2023-08-24, 22:50
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Mobilspårningen kunde hon inte snacka bort för där hon varit och ätit de här haschkakorna var några meter från där Tove hittas.

Hon ljuger väl av anledningen att undkomma brottet. Tji fick hon.

Dessutom så kan man ju undra vad polisen tänkte när hon tyckte det var en bra idé att åka med olagligt hasch i bilen, äta det och sedan köra hem ”drogonykter”. Lugnast hade kanske varit att fika på dem hemma? Sen kan man undra över det vettiga att göra det fyra-fem på morgonen. Alltså två-tre timmar efter att partyt egentligen är slut. Var det någon form av tidig frukost?

Behöver nog inte påminna om hur många varianter hon drog för att försöka nästla sig ur den vändan.

Rätt puckat att försöka. Sen är det ju rätt korkat att ta med mobilen dit i sig. Hon har nog missat något kapitel i Läckbergböckerna.
Men det var ju bra att mobilen var med så hon kunde digga med i musiken på vägen hem.

Jag orkar knappt påminnas om hur hon bränner förbi övervakningskameran där på natten eller filmas när hon köper nytt lakan och nån bensin på Dollar Store…

Bensin som hon trodde hon kunde elda upp en kropp med. Var det natur hon gick eller?

Sveriges mest korkade 20-åring?
Om det inte stått Avel skulle jag trott att det var en av dom andras inlägg som också vurmar för Maja. Har du lagt alla stegräknare och Iphones ifrån dig?
Citera
2023-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Precis så manipulerad är Maja. Hon är Johannas lydiga följare och undersåte.

Hon fattar nada men hon lyder blint.

Hon fattar nada och jag vet inte om det är kopplat till det som skrivits om svagbegåvning eller att hon bara är vilseledd eller har fullt upp att hålla reda på lögner.

En tanke jag har är att tingsrätten så klart var en påfrestande, dock självförvållad, upplevelse. Hon får gaska upp sig, skaffa lite cojones av nåt slag och jobba lite på retoriken så ska det nog gå bättre i nästa instans.

De får fråga om hon hade mobilen med sig in och UT från toan 02:43-02:48. Svarar hon jakande så ägnar hon sig än mer åt att siéntate en la mierda. Kanske oren spanska men men på ren svenska blir det att sitta i skiten.

Var i lgh hon svarar på SMS från JJ är också lite avgörande.

Hon kan ju ha kört en siri-variant och tjoat svaret inifrån toan om hon menar den inte var med in där.
Missade man att fråga i förhör om mobilen var med in på toan?

Backar man bandet lite så kan det ha sett ut så här för MH:s del:

01:51 påbörjar hon stegserie med okänd sluttid och då ska den avslutas vid sängen för att MH 02:19 ska kunna ta den därifrån och gå till badrummet. Hon är igång i fem minuter. Det är inget vanligt toabesök i bemärkelsen sitta lugnt på toa. Stegserien bör ha avbrutits då och en ny påbörjats när hon går från toan.

Så det finns frågetecken kring det här toabesöket. Går hon alls på toa? Varför delas då inte stegserien upp i två?

Stämmer det dock sen att hon plockar upp mobilen vid sängen 02:43 så måste iPhonen ha varit med fram och tillbaka till toan 02:19.

Tar hon då alltså med mobilen till barummet när JJ åker till McD så är hon i rörelse under fem minuter till 02:48.
Varför är då nästa stegserie 05:24.

Och igen, var svarar hon på SMS? Är det inne i badrummet så lämnar hon alltså mobilen där från 03 till 05:24.

Sen som jag visat lite här så behöver Apples algoritm(er) en viss fart på accelerometern för att uppfatta dessa steg.
Jag kan gå med mobilen i handen väldigt långt utan att steg registreras alls.

Det bygger ju på att man som användare inte orkar vifta mex mobilen framför ansiktet när man går och tittar i den. Att jämföra med att bära ett välfyllt glas man inte vill ska skvimpa ut. Men det gör hon inte enligt den data som presenterats. Kollar i mobilen under de här stegen 02:19 och 02:43 alltså.

Sen går det ju att bära den med sig utan att kika i den och utan att steg registreras.
Frågan då är om hon gjort det?

Sen kan vi ta det en gång till att JJ är på fötterna enligt iPhonen väldigt länge efter hon kom hem från McD. Hon har en paus på två minuter nånting i stegserierna. Det är då MH hugger in på burgaren?
Hur länge sitter de i köket med denna hamburgare enligt förhör?
Citera
2023-08-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M berättade att hon varit på toa vid två tillfällen långt innan stegserien presenterades, en gång medan J och T satt i köket och en gång efter att T gått.
Sanningshalten i det kan man klart ifrågasätta men hon påstod inte att hon sovit hela tiden.

Och då prickar hon evtl in de två stegserier som finns och det är inte helt ointressant i fallet.
Citera
2023-08-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Dessa ständiga förvrängningar av verkligheten och rena lögner från dig.

Finns inga bevis för att Maja hjälpt till att utföra något mord och till och med rättsläkaren har vittnat om att Johanna kunnat utföra mordet på eget hand.

Verklighet, fakta och sanning är visst inget för dig.

Det var Johanna som dödade Tove, det är Johanna som är den livsfarliga individen. Men det verkar du inte vilja kännas vid.

Du som påstår dig ha gått igenom 300+ strypmord i stor detalj borde ha full koll på hur många som begåtts av kvinnor

Hm vad är det för bevis du önskar?

Bilder?

Maja var på plats och närvarande vilket är en stort försvårande för henne.

Det hela kommer att komma koka ner till trovärdigt, vilket åtminstone jag tycker att Maja saknar.
Citera
2023-08-24, 22:56
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
😉😅 Du säger det, tyvärr måste jag nog slå ut den villfarelse från dig. Vi är alla bara människor.

Om du tror att advokater jobbar utifrån något kall som Jesus och inte för att tjäna pengar och betala sina räkningar bör du nog ta en funderare.

Den döda fisken du tycker att Majas första advokat är behöver inte smutsa ner sitt renommé med att försvara en uppenbar skyldig mördare som troligen även har erkänt detta till honom.
En advokat som får reda på sanningen får inte ljuga inför rätten, bästa för den advokaten är att inte forsätta som ombud om inte svarande vill erkänna sin delaktighet i brottet.

Som en annan här på tråden har sagt till dig, tagga ner och försök att förstå Juridiken och spelt runt det.

Vi tycker olika du och jag men ingen av oss kommer att vara i HR med våra åsikter och kunna framföra dem, och tur är väl det 😉😃..
Utmärkt inlägg. Dessutom fick jag svar på mina frågor om var Majas advokat tog vägen? Antar att han avsade sig uppdraget då det var omöjligt och att Maja förmodligen erkänt sin delaktighet i mordet. Hon trodde väl att advokaten var någon som skulle skydda henne till varje pris. Frågan är hur mycket förövarna kan om juridik? Verkar som dom mest googlat på bränder, mord, fängelse och sådant.
Citera
2023-08-24, 22:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag tror Maja placerade sig själv i badrummet och hon har ju själv sagt att dom hade våta strumpor. Vad är det du vill ha sagt?

Jag vet inte när Johanna ljög om var hon kastade någon säck? Om det var i början eller om det är något som fortfarande är av intresse för fallet? Ytterligare ett irrelevant inlägg från dig.
Var hon kastade sopsäcken fanns med i klippen från FUP, som du då ansåg intressant.
Citera
2023-08-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Utmärkt inlägg. Dessutom fick jag svar på mina frågor om var Majas advokat tog vägen? Antar att han avsade sig uppdraget då det var omöjligt och att Maja förmodligen erkänt sin delaktighet i mordet. Hon trodde väl att advokaten var någon som skulle skydda henne till varje pris. Frågan är hur mycket förövarna kan om juridik? Verkar som dom mest googlat på bränder, mord, fängelse och sådant.

🙂 nej advokaten avvisade inte uppdraget utan Maja önskade en ny advokat då hon inte var nöjd med den första advokatens insatser.

Men vad jag försöker få fram genom raderna är att det finns vägar även för en advokat att inte vilja fortsätta som ombud utan att framhäva svarande som skyldig.
Citera
2023-08-24, 23:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var hon kastade sopsäcken fanns med i klippen från FUP, som du då ansåg intressant.
Vad bra! Då är soppåsen utagerad. Nu handlar det om att bevisa vem av dom som dödade Tove indirekt och vilken som var aktiv medhjälpare . Kan ju faktiskt vara så att det var Maja som kvävde Tove? En sak är säker och det är att om dom här 2 förövarna inte lyckats lura med sig Tove så skulle hon levt idag.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 23:09.
Citera
2023-08-24, 23:08
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
🙂 nej advokaten avvisade inte uppdraget utan Maja önskade en ny advokat då hon inte var nöjd med den första advokatens insatser.

Men vad jag försöker få fram genom raderna är att det finns vägar även för en advokat att inte vilja fortsätta som ombud utan att framhäva svarande som skyldig.
Tack för info! Han var nog lättad trots allt att slippa försvara Maja ? Det ska onekligen bli spännande att se vad Maja har att berätta då i nästa omgång.
Citera
2023-08-24, 23:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Så vått på golvet" kan betyda att det var urin från T varav J ansåg att strumpor skulle tas av.
Om sen M sitter bredvid och gör likadant har jag ingen aning.

Graden av väta har jag heller ingen uppfattning om.
"plaskande vått" golv och T:s "dyngsura" kläder var det du skrev.

Jag tror dock att urinavgång är en trolig händelse och eftersom det inte behöver vara plaskvått så kan ett lakan ha fyllt sin funktion.

Jag undrade över ditt ordval då jag inte minns hur J uttryckt sig el om hon låg på nån matta ens. Hallgolvet har hon väl torkat av likaväl.
Enligt J torkade hon endast med torrt papper och endast där det behövdes i badrummet.

Om de satt bredvid Ts överkropp, som J sa, kan de inte blivit våta om fötterna om T haft urinavgång. De satt då vid klosetten med dörren precis bredvid och behövde inte alls gå i någon väta.
Det stämmer inte heller.
Citera
2023-08-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag inte FUP och de exakta tiderna framför mig.

Men Majas steg börjar ca 2 minuter innan Toves och grannens mobil visar rörelse.

Jag tänker att det är ju då Maja ju säger sig ha hämtat sin mobil för att sätta sig i badrummet. Men här är alltså en stegsekvens på 5 minuter om jag inte minns fel?

Hur kommer det sig att vi inte får se varje del av detta? Inklusive steglängd, gånghastighet och andra parametrar. Är det ett avbrott på några minuter ( toa) och sedan ständig rörelse? Eller är det sekvenser med några steg, paus, steg igen?

Sen är det ju på nytt ett uppehåll eftersom stegen avslutas 02:48 och Johanna messar ( till Maja på toa enligt Majas version då) vid ca 03:00 och det är en viss fördröjning innan Maja svarar efter 20- 25 sekunder.

Sedan inga mer steg då, så om Majas version stämmer med toan så borde mobilen bli kvar där.

Själv säger hon sig hämta mobilen efter dumpning vid sängen.

Detta stämmer nu inte.

Så är maja i badrummet så länge som hon säger, trots att hon inte kräks? Varför? Var lämnas mobilen?

Hur ser stegserien ut?

Trampar hon runt med stora steg eller små steg? Går hon konstant?

Är det rimligt att tro att Maja varit i badrummet hela tiden som hon säger?

Allt som kan bringa ökad klarhet i vad som hände bör tas fram. Ensamt ger det inte svar.

En mer exakt tid för mordet är bra att förhålla sig till.

Maja är trots allt dömd delvis på grund av att hon själv satt sig på mordplatsen, men nekar till att ha sett den döda Tove, vilket rätten anser är uteslutet.

Så har det inte någon betydelse var Maja varit och vad hon har gjort i lgh?

Missade svara ditt tidigare inlägg till mig insåg jag nu. Tack för vänligheterna.

Det är ju de med här 2 min och 6 sekunderna eller vad det var som rätten går lite vilse i pannkakan.

Vill de med uppgiften från grannen att han reser sig från sängen 02:40 visa att MH var aktiv 02:43 och mördade så drar JJ och grannen till donken så kort tid efter att Tove mördats med MH:s inblandning. Och då stämmer inte JJ:s berättelse.

Ljud ska alltså ha hörts i väggen från när Tove fortfarande lever? Det är då grannen plingar på dörren. Men det tar väl enligt rättsläkarna en stund för Tove att strypas och sen ska tjejerna diskutera läget sittandes där eller nån annanstans, men då ska ju också MH:s stegserie som påbörjas 02:43 brytas innan den hinner pågå till 02:48?

Vidare så registreras inte steglängden i samma takt som stegserierna. Det ser man om man jämför tidsstämplarna med de i stegserierna.
Inte heller registreras varje steg för sig.

Så steglängden kan alltså helt saknas för de stegserierna.

Intressant att hon säger att hon hämtar den efter dumpningen. Det visste jag inte. Då måste hon ha burit den utan att den registrerar steg då. Hur det än är så visar den i utredningen inte någon aktivitet förrän 05:24. Kan det vara då hon hämtar den efter dumpningen. Nu minns jag bara att JJ ”diggar” till musiken i bilen till 05:16 nånstans så det är kanske 05:24 som MH plockar upp mobilen då?
Citera
2023-08-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag får inte ihop tiderna. Om Johanna konfronterade Tove ganska omgående när de kom hem så kan inte dunsen 02:35 som grannen hörde vara Tove som ramlar i golvet.

Har alltid undrat om dunsen som hördes va Maja och Johanna som bråka, typ va osams över vad som skulle göras med kroppen.. Tove verkar ju ha dött ganska direkt efter ankomst till lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in