråga var - Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?
I grunden handlar det om skillnaden på det, och mord. Så fokusera gärna på det i ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in