Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-24, 17:07
Medlem
Unelads avatar
Trodde jag hade lågt testo så gjorde lite tester, visar snarare att allt är högt? Kan någon hjälpa mig att tolka allt. Jag fattar ingenting vad värderna betyder.

Jag är mellan 20 och 30, runt 70kg normal viktig.

• Total Testosterone: 35 nmol/L (Reference 8.3-30)
  • Free Testosterone: 15 nmol/L (Reference 6.3-16)
  • E2 Estradiol: 158 pmol/L (Reference: Men from 18 yo: <120 pmol/L)
  • LH: 5.4 E/L (Reference: Men under 50 yo: <9.0 E/L)
  • SHBG: 49 nmol/L (Reference: Men, <60 yo: 15 - 70 nmol/L)
  • Albumin: 49 g/L (Reference: 35-50 g/L)
Citera
2023-08-24, 17:13
Avstängd
Helt normala prover.

Östrogen ska va över 120 och de har du. Testosteron ligger bra till med.
Citera
2023-08-24, 17:51
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Helt normala prover.

Jag fick för mig att för högt östrogen kan ge kvinnliga attribut, gyno och sådant. Men mitt såg alltså fint ut?

Som jag tolkar det har jag högt östrogen, man ska vara under 120?

Tack för svar
Citera
2023-08-24, 18:21
Medlem
Unelads avatar
Någon mer som har koll angående E2 östrogenet? Jag tolkar det som att man bör ha under 120 inte över.

Ifall mitt är högt, bör jag tänka på något särskilt?
Citera
2023-08-24, 19:37
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Helt normala prover.

Nej, östrogen ska vara mindre än 120 (< betyder "mindre än").
Citera
2023-08-24, 19:42
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Trodde jag hade lågt testo så gjorde lite tester, visar snarare att allt är högt? Kan någon hjälpa mig att tolka allt. Jag fattar ingenting vad värderna betyder.

Jag är mellan 20 och 30, runt 70kg normal viktig.

• Total Testosterone: 35 nmol/L (Reference 8.3-30)
  • Free Testosterone: 15 nmol/L (Reference 6.3-16)
  • E2 Estradiol: 158 pmol/L (Reference: Men from 18 yo: <120 pmol/L)
  • LH: 5.4 E/L (Reference: Men under 50 yo: <9.0 E/L)
  • SHBG: 49 nmol/L (Reference: Men, <60 yo: 15 - 70 nmol/L)
  • Albumin: 49 g/L (Reference: 35-50 g/L)

Du har något förhöjda nivåer östradiol, vilket vanligtvis inte är något konstigt. Däremot med tanke på din unga ålder och låga kroppsvikt (antar att du inte är gravt överviktig), så gissar jag att du kanske tar något dopningspreparat?

Dina testosteron-nivåer är okej!
Citera
2023-08-24, 19:50
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Du har något förhöjda nivåer östradiol, vilket vanligtvis inte är något konstigt. Däremot med tanke på din unga ålder och låga kroppsvikt (antar att du inte är gravt överviktig), så gissar jag att du kanske tar något dopningspreparat?

Dina testosteron-nivåer är okej!

Tror du skojar när du undrar om jag håller på med doping men tack för svar, jag var lite orolig att mitt östrogen var högt. Doktorn la en kommentar att testot var något förhöjt men allt annat var bra.

Jag tog blodprov för att jag misstänke lågt testo, och att jag misstänkt gyno sedan barndomen. Alltid haft lite fett runt bröstvårtorna
Citera
2023-08-24, 19:58
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Tror du skojar när du undrar om jag håller på med doping men tack för svar, jag var lite orolig att mitt östrogen var högt. Doktorn la en kommentar att testot var något förhöjt men allt annat var bra.

Jag tog blodprov för att jag misstänke lågt testo, och att jag misstänkt gyno sedan barndomen. Alltid haft lite fett runt bröstvårtorna

Okej, jag som läkare hade inte ens lagt en kommentar om testot, men å andra sidan så är jag en random flashbackare och inte din doktor, så lyssna på honom/henne

Haha, nej jag skojade inte om dopning, det är ett rimligt antagande för förhöjda östradiol-värden i din situation (i alla fall i början av en första kur), men jag tror dig om du säger att du inte använder det. Men sak samma, dina östradiol-värden är lite, lite förhöjda: Det är ingenting att oroa sig för. Som du kanske ser i resultaten så mäts östradiol i pmol/L (piko), vilket är tre storleksordningar mindre än nano = resultaten innehåller en mycket, mycket större felkälla i dessa små storlekar.
Citera
2023-08-24, 20:01
Medlem
Unelads avatar
Tack så mycket för att du lugnade mig lite, skönt att veta att kroppen fungerar okej ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in