• 1
  • 2
2023-08-25, 09:29
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag har tänkt fira en grej med att köpa en ny dator. Förr har jag alltid byggt ihop de själv, men jag vill att den ska vara prydligt ordnad, med gott luftflöde, bra kabelhantering och så vidare. Frågan är bara varifrån man ska köpa den, och därför frågar jag er. Jag bor i Lund så det är post, Lund eller Malmö som gäller.

Jag har tittat på inet, komplett och sharkgaming, finns det annat som någon kan rekommendera? Alienware är väl inget speciellt nuförtiden? Jag vill att det ska vara ett företag som inte snålar med att välja t ex ett sämre moderkort. Och det ska vara high end, inte nödvändigtvis flera grafikkort men annars ska det inte sparas på något. (Ingen specifik budget alltså.)

Är vattenkylning meningsfullt?
Citera
2023-08-25, 09:41
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har tänkt fira en grej med att köpa en ny dator. Förr har jag alltid byggt ihop de själv, men jag vill att den ska vara prydligt ordnad, med gott luftflöde, bra kabelhantering och så vidare. Frågan är bara varifrån man ska köpa den, och därför frågar jag er. Jag bor i Lund så det är post, Lund eller Malmö som gäller.

Jag har tittat på inet, komplett och sharkgaming, finns det annat som någon kan rekommendera? Alienware är väl inget speciellt nuförtiden? Jag vill att det ska vara ett företag som inte snålar med att välja t ex ett sämre moderkort. Och det ska vara high end, inte nödvändigtvis flera grafikkort men annars ska det inte sparas på något. (Ingen specifik budget alltså.)

Jag har köpt Webhallen config tidigare, den funkade bra. Senast blev det kompletts färdigbyggda. Har inte vattenkylning så kan egentligen inte uttala mig om det men det verkar som att man behöver rengöra systemet då och då när det blir alger i vätskan. Verkar jobbigt.
Citera
2023-08-25, 09:42
Medlem
Inet/webhallen
Citera
2023-08-25, 10:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Inet är bra! Väldigt bra kundservice. Du väljer ju komponenter själv så ingen risk att någon annan snålar in på saker åt dig.

Komplett har jag haft problem med. Dålig kundservice
Citera
2023-08-25, 12:07
Medlem
Out-of-Steps avatar
Har du kollat om Inet fortarande har gratis bygge för sweclockers-medlemmar? Borde stå någonstans på deras sida. Var iofs ett gäng år sedan jag utnyttjade det.

I sådana fall kan du välja precis vilka komponenter du vill ha.
Senast redigerad av Out-of-Step 2023-08-25 kl. 12:09. Anledning: Tillägg
Citera
2023-08-25, 13:13
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Har du kollat om Inet fortarande har gratis bygge för sweclockers-medlemmar? Borde stå någonstans på deras sida. Var iofs ett gäng år sedan jag utnyttjade det.

I sådana fall kan du välja precis vilka komponenter du vill ha.

Tack för tipset! Jag skulle skapa ett medlemskonto men det hade jag visst redan.

Lutar åt inet då, bygger de bra då, har folk erfarenhet av de? Jag har bara köpt komponenter därifrån tidigare och då har jag inte haft något klagomål, men det är ju en annan sak. Jag bryr mig inte om sånt som LEDs etc, men jag vill att det ska se rent och prydligt ut, om inget annat så för att få bättre luftflöde.
Senast redigerad av Sir Dwain 2023-08-25 kl. 13:17.
Citera
2023-08-25, 13:16
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag har köpt Webhallen config tidigare, den funkade bra. Senast blev det kompletts färdigbyggda. Har inte vattenkylning så kan egentligen inte uttala mig om det men det verkar som att man behöver rengöra systemet då och då när det blir alger i vätskan. Verkar jobbigt.

Det där är min uppfattning om vattenkylning också, det är besvärligt underhåll och utan att man egentligen tjänar mycket på det, jämfört med en bra fläkt (noctua t ex).

Förr hade jag idén att vattenkylning skulle bara tyst, men visst har man väl fläktar som kyler ned vattentanken, så man har fläktar oavsett? Och även om det går att få ihop ett helt passivt kylt system så innebär det att prestanda lider istället?
Citera
2023-08-25, 13:35
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Tack för tipset! Jag skulle skapa ett medlemskonto men det hade jag visst redan.

Lutar åt inet då, bygger de bra då, har folk erfarenhet av de? Jag har bara köpt komponenter därifrån tidigare och då har jag inte haft något klagomål, men det är ju en annan sak. Jag bryr mig inte om sånt som LEDs etc, men jag vill att det ska se rent och prydligt ut, om inget annat så för att få bättre luftflöde.

Inet är bra, kunniga också om man besöker deras butiker. Så kör på dom du lär bli nöjd. Titta på deras färdigbyggda Taurus datorer rätt så stilrena och bra grejer. Enklast om du inte är säker besök deras butik så bygger dom en dator precis så du vill ha den.
Citera
2023-08-25, 13:49
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Hos Inet kan du antingen skapa datorn från grunden med deras Datorbyggare:
https://www.inet.se/datorbyggare

Eller så kan du basera dom på deras Inet System datorer:
https://www.inet.se/kategori/84/gaming/1084/inet-system

Går du in på en dator i den listan så finns det en Anpassa knapp under Köp där du kan ändra i dom och byta ut komponenter.
Citera
2023-08-25, 15:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det där är min uppfattning om vattenkylning också, det är besvärligt underhåll och utan att man egentligen tjänar mycket på det, jämfört med en bra fläkt (noctua t ex).
Det stämmer som du säger, så länge som man inte tänker köpa den grönjävligaste processorn och överklocka den så att den glöder så finns ingen mening med att vända sig till vattenkylning. Dagens luftkylare är så effektiva och i många fall med lägre ljudnivå än den som blir när man kombinerar vattenpump + fläkt på radiatorn.
Citera
2023-08-25, 19:09
Medlem
Nu vet jag ärligt inte hur det är idag, men förr vägrade ju inet, komplett m.fl skicka färdigmonterad stor flänsfläktkylare? på färdigmonterad dator eftersom den riskerade att bryta sönder både det ena och andra, eller i värsta fall lossna och sabba ännu mera löst flygande runt i chassiet under den lugna omtänksamma färd av diverse lastbilar.

Angående vattenkylningsdelen så är det väl bara egentillverkade system som kräver omsorg, inte dessa förfyllda system med en liten kylare till processorn oh en flänsfläktkyld del som är klar från start. Även om de kan börja läcka så kräver de ingen algrensning iaf. Om mitt minne stämmer.

Hoppas du finner vad du söker iaf.
Citera
2023-08-25, 19:34
Bannlyst
Komplett har bra prylar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto