2023-08-24, 23:11
Medlem
Är väl inget att grina över jämfört med alla miljarder kommuner och plöjer ner i rena konstverk som inte ens har ett användningsområde.
Citera
2023-08-24, 23:21
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej men bordet borde vara i nivå med övriga kommunens verksamhet. Det kan påverka negativt på kommunpolitiken att deras bord slösaktigt och överdrivet storslaget. Det är också skattebetalarnas pengar som det slösas med.

För min del går det bra om kommunstyrelsen lovar att ha bordet kvar i 100 år. Troligen kommer bordet kastas ut inom en 20 års period. Vilket är befängt.

Det är ett kombinerat konstverk, med glaskonst från Vallien integrerat. Den kommer att göra alla andra hundraåriga inventarier sällskap. Inget som läggs på tippen om några decennier, med andra ord. Emmaboda är vidare en av få kommuner som inte applicerar en-procentregeln i praktiken, så utifrån det hänseende är det bara positivt att de får in mer kulturellt och konstnärligt kapital.

/AI
Citera
2023-08-24, 23:21
Medlem
Blondinss avatar
Emmaboda är ju lilla Mogadishu nu med x antal Abdullahs Frukt & Grönt.

Hela Emmaboda är fullt med vandrande arbetslösa kulturberikare, haha. Alla vet att arbetslösa kulturberikare drar in skatt till skattkistan, så det är ju inte så konstigt att kommunen har råd med ett bord för 600 000 kr.

Folket får som dom röstat.
Citera
2023-08-24, 23:38
Medlem
FanTaMigs avatar
Hur är tanken att man ska sitta vid bordet?Benutrymmet ser närmast obefintligt ut. Vore väl ironiskt med nya artiklar om några månader att bordet inte går att använda då det inte är ergonomiskt.
Citera
2023-08-24, 23:42
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Mig veterligen säljer IKEA inte möbler i det för ändamålet erforderliga formatet.

Att få dem att specialtillverka ett bord för ändamålet hade gått loss på betydligt mer än 600 000 kr, så skattebetalarna i Emmaboda kommun ska kanske vara glada att du inte har fått vara med och bestämma här.

Jag tror faktiskt att om skattebetalarna i Emmaboda fått vara med och bestämma så hade dom nog lagt dessa 600 000kr på läromedel till skolan samt en skvätt till vården, där det på båda ställen nekats inköp av nytt material samt utrustning.

Du är dum i huvudet som sitter och säger att dom bör vara glada.

Kommunen hade kunna ta två eller tre gamla långbord och ställt på längden.

Jävla pajas.
Citera
2023-08-25, 00:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
På sätt och vis är det ju mycket mindre stötande med "slöseri" av offentliga resurser när det sköts transparent och inom ramen för beslutsfattarnas befogenheter, än mycket annat man läser om. Här används resurserna på ett sätt som gagnar lokala hantverkare/konstnärer, och förbättrar trivseln i kommunens lokaler, om än till en hög kostnad.

Jag vet inte, svårt att bli upprörd över en sådan sak samtidigt som man kan förfasas över mångmiljonrullningar som kommer kriminella och annat pack till gagn, vecka ut och vecka in.

Förmodligen så slösar den en mängd massa skattepengar på det senare också. Att det köper så dyra konferensbord, tyder på att de nog är beredda att slösa invånarnas pengar på en hög invandrare, kriminella, och en massa annat saker och menlösa projekt som inte gagnar invånarna.
Citera
2023-08-25, 00:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veteesset
Bättre med ett konferensbord än en bögig jävla festival. Grattis Emmaboda!

Troligen så slösar de pengar även på festivaler också. Är politikerna duktiga på att slösa, så sitter det nog i kommunkulturen, och troligen gäller det mesta de gör i kommunen.
Citera
2023-08-25, 00:03
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tolkar det som att möbelsnickaren fått en order på 600 000 kr för att tillverka ett bord. Sedan har kommunen medvetet undvikit att renovera övrig lokal.

Vem är möbelsnickaren och vad har den personen för relation med de som sitter i kommunstyrelsen? Det låter som svågerpolitik enligt mig.

Troligen har det funnits ett underlag som talar om hur kommunens mötesrum ska renoveras, där det stått att pengarna ska inte enbart användas till ett bord, utan till övrig inredning också. Som golvmatta, väggar och dörrar. Sitter ägare eller delägare till möbelsnickeriet med i kommunstyrelsen?

Är troligen så att möbelsnickaren har hjälpt ett antal av kommunens ledande politiker med snickerier i deras hem.
Citera
2023-08-25, 00:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Känns lite typsik centerpartistiskt i min värld.
Citera
2023-08-25, 00:15
Medlem
Baritsus avatar
För så mycket pengar förväntar jag mig ett bord i guld och ädelstenar.
Citera
2023-08-25, 00:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Jag tror faktiskt att om skattebetalarna i Emmaboda fått vara med och bestämma så hade dom nog lagt dessa 600 000kr på läromedel till skolan samt en skvätt till vården, där det på båda ställen nekats inköp av nytt material samt utrustning.

Som tur är så är det nog inte mycket direktdemokrati och transparens i kommunen.
Citera
2023-08-25, 00:38
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Emmaboda är ju lilla Mogadishu nu med x antal Abdullahs Frukt & Grönt.

Hela Emmaboda är fullt med vandrande arbetslösa kulturberikare, haha. Alla vet att arbetslösa kulturberikare drar in skatt till skattkistan, så det är ju inte så konstigt att kommunen har råd med ett bord för 600 000 kr.

Folket får som dom röstat.
Är det så illa i lilla Emmaboda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in