• 1
  • 2
2023-08-25, 03:16
Medlem
yz44s avatar
Det beror helt på vad man sysslar med yrkesmässigt och på fritiden, variationen är stor.
Citera
2023-08-25, 03:45
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffel
Att tala om sig själv i tredje person är väldigt udda. Ingen jag känner gör så.

Min Svärfar gör så om sin Fru. Min Svärmor dvs.

"Ni får ursäkta (när de båda kommer på middag, som jag känt i 15+ år) men min Fru (trots att jag mkt väl vet vad hon heter) är lite försenad för att hon fixade håret.... (dom är båda 80+)

Personligen gör jag så ibland, men inte mitt egennamn utan ett epitet jag har fått från omvärlden som införlivats med min personlighet.
Senast redigerad av CarlvonRosen 2023-08-25 kl. 03:47.
Citera
2023-08-25, 04:37
kodapan gillar att ha långa monologer om sig själv i tredje person som oftast slutar med att han dagdrömmer lite och stirrar ut i ingenstans.

Det har hjälpt kodapan mycket att leva i en betraktares ögon. Ibland brukar kodapan nynna på Indiana Jones-låten i vardagssysslorna för att liva upp stämningen lite.

Slappna av, såvitt kodapan vet lever man bara en gång!
Citera
2023-08-25, 06:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Nej det är inte bara det jag menar men det ingår det också. Ungefär hur många gånger per dag säger en helt vanlig människa sitt namn är frågan jag ställer.
Max två gånger om dagen om jag presenterar mig i telefonen.
Citera
2023-08-25, 12:21
Medlem
Bara okej när man tydligt citerar någon eller lägger en tänkt replik i någons mun. Allt annat störigt.
Citera
2023-08-29, 09:27
Moderator
sosweets avatar
Det måste ju vara ganska ovanligt att nämna sitt eget namn utanför en presentation? När man pratar normalt alltså. Jobbar man tex med personer med funktionsnedsättning kan ju namnet vara förtydligande.

Annars verkar det ju mest knäppt. Som "it puts the lotion on it´s skin"-knäppt.
Citera
2023-08-29, 11:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duffel
Att tala om sig själv i tredje person är väldigt udda. Ingen jag känner gör så.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonRosen
Min Svärfar gör så om sin Fru. Min Svärmor dvs.

"Ni får ursäkta (när de båda kommer på middag, som jag känt i 15+ år) men min Fru (trots att jag mkt väl vet vad hon heter) är lite försenad för att hon fixade håret.... (dom är båda 80+)
Din svärfar talar om sig själv i tredje person. Om sin fru?
Citera
2023-09-01, 16:49
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Om någon är pappa och heter Per är det väl OK att i bland tala om sig själv i tredje person. Om t.ex.små barn leker med maten i stället för att äta den kan man säga ”Pappa eller Per tycker inte om att ni leker med maten”.

Något mer tveksamt är det att tala om sig själv i första person plural. Det kungliga ”vi” brukade drottning Elizabeth II av Storbritannien säga när hon menade ”jag”.
Citera
2023-09-01, 17:03
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
I tredje person pratar jag dock sällan om mig själv, även om det händer då och då.

Jag pratar inte om mina vänners och andra namn och nationen jag är. Jag tog upp valen jag delta i.

Jag röstade 2006.

Jag röstade blankt 2010.

Jag röstade 2014.

Jag röstade 2018.

Jag röstade blankt 2022.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto