Citat:
Ursprungligen postat av
reffi
Ligger en artikel på st.nu som är rätt spännande.
https://www.st.nu/2023-08-24/en-myt-att-partyknarkarna-goder-gangen
Intressant att en tidning som ingår i Bonnier koncernen vågar publicera något som går emot den allmänna uppfattningen.
Herregud, alltid är det någon annans fel att någon köper knark. Man vill inte ta ansvar, synnerligen när det är alla andras fel. Sedan när man ser föräldrar ryker ut för att försvara sitt barn kanske förklarar varför barnet har drogproblem, det är någon annans fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
smk11
Nej människor funkar inte så. Men om man ser till samhällets bästa så kanske man borde grina lite då man skjuter sig själv i foten genom att frysa ut och isolera människor som tar droger. Men tyvärr tror många trots de senaste årens totala haveri gällande narkotikapolitken att fortsätta i samma linje skulle förändra något.
Coronaepidemi-> "Vi i Sverige förlitar oss på vetenskap så vi kan ta väl grundade beslut."
Narkotika -> "Vi i Sverige förlitar oss på känslor och skiter i vetenskap för knark är dåligt."
Går bara inte ihop för mig.
Det går ihop för mig, knark är skit och för med sig bara elände, bara se Navet och vad som föregår där eller runt om i Sverige och världen.
Att jämföra Covid med kokain säger väl allt, var det fel att bekämpa Covid med restriktioner? Dessutom en sjukdom mot en drog, är det jämförelse att överhuvudtaget kan göras?
Citat:
Ursprungligen postat av
reffi
Tänker du så när du handlar kläder också? Att dina pengar finansierar barnarbete? Att dina pengar ökar utsläppen i Indien till en nivå som påverkar oss globalt? Att dina pengar gör att arbetare på Apple eller Samsung väljer att avsluta livet för att jobbet är så dåligt?
Med det sagt så har du helt rätt i att även vanliga Svenssons delvis finansierar gängen. Jag tolkade artikeln som att polisen spenderar pengar och tid på en Swish-lista som i slutänden inte spelar någon större roll för gängen. Men att man ska jobba för att få stopp på rekryteringen, importen och hanteringen av stora volymer.
Teresa Silva har väl helt rätt i att staten har misslyckats när det kommer flera ton kokain om året. Att tillgängligheten är som den är. Sen att vi skapade utanförskapsområden utan framtid är väl också en bidragande effekt. Tror du att de som ingår i gängen skulle bli lydiga mönstermedborgare om inte Svenssons köper knark? Det tror inte jag
Mmm, det blir ju absurt att jämföra ens. Det finns ju skillnad på kläder och kläder också, dessutom är det förbjudet med barnarbete och som kund har ju klädföretag gått med deras socialaansvar att värna om miljön och arbetarna.
Problemet är inte mobilen som du skriver, utan arbetsförhållandet. Där finns ju mycket och göra men att en mobile skulle vara skadligt isig som en drog som kokain är ju löjligt
Sluta romantisera droger!
Citat:
Ursprungligen postat av
Ograst
Du tror att när han torskade var först gången använde droger? Sedan har han har bara handlat övriga ggr med swish?
J.E skrev väl från hjärtat.