2023-08-25, 01:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Utmärkt inlägg. Dessutom fick jag svar på mina frågor om var Majas advokat tog vägen? Antar att han avsade sig uppdraget då det var omöjligt och att Maja förmodligen erkänt sin delaktighet i mordet. Hon trodde väl att advokaten var någon som skulle skydda henne till varje pris. Frågan är hur mycket förövarna kan om juridik? Verkar som dom mest googlat på bränder, mord, fängelse och sådant.
M önskade att få byta advokat och fick det beviljat.

Edit: Tvåa på bollen.
Senast redigerad av sybel 2023-08-25 kl. 02:00. Anledning: Edit:
Citera
2023-08-25, 01:36
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M önskade att få byta advokat och fick det beviljat.
Ja, det ser jag inte som några konstigheter. Däremot undrar jag om man får göra det hur många ggr som helst eller om det finns nån gräns? Jag fick aldrig någon uppfattning om den förra advokaten och har ingen aning om vem den nya är. Först igår fattade jag att hon hade bytt ut dom.
Citera
2023-08-25, 01:38
Medlem
Citat:
Är det inte så att man inte får byta hur många gånger som helst? Har för mig också att det stod nånstans om att en advokat inte får avsäga sig uppdrag men har ingen aning om i vilket specifikt sammanhang. Kollar oftast på dokumentärer från USA och då är det kanske lätt att blanda ihop. Är dålig på juridik och uppskattar när det är någon som skriver och har kunskaper. Suger åt mig som ett läskpapper. Det ska dock komma från rätt person och inte någon vurmande amatörpsykolog.

För att byta advokat så måste du kunna visa upp ett gott argument som domstolen accepterar och precis som du själv är inne på, nej du kan inte byta advokat hur många ggr som helst och domstolen kan neka byte om skälen till bytet inte uppfyller domstolens kriterier, men oftast så går domstolen med på ett byte om nu kemin mellan klienten och advokaten inte stämmer, domstolarna brukar neka byte om rättegången har redan startat och pågått en vecka eller mer eftersom det tar tid för den nya advokaten att läsa ikapp förundersökningen.
Citera
2023-08-25, 01:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vad bra! Då är soppåsen utagerad. Nu handlar det om att bevisa vem av dom som dödade Tove indirekt och vilken som var aktiv medhjälpare . Kan ju faktiskt vara så att det var Maja som kvävde Tove? En sak är säker och det är att om dom här 2 förövarna inte lyckats lura med sig Tove så skulle hon levt idag.
Soppåsen visar att J ljuger och att hon i lögnen tar med detaljer, förmodligen för att få lögnen mer trovärdig.
Hennes övriga lögner följer samma mönster. De innehåller flera ovidkommande detaljer
Citera
2023-08-25, 01:42
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
För att byta advokat så måste du kunna visa upp ett gott argument som domstolen accepterar och precis som du själv är inne på, nej du kan inte byta advokat hur många ggr som helst och domstolen kan neka byte om skälen till bytet inte uppfyller domstolens kriterier, men oftast så går domstolen med på ett byte om nu kemin mellan klienten och advokaten inte stämmer, domstolarna brukar neka byte om rättegången har redan startat och pågått en vecka eller mer eftersom det tar tid för den nya advokaten att läsa ikapp förundersökningen.
Tack igen. Hade en känsla av att det var något åt det hållet som du beskriver. Alltid mer intressant att följa fall om man förstår vad som gäller. Har också funderingar om hur det går till i HR och om dom går på gammalt material eller om det blir helt nya förhör. Stör mig att jag är så dålig på att veta just sånt då jag hoppas på att få höra vad Maja kommer med för nyheter.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-25 kl. 01:46.
Citera
2023-08-25, 01:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Soppåsen visar att J ljuger och att hon i lögnen tar med detaljer, förmodligen för att få lögnen mer trovärdig.
Hennes övriga lögner följer samma mönster. De innehåller flera ovidkommande detaljer
Men herregud! Den där gamla soppåsen har vi ju redan gått igenom och är utagerad. Hur kom du på att dra upp den igen?
Citera
2023-08-25, 01:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Menar du att Maja själv sitter i förhören och tror på sin egen historia om att hon spytt på toan? Att hon därefter ätit hamburgare och sedan sovit i Johannas säng nån timme, och att Johanna sedan skjutsat henne hem?
Om hon tror på den, vet jag självklart inte, men hon k a n ha haft fullt fokus på den och på så vis lyckats tränga undan annat som hon inte vill tänka på.

Det var Js historia som hon sa åt M att berätta.
Senast redigerad av sybel 2023-08-25 kl. 01:50. Anledning: tillägg
Citera
2023-08-25, 01:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tycker att din fantasi är väldigt nära Majas. Du kan hitta på precis vad som helst och nu vet du att Maja har en minnesförlust och inte vill öppna sig i ett polisförhör? Hon anklagas för ett mord.

Sen påstår du att Johanna har bestämt vad Maja ska säga? Du beskriver Maja som efterbliven och helt kuvad. Motsatsen till hur Maja själv förklarar hur bra hon trivs med Johanna. Tur att du bara sitter här och skriver så inte såna som du slinker in genom rättväsendet. Är ju en och annan stolle som gjort den resan.
Om du tar och läser FUP och inte bara häver ur dig en mängd dravel ur tomma intet, kan vi diskutera vidare.
Dina påståenden går stick I stäv med vad som framkommit av vad de båda sagt.
Citera
2023-08-25, 02:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men herregud! Den där gamla soppåsen har vi ju redan gått igenom och är utagerad. Hur kom du på att dra upp den igen?
Det var ett motdrag till ditt förnekande av att J ljuger och ett exempel på hur hon trixar till det för att få lögnen trovärdig. Mönstret går igen.
Citera
2023-08-25, 02:13
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Det var ett motdrag till ditt förnekande av att J ljuger och ett exempel på hur hon trixar till det för att få lögnen trovärdig. Mönstret går igen.

Ska ge mitt andra och sista bidrag gällande soppåsen(sopsäcken) enligt Johanna: i den låg blöta strumpor, använt hushållspapper från torkandet av golvet samt Toves väska och ytterkläder. Ev mer saker som inte jag vet.

Enligt JJ tog hon den med sig säcken andra gången hon var på eldnings/dumpningsplatser och eldade upp den samt satte fyr på Tove för andra gången(!)
Citera
2023-08-25, 02:19
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Om du tar och läser FUP och inte bara häver ur dig en mängd dravel ur tomma intet, kan vi diskutera vidare.
Dina påståenden går stick I stäv med vad som framkommit av vad de båda sagt.
Jag har läst hela FUP men det är längesen nu. Efter det har ju tråden spårat ut totalt och det är snart tusen olika versioner om vad som hände dom där 55 minuterna i lägenheten. Ingen kommer någonsin få veta heller då det förmodligen var kaos i hela det huset.
Citera
2023-08-25, 02:21
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Vi får väl se vem som ljuger sämst/bäst då i oktober...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in