2023-08-23, 18:57
Medlem
vonblixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
3 bra recept.

Kändisrecept jag förfinat själv , mycket tid och kärlek bakom mina recept
som kommer här

700-800 g falukorv
smör till stekning
1 stor gul lök , 2 små
4 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraice
1 msk dijonsenap
1 msk grov osötad senap
1 msk söt senap
salt och svartpeppar
rikligt med färsk dill
5 dl ris. Den ris ni gillar.

Skölj riset först, så det blir vitt , stärkelsen, häll ut det, nytt vatten igen, och med det kokar du riset

RECEPT 2

700-800g Falukorv
smör och rapsolja till stekning
1 stor lök halvfint hackad , eller två små
1 morot fin hackad
1 selleri själk
När korven är brunad lite, sänk värmen lite och sätt i alla grönsaker, stek vidare.
en nypa socker även stek på.
4msk Tomatpure stek nu lite till innan mejeri. allt mjukt
sen:
3dl vispgrädde
1 dl creme fraice
1.5 msk Dijonsenap
Soja 1.5 msk
2 grönsaksbuljongtärning, eller 3matskedar flytande grönsaksfond
1 msk sambal oylek
RÖR om
Färsk malen svartpeppar ca 1 tesked
3 msk vittvin
EVENTUELT lite mjölk om det är tjockt. Liten skvätt isåfall
låt små puttra 5minuter
smaka av, rör om då och då.

Servera med ris, gärna en sallad

Video hur ni går väga med recept 2, min har lite modifieringar bara, tycker min är godare.
https://youtu.be/K30ML15aIgo

Nu är jag trött i fingrarna. Skriver recept 3 i slutet av veckan, eller helgen som kommer

Tack, de här recepten ska jag testa!
Citera
2023-08-23, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vonblixen
Tack, de här recepten ska jag testa!

Gör du helt rätt i Återkom med betyg sen gärna
Citera
2023-08-23, 21:07
Bannlyst
Men gudars. Det finns alltså 10 olika Basmatiris sorter som är godkända.
Utöver dessa finns hybrider även. Det kan ju då finnas 20-30tal olika Basmatiris smaker, sorter totalt.

Vilket djungel detta blev nu.

Det finns 10 olika sortvarianter av basmati godkända av de Indiska myndigheterna (Basmati 217, Basmati 386, Dehradun, Haryana, Kasturi (Baran, Rajasthan), Mahdi Suganda, Punjab, Pusa, Ranbir och Taraori). Därutöver finns andra sorter och hybrider i andra producentländer.

1 Basmati 217

2 Basmati 386

3 Dehradun

4 Haryana

5 Kasturi (Baran, Rajasthan)

6 Mahdi Suganda

7 Punjab

8 Pusa

9 Ranbir

10 Taraori

källa
http://www.kunskapskokboken.se/3.586/varufakta/basmatiris-luftigt-ris

OMG.

Konsistens: Lätt och luftigt, klibbar inte samman vid tillagning.
Smak: Aromatisk med lätt nötig doft och smak. Risets speciella arom bevaras bättre om det blötläggs innan tillagning vilket ger kortare tillagningstid.

Nu blev det riktigt jobbigt för mig.
Är det någon som kan förklara lite vad som är skillnaderna bland dessa 10 olika?
Smak? Konsistens? Storlek? Är det stora skillnader i smak?

Vilka 2 av dessa 10 passar bäst till Korvstroganoff? Vilka 2 bör helt undvikas till Korvstroganoff och
Svensson mat typ. Som Flygande Jakob även eventuelt och andra.

Och vilken är bäst till Indisk mat tycker ni? Och den bästa av dessa till Mellanöstern mat ?

Man kanske ska ha 3 olika Basmati sorter hemma om man vill ha det perfekt ?
1 till Svensson rätter 1 sort.
2 Indisk mat en annan sort?
3 Och kanske en tredje sort till Mellanöstern typ Kebabspett med ris och liknande Mellanöstern?

Vet att det skiljer en del mellan olika märken Jasmin. Har hittat två jättebra. Båda finns endast i Asia livs

Har vi någon Basmati Expert här?
Senast redigerad av Bentayga 2023-08-23 kl. 21:10.
Citera
2023-08-25, 10:52
Medlem
bullbulles avatar
Den hår tråden mynnade sannerligen ut i intressanta inlägg. Tack för recepten, de ska jag testa. Ser det som oerhört frapperande att man har dill OCH senap i en stroganoff.

För övrigt är det basmatiris som gäller. Alltid. Sort vet jag inte. Köper Ica ECO.
Citera
2023-08-25, 12:52
Bannlyst
Citat:
3 bra recept.

Kändisrecept jag förfinat själv , mycket tid och kärlek bakom mina recept
som kommer här

700-800 g falukorv
smör till stekning
1 stor gul lök , 2 små
4 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraice
1 msk dijonsenap
1 msk grov osötad senap
1 msk söt senap
salt och svartpeppar
rikligt med färsk dill
5 dl ris. Den ris ni gillar.

Skölj riset först, så det blir vitt , stärkelsen, häll ut det, nytt vatten igen, och med det kokar du riset

RECEPT 2

700-800g Falukorv
smör och rapsolja till stekning
1 stor lök halvfint hackad , eller två små
1 morot fin hackad
1 selleri själk
När korven är brunad lite, sänk värmen lite och sätt i alla grönsaker, stek vidare.
en nypa socker även stek på.
4msk Tomatpure stek nu lite till innan mejeri. allt mjukt
sen:
3dl vispgrädde
1 dl creme fraice
1.5 msk Dijonsenap
Soja 1.5 msk
2 grönsaksbuljongtärning, eller 3matskedar flytande grönsaksfond
1 msk sambal oylek
RÖR om
Färsk malen svartpeppar ca 1 tesked
3 msk vittvin
EVENTUELT lite mjölk om det är tjockt. Liten skvätt isåfall
låt små puttra 5minuter
smaka av, rör om då och då.

Servera med ris, gärna en sallad

Video hur ni går väga med recept 2, min har lite modifieringar bara, tycker min är godare.
https://youtu.be/K30ML15aIgo

Nu är jag trött i fingrarna. Skriver recept 3 i slutet av veckan, eller helgen som kommer

Tack, kommer prova båda
Citera
2023-08-25, 12:54
Bannlyst
Ris VS Potatis

Det är tyvärr sant att potatis är ett "snabbt" livsmedel som ger en alltför brant blodsockerkurva, tyvärr

Allmänläkare Per Ove Lind: Satsa på basmatiris
Det är en viktig och intressant fråga du väcker. Det är nämligen inte bara åldersdiabetiker som mår bäst av mat som inte ökar blodsockret för hastigt och kraftigt, utan det gäller alla andra också.

En flackare och nyttigare blodsockerkurva får man om man äter "långsamma" livsmedel, man kallar det för lågt glykemiskt index (GI).

Så i det avseendet är faktiskt ris bättre, men de olika rissorterna skiljer sig mycket åt när det gäller GI och hastighet.

Allra bäst och "långsammast" är de klibbfria rissorterna, basmatiris och parboiled ris.

https://www.expressen.se/halsoliv/vilket-slags-ris-ar-bast-att-ata/

Jag har Indian Gate Basmatiris hemma alltid
Citera
2023-08-25, 12:56
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullbulle
Den hår tråden mynnade sannerligen ut i intressanta inlägg. Tack för recepten, de ska jag testa. Ser det som oerhört frapperande att man har dill OCH senap i en stroganoff.

För övrigt är det basmatiris som gäller. Alltid. Sort vet jag inte. Köper Ica ECO.

Ica visade sig i test för inte många år sen vara utblandat med ris som inte var basmati.
Tyvärr vanligt förekommande men det gäller ju för företagen och ha sin kvalitetskontroll, vilket jag tror få svenssons sitter med kunskapen.
Citera
2023-08-25, 13:01
Medlem
R5As avatar
Citat:
Men gudars. Det finns alltså 10 olika Basmatiris sorter som är godkända.
Utöver dessa finns hybrider även. Det kan ju då finnas 20-30tal olika Basmatiris smaker, sorter totalt.

Vilket djungel detta blev nu.

Det finns 10 olika sortvarianter av basmati godkända av de Indiska myndigheterna (Basmati 217, Basmati 386, Dehradun, Haryana, Kasturi (Baran, Rajasthan), Mahdi Suganda, Punjab, Pusa, Ranbir och Taraori). Därutöver finns andra sorter och hybrider i andra producentländer.

1 Basmati 217

2 Basmati 386

3 Dehradun

4 Haryana

5 Kasturi (Baran, Rajasthan)

6 Mahdi Suganda

7 Punjab

8 Pusa

9 Ranbir

10 Taraori

källa
http://www.kunskapskokboken.se/3.586/varufakta/basmatiris-luftigt-ris

OMG.

Konsistens: Lätt och luftigt, klibbar inte samman vid tillagning.
Smak: Aromatisk med lätt nötig doft och smak. Risets speciella arom bevaras bättre om det blötläggs innan tillagning vilket ger kortare tillagningstid.

Nu blev det riktigt jobbigt för mig.
Är det någon som kan förklara lite vad som är skillnaderna bland dessa 10 olika?
Smak? Konsistens? Storlek? Är det stora skillnader i smak?

Vilka 2 av dessa 10 passar bäst till Korvstroganoff? Vilka 2 bör helt undvikas till Korvstroganoff och
Svensson mat typ. Som Flygande Jakob även eventuelt och andra.

Och vilken är bäst till Indisk mat tycker ni? Och den bästa av dessa till Mellanöstern mat ?

Man kanske ska ha 3 olika Basmati sorter hemma om man vill ha det perfekt ?
1 till Svensson rätter 1 sort.
2 Indisk mat en annan sort?
3 Och kanske en tredje sort till Mellanöstern typ Kebabspett med ris och liknande Mellanöstern?

Vet att det skiljer en del mellan olika märken Jasmin. Har hittat två jättebra. Båda finns endast i Asia livs

Har vi någon Basmati Expert här?

Pusa är vanligast och brukar kallas för Pusa 1121. Mina persiska vänner brukar rekommendera Sella för rätter där riset blandas ihop med grönsaker osv men ska det vara grytor och såsigt så anser dom att vit basmati eller steam är bättre, de suger upp såserna bättre.

Jag personligen föredrar Sella då Sella är en indisk term för parboiled, parboiled ris allmänt brukar vara enklare att tillaga då det kan suga åt sig mer vatten

Oavsett vad för ris du än väljer så glöm inte att tvätta det tills att vattnet blir nästintill klart, det gör så mycket för slutresultatet.
Min lokala ICA har mahmood ris, en röd och en grön påse och brukar köpa hem båda.
Den gröna använder jag för rätter som tikka masala eller butter chicken, den röda som är sella för lite torrare rätter som kebab eller biff.
Citera
2023-08-25, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Pusa är vanligast och brukar kallas för Pusa 1121. Mina persiska vänner brukar rekommendera Sella för rätter där riset blandas ihop med grönsaker osv men ska det vara grytor och såsigt så anser dom att vit basmati eller steam är bättre, de suger upp såserna bättre.

Jag personligen föredrar Sella då Sella är en indisk term för parboiled, parboiled ris allmänt brukar vara enklare att tillaga då det kan suga åt sig mer vatten

Oavsett vad för ris du än väljer så glöm inte att tvätta det tills att vattnet blir nästintill klart, det gör så mycket för slutresultatet.
Min lokala ICA har mahmood ris, en röd och en grön påse och brukar köpa hem båda.
Den gröna använder jag för rätter som tikka masala eller butter chicken, den röda som är sella för lite torrare rätter som kebab eller biff.

Varför ska man skölja riset
Innan du börjar koka ris ska du alltid skölja riset noga
under rinnande vatten eller låta riset bada
i vatten någon minut och hälla ut det vita vattnet som bildas. Det här gör man alltid innan man börja koka riset.

Anledningar är att du vill få bort en del av stärkelsen som finns på utsidan av riset.

Två typer av stärkelse, eller kolhydrater, som finns i riskorn är amylos och amylopektin.

När riset tillverkas, förpackas, levereras och förvaras så gnider riskornen hela tiden mot varandra. Friktionen gör att stärkelsedamm skapas och slutligen täcker kornen.

Om du inte sköljer av riset, så kommer stärkelserna göra så att riset blir extremt klibbigt.

Man har även sett att genom att skölja riset, så gör du av med flera tungmetaller som funnits i växten. Främst arsenik, men även bly och kadmium.

Det är normalt att dessa ämnen finns i ingredienser från växtriket, men det är viktigt att skölja av dem för att minska mängden.
Citera
2023-08-26, 18:54
Bannlyst
Då har jag lagat korvstroganoff härmade mesta av Bentaygas recept här, fick ta Jasminris. Väldigt gott

bild
(FB) Bilder på dina maträtter v.2

creme fraice gör mycket
Citera
2023-08-27, 11:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkiss
Då har jag lagat korvstroganoff härmade mesta av Bentaygas recept här, fick ta Jasminris. Väldigt gott

bild
(FB) Bilder på dina maträtter v.2

creme fraice gör mycket

Testa basmatiris. Sedan tror jag det skulle bli ännu godare om man bytte ut Falukorven mot någon roligare och godare korv (eller annat kött).
Citera
2023-08-28, 11:51
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag gör det nog väldigt enkelt för mig. Jag kör med Uncle Bens Fullkornsris till det allra mesta. Enda nackdelen med riset är att enl undersökningar ska det innehålla mycket höga halter av... kvicksilver!??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in