• 1
  • 2
2023-08-26, 16:36
Medlem
Låt de döda kvinnorna återfå sina egna namn
Debattören: På gravarna omnämns de bara som ”hans maka”

DEBATT. En människa är mer än den tid som går medan hon lever: hon har också rätt till erkännandet av att hon var här.

Ändå har hundratusentals kvinnor nekats att ha sina namn utskrivna på sin egen minnesplats. Svenska kyrkan kan spela en viktig roll i att ge dem upprättelse.

Har din farmor fått stå med namn på sin grav? Har hennes mor det? Än i dag är det i princip omöjligt att hitta en svensk kyrkogård som inte innehåller en mängd stengraveringar i stil med: ”Här vilar Anders Eriksson och hans maka”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...mn-pa-gravarna

Vad anser ni?
Citera
2023-08-26, 16:42
Ja, det är väl upp till var och en att förklara hur de vill bli begravda och vad som ska stå på deras gravsten.
Citera
2023-08-26, 16:45
Medlem
zombie-nations avatar
Fick hon ha en omärkt grav om hon dog innan honom?
Citera
2023-08-26, 16:48
Bannlyst

Det är ditt ansvar att tala om eller på annat sätt meddela närstående vid en bortgång vad som gäller, kremering eller inte, gravsten och eventuell text, att kvinnor är så korkade att dom vill beskrivas som en "ägodel" även när dom är döda får stå för dom...
Citera
2023-08-26, 17:07
Medlem
På vilket sätt var/är det fel att vara gift. Jag är gärna make. Det är för mig ett epitet finare än en karriär.
Citera
2023-08-26, 17:13
Medlem
Ganonitos avatar
Vilket icke-problem. Kvinnorna är döda och bryr sig troligen inte.
Citera
2023-08-26, 17:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Låt de döda kvinnorna återfå sina egna namn
Debattören: På gravarna omnämns de bara som ”hans maka”

DEBATT. En människa är mer än den tid som går medan hon lever: hon har också rätt till erkännandet av att hon var här.

Ändå har hundratusentals kvinnor nekats att ha sina namn utskrivna på sin egen minnesplats. Svenska kyrkan kan spela en viktig roll i att ge dem upprättelse.

Har din farmor fått stå med namn på sin grav? Har hennes mor det? Än i dag är det i princip omöjligt att hitta en svensk kyrkogård som inte innehåller en mängd stengraveringar i stil med: ”Här vilar Anders Eriksson och hans maka”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...mn-pa-gravarna

Vad anser ni?
Har aldrig sett en gravsten där inte hustruns namn står. Det brukar stå "Här vilar hemmansägaren Gustaf Jonsson
Hans maka Johanna "

Den där snöflingan har säkert inga problem med att muslimska begravningsplatser är helt separerade och att kvinnor inte får beträda den manliga delen.
Citera
2023-08-26, 18:33
Medlem
franges avatar
Herregud. Vissa går verkligen runt med lupp och elektronmikroskop för att kunna hitta någonting att bli kränkta och känna sig diskriminerade över. Patetiskt.
Citera
2023-08-26, 19:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har aldrig sett en gravsten där inte hustruns namn står. Det brukar stå "Här vilar hemmansägaren Gustaf Jonsson och Hans maka Johanna "

Den där snöflingan har säkert inga problem med att muslimska begravningsplatser är helt separerade och att kvinnor inte får beträda den manliga delen.

Redigerade lite, men ja det är min uppfattning också att det ofta står precis så. Efternamnet ger sig oftast själv om dom var gifta, i alla fall i äldre tider, nu för tiden kan det ju vara flera eller ett annat efternamn ganska ofta även om dom var gifta.

Mycket "sökande" efter anledningar att beklaga sig och anledning bli upprörd nu för tiden... Jävla tramsande för att få 5 minuters uppmärksamhet.
Citera
2023-08-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Herregud. Vissa går verkligen runt med lupp och elektronmikroskop för att kunna hitta någonting att bli kränkta och känna sig diskriminerade över. Patetiskt.

Håller med!
Helt otroligt! Det finns inget som helst diskriminerande i detta annat än hur folk vill betala för vad som ska graveras in på deras gravstenar.
Citera
2023-08-27, 07:07
Medlem
RedXs avatar
Om vi för ett ögonblick köper premissen behöver man ändå fråga; förekommer detta ens längre? Alltså i bemärkelsen att par som dör 2023 begravs med den här varianten på gravstenen.
Citera
2023-08-27, 07:16
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Redigerade lite, men ja det är min uppfattning också att det ofta står precis så. Efternamnet ger sig oftast själv om dom var gifta, i alla fall i äldre tider, nu för tiden kan det ju vara flera eller ett annat efternamn ganska ofta även om dom var gifta.

Mycket "sökande" efter anledningar att beklaga sig och anledning bli upprörd nu för tiden... Jävla tramsande för att få 5 minuters uppmärksamhet.
Ursäkta att jag är lite petimeter, ordet och förekommer säkert också men åtminstone på kyrkogården där jag bor står det bara "hustrun Greta " eller "Makan Agda" på en separat rad.

Det kanske också kan vara som den gnällande skribenten skrivit att namnet på frun inte ens står där men sånt har jag aldrig sett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in