2023-08-24, 16:24
  #86485
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker att det GÅR INTE att sitta i tingsrätten och påstå att anledningen till att man lämnat felaktiga uppgifter på DETALJNIVÅ i typ 10 förhör är för att man har minnesförlust. Minnesförlust brukar yttra sig i "tomt minne", inte "massor av uppgifter på detaljnivå - fast senare bevisade felaktiga uppgifter". Det är här Maja förlorar sin trovärdighet i tingsrätten. Uppgifterna som hon senare har lämnat - att hon sov - bedöms med hennes tidigare påstådda minnesförlust i åtanke. Hon ljuger, kort sagt, tänker rätten.

Mycket intressant med strumporna! Jag kollade och du har helt rätt. Johanna lämnar tidigt uppgifter om strumporna i kassen. De kan inte vara en senare tillkommen lögn för att dra in Maja i mordet. Möjligen kan det vara så att hon hittar på att strumporna blev blöta, för hon överdriver hur mycket Maja ska ha spytt. Hon ska ju ha spytt så mycket så Johanna är rädd att Maja ska svimma . Kanske är historien om de blöta strumporna avsett som en förstärkning av den bilden. I så fall behöver det ju inte vara sant att Tove läckte urin. Alternativt läckte Tove urin och de slängde sina strumpor, och då är historien sann men Johanna förklarar inledningsvis de blöta strumporna med Majas spya. Det enda vi vet är att Johanna inte uppfinner de lblöta strumporna för att placera Maja i badrummet vid tiden för mordet.
När man dör fungerar inte musklerna och både bajs och kiss läcker ut. Står att läsa om du googlar. Därför är det högst trovärdigt när Johanna sa att dom först inte fattade varför det blev så blött och båda klev omkring i Toves urin. Därefter la dom strumporna i en påse ihop med torkpapper. En av dom mest rimliga och trovärdiga påståenden i detta mordfall. Detta sätter Maja på plats i badrummet och några spyor fanns inte med i spelet.

Johanna och Maja har missat att läsa på vad som händer när en människa dör. Den där gängledaren som blev skjuten i gallerian av nån 15-åring låg nerskitad inför ögonen på alla som var där. En av anledningarna varför jag ofta ser Johanna som den mer trovärdiga då många delar i hennes berättesle stämmer väl med vad som är relevant.
__________________
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 16:35.
Citera
2023-08-24, 16:47
  #86486
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast ingen av dem nämner något om misshandel av Tove. Innebär det att det inte var någon misshandel utan att det bara var en blixtattack från Johanna, över på 5 min?
Har aldrig trott att det var någon misshandel innan då det i så fall förmodligen skulle gapats och skrikits. Var det kommer ifrån vet jag inte men det är väl någons gissningar i tråden antar jag. Johanna har ju uttryckligen berättat att hon i en blixtattack knäade/fällde Tove och varför skulle hon ljuga om det? Säkerligen gick dom runt alla 3 då Johanna skulle visa sin nya lägenhet och i badrummet smällde det.

Maja däremot har ju hittat på den ena historien efter den andra och allt från att ha legat som en knubbsäl bland spyor till grav minnesförlust samt att hon sovit i exakt alla ögonblick som vore av intresse. Att hon klämde i sig hamburgaren är klassiskt då mord har begåtts och hon sov förmodligen inte mellan tuggorna heller.
Citera
2023-08-24, 16:56
  #86487
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och sen knäpper du på minnet och minns du glasklart att du inte varit med! Häpp!
Nästan så man blir imponerad av hur påhittig Maja är. Först skylla på att hon sov sig igenom den aktuella timmen vilket gör henne till oskyldig ett lamm. Sen minnesförlust på det. Man häpnar och det är inte konstigt att ingen i rätten såg henne som minsta trovärdig. Hon har ju ljugit sig blå och när skulle dom då veta om hon talade sanning i någon mening? Hon kommer inte bli trovärdig i HR heller om hon inte ändrar sig och berättar sanningen.
Citera
2023-08-24, 17:07
  #86488
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Haha!
Det var ju också en konklusion.

"Enligt Maja själv bör hon vara ett totalt opålitligt vittne."

]Men det blir så hon framstår och då blir väl följdtanken vad är då ett korrekt minne i den här sörjan av spyor, att ramla och sparka i väggen - som rent av överbetonats och inte hän.

Hon bytte skepnad med Tove och överförde duns, sparkar och urinläckage till själv. Därför var Maja på plats och vet i detalj vad som hände i badrummet. Minnesförlust och sömnstunder får därmed avskrivas.

Om människan led av så långvarig minnesförlust borde hon inte snappat upp alla detaljer som hon påstår att Johanna berättat. Vore katastrof om en enda person i rätten såg Maja som tillförlitlig.
__________________
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-24 kl. 17:37.
Citera
2023-08-24, 17:40
  #86489
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hon bytte roll med Tove och överförde duns, sparkar och urinläckage till själv. Därför var Maja på plats och vet i detalj vad som hände i badrummet. Minnesförlust och sömnstunder får därmed avskrivas.

Om människan led av så långvarig minnesförlust borde hon inte snappat upp alla detaljer som hon påstår att Johanna berättat. Vore katastrof om en enda person i rätten såg Maja som tillförlitlig.


Adv Gillberg har nog uppmanat Maja att tala sanning i rätten för om hon inte gör det - då kan hon råka värre ut om hon fortsätter att ljuga. Gillberg måste få Maja att förstå detta.

Det är ovanligt tyst från den ringhörnan så vi vet å andra sidan inte hur Gillberg och Maja har lagt upp försvaret.

För efter att ha ljugit, förskönat och försökt förlett på det sätt hon har gjort, månad efter månad, så blir det svårt att bli trodd. Då blir hon avslöjad inpå bara skinnet och sånt är hon inte van vid.

Men vi får väl se.

Nu hoppas jag bara att de försvunna halvtimmen kommer att kunna redovisas också. Kanske blir det aldrig så och mycket av det som sker inom dessa 30 minuter blir kanske lättar att klämma ur Maja än Johanna. Tror faktiskt det.
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-24 kl. 17:46.
Citera
2023-08-24, 17:57
  #86490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Adv Gillberg har nog uppmanat Maja att tala sanning i rätten för om hon inte gör det - då kan hon råka värre ut om hon fortsätter att ljuga. Gillberg måste få Maja att förstå detta.

Det är ovanligt tyst från den ringhörnan så vi vet å andra sidan inte hur Gillberg och Maja har lagt upp försvaret.

För efter att ha ljugit, förskönat och försökt förlett på det sätt hon har gjort, månad efter månad, så blir det svårt att bli trodd. Då blir hon avslöjad inpå bara skinnet och sånt är hon inte van vid.

Men vi får väl se.

Nu hoppas jag bara att de försvunna halvtimmen kommer att kunna redovisas också. Kanske blir det aldrig så och mycket av det som sker inom dessa 30 minuter blir kanske lättar att klämma ur Maja än Johanna. Tror faktiskt det.


Problemet är att Maja lider av den obotliga sjukdomen mytomani så kommer hon att gå all in med sina lögner även i HR, Hon har ju klarat av att ljuga för sina föräldrar och kommit undan varje gång så hon trodde säkert i sin enfald att även domstolen är lika lättlurad, men tji fick hon, domstolen trodde inte på ett ord som M rapade ur sej.
Citera
2023-08-24, 18:04
  #86491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Analys av stegdata väcker absolut frågor men det är inget som är särskilt starkt i bevishänseende. Man vet ju inte vem som haft telefonen och om samma person haft den hela tiden. Folk flyttar på varandras mobiler. "Här ligger Kalles mobil på toaletten och skräpar, den kommer han leta efter. Jag lägger den på köksbordet istället". Man vet inte om personen ifråga kommer ihåg exakt allt den gjorde och i vilken ordning den gjorde saker och ting, och man kan därför para ihop en aktivitet som en person påstått sig utföra med fel stegserie. T ex "Gick jag på toa före eller efter jag pratade med Kalle"?.

Det är så mycket osäkerhet. Jag tycker att man kan utläsa att en person varit vaken och i rörelse men det är nog max slutsats som jag skulle våga dra av en stegserie. Jag tycker att det är intressant att diskutera och spekulera men jag förstår också att en domstol inte kan bedöma ett händelseförlopp på en stegserie.

Jag tycker att polisen gjort mycket större missar som inte ställt ordentliga följdfrågor i förhör när Maja och Johanna lämnar uppgifter som inte är samstämmiga.

Hur bedömer du de hade dömt utan stegserierna i bevisningen mot Maja?

Alltså att hon lagt den ifrån sig helt under den timmen?
Citera
2023-08-24, 18:10
  #86492
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Adv Gillberg har nog uppmanat Maja att tala sanning i rätten för om hon inte gör det - då kan hon råka värre ut om hon fortsätter att ljuga. Gillberg måste få Maja att förstå detta.

Det är ovanligt tyst från den ringhörnan så vi vet å andra sidan inte hur Gillberg och Maja har lagt upp försvaret.

För efter att ha ljugit, förskönat och försökt förlett på det sätt hon har gjort, månad efter månad, så blir det svårt att bli trodd. Då blir hon avslöjad inpå bara skinnet och sånt är hon inte van vid.

Men vi får väl se.

Nu hoppas jag bara att de försvunna halvtimmen kommer att kunna redovisas också. Kanske blir det aldrig så och mycket av det som sker inom dessa 30 minuter blir kanske lättar att klämma ur Maja än Johanna. Tror faktiskt det.
Instämmer till fullo. Har också funderat över hur Majas advokat ska kunna försvara henne om hon inte slutar ljuga så frenetiskt. Borde vara en omöjlig uppgift.
Citera
2023-08-24, 18:16
  #86493
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker att det GÅR INTE att sitta i tingsrätten och påstå att anledningen till att man lämnat felaktiga uppgifter på DETALJNIVÅ i typ 10 förhör är för att man har minnesförlust. Minnesförlust brukar yttra sig i "tomt minne", inte "massor av uppgifter på detaljnivå - fast senare bevisade felaktiga uppgifter". Det är här Maja förlorar sin trovärdighet i tingsrätten. Uppgifterna som hon senare har lämnat - att hon sov - bedöms med hennes tidigare påstådda minnesförlust i åtanke. Hon ljuger, kort sagt, tänker rätten.

Mycket intressant med strumporna! Jag kollade och du har helt rätt. Johanna lämnar tidigt uppgifter om strumporna i kassen. De kan inte vara en senare tillkommen lögn för att dra in Maja i mordet. Möjligen kan det vara så att hon hittar på att strumporna blev blöta, för hon överdriver hur mycket Maja ska ha spytt. Hon ska ju ha spytt så mycket så Johanna är rädd att Maja ska svimma . Kanske är historien om de blöta strumporna avsett som en förstärkning av den bilden. I så fall behöver det ju inte vara sant att Tove läckte urin. Alternativt läckte Tove urin och de slängde sina strumpor, och då är historien sann men Johanna förklarar inledningsvis de blöta strumporna med Majas spya. Det enda vi vet är att Johanna inte uppfinner de lblöta strumporna för att placera Maja i badrummet vid tiden för mordet.
Angående strumporna

2022-10-21 (M)
...Det hon lade i tvättkorgen var ett par rosa byxor, en rosa T-shirt, BH och sina strumpor. Det var ett par vita korta strumpor som hon hade haft på sig på kvällen. Hon säger att det var lite spyor även på strumporna.

2022-12-12
BF: Ja jag tror det och en rosa top eller någonting. Kan du se framför dig om hon har samma kläder på sig när du står där med lampan och hon släpar Tove eller drar. Är hon barbent?
M: Mmm det är hon. Eh, och hon har på sig strumpor.

2022-12-21
M: T-shirten jag hade på mig, byxorna, strumporna. Jag vet inte, jag tror jag lade i BH:n också.
F: Mmm. Du säger att du lade i strumporna. Du hade strumpor på dig?
M: Mmm

2022-10-18 Sammanfattning (J)
Johanna tar av sig sina strumpor för de är fulla med spya och sedan går hon och hämtar en hushållsrulle och en svart sopsäck.
...Den svarat sopsäcken har hon slängt i soptunnan utanför lägenheten och inte i den som är närmast huset bara kompost i den.
...I sopsäcken finns papper med spya på samt Johannas och Majas strumpor.

2022-10-19
.... I säcken, som enligt Johanna var ny eftersom hon tog den direkt från rullen, skall bara finnas papper, spy och två par strumpor, inget annat. Säcken knöt Johanna ihop och ställde i hallen. Sopsäcken var kvar i hallen när Johanna sedan åkte till McDonalds
...Den svarta sopsäcken med papper och spy tog Johanna med sig och slängde i samband med att hon och Maja åkte ifrån lägenheten.

2022-12-30
...Men till slut så går jag och hämtar hushållsrullar och en sopsäck och torkar upp i badrummet och sen tar jag av mig strumporna för att dem var liksom blöta och det gjorde Maja också

...jag reste ju på mig senare och märker att det är blött på golvet och jag går runt i lägenheten och till slut så hämtar jag hushållsrullen och torkar upp i badrummet då och jag och Maja tar av oss strumporna för dom har blivit blöta.
...
...åker till min lägenhet och plockar med Toves saker. Hon hade ju både väska, jacka och skor. Så jag lägger allt det i den där sopsäcken som jag också hade pappret och det som jag hade torkat upp med och sen tar jag med den där sopsäcken och går ut till min bil och lägger den och sen åker jag till Dollarstore och handlar då och sen åker jag tillbaka till platsen där Tove var och hittades då och sen sätter jag soppåsen bredvid och ser att Tove inte har brunnit upp helt och då så tar jag de här tre flaskorna med Aceton och häller det på både sopsäcken med saker

2023-01-10
...sen sa jag åt Maja att hon skulle ta av sig sina strumpor så att det inte skulle bli blött i lägenheten då. Det var väl typ det jag sa.
F: Okej.
BF: När du sa till Maja att hon skulle ta av sig strumporna. Gjorde hon det då eller hur blev det?
J: Ja det gjorde hon
BF: Var gjorde hon av sina strumpor?
J: Ja jag tror hon slängde dem i den soppåsen också samma som mina.
...
J: Ja jag hade inte samma skor, strumporna hade jag tagit av mig och när jag var i lägenheten
Citera
2023-08-24, 18:21
  #86494
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med grannen så syftar jag på nyckelvittnet sonen. Tidstämplen i hans iPhone hade visat när han stänger den för att gå till pappan och vardagsrummet. Han låg i sängen och fipplade med mobilen. En tydligare markör för när han lämnar iPhonen vid sänge finns inte och det hade varit ett värdefullt bevis för tidslinjen. Likt annan användardata från MH och JJ:s mobiler. Utan den och den platsdata som JJ själv bidrar till genom att ta med sig iPhonen till skogen hade det varit än svårare att fatta vad som hände den natten.

Jag är övertygad om att rätten gillar detaljer också. Synd bara att inte alla tingsrätter ( läs rådvilliga rådmän) omfamnar dem.

I min värld är petitesser rent avgörande. De gör skillnad. Sen behöver man inte gå full blown Sherlock Holmes och dissekera allt. Men tar vi t.ex rättsmedicin så är det just det de gör. Även kriminaltekniker och IT-forensiker ser nog små detaljer som direkt avgörande i vissa fall. Om det går att relatera till autism eller professionalism i den aspekten lämnar jag odiskuterat.

Lovar att jag inte ska bygga ett akustiskt labb med både murstock och pappväggar och dygna där, men jag tycker det är intressant hur MH menar hon kunde sova i de här omständigheterna. Och där ngår tankar kring dessa ljud som du själv och andra är inne på. Om det inte varit ett mord så hade man inte tyckt det var så konstigt om någon person är lite pömsig vid 2-snåret efter två hårda festnätter. En duns eller en påringning hade kanske gått obemärkt förbi hos någon på jordklotet iaf. Och ja jag har läst en del sömnforskning just i relation till MH:s diagnos. Vissa källor pekade på at sömn inte är helt oproblematisk i fall som MH.

Så om petitesser ska sorteras bort som oviktiga eller försumbara så tar jag mig alltid en funderare innan jag tipsar utredningen om det jag kan. Sen får de avgöra hur "autistiskt" jag betett mig. Deras omdöme och feedback och vad det kan leda till värderar jag högre än en likgiltig kommentar här på samma tema.

Vill inte vara näsvis, men jag anser detaljer vara viktiga och istället för att upprepa i inlägg nr 511 om att MH ljuger och hur hemsk hon är så fösöker jag hitta de kryphål där hennes eller JJ:s story inte stämmer.

Jag har tänkt i banor som att der kanske borde tagit fingeravtryck på stolarna/bordet i köket för att se om Tove alls dragit ut en stol och alls satt där. Men det har jag filat undan i slasken då det kanske är försent rent "städmässigt", forensiskt eller rättsmedicinskt nu. Vissa detaljer som diskuteras kan man sorta in under kuriosa och andra blir direkt avgörande. Att ens brainstorma och kreativitet finns som begrepp visar på att man kan försöka tänka tänka lite utanför boxen. Och där ingår ett resonemng kring hur fysikens lagar funkar. Att sen människor funkar olika är inte en lika exakt vetenskap.

Så i min bild av detta håller inte beviset "Man hör dörrklocka" eller "alla vaknar av allt". Då är detaljer i tjejrnas berättelser värda att nagelfara och som jag skrivit så efterlyser jag än mer åtgärder för att kasta ljus över detaljer.

Att polismyndigheten inte är nån detektivbyrå med oändlig kreativitet och resurser är ju tydligt, men de gör det de ska oftast även om man kankse kan tycka att de ibland kan göra lite mer.

Nån chef i utredningen sa i samband med att Tove hittades och vid andra tillfällen att de vänt på varje sten. De var nöjda. De hade gjort allt. Behövdes bara en flukt i fupen för att visa att de inte fått med en rad viktiga detaljer. Då hovrätten ska avgöra detta nu så är det kanske bra att den biten kom på rätt kurs igen. Att se detaljer som andra inte ser är en gåva. Att kunna gissa utifrån otillräckliga bevis är en annan. Jag besitter inte båda tyvärr, om någon.

Alla de där ”petitesserna” som du tar upp är förstås viktiga, och det är ju därför det nu har tillkommit vissa delar efter att detta har ” uppdagats”.

Du har visst öga för detaljer, det är just det vi ser nu.

Och mer detaljer behövs för att fylla på, tyvärr har betydelsefulla data försvunnit för evigt som kanske kunnat bringa mer klarhet i vad och när mordet skedde.

Nu verkar man väl ha kollat DNA på glasen ( minns dock ej om varje glas är specificerat), men naturligtvis hade en sådan sak som fingeravtryck kunnat visa att Tove minst tagit på stolen och kanske därmed faktiskt suttit i köket.

Det räcker inte med att konstatera att Maja ljuger, när man inte kan bevisa att så sker.

Naturligtvis bör det inte räcka i en domstol med att konstatera att Maja bör ha hört tumultet och grannens påringning, när man inte har kollat vare sig det ena eller det andra.

Maja kan ljuga om sovandet, att hon inte hörde ljuden, om kräkningar mm. Vad hon döljer vet vi inte.

Du gör mer än någon annan i den hör tråden för att få fram så mycket av sanningen som går nu.

Spekulationer är inte fel, men som vanligt i trådar likt den här är många helt säkra på skuldfrågan vad gäller Maja, mest kanske utifrån just att man uppfattar Majas lögner som bevis för att hon är skyldig.

I slutänden räcker inte det, inte i rätten med så svag bevisning vi sett hittills.

Det vore förfärligt om Maja döms om hon skulle vara helt oskyldig i mordfrågan.

Hon har ju erkänt gravfridsbrottet, det satt djupt inne.

Kanske det sitter lika djupt inne att erkänna att hon hörde allt, gjorde inget, kanske satt inlåst på toa så länge, inte för att hon spydde utan för att slippa se den döda Tove? Kanske sitter det en djup skam och skuldkänsla över att inte ha förhindrat något, inte flydde från lägenheten när Johanna åkte med grannen och sedan slutligen hjälpte till med att gömma Tove, om än motvilligt.

Allt detta är möjligt inom ramen av den bevisning vi nu ser.

Hellre frias än fällas.

Här inne verkar man tycka tvärtom. I a f många.
Citera
2023-08-24, 18:22
  #86495
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har för mig att JJ sa i förhör att det plötsligt blev blött på badrumsgolvet (antagligen urin när T dog) och att J och M tog av sig strumporna pga detta och kastade dessa i samma sopsäck, som senare Toves väska och jacka hamnade i och som sen eldades upp bredvid kroppen. Därav hushållsrullen som åkte fram och JJ torkade upp det blöta.
Ja, Maja fick agera statist i partners-in-crime versionen och (trolig) urinavgång har bytts ut mot spyor (som jag i skrivande stund ser Z nämna också).

Två par blöta, DNA-indränkta sockor hade ju varit nåt att hitta.
I det skedet är de trots allt måna om att komma undan med gemensam kraft, så nån insinuation mot M är väl föga troligt.
Likt många andra par så skiter det sig väl på detaljer. Trots inövade tal i bilen i timmar inför kommande förhör. Kan rent av höra deras genrep.
Då sa jag... Nämen så kan du inte säga...

Även om M ger ner om spyorna sent omsider, så vore det väl smått otroligt i sig att J skulle acceptera att M - med spyor på tröja, byxor och strumpor - skulle få ligga i sängen eller kliva runt med snuskiga strumpor?
Äckligt rent generellt, men J beskrivs även som väldigt pedantisk av deras väninna LS.

Fhl frågar initialt om J:s bil:
"Är den ren/smutsig?
Ja, hon är ju väldigt pedantisk. Men tänkte inte på att den var smutsig.
På vilket sett är hon pedant?
Hon gillar inte att det kommer in skräp i lägenheten och så. Att man får ta av sig skorna och så. Inte smutsa ner och så. Hon tyckte det var jobbigt nu när de renoverat eftersom det var dammigt och så, eftersom de gått inne med skor och så."

Vilket väl överensstämmer med J:s personlighet och reaktion (inkl barren som påträffas).

2022-12-30
J beskriver att de åker tillbaka till lgh, att Maja skulle hämta sin mobil som hon hade glömt.

(...) efter ett tag när jag har plockat ihop mina saker så hittar jag Maja hon ligger med jacka och allt på i min säng och sen säger att vi ska åka och jag vet att jag är lite arg för jag tycker inte om att hon ligger i min säng liksom så jag säger det till Maja och sen var det inte så mycket mer med det och sen skjutsar jag hem Maja och sen åkte jag hem till mamma."

Det här är lite luddigt.
Enligt M:s bror hade hon kläderna på sig vid 09-10 när hon sov i sin säng.

Enlig M går hon direkt till toa.
Efter att ha borstat barr från jackan (som hon tidigare insinuerade att J burit) så lägger hon kläderna med spyor (som eg inte kräkts upp) i tvättkorgen.

2022-12-21
" M: Eh, nej alltså vi säger inte så mycket. Eh, vi säger hej då till varandra. Eh, ja sen så går jag
in. Jag tar av mig ytterkläder och allting och går in på toan, tar av mig kläderna. Eh, och
smycken och så. Eh, sen går jag upp på mitt rum, ja, eh, jag håller på med mobilen en stund.
Eh, och somnar sen. Eh…"
(..)
" F: Ja. Okej. Och sen sa du att du gick till toaletten, eh, och vad gjorde du med dina, vad
gjorde du inne på toaletten?
M: Jag tar av mig kläderna som jag hade på mig under kvällen. Lade dom i tvättkorgen.
F: Och hur var statusen på dina kläder som du lade i tvättkorgen?
M: Eh, alltså dom var inte rena. Eh, ja men spyfläckar och så.
F: Okej. Spyfläckar?
M: Mmm."
__________________
Senast redigerad av develi 2023-08-24 kl. 18:27.
Citera
2023-08-24, 18:33
  #86496
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Angående strumporna

2022-10-21 (M)
...Det hon lade i tvättkorgen var ett par rosa byxor, en rosa T-shirt, BH och sina strumpor. Det var ett par vita korta strumpor som hon hade haft på sig på kvällen. Hon säger att det var lite spyor även på strumporna.

2022-12-12
BF: Ja jag tror det och en rosa top eller någonting. Kan du se framför dig om hon har samma kläder på sig när du står där med lampan och hon släpar Tove eller drar. Är hon barbent?
M: Mmm det är hon. Eh, och hon har på sig strumpor.

2022-12-21
M: T-shirten jag hade på mig, byxorna, strumporna. Jag vet inte, jag tror jag lade i BH:n också.
F: Mmm. Du säger att du lade i strumporna. Du hade strumpor på dig?
M: Mmm

2022-10-18 Sammanfattning (J)
Johanna tar av sig sina strumpor för de är fulla med spya och sedan går hon och hämtar en hushållsrulle och en svart sopsäck.
...Den svarat sopsäcken har hon slängt i soptunnan utanför lägenheten och inte i den som är närmast huset bara kompost i den.
...I sopsäcken finns papper med spya på samt Johannas och Majas strumpor.

2022-10-19
.... I säcken, som enligt Johanna var ny eftersom hon tog den direkt från rullen, skall bara finnas papper, spy och två par strumpor, inget annat. Säcken knöt Johanna ihop och ställde i hallen. Sopsäcken var kvar i hallen när Johanna sedan åkte till McDonalds
...Den svarta sopsäcken med papper och spy tog Johanna med sig och slängde i samband med att hon och Maja åkte ifrån lägenheten.

2022-12-30
...Men till slut så går jag och hämtar hushållsrullar och en sopsäck och torkar upp i badrummet och sen tar jag av mig strumporna för att dem var liksom blöta och det gjorde Maja också

...jag reste ju på mig senare och märker att det är blött på golvet och jag går runt i lägenheten och till slut så hämtar jag hushållsrullen och torkar upp i badrummet då och jag och Maja tar av oss strumporna för dom har blivit blöta.
...
...åker till min lägenhet och plockar med Toves saker. Hon hade ju både väska, jacka och skor. Så jag lägger allt det i den där sopsäcken som jag också hade pappret och det som jag hade torkat upp med och sen tar jag med den där sopsäcken och går ut till min bil och lägger den och sen åker jag till Dollarstore och handlar då och sen åker jag tillbaka till platsen där Tove var och hittades då och sen sätter jag soppåsen bredvid och ser att Tove inte har brunnit upp helt och då så tar jag de här tre flaskorna med Aceton och häller det på både sopsäcken med saker

2023-01-10
...sen sa jag åt Maja att hon skulle ta av sig sina strumpor så att det inte skulle bli blött i lägenheten då. Det var väl typ det jag sa.
F: Okej.
BF: När du sa till Maja att hon skulle ta av sig strumporna. Gjorde hon det då eller hur blev det?
J: Ja det gjorde hon
BF: Var gjorde hon av sina strumpor?
J: Ja jag tror hon slängde dem i den soppåsen också samma som mina.
...
J: Ja jag hade inte samma skor, strumporna hade jag tagit av mig och när jag var i lägenheten

Väldigt iskallt konstaterande när Johanna berättar hur hon ser att Tove inte brunnit upp helt. Det här är ju dagsljus.

Majas strumpor skulle ju kunna ha blivit blöta även om Maja är oskyldig till mordet, om Tove dragits ut ur badrummet.

Funderar ännu över den saknade mattan.

Även jag har ju tidigare reagerat över Majas öndring om kräkningarna på toa.

Det borde vara svårt att förklara varför man sitter på toa så länge om man inte mår illa.

Samtidigt blir stegserien från 02:43 en gåta om hon är där inne. Vanka omkring låter dig inte göras med lätthet därinne.

Man vill se alla detaljerna där i stegserien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in