2023-08-24, 07:21
Medlem
Glits avatar
Vaknar upp i dag och ser att jag fått hem fakturan för ena lånet på 450,000:- och nu har de ökat räntan igen. Från 7.5%(för typ 1.5-2 år sedan) till nu 13.3% VAD I HELA HELVETET DE HÖJER VARANNAN MÅNAD KÄNNS DET SOM. Det är ju inte rimligt att höja och höja ett sådant pass stort lån när man betalar och gör rätt för sig?

Nu kanske ni fattar vilka idioter jag har att göra med, det är inte banker så som Nordea, Swedbank osv..

Fakturan gick precis upp 700:- från förra månaden, kul.
Citera
2023-08-24, 07:23
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe84
Jag har gjort precis det du vill göra.

Dock var jag yngre och hade 200.000 ca i lån, bosatte mig i södra Europa.

10 år har gott och jag har det bra ställt- ingen har sökt mig trots att myndigheterna vet vart jag bor.

Vet ej vad lagarna säger i dagsläget, men minns något i stil med att "om inte de som äger fodran på dig kan nå dig på 5 år så har dom ingen rätt att driva in den"

Jag skulle:
Förnya mitt pass
Skriva ut mig till land A (typ Turkiet)
Flytta till land B

Du har alltså tillgångar på pappret och bil skriven på dig och lever som vanligt?

Vet du vad din situation är i Sverige i dag, åker du hem ibland?
Citera
2023-08-24, 07:29
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crbx1
Att jag har det stressigt? Inte alls. Har det bra idag och har ett bolån och ett billån på ca 500k tillsammans. Kan enkelt betala av de på säg 3-4 år om jag lever helt ok ändå.

Jag har ju fördelen att familjen ursprungligen är från det landet jag ska till. Jag är född här men kan språket och har släkt dit jag ska. Kommer investera alla besparingar och pengar i fastigheter därborta och då det är 0 skatt dit jag ska gör saken bara mer underbart.

Så anledningen varför jag drar? Jag vill inte bidra med mina pengar dit Sverige just nu är påväg i mina ögon. Ser ut att bli värre här med allt. Ekonomin, politiken och levnadsstandarden är inte detsamma tycker jag. Sen att jag investerar mycket i krypto och bor här är ju en stor anledning också. Kan inte göra så mycket här med det liksom. Och ett plus i kanten är ju att jag är sjukt ung och inte har en sambo/tjej.

Så blir mer ett fuck it, dra dit och det som händer det händer. Men inga planer på att komma tillbaks hit iallafall kan jag säga. Tror starkt på östvärlden framöver.

Allt gott och hoppas det går vägen för dig kompis. Uppdaterar om jag kommer ihåg!

Vad är det för typ av lån du har och vad ungefär är beloppet på, ligger du redan hos kronofogden?

förstår att det är enklare att flytta till ett land där man har familj, släkt osv då blir det enklare övergång.

Jag är mest nojig över vad som händer när man bara låter allt rinnna ut i sanden om lånegivarna jagar mig livet ut och stämmer mig så jag blir dömd till brott. Då är det illa om man vill tillbaka till Sverige igen.

Är också relativt ung, men det är ett stort steg att lämna allt ändå.
Citera
2023-08-24, 07:39
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Men gud tror du folk som jobbar på kronis är säpo och kollar sociala medier? Enda sättet dom bryr sig är om han svarar eller hör av sig. 1 mille är inte hela världen (för dig såklart) men finns fler än du tror med betyyyydligt mer skuld till fogden som lever på.

En polare pluggade i USA.
Fick jobb efter 6 års studier.
9 år senare fick svenska myndigheter reda på var han bodde. Därefter drevs skulden in via en amerikansk företrädare.

Detta var för mer än 10 år sedan.

Fråga mig inte varför han sket i att betala tillbaka sina studielån från början 🤔
Senast redigerad av löl 2023-08-24 kl. 07:45.
Citera
2023-08-24, 08:10
Medlem
Glits avatar
Jag har tänkt lite, nu när ena lånet ligger på 13.3% ränta och belopp på 440,000:- belopp som inte minskar. För 1.5 år sedan tog jag lånet och då låg räntan på 8% och 440,000:-. Det har inte minskat med ett öre trots att jag betalat 5000-6000:- i månaden.

Jag hade låtit alla kreditupplysningar rinna ut och det stod att min kreditvärdighet var väldigt bra, men nu när jag försökte söka nytt lån blev jag nekad av alla banker.

Jag har nu dessutom 2 nya kreditupplysningar så nu är jag verkligen körd.

Fick fakturan i dag dessutom när förfallodatum är om 4 dagar, kan man ens göra så? Räntan är höjd 1.5% och 700:- mer än förra månaden. Och så här håller de på varannan månad. Finns ett låneskydd att teckna på lånet via hemsidan gissa vad det beloppet kostar i månaden?

47 607:- I MÅNADEN FÖR ATT TECKNA LÅNESKYDD.

VAD ÄR DETTA FÖR BANDITER, ALLT DE GÖR ÄR SHADY. FÅR MAN HÖJA RÄNTAN HUR MYCKET SOM HELST, DET ÄR OCKER.

Fattar ni nu att jag inte vill betala detta skitlån? jag är bokstavligt talat fast.
Citera
2023-08-24, 09:09
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Jag har tänkt lite, nu när ena lånet ligger på 13.3% ränta och belopp på 440,000:- belopp som inte minskar. För 1.5 år sedan tog jag lånet och då låg räntan på 8% och 440,000:-. Det har inte minskat med ett öre trots att jag betalat 5000-6000:- i månaden.

Jag hade låtit alla kreditupplysningar rinna ut och det stod att min kreditvärdighet var väldigt bra, men nu när jag försökte söka nytt lån blev jag nekad av alla banker.

Fick fakturan i dag dessutom när förfallodatum är om 4 dagar, kan man ens göra så? Räntan är höjd 1.5% och 700:- mer än förra månaden. Och så här håller de på varannan månad. Finns ett låneskydd att teckna på lånet via hemsidan gissa vad det beloppet kostar i månaden?

VAD ÄR DETTA FÖR BANDITER, ALLT DE GÖR ÄR SHADY. FÅR MAN HÖJA RÄNTAN HUR MYCKET SOM HELST, DET ÄR OCKER.

Fattar ni nu att jag inte vill betala detta skitlån? jag är bokstavligt talat fast.
Jag vet inte vad du vill påvisa till folk som försöker att hjälpa dig. Vem är det som förstår att det inte är dåliga lån. Varför tror man att lånet ska ligga på en viss% hela livet. Det är inte lånegivarens fel att räntorna går upp. Det är andra faktorer som gör att räntan går upp. Problemet är att det är många svenskar som lever i en bubbla och tro att man kan ha låg ränta hela livet. Du kan liksom inte bara tycka synd om dig själv och kräka för att du måste betala väldigt mycket. Trots allt är det du själv som har satt dig i denna situation.
Du har inte berättat hur din situation ser ut Du kan berätta hur gammal du är och hur mycket du har i inkomst varje månad. Då känns det som att det är lättare att hitta lösningar. Problemet är att jag tror att det är kört för att vara helt ärlig. Därför har jag gett dig ett par olika alternativ och andra som har svarat har gett dig bra alternativ också. Har du familj har du barn kan spela in väldigt mycket. Om du har barn och familj kan jag förstå att du inte bara kan dra.
Om man tänker lite mellan tummen och pekfingret så borde du betala minst 12.000 bara i ränta. Det innebär att du betalar 144.000 varje år bara i ränta. Om du tänker lite med näsan att du kan betala av lite på skulden till exempel att du betalar 20.000 varje månad. Det innebär att skulden minskar med 96.000 varje år. Det innebär att du måste gå på knäna i minst 10 år för att bli av med skulden. Jag har sagt till dig innan att du inte kommer att få lån om du inte har minst en borgenär.
Problem med det är att du sitter i en rävsax. Även att du kommer att dra utomlands kanske du inte kan hitta något arbete. Det känns som att du sitter i en jävla soppa du inte kommer att ta dig ut på något sätt. Tyvärr är det så att har man skulder på en miljon är risken väldigt stor att det går åt helvete. Risken är väldigt stor att du inte kommer att få skuldsanering heller med tanke på din situation. Om du släpper alltihopa kommer du säkert att få skuldsanering inom ett år.
Citera
2023-08-24, 09:46
Medlem
Som jag ser det har du 2 alternativ.
3 om man ser fly landet som ett.
Ok 4 då om man räknar att hoppa från Västerbron som ett annat.

Fly landet låter lätt men jag tror inte det är det. Iallafall då det gäller "bara" knappa miljonen.

Alltså 2.

Bit i det sura och betala. Du har ju faktiskt lånat pengar med löfte att betala tillbaka dem.

Ingen har frågat om du har skattejämkat? Har du det?
Med de häftiga räntor du betalar blir det en vacker slant i skatteavdrag som du kan använda för att amortera. Jämkar du motsvarar ditt 13% lån 9%.

Gör du det?

Det låter som att du har en hygglig inkomst och att du fortfarande är "ren". Då går det att betala även om det suger. Du har fattat dåliga beslut och nu får du betala för dem.

Alt 2 är att skita i att betala och låta allt krascha. Jobba som ett svin och gömma allt till inkasso börjar strömma in. Köra på till fogden börjar löneutmäta. Då slutar du att skattearbeta.
Sedan stå utanför systemet och leva som en uteliggare resten av livet. Det är först då skuldsanering kan bli aktuellt.
Det är inte det sämsta om man gör på rätt sätt och utnyttjar systemet till sin egen fördel.
Om man kan hålla sig från spel och knark. Och familj.

Jag skulle välja alt 1.

Ett mellanting blir bara skit.
Om du betalar men börjar släpa med betalningarna och inkasso börjar trilla in betalar du massor men blir ändå lika stekt som om du inte betalat alls.

Värdelöst!
Citera
2023-08-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det känns som att du aldrig kommer att kunna springa ifrån detta på något sätt. Har du inga möjligheter att få skuldsanering. Det känns som att det måste vara den bästa lösningen. Jag vet att du aldrig kommer att betala räntorna och skulden naturligtvis. Hur gammal är du spelar in i rollen också. Det sista alternativet är att du drar till Asien och skiter i hela bagaget. Sedan så skaffar du en familj i Asien Indien eller på någon annan världsdel. Det brukar vara väldigt kört att komma in i matchen när man bor i Sverige och sitter med miljonskulder. Har du prövat med skuldsanering?
Har du prövat att prata med banker och hur många banker har du lån på kan du inte frysa räntan?
dar kanske ocksa finns en risk att bli hittad nar man forr eller senare maste ansoka om nytt pass ? numera ar passet valid i ynka 5 ar.
Citera
2023-08-24, 10:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
dar kanske ocksa finns en risk att bli hittad nar man forr eller senare maste ansoka om nytt pass ? numera ar passet valid i ynka 5 ar.
Du får gärna berätta hur du tänkte nu för att det låter väldigt konstigt. Varför skulle man inte kunna få ett pass för att man har skulder? Tror du att Kronofogden och Inkasso eller Polisen jagar efter dig vid gränsen?
Det är bara gå in på polisstationen och ansöka om ett pass. Om du behöver papper från Skatteverket bryter man inte preskriptionen.
Killen har inga skatteskulder överhuvudtaget. Det innebär att han kan ansöka om nytt pass och nytt körkort också. Jag ser inte vad Problemet är.
Senast redigerad av sebastian66 2023-08-24 kl. 10:24.
Citera
2023-08-24, 10:33
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit

De enda alternativen om du inte vill förstöra de bra år du har kvar är att flytta utomlands eller bli beviljad skuldsanering inom en snar framtid. Av svaren att döma verkar Danmark vara ett bra alternativ om du har möjlighet att få anställning utomlands. Så jag tycker att du skall skita i lånen nu. Långivarna får skylla sig själva när de lånar ut pengar till ockerränta utan säkerhet.
Citera
2023-08-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev

Det är inte brottsligt att ha banklån man inte kan betala. Varför skulle du inte kunne skaffa nytt pass menar du? Bara att gå in på närmsta ambassad.
Citera
2023-08-24, 10:38
Medlem
Ring och bråka med dom ang fakturan. Och nöj dig inte med den första personen du pratar med, våga vara jobbig. Är dom fittor så skiter du i dom. & Flyttar till Danmark eller ett soligare ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in