2023-08-26, 17:07
  #86749
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Trams. Hon har hävdat att hon sagt nej till att vara med och anlägga bränder osv. Maja fick frågor om detta i rättegången, ”Det verkar som att du har förmåga att säga nej till Johanna”.


Ja - och Maja erkände motvilligt att det "har hänt". Men i en så pass speciell situation som vid mordet är jag inte helt säker på att hon skulle våga säga nej. Kraftiga befallningar i stundens hetta.
"Håll här", "tryck där" etc.

JJ säger i något förhör, på frågan gällande då Tove låg i lakanet, att Maja "..höll i en flik av lakanet.." då man förstod att det var motvilligt. (Om det ens var sant.)
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-26 kl. 17:11.
Citera
2023-08-26, 17:12
  #86750
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att som i Majas fall hävda att hon inte minns, svårigheter att förklara, diskrepans mot bevis etc, inget unikt. Det som sticker ut är mängden av detaljer i saker som inte är relevanta. Ett vedertaget och utstuderat beteende hos brottslingar dömda för mord. Bevisen blev spiken för dem.


Precis. Varför ljuga öht om man är oskyldig när det handlar om det värsta av brott - mord.
Citera
2023-08-26, 17:15
  #86751
Medlem
Beträffande Hellm*n, så har hennes telefon på nytt, blivit genomgången där man då kunnat fått fram flera detaljer om hur Hellm*n vid den aktuella tidpunkten hanterat sin telefon och rört sig.

Enligt ovan skrivet, så har sålunda Hellm*n:s tidigare påpekanden om att hon sovit, nu krypmt med en avsevärd storlek och, vilket detta, i sin tur leder till, att Hellm*n kommer att bli motbevisad när Göta HovRätt nu inom en snar framtid, skall ta upp mordfallet på nytt igen, det vill säga, att den då 18-åriga Hellm*n skulle ha sovit under den tiden som den 21-åriga flickan T*ve bringades om sitt liv.

Den nya telefonanalysen som gjorts, visar klart och tydligt att Hellm*n:s steg-räknings-app uppvisat, att hon varit uppe och rört på sig vid några tillfällen under mordnatten.

Hellm*n hade vid det aktuell tillfället rört sig enligt klockan: 02:19 så och vid klockan: 02:26 och, även därtill klockan: 02:43 samt klockan: 02:48. Hellm*n:s telefon blev också upplåst vid två olika tillfällen.

Enligt det ovan skrivna så är Hellm*n:s förehavanden under mordnatten kartlagda.

Klädkammaren eller Städskrubben

Beträffande Åklagaren Ad*m R*llman, så har han inlämnat ny bevisning som motsäger Hellm*n:s försvar.

Slutligen sagt, redan under förhandlingarna i TingsRätten, avslöjades Hellm*n:s lögner på grund av att hennes stegräknare uppvisat att hon varit vaken under den tiden som mordet då, ägde rum.

Jag har mycket svårt för att kunna taga till mig att Hellm*n kommer att frisläppas efter det att Göta HovRätt har avslutat detta mordfallet.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-08-26, 17:22
  #86752
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
För att hon tror att det har någon betydelse som kan ge henne strafflättnad. Hon fortsätter med osanningar tills det är glasklart att det inte fungerar längre. Hon är van att fara med osanningar.

Nu vet vi inte vad som har hänt, sagt och avhandlats mellan Maja och Gillberg. Vi har inte en aning. Det får vi se i HR.

Men hur menar du att Maja skulle tro att vistelsen i badrummet där Tove då ligger eller precis utanför, skulle fria henne från misstankar?

Om man varit med om ett mord, då har man väl allt på sin näthinna. Man vet ju var mordet skett och var kroppen ligger.

Där placerar man väl sig inte då om man ljuger?
Citera
2023-08-26, 17:26
  #86753
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur menar du att Maja skulle tro att vistelsen i badrummet där Tove då ligger eller precis utanför, skulle fria henne från misstankar?

Om man varit med om ett mord, då har man väl allt på sin näthinna. Man vet ju var mordet skett och var kroppen ligger.

Där placerar man väl sig inte då om man ljuger?


Kanske har hon nu kommit till det läge att hon vill erkänna vad hon faktiskt har gjort, även om det gäller att förneka vissa saker.
Citera
2023-08-26, 17:31
  #86754
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja - och Maja erkände motvilligt att det "har hänt". Men i en så pass speciell situation som vid mordet är jag inte helt säker på att hon skulle våga säga nej. Kraftiga befallningar i stundens hetta.
"Håll här", "tryck där" etc.

JJ säger i något förhör, på frågan gällande då Tove låg i lakanet, att Maja "..höll i en flik av lakanet.." då man förstod att det var motvilligt. (Om det ens var sant.)
Har vi nånsin sett prov på ”kraftiga befallningar” från Johannas sida? I sms, någon som vittnat om det osv? Det enda ställe där jag har hört om det är i denna tråd faktiskt.
Citera
2023-08-26, 17:32
  #86755
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vilka detaljer tänker du på?

Kräkningar…. Inget man minns i detalj
Citera
2023-08-26, 17:36
  #86756
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Precis. Varför ljuga öht om man är oskyldig när det handlar om det värsta av brott - mord.


För att hon kan? Problemet för henne är det selektiva. Om jag blev spysjuk hade jag inte kommit i håg detta. Jag hade kommit ihåg i detalj Illharjen! Och om jag var så otroligt väck kvällen innan.. inte ens kommit upp ur sängen. Maja är inne på tredje dygnet med minutsovandet.
Citera
2023-08-26, 17:43
  #86757
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag menar naturligtvis att de fick ett tunnelseende. Vilket vi alla lätt får och måste kämpa emot.

I domen framskymtar de ” förhastade” slutsatserna, vilka indicier de ”väljer” som i flera fall varken motiveras eller ens argumenteras för.
Rätten fäste stor tilltro till de oberoende vittnena grannarna. Det är lätt att förstå varför. De bekräftade varandra (även om bara den ena hördes), de har ingen anledning att ljuga och de kunde sätta tidpunkten med hyfsad säkerhet. Det är inget tunnelseende att fästa stor tilltro till deras uppgifter.

Johanna tog på sig största delen av brottet. Det stärker hennes trovärdighet. Att hon påstår att Maja var med förvärrar läget för Johanna själv. Det gör att det låter trovärdigt.

Majas mothistoria är vag, oprecis, osäker. Tidigare felaktiga uppgifter som hon lämnat förklaras med minnesförlust. Hon låter inte trovärdig.

Domslutet i sig är inte konstigt. Däremot hangup:en på en exakt tid är lite märklig.
Citera
2023-08-26, 17:58
  #86758
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det vet vi inte. Lika lite som vi vet sanningshalten i vad J berättar.

Båda gör vad de kan för att komma undan så lindrigt som möjligt, oavsett skuld.
”Att göra vad man kan” är ett medvetet handlande. Maja försöker medvetet att komma undan så lindrigt som möjligt menar du?
Citera
2023-08-26, 18:09
  #86759
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur menar du att Maja skulle tro att vistelsen i badrummet där Tove då ligger eller precis utanför, skulle fria henne från misstankar?

Om man varit med om ett mord, då har man väl allt på sin näthinna. Man vet ju var mordet skett och var kroppen ligger.

Där placerar man väl sig inte då om man ljuger?

Får man bevisen framför näsan så är det meningslöst att ljuga. Kan ju vi tycka, men kanske inte Maja? Då ljuger man av annan anledning (förutom det hotande straffet): att man är rädd för den andra åtalade torde vara en anledning.

Lyssnade på dubbelmordet i Vallentuna igår på Rättegångspodden (tror jag det var). Där tog det också tid innan den ene slutligen sa som det var. Trots förnekanden och tigande i början. Ett riktigt läskigt mord, fy för den lede.
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-26 kl. 18:47.
Citera
2023-08-26, 18:10
  #86760
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.

Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.

Johanna har ingen känsla alls för moral. Hon bryr sig inte om andra människor brinner inne om hon tuttar på exets flerfamiljshus liksom Toves hus där även där många människor skulle kunnat brinna inne.

Var ser du att Johanna uppvisar moral?

Hon anser sig ha äganderätt på alla sina ligg och tål inte när kompisar mår dåligt.

Hon springer in från bilen och låter inte Maja in i porten eller in i sin lägenhet när Maja får paranoida vanföreställningar av haschet och är förbannad på Maja för att hon inte kan ( vill) gå in på Nöjet.
Även dagen efter vägrar hon släppa in Maja, utan ringer hennes pappa att hämta. Dagen efter vill Johanna gå ut igen och accepterar inte Majas nej. Medlare får sättas in för att Maja ska accepteras igen.

Av flera berättelser som Maja berättar ( vilka du inte tror på om jag minns rätt?) visar Johanna på hiskeliga sätt att lösa problem med mord. Jag tror att det finns sanning i dessa anklagelser.

Var ser du moralen?

Om Johanna hade varit en moraliskt ansvarig person hade inget av det som skett skett och inte heller hade hon ( vad jag gissar) hämnats på Maja genom att säga att hon varit med och mördat.

Tvärtom, förlägger Johanna skuld på andra konstant för de bråk hon själv orsakat. Hon kallar dom för psykopater eller var det narcissister, vilket det i själva verket är en beskrivning av henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in