Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-26, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Det vet de aller fleste som er herfra.
Berätta för oss som inte vet då?
Citera
2023-08-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antecknar
Berätta för oss som inte vet då?

G var ikke like interessert i å drive business på samme måte som H.
Citera
2023-08-26, 11:26
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Men, VG skriver: "noen timer før han ble drept". Hvordan vet VG det? Hvordan vet VG at JAH ikke var død allerede da det ble sendt?
Det tror jeg ikke VG vet, jeg tror de bare antar at det er JAH selv som har sendt posisjonen, da det er det som er mest sansynlig.
Men det er jo også en mulighet at GM var den som sendte posisjonen. Kanskje ville GM at det skulle se ut som om JAH fremdeles var i live litt før åtte(forutsatt at han ble drept på et tidligere tidspunkt), eller kanskje ønsket GM at JAH skulle finnes så raskt som mulig. Eller kanskje GM er den samme som mottok sms'en, og han prøver å skaffe seg et slags alibi.
Sistnevnte er bare en vill spekulasjon som brått dukket opp i hodet mitt, og ikke noe jeg på dette tidspunkt tror på.
Citera
2023-08-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadoiLatvia
Det tror jeg ikke VG vet, jeg tror de bare antar at det er JAH selv som har sendt posisjonen, da det er det som er mest sansynlig.
Men det er jo også en mulighet at GM var den som sendte posisjonen. Kanskje ville GM at det skulle se ut som om JAH fremdeles var i live litt før åtte(forutsatt at han ble drept på et tidligere tidspunkt), eller kanskje ønsket GM at JAH skulle finnes så raskt som mulig. Eller kanskje GM er den samme som mottok sms'en, og han prøver å skaffe seg et slags alibi.
Sistnevnte er bare en vill spekulasjon som brått dukket opp i hodet mitt, og ikke noe jeg på dette tidspunkt tror på.

Obduksjonen har vist at han ble drept på torsdag. Men om han ble drept tidligere enn kl 8 så er det vel bare en ekstra risiko for GM å oppholde seg der helt til kl 8 for å sende pin'en på et senere tidspunkt og så dra?
Citera
2023-08-26, 11:36
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Jag förutsätter att Norge har samma teknik som Sverige. Och här kan rättsläkare avgöra dödstidpunkt med +-några timmar med hjälp av den dödes kroppstemperatur och omgivningarna. Inte omöjligt att VG fått reda på det från någon insatt i utredningen.

Skulle tro det i tilfelle var relativt sensasjonelt, at man visste omtrentlig dødstidspunkt.
Citera
2023-08-26, 11:39
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
G var ikke like interessert i å drive business på samme måte som H.
Vet du på hvilken måte JAH drev business, som JEG ikke var interessert i å være med på? Snakker vi useriøs business? Kriminalitet?
Selvsagt fortjente ikke JAH å bli drept, og han virker utifra det jeg har lest som en hyggelig og snill fyr på mange måter, men jeg sitter også igjen med et samla inntrykk av at han kunne være en luring som ikke altid holdt seg til loven.
Citera
2023-08-26, 11:40
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Obduksjonen har vist at han ble drept på torsdag. Men om han ble drept tidligere enn kl 8 så er det vel bare en ekstra risiko for GM å oppholde seg der helt til kl 8 for å sende pin'en på et senere tidspunkt og så dra?

Siden åstedet fortsatt er ukjent, så er det liten tvil om at GM har befunnet seg på samme sted som JAH i en tid etter selve drapet. Om JAH var i live lenge nok til at han fikk klatret inn i bilen etter å ha blitt skutt, så ville det vært enklere å sende en sms, eller ringe, enn å gå inn på kart, ta screenshot og sende?
Citera
2023-08-26, 11:41
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
Ja, sånn tenker jeg også. Jeg tror det er JAH selv som har sendt posisjonen, da dette er både mest sansynlig og mest logisk, men jeg er også åpen for andre muligheter.
Senast redigerad av SadoiLatvia 2023-08-26 kl. 11:45.
Citera
2023-08-26, 11:44
Medlem
Citat:
Siden åstedet fortsatt er ukjent, så er det liten tvil om at GM har befunnet seg på samme sted som JAH i en tid etter selve drapet. Om JAH var i live lenge nok til at han fikk klatret inn i bilen etter å ha blitt skutt, så ville det vært enklere å sende en sms, eller ringe, enn å gå inn på kart, ta screenshot og sende?

Nettopp. Jeg tror J sendte kartet for å si: "hvis du ikke hører fra meg så finner du meg her."
Citera
2023-08-26, 11:49
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:

Det er godt mulig VG vet, men ikke skriver det. At dette er så mye de "får lov til" å skrive for ikke å skade etterforskningen.
Spesiell formulering: "Varselet til kollegaen var en melding som inneholdt et skjermbilde med et kartutsnitt som viste posisjonen til 30-åringen idet skjermbildet ble tatt, før klokken 8 om morgenen på drapsdagen, torsdag 17. august, får VG opplyst"

Skjermbildet ble tatt før klokken åtte, men ble meldingen mottatt samme tidspunkt?
Han ble funnet ca 17.00 - Det er 9 timer. Litt mer en noen timer.
Citera
2023-08-26, 11:50
Medlem
Citat:
Vet du på hvilken måte JAH drev business, som JEG ikke var interessert i å være med på? Snakker vi useriøs business? Kriminalitet?

Tidlig i tråden var det en som skrev at JEG trakk seg ut fordi JAH dealet boler.. Klarer ikke å finne det igjen, så mulig den kommentaren har blitt fjernet av den som skrev det. Kanskje fordi det er bullshit?
Senast redigerad av slora 2023-08-26 kl. 11:53.
Citera
2023-08-26, 12:03
Medlem
Citat:
Så i følge denne artikkelen så blir skjermbildet med kartposisjon sendt litt før åtte på morgenen, og JAH blir funnet død i fem-tiden på ettermiddagen. Interessant, dette var nytt for meg.

Citat:
Men, VG skriver: "noen timer før han ble drept". Hvordan vet VG det? Hvordan vet VG at JAH ikke var død allerede da det ble sendt?

Citat:
Jag förutsätter att Norge har samma teknik som Sverige. Och här kan rättsläkare avgöra dödstidpunkt med +-några timmar med hjälp av den dödes kroppstemperatur och omgivningarna. Inte omöjligt att VG fått reda på det från någon insatt i utredningen.
Du har rett i at VG kan ha fått vite det på en slik måte.
Selv om skjermbildet ble sendt noen timer før JAH ble drept, så kan det eventuelt ha vært GM som sendte skjermbildet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in