• 1
  • 2
2023-08-27, 08:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ursäkta att jag är lite petimeter, ordet och förekommer säkert också men åtminstone på kyrkogården där jag bor står det bara "hustrun Greta " eller "Makan Agda" på en separat rad.

Det kanske också kan vara som den gnällande skribenten skrivit att namnet på frun inte ens står där men sånt har jag aldrig sett.

Kremeras man och askan sprids, vilket är vanligt idag, lär gravstenen inte bli aktuell.
Citera
2023-08-27, 08:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Låt de döda kvinnorna återfå sina egna namn
Debattören: På gravarna omnämns de bara som ”hans maka”

DEBATT. En människa är mer än den tid som går medan hon lever: hon har också rätt till erkännandet av att hon var här.

Ändå har hundratusentals kvinnor nekats att ha sina namn utskrivna på sin egen minnesplats. Svenska kyrkan kan spela en viktig roll i att ge dem upprättelse.

Har din farmor fått stå med namn på sin grav? Har hennes mor det? Än i dag är det i princip omöjligt att hitta en svensk kyrkogård som inte innehåller en mängd stengraveringar i stil med: ”Här vilar Anders Eriksson och hans maka”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...mn-pa-gravarna

Vad anser ni?

Jag hoppas att debattören är medveten om att det är billigare att gravera så mycket som möjligt på en gång. Så allt som kan skrivs samtidigt. Att höra som min äldre släktingar och låta geavera sitt namn och födelse år och bara lämna dödsåret bedömer de flesta som lite för markabert, där av bara "maka"

Så mångs av dessa maskor kanske inte ens är döda ännu. Hur skavi lösa det?döda maskorna så vi kan skriva ditt deras namn?
Citera
2023-08-27, 08:15
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Håller med!
Helt otroligt! Det finns inget som helst diskriminerande i detta annat än hur folk vill betala för vad som ska graveras in på deras gravstenar.

Du kan heller inte diskriminera nån som är död.
Citera
2023-08-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fick hon ha en omärkt grav om hon dog innan honom?

Mm med texten "soon to be" eller "to be continued.."
Citera
2023-08-29, 01:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Låt de döda kvinnorna återfå sina egna namn
Debattören: På gravarna omnämns de bara som ”hans maka”

DEBATT. En människa är mer än den tid som går medan hon lever: hon har också rätt till erkännandet av att hon var här.

Ändå har hundratusentals kvinnor nekats att ha sina namn utskrivna på sin egen minnesplats. Svenska kyrkan kan spela en viktig roll i att ge dem upprättelse.

Har din farmor fått stå med namn på sin grav? Har hennes mor det? Än i dag är det i princip omöjligt att hitta en svensk kyrkogård som inte innehåller en mängd stengraveringar i stil med: ”Här vilar Anders Eriksson och hans maka”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...mn-pa-gravarna

Vad anser ni?
Det är väl upp till var och en vad som skall stå på gravstenen. Kan väl inte vara en fråga för politiken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in