Citat:
Ursprungligen postat av
ziggarillen
Den enda nyttan med stegräknaren är att den visar att hon var vaken och gick omkring i lägenheten. Ingenting mer. Hon tog nog massvis med steg utöver dessa som inte finns i någon hälsoapp. Mobilen låg säkert still stora delar av den händelserika natten. Vem går och släpar på en telefon inomhus all vaken tid?
Nu har jag inte FUP och de exakta tiderna framför mig.
Men Majas steg börjar ca 2 minuter innan Toves och grannens mobil visar rörelse.
Jag tänker att det är ju då Maja ju säger sig ha hämtat sin mobil för att sätta sig i badrummet. Men här är alltså en stegsekvens på 5 minuter om jag inte minns fel?
Hur kommer det sig att vi inte får se varje del av detta? Inklusive steglängd, gånghastighet och andra parametrar. Är det ett avbrott på några minuter ( toa) och sedan ständig rörelse? Eller är det sekvenser med några steg, paus, steg igen?
Sen är det ju på nytt ett uppehåll eftersom stegen avslutas 02:48 och Johanna messar ( till Maja på toa enligt Majas version då) vid ca 03:00 och det är en viss fördröjning innan Maja svarar efter 20- 25 sekunder.
Sedan inga mer steg då, så om Majas version stämmer med toan så borde mobilen bli kvar där.
Själv säger hon sig hämta mobilen efter dumpning vid sängen.
Detta stämmer nu inte.
Så är maja i badrummet så länge som hon säger, trots att hon inte kräks? Varför? Var lämnas mobilen?
Hur ser stegserien ut?
Trampar hon runt med stora steg eller små steg? Går hon konstant?
Är det rimligt att tro att Maja varit i badrummet hela tiden som hon säger?
Allt som kan bringa ökad klarhet i vad som hände bör tas fram. Ensamt ger det inte svar.
En mer exakt tid för mordet är bra att förhålla sig till.
Maja är trots allt dömd delvis på grund av att hon själv satt sig på mordplatsen, men nekar till att ha sett den döda Tove, vilket rätten anser är uteslutet.
Så har det inte någon betydelse var Maja varit och vad hon har gjort i lgh?