2023-08-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja det är knepigt undervika månadsavgift.

Men min erfarenhet är att skall man ha någonting som fungerar till 100% och är säkert så får man betala ,tyvärr finns igen genväg.
Har själv varit inblandad i sådant där ekonomi nissarna gnäller över kostnaderna , men tyvärr är det ju det som gäller om man är företag och vill ha säkerhet och funktion.

Kontantkort är ingen bra lösning för förr eller senare glömmer man fylla på och så spärras det utan men ens får reda på det , varit i denna situation själv .

Ja, Klassiskt från ekonomiavdelning/management... dra ner på något eller lägg ner något som då får verksamheten att krascha och kostar tio gånger så mycket i förlorat kundanseende förutom att man får gå tillbaka med det gamla med bibehållen kostnad. Alla företag är inte så, men det är alldeles för vanligt.

För att nu hålla oss till tråden: Det 100GB telenorkort på Kjell som länkats till är det överlägset billigaste alternativ jag har sett som kunde vara ett praktiskt alternativ för ändamålet. Håll koll på dataförbrukningen bara och kolla hur mycket som finns kvar när du lämnar stugan. Gällande glömma fylla kontantkort vilket leder till avstängningar och problem verkar folk ha glömt att man kan skriva ner saker i kalendern, eller nåt... det är det man har det gamla verktyget till...
Citera
2023-08-26, 11:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nja, detta är till sommarbostad och på vintrarna är det ganska långa perioder som jag inte är där. Låt säga att mitt fiber skulle sluta fungera två dagar under smällkalla januari, då dör all automation i hemmet och uppvärmningen fungerar inte längre. Det kan åsamka stor skada på bostaden med rör som fryser. Failover är alltså en backup för att det alltid ska finnas internet i hemmet och att automationen således alltid ska fungera när jag inte är där.

Jag behöver därav ett abonnemang till min router som innehåller en liten mängd data som kan användas vid fiberavbrott, helst något som inte kommer med en månadskostnad och där surfen kan sparas minst ett år.
Skrämmande att man idag inte längre kan värma upp hus utan bredbandsuppkoppling!

Du får 5 GB/2 år för 425 kr. hos Telenor:
https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/kontantkort/ladda-och-saldo/ladda-kontantkort/olika-laddningar/

Laddningar 2 år

5 GB för 425 kr
10 GB för 475 kr
20 GB för 525 kr
40 GB för 575 kr
100 GB för 625 kr
150 GB för 725 kr

Giltighetstid 24 månader.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2023-08-26 kl. 11:16.
Citera
2023-08-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Skrämmande att man idag inte längre kan värma upp hus utan bredbandsuppkoppling!

Giltighetstid 24 månader.

Tänkte säga detsamma, att riskera rör som fryser p g a att global TCP/IP går ner verkar som en helt grotesk feldesign av värmesystemet, något TS kanske borde se om först, innan hen oroar sig för Internets vara eller inte vara...

Graceful fail är grejen, om en komponent slutar fungera ska systemet fortsätta arbeta autonomt på en baseline så att rören inte fryser och det iallafall är några grader över nollan inomhus om du skulle komma dit...
Citera
2023-08-26, 11:58
Medlem
TS är bara ute efter gratis SIM-kort med data som aldrig löper ut med tiden. Något sådant finns inte och allt svammel om sommarbostad och frysta rör är bara en rökridå för att dölja vad som egentligen efterfrågas. Förslaget med M2M dög inte av någon anledning. Troligtvis för att TS ska använda datamängden till något helt annat och då räcker inte en halv gb.
Citera
2023-08-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
TS är bara ute efter gratis SIM-kort med data som aldrig löper ut med tiden. Något sådant finns inte och allt svammel om sommarbostad och frysta rör är bara en rökridå för att dölja vad som egentligen efterfrågas. Förslaget med M2M dög inte av någon anledning. Troligtvis för att TS ska använda datamängden till något helt annat och då räcker inte en halv gb.

Tänk vad fel det kan bli när man låter fantasin flöda. Det står klart att du bevisligen inte har kännedom om vilka sorts möjligheter som finns det att introducera hemautomation. Du kan kontrollera temperaturen i varje rum och slå på värmen efter behov. För att detta ska fungera krävs internetuppkoppling. Min elförbrukning gick ner avsevärt förra året tack vare att jag enbart behövde värma huset vid behov behov. Problemet är dock, som sagt, att om min fiberuppkoppling försvinner så fungerar inte automationen. Därav behövs failover - dvs. att det mobila nätet tar över vilket gör att automationen fortsätter att fungera.

Trodde ärligt talat inte att jag skulle behöva upprepa mig, men detta är som sagt Flashback. Läsförståelsen är bevisligen inte den bästa.
Citera
2023-08-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tänkte säga detsamma, att riskera rör som fryser p g a att global TCP/IP går ner verkar som en helt grotesk feldesign av värmesystemet, något TS kanske borde se om först, innan hen oroar sig för Internets vara eller inte vara...

Graceful fail är grejen, om en komponent slutar fungera ska systemet fortsätta arbeta autonomt på en baseline så att rören inte fryser och det iallafall är några grader över nollan inomhus om du skulle komma dit...

Vilket är exakt det jag gör genom att använda det mobila nätet om fiberuppkopplingen försvinner. Failover = backup, dvs. uppvärmningen fortsätter att fungera eftersom sensorerna kan fortsätta att kommunicera med varandra. Om du inte har fattat det hittills så kan jag tyvärr inte gör mer för dig. Du får läsa på om hemautomation och de möjligheter som finns.
Citera
2023-08-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
I sådana fall är det nog ett kontantkort som passar dig bäst? T ex Telenor Rörligt:

https://www.telenor.se/handla/kontantkort/ladda-kontantkort/#/products

Telenor Mobilt bredband 1 år 100 GB
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/sim-kort/kontantkort/telenor-mobilt-bredband-1-ar-100-gb-p89997

Tack, helt klart det bästa alternativet. Den missade jag helt och hållet. 100 gb kanske är lite överkill men då finns det åtminstone marginaler. Får lägga in i kalendern att jag måste fylla på en gång om året.
Citera
2023-08-26, 12:55
Medlem
Citat:
Vilket är exakt det jag gör genom att använda det mobila nätet om fiberuppkopplingen försvinner. Failover = backup, dvs. uppvärmningen fortsätter att fungera eftersom sensorerna kan fortsätta att kommunicera med varandra. Om du inte har fattat det hittills så kan jag tyvärr inte gör mer för dig. Du får läsa på om hemautomation och de möjligheter som finns.

Tills IoT-leverantörens molnservrar går ner eller någon nätverkslänk till omvärlden slutar fungera. Att ha en reglerloop i en fjärran bostad som är helt beroende av en fungerande internetuppkoppling, för att systemet ska bibehålla sin baseline och rören inte ska frysa eller annan liknande skada orsakas, verkar fullständigt galet. Men, du har blivit varnad, och var och en är sin egen lyckas smed. Enjoy!
Citera
2023-08-26, 13:05
Medlem
Citat:
Tänk vad fel det kan bli när man låter fantasin flöda. Det står klart att du bevisligen inte har kännedom om vilka sorts möjligheter som finns det att introducera hemautomation. Du kan kontrollera temperaturen i varje rum och slå på värmen efter behov. För att detta ska fungera krävs internetuppkoppling. Min elförbrukning gick ner avsevärt förra året tack vare att jag enbart behövde värma huset vid behov behov. Problemet är dock, som sagt, att om min fiberuppkoppling försvinner så fungerar inte automationen. Därav behövs failover - dvs. att det mobila nätet tar över vilket gör att automationen fortsätter att fungera.

Trodde ärligt talat inte att jag skulle behöva upprepa mig, men detta är som sagt Flashback. Läsförståelsen är bevisligen inte den bästa.

Fastighetsautomation behöver inga groteska datamängder. Erkänn att du enbart är ute efter något helt annat än att styra ett värmesystem.
Citera
2023-08-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tills IoT-leverantörens molnservrar går ner eller någon nätverkslänk till omvärlden slutar fungera. Att ha en reglerloop i en fjärran bostad som är helt beroende av en fungerande internetuppkoppling, för att systemet ska bibehålla sin baseline och rören inte ska frysa eller annan liknande skada orsakas, verkar fullständigt galet. Men, du har blivit varnad, och var och en är sin egen lyckas smed. Enjoy!

Yes, den risken finns såklart alltid. Tur för mig har både luftvärmepumpen och reglagen till elementen en killswitch som stänger av automationen vid eventuella fel. Nåja, sägs det iallafall. Det finns risker med allt, hittills har det fungerat klockrent under snart två vintrar.
Citera
2023-08-26, 15:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack, helt klart det bästa alternativet. Den missade jag helt och hållet. 100 gb kanske är lite överkill men då finns det åtminstone marginaler. Får lägga in i kalendern att jag måste fylla på en gång om året.
Det där alternativet kostar 50 kr. mindre om man köper direkt från Telenor istället för att gå till Kjell.
Dessutom har jag gett dig 2-års alternativ som blir förmånligare.
Citera
2023-08-26, 15:36
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det där alternativet kostar 50 kr. mindre om man köper direkt från Telenor istället för att gå till Kjell.
Dessutom har jag gett dig 2-års alternativ som blir förmånligare.

Nu länkade jag ju iofs till Telenors hemsida också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in