2023-08-26, 13:26
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin är tillbaka. En advokat har tydligen smugglat ut hans senaste "analys" från häktet/fängelset.

Citat:
Some prominent voices in the Russian information space notably deviated from Putin’s established narrative, however. Former Putin bodyguard and current Tula Oblast Governor Alexey Dyumin stated that it is possible to “forgive mistakes and even cowardice, [but] never betrayal,” and claimed that Prigozhin and Wagner Group founder Dmitry Utkin were not “traitors.”[5] Dyumin’s statement implies that the Wagner June 24 rebellion was not actually a rebellion. Some Russian sources floated Dyumin as a possible replacement for Russian Defense Minister Sergei Shoigu after the rebellion, and Putin made a public point that Shoigu retains a dominant position.[6] Russian ”Vostok” Battalion commander Alexander Khodakovsky stated on August 25 that some groups of sources, excluding imprisoned ardent nationalist Igor Girkin, are trying to use Prigozhin’s death to discredit Russian authorities to sow instability and argued that these claimed discreditation campaigns are a sign of instability within Russia.[7] Khodakovsky called for Girkin‘s release following Prigozhin‘s death on August 23 on the grounds that more (presumably good) people were needed to defend Russia.[8] Girkin’s official Telegram account published a statement from him via his lawyer on August 24, wherein Girkin claims that Prigozhin’s plane crash is indicative of deepening unrest within Russia - mirroring Khodakovsky’s complaint.[9] Girkin also claimed that the ”[19]90s are back,” implying that Putin’s broad effort to restore order to Russia following the chaos and gangsterism following the fall of the Soviet Union has failed — a direct attack on a central tenet of Putin’s claimed legitimacy.[10]
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-25-2023
Citera
2023-08-26, 13:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Har inte setts att denna artikel postats än, så jag tänkte underlätta för pro-ryssar att posta artikeln redan nu där tysk media hävdar att det mesta skulle tyda på att Ukraina låg bakom sprängningen av Nord Stream

Alla bevis pekar mot att personer från Ukraina låg bakom sabotaget mot Nord Stream, skriver tyska Der Spiegel och ZDF.
Motivet ska ha varit att beröva Moskva en viktig inkomstkälla för att finansiera kriget mot Ukraina.
Bevisen är ”extremt politiskt känsliga”, slår mediehusen fast i en omfattande granskning.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-ukraina-bakom-sabotaget--mot-nord-stream/

Det skulle jag väl inte säga att jag finner helt osannolikt, då ett land vars överlevnad står på spel försöker utnyttja de möjligheter som finns och en situation som skapats av Ryssland.

Däremot är det ju intressant vad det säger om mediaklimatet i väst att sådant faktiskt publiceras, vilket inte riktigt överrenstämmer med pro-ryssars ständiga påstående att väst ständigt matas med ett färdigt narrativ där allt är svart eller vitt.

Nej, mycket kan man säga om pro-ryssarna i tråden, men inte att de är några särskilda sanningsökande fritänkare som förutsättningslöst skaffar information att förstå helheten.
Fortfarande långt ifrån bevisat.
Ett "bevis" jag sett är att några hyrt en båt från en polsk firma ägd av Ukrainare.
Varför i hela världen skulle Ukrainare göra något sådant? Det leder ju bara till hemlandet.
Bättre att hyra av någon annan.
Citera
2023-08-26, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Ja supandet underlättar säkert för alla vidrigheter dessa bögande kräk sysslar med i skyttegravarna.

Enklare att spänna på en däckad kamrat i röven utan att han gör motstånd.

Rädslan att få en drönargranat i skallen blir säkert mindre om man är aspackad.

Frågan är ju vilket stridsvärde en sån uralneger har?

Det har vi sett otaliga bevis på - stridsvärdet är under nollstrecket
Citera
2023-08-26, 13:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Har inte setts att denna artikel postats än, så jag tänkte underlätta för pro-ryssar att posta artikeln redan nu där tysk media hävdar att det mesta skulle tyda på att Ukraina låg bakom sprängningen av Nord Stream

Alla bevis pekar mot att personer från Ukraina låg bakom sabotaget mot Nord Stream, skriver tyska Der Spiegel och ZDF.
Motivet ska ha varit att beröva Moskva en viktig inkomstkälla för att finansiera kriget mot Ukraina.
Bevisen är ”extremt politiskt känsliga”, slår mediehusen fast i en omfattande granskning.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-ukraina-bakom-sabotaget--mot-nord-stream/

Det skulle jag väl inte säga att jag finner helt osannolikt, då ett land vars överlevnad står på spel försöker utnyttja de möjligheter som finns och en situation som skapats av Ryssland.

Däremot är det ju intressant vad det säger om mediaklimatet i väst att sådant faktiskt publiceras, vilket inte riktigt överrenstämmer med pro-ryssars ständiga påstående att väst ständigt matas med ett färdigt narrativ där allt är svart eller vitt.

Nej, mycket kan man säga om pro-ryssarna i tråden, men inte att de är några särskilda sanningsökande fritänkare som förutsättningslöst skaffar information att förstå helheten.
Det är många länder som skulle kunna ha motiv att förstöra ledningarna. Ukraina självklart. Men en hel räcka länder som inte vill att Europa ska vara beroende av rysk energi.

Som svensk ansåg jag det vansinne att låta ledningarna gå i svensk ekonomisk zon. Ryssarna skulle kunna komma och gå där hur som helst med motiveringen att det är "ryskt intresse". De som tillät denna dragning borde hängas i ballarna. Precis som de gotländska region-/kommunalpolitiker som vilja hyra ut Slite hamn till Rysslan innan svenska försvarsmakten lade in "veto" (https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ob-mot-att-slappa-svensk-hamn-till-ryska-intressen). Bara för lite cash. Girighet höll på att trumfa nationell säkerhet. Naiviteten från svenska politiker på alla nivåer är ett hot mot Sverige.

Så mycket bra att ledningarna förstördes av flera olika skäl.

Ukrainska män kanske utförde sprängningen, men det finns nog länder och länders organisationer som mer än gärna skulle kunnat hjälpa aktionen att bli så lyckad som den blev.
Citera
2023-08-26, 14:15
Medlem
raskenss avatar
Verkar som det släppt lite nu i södra fronten. 650 ryssråttor blev slaktade och grymt mycket materiel stridsvagnar, haubits om.

Ett högt befäl hintar om att målet nu är att nå Azovsjön. Ska bli skoj att se bilder på när finalen kommer med Krymbrosprängning, men jag tror att Ukraina kommer att öka takten på att slå ut ryssråttor på Krym ett tag till. Det ser faktiskt riktigt bra ut nu.

Angående att vi är så pass ivriga på att föra över Gripen så fort vi gått med i NATO tyder på att det finns underrättelseinformation på stora framgångar framöver. Annars skulle vi nog varit mer försiktiga med såna utfästelser. Sen gäller det att stå på rätt sida i historiebeskrivningen. Ett Ukraina som vinner över fascistiska Ryssland med hjälp av Gripen väger nog tungt.

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-will-speed-up-advance-southern-front-commander-2023-08-26/
Citera
2023-08-26, 14:43
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vad bättre ställe att mötas på än Flashback forum?

Med det sagt, jag har noterat både ett eller annat karaktärsfel hos dom som hyllar Putin. Jag är nog inte rätt tjomme att hjälpa dom överkomma dessa karaktärsfel, men om man belyser saken. Låter folk tala fritt. Vilket i det här fallet är den totala motsatsen till att leva i Ryssland för där får man inte tala fritt. Så kanske man kan locka dessa personer ur deras villfarelser.

Lite synd bara att det ska ta en sådan lång tid. Jag har häckat på det här forumet sedan år 2002 och för varje dag jag loggar in, får skriva det jag tycker, desto bättre blir jag som människa. Vad gäller dagens ryssar? Det går i fel riktning och jag önskade att jag visste hur man kunde ändra på den vägen.

Men att följa denna tråd är inte bara intressant för förståelse av Ukraina-kriget, utan också ur rent psykologisk synvinkel att försöka förstå hur personer kan klamra sig fast vid skadliga och människofientliga saker trots att all tillgänglig kunskap talar emot det.
Det är ju trots allt på ett mänskligt plan t.ex. lättare att förstå hur befolkningen i Kina och Kambodja såväl av hjärntvätt från statspropaganda och rädsla att själv råka illa ut, kunde stödja Mao och Pol Pot, än fina etablerade kulturpersonligheter i väst som oavsett fakta avfärdade alla rapporter om massmord som falska.

En stark orsak verkar ju vara något psykologiskt behov av att ha "genomskådat mainstream" och förstått hur världen egentligen fungerar och jag är faktiskt inte lagd att instinktivt avfärda alla avvikande åsikter som "konspirationsteorier". En typisk sak där massmedia svikit sitt uppdrag har t.ex. varit invandringspolitik, och där var det faktiskt värt att göra en djupdykning från alternativa källor och förstå hur statistik om invandringsbrottslighet varit friserad, samt hur snedvriden forskning varit som visat på att det är samhällsekonomiskt lönande.

Därför gjorde jag mig faktiskt omaket att någorlunda förutsättningslöst försöka sätta mig in i det ryska narrativet från alternativa källor, men istället för en "aha-upplevelse" som vid invandringspolitiken blev det snarare motsatt verkan om hur förljugen och manipulativt det ryska narrativet faktiskt är.
Men det är väl så att om man en gång blivit lurad av västmedia så blir det ett vakuum där man behöver en ny världsbild, Ryssland har nog varit väldigt duktiga på att identifera dem som svikits i väst, och sälja in att de däremot kan lita på underdogen Ryssland som kämpar för sanning och rättvisa.

Den andra gruppen jag kan se är den som kanske inte har såpass höga tankar om Ryssland och medvetna om att de oftast ljuger, men har sådant inneboende hat och avsky mot USA/Väst att de uppfattar det som att heja på en småskurk som kämpar mot en betydigt värre storskurk.

Det är åtminstone lite mer inbördes konsekvent hållning, men där tror jag att de underskattar Rysslands potential att ställa till med riktig jävelskap ifall de skulle få mycket globalt inflytande.
Det är ju fullt möjligt att fortfarande betrakta USA/Väst som en storskurk, men inse att Ryssland med samma inflytande inte bara skulle bli en storskurk av samma skrot och korn, utan troligtvs en ännu värre superskurk.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Fortfarande långt ifrån bevisat.
Ett "bevis" jag sett är att några hyrt en båt från en polsk firma ägd av Ukrainare.
Varför i hela världen skulle Ukrainare göra något sådant? Det leder ju bara till hemlandet.
Bättre att hyra av någon annan.

Ja, det är ju än så länge bara spekulativt och anses långt ifrån helt bevisat, men säger en del att även sådana spekulationer får utrymme i etablerad västmedia och inte bara under galgen när bevisningen blivit för stor.

Det kan ju sättas i kontrast till rysk media som inte ens publicerar för Ryssland obekväma saker som är väldigt underbyggda, än mindre dem av mer spekulativ art.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-26 kl. 14:50.
Citera
2023-08-26, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ryska nassar är sura på Ryssland

The Russian neo-Nazi unit Rusich has announced that it is suspending its participation in the war in Ukraine. The group says that Russian authorities are not providing assistance to their leader detained in Finland.
https://twitter.com/COUPSURE/status/1695170802293866859
Det är bra, neo-nazister ska inte ha något stöd och framför allt inte vara inom militären.

Våra nordiska neo-nazister i Nordiska motståndsrörelsen och Soldiers of Odin är förvirrade och påstås sammarbeta med detta ryska Rusich. Är det någon som vet vilken grupp vår Mikael Skillt tillhörde eller satt han bara enskillt i källaren och dyrkade Hitler? Nu tillhör han Azov som så många andra neo-nazister i Europa.

Svenska nazister strider i Ukraina
https://sverigesradio.se/artikel/5925570

Ukraine conflict: 'White power' warrior from Sweden
https://www.bbc.com/news/world-europe-28329329

Swedish neo-Nazis join fight in Ukraine
https://www.thelocal.se/20140730/swedish-neo-nazis-threaten-ukraine-democracy

Kriget i Ukraina splittrar extremhögern: ”Förra gången sköt de på varandra”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriget-i-ukraina-splittrar-extremhogern-forra-gangen-skot-de-pa-varandra

Att det finns en viss beröringsskräck kring ämnet bekräftas av experter som SVT har talat med – flera vill inte uttala sig om nazism i Ukraina för att man, som Daniel Poohl uttrycker det, riskerar att spela med i Putins krigspropaganda om att Ukraina styrs av nazister.

– Precis som i de flesta europeiska länder finns det en högerextrem organisering. Det är inte konstigt. Men vi ska inte spela med i den ryska lögnfabriken, säger Daniel Poohl och tillägger:

– Men i ett senare tillfälle kommer vi att, på ett rimligt och balanserat sätt, behöva prata om de utmaningar som den ukrainska demokratin har.

Nåja, krigspropaganda. Inget annat europeisk land har samma problem som Ukraina där nazisterna tagit sig upp i toppen i säkerhetstjänster och militär. Vi känner till Zaluzjnyjs, Budanovs, Melnyks symboler och beundran av Banderas. Kan någon tänka sig att vår statsminister kramar Mikael Skillt och ger honom en medalj? Det kanske kommer i och för sig. Kan någon tänka sig att vår ÖB eller chefen för SÄPO är öppet neo-nazister?

Europa har ett problem med neo-nazister som ryska Rusich, polska Zadruga och naturligtvis ukrainska Azov, Aidar, C14, Högra Sektorn. Vad organisationerna heter i övriga Europa vet jag inte men alla har kopplingar till vit-maktrörelsen i USA.

Lite lustigt i sammanhanget att Joe Biden inte för så länge sedan utmålade vit-maktrörelsen som det största hotet i USA och sedan stödjer han Ukraina med hela sitt hjärta. Det kanske är medvetet för att ta död på så många som möjligt av dessa i Ukraina. Det är handling och inte lena ord vi ska se till eller hur.
Citera
2023-08-26, 14:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin är tillbaka. En advokat har tydligen smugglat ut hans senaste "analys" från häktet/fängelset.
Du tror på det? Du tror inte att det är väst som försöker att trigga protester i Ryssland? Vad händer med en svensk advokat som smugglar ut ett brev för publicering i pressen?
Citera
2023-08-26, 14:53
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ryska nassar är sura på Ryssland

The Russian neo-Nazi unit Rusich has announced that it is suspending its participation in the war in Ukraine. The group says that Russian authorities are not providing assistance to their leader detained in Finland.
https://twitter.com/COUPSURE/status/1695170802293866859

Undrar vad rySStrollen säger om det, de påstår att det inte finns naZZar i rySSland utan bara i Ukraina. Blir väl till att rådfråga manualen i Kreml för att kunna svara på den frågan.
Citera
2023-08-26, 14:57
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är bra, neo-nazister ska inte ha något stöd och framför allt inte vara inom militären.

Våra nordiska neo-nazister i Nordiska motståndsrörelsen och Soldiers of Odin är förvirrade och påstås sammarbeta med detta ryska Rusich. Är det någon som vet vilken grupp vår Mikael Skillt tillhörde eller satt han bara enskillt i källaren och dyrkade Hitler? Nu tillhör han Azov som så många andra neo-nazister i Europa.

Svenska nazister strider i Ukraina
https://sverigesradio.se/artikel/5925570

Ukraine conflict: 'White power' warrior from Sweden
https://www.bbc.com/news/world-europe-28329329

Swedish neo-Nazis join fight in Ukraine
https://www.thelocal.se/20140730/swedish-neo-nazis-threaten-ukraine-democracy

Kriget i Ukraina splittrar extremhögern: ”Förra gången sköt de på varandra”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriget-i-ukraina-splittrar-extremhogern-forra-gangen-skot-de-pa-varandra

Att det finns en viss beröringsskräck kring ämnet bekräftas av experter som SVT har talat med – flera vill inte uttala sig om nazism i Ukraina för att man, som Daniel Poohl uttrycker det, riskerar att spela med i Putins krigspropaganda om att Ukraina styrs av nazister.

– Precis som i de flesta europeiska länder finns det en högerextrem organisering. Det är inte konstigt. Men vi ska inte spela med i den ryska lögnfabriken, säger Daniel Poohl och tillägger:

– Men i ett senare tillfälle kommer vi att, på ett rimligt och balanserat sätt, behöva prata om de utmaningar som den ukrainska demokratin har.

Nåja, krigspropaganda. Inget annat europeisk land har samma problem som Ukraina där nazisterna tagit sig upp i toppen i säkerhetstjänster och militär. Vi känner till Zaluzjnyjs, Budanovs, Melnyks symboler och beundran av Banderas. Kan någon tänka sig att vår statsminister kramar Mikael Skillt och ger honom en medalj? Det kanske kommer i och för sig. Kan någon tänka sig att vår ÖB eller chefen för SÄPO är öppet neo-nazister?

Europa har ett problem med neo-nazister som ryska Rusich, polska Zadruga och naturligtvis ukrainska Azov, Aidar, C14, Högra Sektorn. Vad organisationerna heter i övriga Europa vet jag inte men alla har kopplingar till vit-maktrörelsen i USA.

Lite lustigt i sammanhanget att Joe Biden inte för så länge sedan utmålade vit-maktrörelsen som det största hotet i USA och sedan stödjer han Ukraina med hela sitt hjärta. Det kanske är medvetet för att ta död på så många som möjligt av dessa i Ukraina. Det är handling och inte lena ord vi ska se till eller hur.

Lite synd bara att du inte följer upp samma mynt ifrån den andra sidan. Men det är du i ett nötskal!
Citera
2023-08-26, 15:01
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Undrar vad rySStrollen säger om det, de påstår att det inte finns naZZar i rySSland utan bara i Ukraina. Blir väl till att rådfråga manualen i Kreml för att kunna svara på den frågan.

Vi fick dock en ganska lång utläggning för några veckor sedan om vad som skilde dom åt. Jag måste erkänna att jag zoonade ut en smula när jag läste det inlägget med vad jag minns det är att Ukraina har judenazister, dom är dåliga. Ryssland har folkliga nazister, dom vill bara landet väl och det är tydligen den goda typen...
Citera
2023-08-26, 15:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ja det var som attans. Där är faktiskt en uppdatering från galne Girkin själv på hans Tg, som numera annars är rätt så tyst. Lägger in den oredigerad här.

Citat:
Comment Strelkov I.I. on the death of Prigozhin (the text was transmitted through the lawyer Korolyov):
I believe that the likely involvement of the president is minuscule, approximately at the level of the likelihood of a man-made disaster. The likelihood of a terrorist act by Ukraine or the West is even less likely. Here we can talk about the "cleansing of key witnesses", about which there was not a sound in the media. It is also possible, but unlikely, personal revenge on the part of high-ranking military officers. I cannot say that I am upset, since Prigozhin was not only my enemy personally, but also, by and large, the enemy of Russia. And his danger was still very high. At the same time, what happened cannot cause any positive reaction in me, as it is yet another evidence of the further deepening of unrest in Russia. Prigozhin should have been tried, not eliminated, now he will not be able to testify. The dashing 90s are returning, and this is very dangerous and fraught.

https://t.me/strelkovii/6285
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-08-26 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in