2023-08-25, 16:36
Medlem
Tjena! Har nyligen införskaffat mig en router med failover för att kunna hålla mitt smarta hem "flytande" om fiberuppkopplingen skulle försvinna. Har däremot gått bet på att hitta ett adekvat abonnemang som kan förse mig med en adekvat mängd data. Historiskt sett har jag haft väldigt få problem med mitt fiber men jag vill samtidigt inte få ett avbrott i mitten av den smällkalla vintern med påföljden att uppvärmning av huset inte fungerar. För den som inte vet så innebär failover att din router går över till att använda mobilt internet om ditt internet i hemmet slutar att fungera.

Min router - https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-x20-4g/

Till min fråga - Ni som har en failover-router, hur har ni löst problemet med abonnemang? Vad jag kan se så har de flesta kontantkort en rad olika begränsningar där du antingen måste fylla på surf regelbundet eller så försvinner all data efter en period. Alla tips mottages.
Citera
2023-08-25, 16:45
Medlem
Kione211s avatar
Du fattar väl att 4g blir överbelastad vid strömavbrott.
Kabel i tätort. 4g funkar utmärkt för oss.
Citera
2023-08-25, 16:49
Moderator
Tystnads avatar
Har ingen sådan router men fattar vad du menar och har viss insikt via jobbet.

Jag tror du skall skaffa ett abonnemang som är avsett för M2M dvs "data för maskiner , DUC, Larm etc
goggla på detta (M2M)
Vet inte om det säljs till privatpersoner eller enbart företag får köpa dom .
Kanske en lösning för dig?

OBS! tänk på att 2G och 3G skall avvecklas! enbar 4G och uppåt skall man satsa på
Citera
2023-08-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har ingen sådan router men fattar vad du menar och har viss insikt via jobbet.

Jag tror du skall skaffa ett abonnemang som är avsett för M2M dvs "data för maskiner , DUC, Larm etc
goggla på detta (M2M)
Vet inte om det säljs till privatpersoner eller enbart företag får köpa dom .
Kanske en lösning för dig?

OBS! tänk på att 2G och 3G skall avvecklas! enbar 4G och uppåt skall man satsa på

Bra tips, dessvärre förefaller konceptet inte vara särskilt utbrett i Sverige. Jag kan ärligt talat inte hitta några vettiga alternativ när jag googlar på det. Det lilla som finns kommer med en månadsavgift vilket jag hade hoppats på att undvika.
Citera
2023-08-25, 21:36
Medlem
Pusts avatar
När man kör mobilt bredand med router, alltså som sin primära uppkoppling, så tror jag att man brukar ha ett mobilt bredband, alternativt så skaffar man ett extra SIM-kort till sitt mobilabonnemang som brukar kosta typ en hundring i månaden. Mobilt bredband och mobilabonnemang (med begränsad eller obegränsad data) är inte samma sak; det förstnämnda är mer som ett fiberabonnemang och helt obegränsat.

Personligen kan jag tycka att det är lite overkill att köra en 4G-router om man har fiber och bara ska ha 4G som sin backup, då man kan använda sin smartphone (fast du kanske inte har en?) som ett modem till datorn med tethering eller tjudring som det heter på svenska. Men visst, har man flera enheter (eller på något vis absolut inte kan kompromissa sin uppkoppling) så fattar jag väl vinken...
Citera
2023-08-25, 22:47
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Bra tips, dessvärre förefaller konceptet inte vara särskilt utbrett i Sverige. Jag kan ärligt talat inte hitta några vettiga alternativ när jag googlar på det. Det lilla som finns kommer med en månadsavgift vilket jag hade hoppats på att undvika.

Kolla den här sidan. Det står att SIM-kortet kostar 10 euro för 10 år. Det ingår 500 MB data och 250 SMS.

Det kostar 10 euro att fylla på med nya 500 MB och 250 SMS ifall det tar slut.

https://1nce.com/en-eu/1nce-connect?gclid=CjwKCAjwoqGnBhAcEiwAwK-OkakVJHsLmwYm1GOW64S3IQm4bV8ybzF_sFNzYpSMhsJH877yU n3tCRoCG GkQAvD_BwE
Citera
2023-08-26, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Starlink borde väl fungera med den där routern?
Citera
2023-08-26, 08:34
Medlem
zixls avatar
Jag har ett Tele2 Wifi to go abb som jag fyller på en gång om året, det räcker ett år om jag inte surfar upp datan direkt. De har tagit bort tjänsten från hemsidan men enl en del gamla trådar på andra forum kan man köpa det om man ringer till Tele2 men det kan var helt fel idag kanske. Mitt fungerar fortfarande och jag kan fylla på och surfa som vanligt.
Citera
2023-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Jag har ett Tele2 Wifi to go abb som jag fyller på en gång om året, det räcker ett år om jag inte surfar upp datan direkt. De har tagit bort tjänsten från hemsidan men enl en del gamla trådar på andra forum kan man köpa det om man ringer till Tele2 men det kan var helt fel idag kanske. Mitt fungerar fortfarande och jag kan fylla på och surfa som vanligt.

Bra tips, ringer och kollar i början av veckan. Ett år för all data är helt acceptabelt. Troligtvis kommer jag knappt behöva använda det och vid en sådan händelse är trafiken inte särskilt hård.
Citera
2023-08-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
När man kör mobilt bredand med router, alltså som sin primära uppkoppling, så tror jag att man brukar ha ett mobilt bredband, alternativt så skaffar man ett extra SIM-kort till sitt mobilabonnemang som brukar kosta typ en hundring i månaden. Mobilt bredband och mobilabonnemang (med begränsad eller obegränsad data) är inte samma sak; det förstnämnda är mer som ett fiberabonnemang och helt obegränsat.

Personligen kan jag tycka att det är lite overkill att köra en 4G-router om man har fiber och bara ska ha 4G som sin backup, då man kan använda sin smartphone (fast du kanske inte har en?) som ett modem till datorn med tethering eller tjudring som det heter på svenska. Men visst, har man flera enheter (eller på något vis absolut inte kan kompromissa sin uppkoppling) så fattar jag väl vinken...

Nja, detta är till sommarbostad och på vintrarna är det ganska långa perioder som jag inte är där. Låt säga att mitt fiber skulle sluta fungera två dagar under smällkalla januari, då dör all automation i hemmet och uppvärmningen fungerar inte längre. Det kan åsamka stor skada på bostaden med rör som fryser. Failover är alltså en backup för att det alltid ska finnas internet i hemmet och att automationen således alltid ska fungera när jag inte är där.

Jag behöver därav ett abonnemang till min router som innehåller en liten mängd data som kan användas vid fiberavbrott, helst något som inte kommer med en månadskostnad och där surfen kan sparas minst ett år.
Citera
2023-08-26, 09:16
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Nja, detta är till sommarbostad och på vintrarna är det ganska långa perioder som jag inte är där. Låt säga att mitt fiber skulle sluta fungera två dagar under smällkalla januari, då dör all automation i hemmet och uppvärmningen fungerar inte längre. Det kan åsamka stor skada på bostaden med rör som fryser. Failover är alltså en backup för att det alltid ska finnas internet i hemmet och att automationen således alltid ska fungera när jag inte är där.

Jag behöver därav ett abonnemang till min router som innehåller en liten mängd data som kan användas vid fiberavbrott, helst något som inte kommer med en månadskostnad och där surfen kan sparas minst ett år.

I sådana fall är det nog ett kontantkort som passar dig bäst? T ex Telenor Rörligt:

https://www.telenor.se/handla/kontantkort/ladda-kontantkort/#/products

Telenor Mobilt bredband 1 år 100 GB
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/sim-kort/kontantkort/telenor-mobilt-bredband-1-ar-100-gb-p89997
Senast redigerad av Pust 2023-08-26 kl. 09:20. Anledning: Felaktig länk
Citera
2023-08-26, 09:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Ja det är knepigt undervika månadsavgift.

Men min erfarenhet är att skall man ha någonting som fungerar till 100% och är säkert så får man betala ,tyvärr finns igen genväg.
Har själv varit inblandad i sådant där ekonomi nissarna gnäller över kostnaderna , men tyvärr är det ju det som gäller om man är företag och vill ha säkerhet och funktion.

Kontantkort är ingen bra lösning för förr eller senare glömmer man fylla på och så spärras det utan men ens får reda på det , varit i denna situation själv .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in