2023-08-26, 14:55
  #86737
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, FL ifrågasätter det men pressar tyvärr inte vidare och rätten köper det rakt av utan att ifrågasätta.

Jag kan inte annat än misstänks att rätten redan tidigt bestämde sig för att Maja var med och blev lite förblindad av det som de tyckte sig se.

Som jag ser det kan man med nuvarande bevisning vare sig fälla Maja för mord, men inte heller avgöra att hon inte deltagit ( fria, dvs att hon är helt oskyldig).

Att jag misstänker att Maja kan vara oskyldig till mordet baserar ju sig mer på en magkänsla runt henne än verkliga indicier och att det faktiskt inte finns några för mig sakliga och objektiva indicier på att Maja varit med.

Det som komplicerar bedömningen är avsaknad av bevisning som avel pekat på hade kunnat vara mer avgörande och att jag tror att båda tjejerna ljuger undanhåller), dvs även Maja då.

Samtidigt betyder detta inte alltså att jag är helt övertygad om att Maja ljuger om vissa delar, bara att det inte känns logiskt för mig.

Jag har sett personer riktigt förneka svåra saker, trots att de fått besked om det.

Man vill inte veta, och liksom låtsas som att det hemska inte finns, fast besked har lämnats och det är uppenbart att det är sant.

Man kan bara tänka på föräldrar som förlorat ett barn och kan utbrista när de får besked att det måste vara ett misstag. Och inte heller ovanligt att man känner som att barnet ska komma in genom dörren precis i vilket ögonblick som helst.

Patienten som fick cancerbesked förnekade ända in i det sista och ingen fick yppa ordet cancer dat allt var uppenbart.
Citera
2023-08-26, 15:30
  #86738
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men det är inget att hålla med om. Det är så juridiken fungerar. Ser att Haaaag är aktiv i tråden, så hen kan säkert förklara.

Det tycks finnas en tro att J s hela story går ut på att sätta dit M, för att hon berättade om dumpningen. Jag vågar nästan lova att hennes fulla fokus ligger på henne själv. Hur hon ska klara sig undan från att bli dömd för mord. M är bara i periferin, och något som hon måste förhålla sig till vare sig hon vill eller inte.
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.

Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.
Citera
2023-08-26, 15:39
  #86739
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rätten litar på J i dom delar där det finns stödbevisning eller när uppgiften inte gagnar henne. Tar man två konkreta exempel, så litar inte rätten på henne när hon säger att hon höll i 10 sek runt T s hals. Dels för att bevisen motsäger denna uppgift, och att hon har anledning att ljuga om tiden för att slippa bli dömd för mord.

Tvärtom gäller för uppgiften om M s delaktighet. Den uppgiften förvärrar läget för J, eftersom dom blir 2 mot 1 och tar då ifrån T möjligheten att försvara sig. Genom att ljuga om M s delaktighet förlorar hon även möjligheten att fritt ljuga om vad som hände inne i badrummet. Att J skulle sätta sig själv i skiten och riskera ett längre straff, när hon ljuger om M s delaktighet av hämndbegär är inget rätten köper.

M s delaktighet stöds även av grannens vittnesmål. En hög duns, flera mindre (fotsteg/tramp) sparkar/slag i väggen tyder på att en kamp pågått ett par minuter, där T varken kunnat skrika eller haft möjlighet att försvara sig. En ensam kvinna ska normalt inte klara av att strypa ett friskt fullvuxet offer. Och definitivt inte utan att själv få en skråma.

Redan i detta läge pekar mycket på att M varit inne i badrummet och hållit fast T s armar. Hon har då förklaringbörda. Hon förklarar det med att hon var extremt berusad. Att hon sovit och har varken sett eller hört något. Dessa uppgifter motsägs av vittnen och tekniska bevis från hennes telefon, som säger att hon varit uppe och gått minst 2 gånger och tänt sin telefon ett par minuter från mordet. Den förklaringen håller inte!

Jag håller inte med om allt.
Vad gäller Johannas vittnesmål mot Maja, att det inte finns något som gagnar henne ( ungefär), det säger även rätten att det är därför de sätter tilltro till den.

Men i själva verket är det inte säkert att det är en belastning för Johanna, eftersom hennes version är ju att Maja kommer in och typ räddar henne genom att Johanna blir strypt sv Tove och Maja tar bort händerna från Johannas hals. Johanna har säkerligen inte tänkt på att detta ” räddande” skulle kunna förvärra situationen för henne (två mot en) särskilt som Johanna ju också menar att avsikten ju inte alls vara att mörda utan det hände något som Johanna inte kunde styra över. Det blev en olycka.

Vad gäller grannens vittnesmål, kan man väl inte dra slutsatsen att det bevisligen är två gm?

Rätten gör den ( förhastade och på ganska lösa boliner) bedömningen genom att själva bestämma att armbågsskadorna kommit från fallet och att sparkarna kommit från en helt vaken och medveten Tove. Helt horribelt att de avfärdar konvulsionsfasen utan minsta motiv eller argumentation.

Att Maja säger sig ha sovit och inte hört, Jan inte motbevisas genom hennes stegräknare. Hon har visserligen varit vaken vid dessa tillfällen, men det bevisar inget fasthållande av armar.

Om mordet skedde runt 02:30 så kan Maja ha hört något, därför vidrörande av mobilen. Men inte heller det visar att hon varit i badrummet och hållit fast armar. Inga steg tas, men inte ens det hade kunnat bevisa mord.

Maja kan ha hört och/ eller sett. I a f har hon periodvis varit vaken. Hon har även sagt i förhör att hon kan ha kollat på mobilen, eller hur?

Men vad bevisar fasthållandet?
Citera
2023-08-26, 15:40
  #86740
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte annat än misstänks att rätten redan tidigt bestämde sig för att Maja var med och blev lite förblindad av det som de tyckte sig se.

Som jag ser det kan man med nuvarande bevisning vare sig fälla Maja för mord, men inte heller avgöra att hon inte deltagit ( fria, dvs att hon är helt oskyldig).

Att jag misstänker att Maja kan vara oskyldig till mordet baserar ju sig mer på en magkänsla runt henne än verkliga indicier och att det faktiskt inte finns några för mig sakliga och objektiva indicier på att Maja varit med.

Det som komplicerar bedömningen är avsaknad av bevisning som avel pekat på hade kunnat vara mer avgörande och att jag tror att båda tjejerna ljuger undanhåller), dvs även Maja då.

Samtidigt betyder detta inte alltså att jag är helt övertygad om att Maja ljuger om vissa delar, bara att det inte känns logiskt för mig.

Jag har sett personer riktigt förneka svåra saker, trots att de fått besked om det.

Man vill inte veta, och liksom låtsas som att det hemska inte finns, fast besked har lämnats och det är uppenbart att det är sant.

Man kan bara tänka på föräldrar som förlorat ett barn och kan utbrista när de får besked att det måste vara ett misstag. Och inte heller ovanligt att man känner som att barnet ska komma in genom dörren precis i vilket ögonblick som helst.

Patienten som fick cancerbesked förnekade ända in i det sista och ingen fick yppa ordet cancer dat allt var uppenbart.
Jag tror inte att rätten bestämde sig för något. Rätten fick höra, genom åklagarens frågor, att Maja hade dragit en rövarhistoria i upprepade förhör (”andra, tredje, fjärde, femte, sjätte…”. Rätten fick höra Maja förklara detta genom att hon lidit av minnesförlust. Rätten hade att ta ställning till Majas nya historia - ”Jag är oskyldig, jag sov”. Att Maja blev fälld är Majas eget fel! Om hon är oskyldig måste hon berätta vad som hänt. Så enkelt är det.
Citera
2023-08-26, 15:46
  #86741
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men det är inget att hålla med om. Det är så juridiken fungerar. Ser att Haaaag är aktiv i tråden, så hen kan säkert förklara.

Det tycks finnas en tro att J s hela story går ut på att sätta dit M, för att hon berättade om dumpningen. Jag vågar nästan lova att hennes fulla fokus ligger på henne själv. Hur hon ska klara sig undan från att bli dömd för mord. M är bara i periferin, och något som hon måste förhålla sig till vare sig hon vill eller inte.
Den juridiska aspekten av två mot en har jag inte kunskap om. Jag får väl läsa på.

Ms erkännande av dumpningen ändrade hela spelplanen och även Js inställning till M. Att J skulle låta det passera oberörd har jag svårt att tro, men givetvis är det primära att själv i första hand komma undan så lindrigt som möjligt, så även för M.
__________________
Senast redigerad av sybel 2023-08-26 kl. 16:03. Anledning: tillägg
Citera
2023-08-26, 16:14
  #86742
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Äntligen något nytt i tråden. Den har gått på tomgång och i samma hjulspår allt för länge.

Gillar din hypotes. Den förklarar kanske lite hur den bisarra och morbida människa Johanna är

Ja precis och en djupare och än värre motivbild..
Citera
2023-08-26, 16:15
  #86743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad betyder det? Att Maja ljuger om vad hon sett?

Och hon ingrep inte utan gick och la sig igen?



Må hända... Vissa bitar är ännu oklara.
Citera
2023-08-26, 16:39
  #86744
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan inte annat än misstänks att rätten redan tidigt bestämde sig för att Maja var med och blev lite förblindad av det som de tyckte sig se.

Som jag ser det kan man med nuvarande bevisning vare sig fälla Maja för mord, men inte heller avgöra att hon inte deltagit ( fria, dvs att hon är helt oskyldig).

Att jag misstänker att Maja kan vara oskyldig till mordet baserar ju sig mer på en magkänsla runt henne än verkliga indicier och att det faktiskt inte finns några för mig sakliga och objektiva indicier på att Maja varit med.

Det som komplicerar bedömningen är avsaknad av bevisning som avel pekat på hade kunnat vara mer avgörande och att jag tror att båda tjejerna ljuger undanhåller), dvs även Maja då.

Samtidigt betyder detta inte alltså att jag är helt övertygad om att Maja ljuger om vissa delar, bara att det inte känns logiskt för mig.

Jag har sett personer riktigt förneka svåra saker, trots att de fått besked om det.

Man vill inte veta, och liksom låtsas som att det hemska inte finns, fast besked har lämnats och det är uppenbart att det är sant.

Man kan bara tänka på föräldrar som förlorat ett barn och kan utbrista när de får besked att det måste vara ett misstag. Och inte heller ovanligt att man känner som att barnet ska komma in genom dörren precis i vilket ögonblick som helst.

Patienten som fick cancerbesked förnekade ända in i det sista och ingen fick yppa ordet cancer dat allt var uppenbart.


Det kan vara en så enkel förklaring att Maja inte har vågat säga nej när Johanna i stundens hetta har befallt Maja att göra det ena eller andra. Att agera på något sätt i mordet och att ljuga. Hon brukar inte säga nej till Johanna, det har hon själv sagt.
Citera
2023-08-26, 16:47
  #86745
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det kan vara en så enkel förklaring att Maja inte har vågat säga nej när Johanna i stundens hetta har befallt Maja att göra det ena eller andra. Att agera på något sätt i mordet och att ljuga. Hon brukar inte säga nej till Johanna, det har hon själv sagt.

Ja, tyvärr kan det ha skett. Har inte uteslutit något.

Men samtidigt kan jag då se en motvillig Maja som inte gör det hon befalls att göra.

Kanske därför Maja verkar undanhålla något.

Men varför skulle då Maja, som nu vet mycket väl var Tove ligger död, fortsätta att säga att hon är på badrummet??
Citera
2023-08-26, 16:51
  #86746
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tyvärr kan det ha skett. Har inte uteslutit något.

Men samtidigt kan jag då se en motvillig Maja som inte gör det hon befalls att göra.

Kanske därför Maja verkar undanhålla något.

Men varför skulle då Maja, som nu vet mycket väl var Tove ligger död, fortsätta att säga att hon är på badrummet??


För att hon tror att det har någon betydelse som kan ge henne strafflättnad. Hon fortsätter med osanningar tills det är glasklart att det inte fungerar längre. Hon är van att fara med osanningar.

Nu vet vi inte vad som har hänt, sagt och avhandlats mellan Maja och Gillberg. Vi har inte en aning. Det får vi se i HR.
Citera
2023-08-26, 16:52
  #86747
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det kan vara en så enkel förklaring att Maja inte har vågat säga nej när Johanna i stundens hetta har befallt Maja att göra det ena eller andra. Att agera på något sätt i mordet och att ljuga. Hon brukar inte säga nej till Johanna, det har hon själv sagt.
Trams. Hon har hävdat att hon sagt nej till att vara med och anlägga bränder osv. Maja fick frågor om detta i rättegången, ”Det verkar som att du har förmåga att säga nej till Johanna”.
Citera
2023-08-26, 16:52
  #86748
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror inte att rätten bestämde sig för något. Rätten fick höra, genom åklagarens frågor, att Maja hade dragit en rövarhistoria i upprepade förhör (”andra, tredje, fjärde, femte, sjätte…”. Rätten fick höra Maja förklara detta genom att hon lidit av minnesförlust. Rätten hade att ta ställning till Majas nya historia - ”Jag är oskyldig, jag sov”. Att Maja blev fälld är Majas eget fel! Om hon är oskyldig måste hon berätta vad som hänt. Så enkelt är det.

Jag menar naturligtvis att de fick ett tunnelseende. Vilket vi alla lätt får och måste kämpa emot.

I domen framskymtar de ” förhastade” slutsatserna, vilka indicier de ”väljer” som i flera fall varken motiveras eller ens argumenteras för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in