2023-08-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är bra, neo-nazister ska inte ha något stöd och framför allt inte vara inom militären.

Våra nordiska neo-nazister i Nordiska motståndsrörelsen och Soldiers of Odin är förvirrade och påstås sammarbeta med detta ryska Rusich. Är det någon som vet vilken grupp vår Mikael Skillt tillhörde eller satt han bara enskillt i källaren och dyrkade Hitler? Nu tillhör han Azov som så många andra neo-nazister i Europa.

Svenska nazister strider i Ukraina
https://sverigesradio.se/artikel/5925570

Ukraine conflict: 'White power' warrior from Sweden
https://www.bbc.com/news/world-europe-28329329

Swedish neo-Nazis join fight in Ukraine
https://www.thelocal.se/20140730/swedish-neo-nazis-threaten-ukraine-democracy

Kriget i Ukraina splittrar extremhögern: ”Förra gången sköt de på varandra”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriget-i-ukraina-splittrar-extremhogern-forra-gangen-skot-de-pa-varandra

Att det finns en viss beröringsskräck kring ämnet bekräftas av experter som SVT har talat med – flera vill inte uttala sig om nazism i Ukraina för att man, som Daniel Poohl uttrycker det, riskerar att spela med i Putins krigspropaganda om att Ukraina styrs av nazister.

– Precis som i de flesta europeiska länder finns det en högerextrem organisering. Det är inte konstigt. Men vi ska inte spela med i den ryska lögnfabriken, säger Daniel Poohl och tillägger:

– Men i ett senare tillfälle kommer vi att, på ett rimligt och balanserat sätt, behöva prata om de utmaningar som den ukrainska demokratin har.

Nåja, krigspropaganda. Inget annat europeisk land har samma problem som Ukraina där nazisterna tagit sig upp i toppen i säkerhetstjänster och militär. Vi känner till Zaluzjnyjs, Budanovs, Melnyks symboler och beundran av Banderas. Kan någon tänka sig att vår statsminister kramar Mikael Skillt och ger honom en medalj? Det kanske kommer i och för sig. Kan någon tänka sig att vår ÖB eller chefen för SÄPO är öppet neo-nazister?

Europa har ett problem med neo-nazister som ryska Rusich, polska Zadruga och naturligtvis ukrainska Azov, Aidar, C14, Högra Sektorn. Vad organisationerna heter i övriga Europa vet jag inte men alla har kopplingar till vit-maktrörelsen i USA.

Lite lustigt i sammanhanget att Joe Biden inte för så länge sedan utmålade vit-maktrörelsen som det största hotet i USA och sedan stödjer han Ukraina med hela sitt hjärta. Det kanske är medvetet för att ta död på så många som möjligt av dessa i Ukraina. Det är handling och inte lena ord vi ska se till eller hur.

Efter mycket om och men har putain nu likviderat några "nazister" (prigozhin och utkin) men om det är "nazister" som är problemet så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE tidigare har "avnazifierat" wagner gruppen?

wagner gruppens f.d. führer, dmitry utkin, som även var bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml (tills hen tog han avdaga), synes ju ha varit "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/world/wagner-group-russian-mercenaries-ukraine-3589837

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Den sedermera avpolletterade och nu förmodat ”avlidne” oligarken yevgeny prigozhin har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

Är de ryska nazisterna "bra" nazister så länge de understödjer den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot fredliga grannländer?
Citera
2023-08-26, 15:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Men det är väl så att om man en gång blivit lurad av västmedia så blir det ett vakuum där man behöver en ny världsbild, Ryssland har nog varit väldigt duktiga på att identifera dem som svikits i väst, och sälja in att de däremot kan lita på underdogen Ryssland som kämpar för sanning och rättvisa.

Återigen ett kvalitetsinlägg från dig!

Det fetade ovan är extra träffsäkert. Det är nog där de siktar in sig när man ska dra med den stora ”nyttig idiot”-skaran på internets forum.
Citera
2023-08-26, 15:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vi fick dock en ganska lång utläggning för några veckor sedan om vad som skilde dom åt. Jag måste erkänna att jag zoonade ut en smula när jag läste det inlägget med vad jag minns det är att Ukraina har judenazister, dom är dåliga. Ryssland har folkliga nazister, dom vill bara landet väl och det är tydligen den goda typen...
Någon/några har snackat en del om Hollywood-nazister också. Undrar om dom tillhörde dom bra eller dålig. Förmodligen dåliga med tanke på vad dom tycker om USA.. Men som sagt, väldigt svårt att hålla ordning på det där.

Moretex snackade i sitt inlägg alldeles nyss om att dom svenska NMR och Soldier of Odin, ingen aning om vad det är, är förvirrade och stödjer Ryssarna. Det måste ju i så fall betyda att Moretex anser att NMR och Soldier of Odin egentligen är judenazister då. Eller? Som sagt, förvirrande..
Citera
2023-08-26, 15:34
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vi fick dock en ganska lång utläggning för några veckor sedan om vad som skilde dom åt. Jag måste erkänna att jag zoonade ut en smula när jag läste det inlägget med vad jag minns det är att Ukraina har judenazister, dom är dåliga. Ryssland har folkliga nazister, dom vill bara landet väl och det är tydligen den goda typen...

Z-nazisterna o Wagner nazister i Ryzzland. Men Wagner nazisterna blev rensade av Putin. Ungefär som när Hitler rensade SA.

De goda z nazisterna sitter nu i TV o diskuterar att atombomba judenazister.
Citera
2023-08-26, 15:50
Medlem
leachs avatar
Big progress today at Tokmak and Verbove front
AFU has cleared and penetrated some of the heavily mined areas along Russia's main line of defense in this area. Key to this are reports from Ukrainian sources that they have taken control of one or more key GLOC(s) (ground lines of communication).
‼️🇺🇦⚔️
https://twitter.com/WarFrontline/status/1695432819495890958
Citera
2023-08-26, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Men att följa denna tråd är inte bara intressant för förståelse av Ukraina-kriget, utan också ur rent psykologisk synvinkel att försöka förstå hur personer kan klamra sig fast vid skadliga och människofientliga saker trots att all tillgänglig kunskap talar emot det.
Det är ju trots allt på ett mänskligt plan t.ex. lättare att förstå hur befolkningen i Kina och Kambodja såväl av hjärntvätt från statspropaganda och rädsla att själv råka illa ut, kunde stödja Mao och Pol Pot, än fina etablerade kulturpersonligheter i väst som oavsett fakta avfärdade alla rapporter om massmord som falska.

En stark orsak verkar ju vara något psykologiskt behov av att ha "genomskådat mainstream" och förstått hur världen egentligen fungerar och jag är faktiskt inte lagd att instinktivt avfärda alla avvikande åsikter som "konspirationsteorier". En typisk sak där massmedia svikit sitt uppdrag har t.ex. varit invandringspolitik, och där var det faktiskt värt att göra en djupdykning från alternativa källor och förstå hur statistik om invandringsbrottslighet varit friserad, samt hur snedvriden forskning varit som visat på att det är samhällsekonomiskt lönande.

Därför gjorde jag mig faktiskt omaket att någorlunda förutsättningslöst försöka sätta mig in i det ryska narrativet från alternativa källor, men istället för en "aha-upplevelse" som vid invandringspolitiken blev det snarare motsatt verkan om hur förljugen och manipulativt det ryska narrativet faktiskt är.
Men det är väl så att om man en gång blivit lurad av västmedia så blir det ett vakuum där man behöver en ny världsbild, Ryssland har nog varit väldigt duktiga på att identifera dem som svikits i väst, och sälja in att de däremot kan lita på underdogen Ryssland som kämpar för sanning och rättvisa.

Den andra gruppen jag kan se är den som kanske inte har såpass höga tankar om Ryssland och medvetna om att de oftast ljuger, men har sådant inneboende hat och avsky mot USA/Väst att de uppfattar det som att heja på en småskurk som kämpar mot en betydigt värre storskurk.

Det är åtminstone lite mer inbördes konsekvent hållning, men där tror jag att de underskattar Rysslands potential att ställa till med riktig jävelskap ifall de skulle få mycket globalt inflytande.
Det är ju fullt möjligt att fortfarande betrakta USA/Väst som en storskurk, men inse att Ryssland med samma inflytande inte bara skulle bli en storskurk av samma skrot och korn, utan troligtvs en ännu värre superskurk.

Ja, det är ju än så länge bara spekulativt och anses långt ifrån helt bevisat, men säger en del att även sådana spekulationer får utrymme i etablerad västmedia och inte bara under galgen när bevisningen blivit för stor.

Det kan ju sättas i kontrast till rysk media som inte ens publicerar för Ryssland obekväma saker som är väldigt underbyggda, än mindre dem av mer spekulativ art.
Jag skriver och tycker detsamma, tråden är intressant ur en psygologisk synvinkel.

Du verkar tycka att västs massmedia inte sprider krigspropaganda vad det gäller Ukraina och är helt opartisk. Alla andra synvinklar är ett "psykologiskt behov". Jag anser att rysshatarna har utvecklat en sjukdom. Det verkar vara ett behov att hata som sprider sig i väst men man får bara hata godkända hatobjekt som tex. Trump eller män som är män.

Det ryska narrativet är mindre "förljuget och manipulativt" än det från väst. Orsaken är helt enkelt att ryssar är fullständigt usel på marknadsföring och propaganda. Det gör ju att dom fortfarande i mycket bara exporterar olja, gas, metaler, trä och vapen trots att dom har mycket annat förädlat. Deras ideér klarar dom inte heller av att marknadsföra bra men man förstår ju syftet ändå och det gör de flesta i världen som inte tillhör väst och har drabbats av kolonisalism, slavhandel, krig, svält och förtryck. Vår media i väst är lika statskontrollerad som i Kina och Ryssland, eller ska vi säga kontrollerad av globalisterna, dessa 1% av världens befolkning och som sitter på de stora värderna och anser sig vara gud. Alternativ media är idag mycket viktigt för att få en mer balanserad bild av världen och dessa alternativ är hårt ansatta av censur från de största plattformarna och makten. Utan alternativ media skulle inte heller jag ha en aning om vad som pågår i Ukraina utan gå omkring som en lydig drönare som många andra i tråden. Naturligtvis ska man ju också vara källkritisk mot alternativ media.

Verkligheten är tydligen mycket skrämmande för dig och här försöker du trolla bort den med ord. Verkligheten är att många i världen tröttnat på västs galenskaper och dekadens. Det är därför BRICS skapats. Ukraina är en del av denna galenskap där väst måste vinna till varje pris annars går tydligen hela Europa under och det kan man kalla en "konsperationsteori" som heter duga.

Pol Pot tar du upp och sen stödjer du samtidigt högerextremism, nazismens och nationalismens utbredning i Ukraina och Europa samt Zelenskyjs folkmord där han skickar hundratusentals i döden istället för att inse att kriget är förlorat och förhandlingar behövs. Till siste man, för så länge det behövs, för det har EU, USA och NATO bestämt. Jag inser ju att svärdsspetsen kommer att riktas mot oss då pengen ramlat ner i Ukrainas nationalisters huvuden.

Att dina motståndare har ett hat och avsky mot USA är i stort sätt fel för de flesta skulle vilja bo i fantasin USA (ända tills verkligheten kommer ikapp, hollywoodpropaganda) men det är Washingtons skurkaktiga beteende i världen vi avskyr. De flesta inser ju att USA är byggt av människor från hela världen men att det fortfarande är "vit makt" (inklusive judar) som styr där. Det är inte Kina eller Ryssland som har mer än 750 militärbaser runt om i världen och förtrycker länder utanför väst med sanktioner eller våld.

Det är ingen som underskattar en stormakters förmåga till "jävelskap" men nu har USA fått agerat fritt länge efter Sovjets fall. Washington har planerat detta öde för Ukraina mycket länge enbart för att isolera Ryssland och senare Kina. Fler motpoler som Ryssland, Indien, Brasilien och Kina behövs för att lugna ner Washington galna politiker så att vi kan återgå till förhandlingar och då gärna i FN.

Vi i EU har tyvärr avsagt oss stormaktstiteln och då möjligheteten att vara en "god" motpol här i världen i och med att vi gett USA all makt och numera agerar vassaler. Kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland har också lett till avindustralisering och framtida stora ekonomiska problem för EU. Tillgången till billig energi och råvaror från Ryssland var viktig för oss. Washington kommer att trötta på detta krig i Ukraina så som dom tröttnat på alla andra krig dom startat och lämnar Ukraina och Europa till sitt öde och vi bara bugar och ber om mer.
Citera
2023-08-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag skriver och tycker detsamma, tråden är intressant ur en psygologisk synvinkel.

Du verkar tycka att västs massmedia inte sprider krigspropaganda vad det gäller Ukraina och är helt opartisk. Alla andra synvinklar är ett "psykologiskt behov". Jag anser att rysshatarna har utvecklat en sjukdom. Det verkar vara ett behov att hata som sprider sig i väst men man får bara hata godkända hatobjekt som tex. Trump eller män som är män.

Det ryska narrativet är mindre "förljuget och manipulativt" än det från väst. Orsaken är helt enkelt att ryssar är fullständigt usel på marknadsföring och propaganda. Det gör ju att dom fortfarande i mycket bara exporterar olja, gas, metaler, trä och vapen trots att dom har mycket annat förädlat. Deras ideér klarar dom inte heller av att marknadsföra bra men man förstår ju syftet ändå och det gör de flesta i världen som inte tillhör väst och har drabbats av kolonisalism, slavhandel, krig, svält och förtryck. Vår media i väst är lika statskontrollerad som i Kina och Ryssland, eller ska vi säga kontrollerad av globalisterna, dessa 1% av världens befolkning och som sitter på de stora värderna och anser sig vara gud. Alternativ media är idag mycket viktigt för att få en mer balanserad bild av världen och dessa alternativ är hårt ansatta av censur från de största plattformarna och makten. Utan alternativ media skulle inte heller jag ha en aning om vad som pågår i Ukraina utan gå omkring som en lydig drönare som många andra i tråden. Naturligtvis ska man ju också vara källkritisk mot alternativ media.

Verkligheten är tydligen mycket skrämmande för dig och här försöker du trolla bort den med ord. Verkligheten är att många i världen tröttnat på västs galenskaper och dekadens. Det är därför BRICS skapats. Ukraina är en del av denna galenskap där väst måste vinna till varje pris annars går tydligen hela Europa under och det kan man kalla en "konsperationsteori" som heter duga.

Pol Pot tar du upp och sen stödjer du samtidigt högerextremism, nazismens och nationalismens utbredning i Ukraina och Europa samt Zelenskyjs folkmord där han skickar hundratusentals i döden istället för att inse att kriget är förlorat och förhandlingar behövs. Till siste man, för så länge det behövs, för det har EU, USA och NATO bestämt. Jag inser ju att svärdsspetsen kommer att riktas mot oss då pengen ramlat ner i Ukrainas nationalisters huvuden.

Att dina motståndare har ett hat och avsky mot USA är i stort sätt fel för de flesta skulle vilja bo i fantasin USA (ända tills verkligheten kommer ikapp, hollywoodpropaganda) men det är Washingtons skurkaktiga beteende i världen vi avskyr. De flesta inser ju att USA är byggt av människor från hela världen men att det fortfarande är "vit makt" (inklusive judar) som styr där. Det är inte Kina eller Ryssland som har mer än 750 militärbaser runt om i världen och förtrycker länder utanför väst med sanktioner eller våld.

Det är ingen som underskattar en stormakters förmåga till "jävelskap" men nu har USA fått agerat fritt länge efter Sovjets fall. Washington har planerat detta öde för Ukraina mycket länge enbart för att isolera Ryssland och senare Kina. Fler motpoler som Ryssland, Indien, Brasilien och Kina behövs för att lugna ner Washington galna politiker så att vi kan återgå till förhandlingar och då gärna i FN.

Vi i EU har tyvärr avsagt oss stormaktstiteln och då möjligheteten att vara en "god" motpol här i världen i och med att vi gett USA all makt och numera agerar vassaler. Kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland har också lett till avindustralisering och framtida stora ekonomiska problem för EU. Tillgången till billig energi och råvaror från Ryssland var viktig för oss. Washington kommer att trötta på detta krig i Ukraina så som dom tröttnat på alla andra krig dom startat och lämnar Ukraina och Europa till sitt öde och vi bara bugar och ber om mer.

Vad menar du med "Zelenskyjs folkmord"? Har du "missat" att det är din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, som inlett, och för, anfallskrig mot Ukraina och således är ansvarig för allt "folkmördande" som pågår därstädes?

Hur får du ihop att "Washington har planerat detta öde för Ukraina" med ovan nämnda faktum? Om putains anfallskrig mot Ukraina var/är "planerat" av "Washington" som du verkar tro så undrar jag om din herre och härskare putain är agent för "Washington" då hen tydligen på deras initiativ, order och uppmaning har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna USA/Väst/NATO/Ukraina? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?
Citera
2023-08-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Ja jag har för mig det, har inte haft tjänst på vagnen men jag tror att man kan ställa in ammunitionen för olika ändamål.

Jo det fanns redan på min tid ca:40 år sedan granater för olika vapenslag som gick att ställa in
för att luftbrisera ovanför fienden man behövde bara veta avståndet .
Antagligen har dessa utvecklats kanske kan dom hitta vilket avstånd de skall brisera på
själva nu och då kan ju eldhastigheten öka betydligt.
Citera
2023-08-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jo det fanns redan på min tid ca:40 år sedan granater för olika vapenslag som gick att ställa in
för att luftbrisera ovanför fienden man behövde bara veta avståndet .
Antagligen har dessa utvecklats kanske kan dom hitta vilket avstånd de skall brisera på
själva nu och då kan ju eldhastigheten öka betydligt.

Jag tror att det måste vara något med när man ställer in avståndet i siktet som vidarebefodrar informationen till skottet, som på RBS 56 behövde vi bara sikta över målet och ställa in om jag mins rätt att det va personal vi sköt på. Det va länge sen för mig också, kan ha fel där också och att man bara behövde sikta och skjuta.

Men BILL är iaf nere i Ukraina, va en rolig liten elaksak
Citera
2023-08-26, 16:39
Medlem
Knut-Annes avatar
Putin instructed to use children's labor to tackle the staff shortage in Russia's economy.

Russian government and the agency for strategic initiatives should consider "promoting employment and stimulating the employment" of citizens aged 14 and older, according to a list of Putin's instructions published on the Kremlin website.

Putin instructs "stimulating" citizens from the age of 14 to work at factories and plants after the government announced a shortage of 660,000 workers.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1695437769420464190
Citera
2023-08-26, 16:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Big progress today at Tokmak and Verbove front
AFU has cleared and penetrated some of the heavily mined areas along Russia's main line of defense in this area. Key to this are reports from Ukrainian sources that they have taken control of one or more key GLOC(s) (ground lines of communication).
‼️🇺🇦⚔️
https://twitter.com/WarFrontline/status/1695432819495890958
De är väldigt nära nu, att skära av Rysslands landförbindelser, längs Azovska sjön.

Kan nog redan nu nå M14, med vissa typer av artilleri.
Citera
2023-08-26, 16:53
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De är väldigt nära nu, att skära av Rysslands landförbindelser, längs Azovska sjön.

Kan nog redan nu nå M14, med vissa typer av artilleri.

Det råder informationstystnad från den Ukrainska armen så jag tror att verkligheten är mycket bättre.
Infon vi får är i bästa fall några dagar gammal.

Ukrainas nålsticksattacker på Krym och längs den södra fronten bär frukt.

If the Russian space probe fails The Ukrainian military thought to lend a hand to the occupiers, they sent the Russian self-propelled MSTA-S to the Moon with the help of HIMARS. Zaporizhzhia region. Maybe this time the landing will be softer 🤭🤭🤭🤷
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1695448014792323524
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in