Citat:
Ursprungligen postat av
ellaaa
Det här är väldigt intressant. Jag känner igen det men kommer inte riktigt ihåg varifrån. Minns du exakt i vilken kontext hon säger detta?
Det talar ju inte automatiskt för att M medverkade aktivt, men kan ju bevisa att hon åtminstone såg mer än hon erkänt.
Ja, jag har försökt flagga om det - för att hon ändrar sig och vill glömma just de orden.
Det är när hon berättar vad J sägs ha återberättat om händelsen.
Det är suspekt och det är helt weird i sig att greppa tag i ett lik och se hur bästa väninnan tänder eld i skogen och inte fråga att dugg om vad som hänt.
2022-12-21
Maja säger att J sa att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."
(..)
F: Nej okej. Nej. Men hon fällde Tove såsom du säger då eller hon sa att hon hade fällt Tove så och sa att hon hade slagit i bakhuvudet men du vet inte om det var i väggen eller i golvet.
Nej. Sa hon vad som hände efter det?
M: Ja att hon ja ströp henne.
F: Hon ströp henne. Sa hon hur hon gjorde det?
M: Eh, nej.
F: Nej. Berättade hon någonting om detaljer kring det att hon ströp Tove?
M: Inte vad jag minns i alla fall.
F: Nej. Jag tänker om hon sa någonting om egen upplevelse, hur hon upplevde det när hon
gjorde så eller någonting annat? Alltså hur Johanna upplevde detta?
M: Eh, hon sa väl att Tove försökte liksom att streta emot i början men ja.
F: För det är ju så här Maja vi, vi fiskar ju varenda liten detalj som du kan ge oss kring detta.
M: Ja.
F: Det är ju därför som jag ställer de här frågorna. Eh, så hon sa någonting om att Tove
stretade emot i början?
M: Mmm.
F: Ja. Framgick det hur blev sen?
M: Ja alltså att, eh, ja men hon lyckades, ja hon lyckades inte liksom streta emot.
F: Nej. Okej. Sa hon någonting om vad hon gjorde efter det? Alltså vad Johanna gjorde efter
det?
M: Eh, alltså, eh, alltså hon sa inte vad hon gjorde efter det.
F: Hon sa inte det?
M: Nej.
F: Okej det här som du så att säga då på söndagen fick veta om vad som hade hänt, hur kom
det sig att Johanna berättade det för dig?
M: Jag frågade.(..) "
En vecka senare vet hon inte om T gjorde nåt motstånd. Det var inget hon uppfattade:
" F: Eh, fanns det någon mer beskrivning av vad som sen hände?
M: Att hon, att Johanna ströp henne.
F: Hur det gick till?
M: Nej.
BF: Framgick det av Johannas berättelse om Tove gjorde något motstånd?
M: Inte vad jag uppfattade.
BF: Har det varit något prat överhuvudtaget om att Tove har gjort motstånd på något sätt?
M: I vilken?
BF: Ja när som. När du pratar med Johanna efteråt.
M: Inte vad jag kommer ihåg vad hon har sagt."