2023-08-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Finns många problem med detta, som Maria Krafft inte tycks känna till. 1. Redan i dag gör autobromsen farliga felbedömningar. T.ex. bromsas för vilt, vilket kan leda till krock där bakomvarande kör in i lastbilen då bromsningen kommer oväntat, eller att lastbilen får sladd och kör av vägen, särskilt som ABS:en på lastbilar är svår att få att fungera felfritt. Bromsning försvårar dessutom väjning, då en del an friktionen mot vägbanan, särskilt vid halka, tas i anspråk av bromsningen. 2. En onödig bromsning av autobromsen, t.ex. på grund av att mötande vinglar en aning, leder lätt till följdolyckor. 3.Det är svårt att göra en autobroms som inte bromsar i onödan, skulle den göras för känslig blir det väldigt svårt och dyrt (går mycket bränsle och tid om lastbilar bromsar ofta i onödan) at föra fram lastbilar i trafiken. För att undvika frontalkollisioner måste en autobroms som skulle vara bättre än dagens chaufförer kunna läsa mötande chaufförer i ett väldigt tidigt stadium före mötet för att verkligen hinna reducera farten, och dessutom ännu tidigare på vintern. det gäller ju att effektivt och skilja på vilka som verkligen kommer att komma över på fel sida och inte vika tillbaka i sin fil. De flesta återgår till sin fil, skulle tippa på att det gå tusentals möjliga frontalkollisioner sett till hur många som en kort stund kommer obehagligt nära mötande en 50-100 m före mötet men ändå inte kolliderar eller ens är nära att kollidera när mötet sker, särskilt när vägen är lite smalare.

Autobroms har räddat liv. Jag såg ett exempel på några skolbarn som korsade en väg. Alltså ett hinder som autobromsen klarade av att bromsa ner till noll på en grisblink.
En annalkande frontalkollision skulle vara mycket svårare att upptäcka för sensorn eller kameran.
Det den gör idag är varnar med ett ilsket summerljud och en röd triangel. Beroende på system. Volvo och Mercedes. Och oftast helt i onödan.
Men ett rörligt mål är mycket svårare än ett stillastående objekt.

När man får möte på en smal slingrig väg klarar 99 av 100 att undvika en kollision.
I det aktuella fallet måste personbilen ha gjort en allvarlig missbedömning i en kurva.
Citera
2023-08-26, 02:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Autobroms har räddat liv. Jag såg ett exempel på några skolbarn som korsade en väg. Alltså ett hinder som autobromsen klarade av att bromsa ner till noll på en grisblink.
En annalkande frontalkollision skulle vara mycket svårare att upptäcka för sensorn eller kameran.
Det den gör idag är varnar med ett ilsket summerljud och en röd triangel. Beroende på system. Volvo och Mercedes. Och oftast helt i onödan.
Men ett rörligt mål är mycket svårare än ett stillastående objekt.

När man får möte på en smal slingrig väg klarar 99 av 100 att undvika en kollision.
I det aktuella fallet måste personbilen ha gjort en allvarlig missbedömning i en kurva.

Den gör nog mest nytta i stadstrafik i hastigheter under 51 km/tim.
Citera
2023-08-26, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Antingen har det smällt nere på gräset ungefär där de påträffades eller så har de smällt uppe på vägen ungefär där du anger och personbilen dragits med bakåt, ser det ut som.

Kan vara att bilderna luras av spår som egentligen är från bärgningsfordon.

Det fanns ju en del spår på bilderna man såg i pressen, men det det som drar ut 45 grader från vägen lär ju ha varit lastbilen, men ner på gräsplanen fanns det ju lite spår åt olika håll. Men som du säger är ju frågan var det det small. Har ju kört sträcka i street view från båda håll för att få en uppfattning om sikten. Men man måste nog köra där själv för att få en uppfattning om vilka möjligheter föraren i personbilen hade att reagera om han gjorde en idiotomkörning och hade ögonen på vägen, eller om han tappade uppmärksamheten någon sekund.
Citera
2023-08-26, 03:03
Medlem
Någon juridiskt kunnig som vet när protokollet från den förmodligen nedlagda förundersökningen kan bli offentligt. Den stackars lastbilschaufförens version av händelseförloppet borde ju finnas tillgänglig där. Nu är jag inte så kunnig i psykologi, men jag kan tänka mig att chauffören kan ha allt från minneslucka till att filmen från smällen konstant spelas upp i huvudet på honom. Sedan kan man tycka att det borde finnas fler vittnen som borde ha hörts. Men om världens effektivaste polis (OSB, ironi), hörde chauffören först och han säger att plötsligt var det en bil på fel sida, så kanske dom nöjer sig med det🤔
Citera
2023-08-26, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Intressant artikel. ”Jag är bombsäker på att inte en enda flykting som kommer till Sverige skulle klara ett enda delmoment av en svensk uppkörning.” säger Mohammad-Reza Yahya själv.

”Vi får inte skapa motsättningar, vi får inte se det som om vissa är bättre och andra sämre i trafiken” säger NTF-chefen Monica Öhman, som uppenbarligen är en riktigt hardcore PK-ist. Hon ser hellre folk dör än att erkänna att svenskar är bättre på någonting än invandrare.

Intressant också hur Aftonbladet flera gånger påpekar att Mohammad-Reza Yahya är invandrare. Annars blir flyktingar från Iran svenskar redan på båten över Medelhavet, men inte just denne Mohammed alltså.

Jag lovade mig själv att inte reagera på alla idiotiska kommentarer från alla incel-rasister här. Men den artikeln slår huvudet på spiken varför vi har ett rasistiskt parti med nazistiska rötter som fick runt 20% i senaste valet. Förlåt språket, men vi har för många blåögda naiva mentalt slöa knivar som sitter i för höga positioner och har dom varit utomlands så verkar det som dom aldrig lämnat all-inclusive resorten, än mindre varit ute i trafiken. Min bättre hälft kommer från syd-europa. Vi har varit tillsammans i mer än 20 år och lika länge har jag kört bil och motorcykel där nere. Det är bara att konstatera, glöm svenska trafikregler, på gott och på ont. På den positiva sidan, man kan vara mera hjälpsam och släppa fram varandra mera i städerna. Men, man ser mer barn som sitter i knät på vuxna i framsätet än vad man ser barn i bilbarnstolar. På landsväg blir man konstant omkörd om man håller hastigheten och omkörningarna är mer eller mindre självmordsbenägna. Sedan har jag varit i syd-ostasien + Kairo, då snäpper vi ner trafiksäkerhetstänket några steg till med syd-Europa. Felet vi har gjort är att vi har sagt välkommen, men glömt att säga att här gäller dom här och dom här förhållningsreglerna från dag ett.

Om jag nu skall fortsätta min "rant" så har våra kära politiker varit fullständigt omedvetna av den sk World value survey https://www.worldvaluessurvey.org/WVSNewsShow.jsp?ID=467
Citera
2023-08-26, 05:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Det fanns ju en del spår på bilderna man såg i pressen, men det det som drar ut 45 grader från vägen lär ju ha varit lastbilen, men ner på gräsplanen fanns det ju lite spår åt olika håll. Men som du säger är ju frågan var det det small. Har ju kört sträcka i street view från båda håll för att få en uppfattning om sikten. Men man måste nog köra där själv för att få en uppfattning om vilka möjligheter föraren i personbilen hade att reagera om han gjorde en idiotomkörning och hade ögonen på vägen, eller om han tappade uppmärksamheten någon sekund.

Jag tror efter att ha sett på bilderna igen att lastbilen var kvar i sitt körfält när smällen skedde… Men inte helt säker.
Citera
2023-08-26, 08:44
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror efter att ha sett på bilderna igen att lastbilen var kvar i sitt körfält när smällen skedde… Men inte helt säker.

Har inte läst tråden men enligt snacket som går bland chaffisarna så kom personbilen över på fel sida och körde rakt in i lastbilen, mer än så vet ingen.
Citera
2023-08-26, 09:06
Medlem
Kumhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Har inte läst tråden men enligt snacket som går bland chaffisarna så kom personbilen över på fel sida och körde rakt in i lastbilen, mer än så vet ingen.

Det låter som det mest troliga i mina öron.
Skulle dom kolliderat nere i diket/gräsmattan så innebär det att båda förarna inser att det går åt helvete och väjer åt samma håll, vilket inte är helt otroligt, men krockvåldet pekar ändå åt att det gått fort i kollisionen och jag tror ändå att en kass förare vill bromsa samtidigt som man väjer undan när man ser att det går åt helvete, men det verkar inte ha skett här.
Citera
2023-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Vet du om det finns några vittnen till händelsen utöver lastbilsföraren och makarna Hamilton?
Citera
2023-08-26, 09:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vet du om det finns några vittnen till händelsen utöver lastbilsföraren och makarna Hamilton?

Vet ej mer än jag skrev.
Citera
2023-08-26, 09:15
Medlem
Citat:
Vet ej mer än jag skrev.
OK. Tack iaf!
Citera
2023-08-26, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Jag lovade mig själv att inte reagera på alla idiotiska kommentarer från alla incel-rasister här. Men den artikeln slår huvudet på spiken varför vi har ett rasistiskt parti med nazistiska rötter som fick runt 20% i senaste valet. Förlåt språket, men vi har för många blåögda naiva mentalt slöa knivar som sitter i för höga positioner och har dom varit utomlands så verkar det som dom aldrig lämnat all-inclusive resorten, än mindre varit ute i trafiken. Min bättre hälft kommer från syd-europa. Vi har varit tillsammans i mer än 20 år och lika länge har jag kört bil och motorcykel där nere. Det är bara att konstatera, glöm svenska trafikregler, på gott och på ont. På den positiva sidan, man kan vara mera hjälpsam och släppa fram varandra mera i städerna. Men, man ser mer barn som sitter i knät på vuxna i framsätet än vad man ser barn i bilbarnstolar. På landsväg blir man konstant omkörd om man håller hastigheten och omkörningarna är mer eller mindre självmordsbenägna. Sedan har jag varit i syd-ostasien + Kairo, då snäpper vi ner trafiksäkerhetstänket några steg till med syd-Europa. Felet vi har gjort är att vi har sagt välkommen, men glömt att säga att här gäller dom här och dom här förhållningsreglerna från dag ett.

Om jag nu skall fortsätta min "rant" så har våra kära politiker varit fullständigt omedvetna av den sk World value survey https://www.worldvaluessurvey.org/WVSNewsShow.jsp?ID=467
Så en artikel som bygger på fakta och är skriven av en invandrare gör att svenskar är rasister? Haha du mår inte bra. Rasism i Sverige är nästan död, visst finns det på internet men hur mycket hat finns inte mot vita? Vita som är den minsta minoritet som finns. Tänk om vita hade lootat, spöa på asiater och mördat helt vansinnigt mycket, vi hade blivit utrotade väldigt fort.
Senast redigerad av Arligmannen 2023-08-26 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in