2023-08-26, 04:15
Medlem
Sababas avatar
Känns ju rätt osannolikt att en arbetsgivare granskar den listan. Eller har jag missat att åklagaren avser att åtala knarkarna på listan?

Surt för brukarna. Många av kommentarens är ju rent ut sagt lite löjeväckande. ”Tack för mat och öl”
Citera
2023-08-26, 05:08
Medlem
NoNiinnythetis avatar
Förundersökning,därifrån namnen kommit ut,men verkar som de är dömda redan,väldigt Svenskt beteende.
Citera
2023-08-26, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Har jag missuppfattat eller är det så att dessa stjärnor har swishat för pulver och legitimerat sig med bankid? Helt fantastiskt isf.

Sen verkar det som att vissa här inne på allvar tycker att personer som knarkar ska förlora jobbet. Som att det skulle bli bättre för en person med potentiell missbruksproblematik att bli av med jobbet och bli utfryst i den lilla hålan Sundsvall. Slutar aldrig förvånas över hur korkade gemene svensk är när det kommer till frågor gällande narkotika.
Haha ja du har fattat de hela rätt , och ja visst är det märkligt hur korkade vissa människor är hahahahaha . Cash is king !
Citera
2023-08-26, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Känns ju rätt osannolikt att en arbetsgivare granskar den listan. Eller har jag missat att åklagaren avser att åtala knarkarna på listan?

Surt för brukarna. Många av kommentarens är ju rent ut sagt lite löjeväckande. ”Tack för mat och öl”
Osannolikt ja , men rykten sprider sig snabbare än vinden å når ännu längre..
Citera
2023-08-26, 07:25
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7766
Ska bli spännande och se om polisområdeschefen A.B kommer få sitta kvar, känns inte som att gå ut i media och hota oskyldiga människor på en swish lista att de ska "svettas" hör till hans arbetsuppgifter.

Varför skulle han få sluta? Inge olaglig har skett. Det är ju det här folket vill! Det är ingen som tycker synd om swishfölket.
Citera
2023-08-26, 07:54
Avslutad
Viktigt att påpeka är att enbart vara misstänkt för brott inte är en saklig grund för uppsägning. Däremot kan det ju vara så att en tidsbegränsad anställning inte blir förlängd...

Det bästa den som är med på Swishlistan kan göra är att hålla käften och hålla sig drogfri och hoppas de inte åker dit på ett drogtest. Är det bara en enstaka betalning har troligen åklagaren inget underlag för åtal.
Citera
2023-08-26, 07:56
Medlem
reffis avatar
Ligger en artikel på st.nu som är rätt spännande.

Citat:
Att bekämpa partyknarkandet knäcker inga gäng.

I stället borde insatser sättas in för att minska rekryteringen av unga till kriminella grupperingar, menar två forskare som ST har pratat med.

– Partyknarkare är en tacksam syndabock men att de göder gängen är en myt, säger Björn Johnson, professor på Lunds universitet.
Citat:
Men enligt Björn Johnson, som är professor i socialt arbete vid Lunds universitet, ligger ett feltänk bakom retoriken.

– Att skjutningar och sprängningar hade kunnat minskas om polisen gått hårdare åt köparna är en myt som bygger på ett missförstånd kring andelen brukare och den mängd narkotika som konsumeras. Man knäcker inga gäng av att jaga en grupp som utgör mellan 10 och 20 procent av den totala narkotikamarknaden, säger Björn Johnson.
Citat:
Teresa Silva, docent i kriminologi vid Mittuniversitetet, tycker att politiker och andra ofta förenklar och skyller problemen på droganvändarna.

Och att man inte vinner något på att lägga skulden på exempelvis de personer som förekommer på den aktuella Swishlistan.

– Om folk köper droger så betyder det att vi, polisen, institutioner och politiker har misslyckats med att förebygga droganvändning. I stället för att skuldbelägga borde det handla om det misslyckandet, kanske blodet är på våra händer, inte deras, säger Teresa Silva.
https://www.st.nu/2023-08-24/en-myt-att-partyknarkarna-goder-gangen

Intressant att en tidning som ingår i Bonnier koncernen vågar publicera något som går emot den allmänna uppfattningen.
Citera
2023-08-26, 08:05
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa

Det är inte osannolikt på något sätt. Det finns inte en bank, försäkringsbolag eller telekombolag som inte gått igenom den listan namn för namn.
Citera
2023-08-26, 08:06
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNiinnytheti
Förundersökning,därifrån namnen kommit ut,men verkar som de är dömda redan,väldigt Svenskt beteende.

Ja, jag dömer väl vem jag vill utifrån att de handlat droger?
Citera
2023-08-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Ligger en artikel på st.nu som är rätt spännande.
https://www.st.nu/2023-08-24/en-myt-att-partyknarkarna-goder-gangen

Intressant att en tidning som ingår i Bonnier koncernen vågar publicera något som går emot den allmänna uppfattningen.

Man kanske inte knäcker gäng genom att uttryckligen jaga köpare, men köpare är med och finansierar gängen. Att partyknarkare – som fått inpräntat sedan lågstadiet att knark är dåligt – väljer att köpa knark är tydligen statens fel.

Om jag säger upp mig från jobbet och säljer knark för att det är mer lönsamt, är det också statens fel?
Citera
2023-08-26, 09:00
Medlem
Dom som använder droger är riktiga lowlifes, riktiga rövhål
Citera
2023-08-26, 09:00
Medlem
Ograsts avatar
Vem är journalisten som är med på swishlistan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in