2023-08-21, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Problemet är att priset på pengar styr priset på allt annat. Det är inte 1975 längre. Ekonomin fungerar helt annorlunda.

Vill man sänka kostnader för varor får man göra te x energi och investeringar billigare, inte dyrare via räntehöjningar.
Nej ekonomin fungerar på samma sätt som den alltid gjort. Investeringar måste löna sig för att inte vara bortkastade, företag behöver gå med vinst. Stora lån är att ta risk över tid etc.
Ökar penningmängden snabbare än den reala ekonomin så får vi inflation.
Inget är nytt under solen utom att nya idioter föds varje dag.
Citera
2023-08-22, 00:17
Medlem
Citat:
Kan du förtydliga? Om inflationen inte mäts på ett korrekt sätt, hur kan man då säga vad den beror på?
Ett exempel är kpi eller kpif inflation?
Vi har varesig ett entydigt sätt att mäta Inflation eller vet exakt vad den beror på. Vi vet såklart att vår handlingskraft har minskat och precis som föregående skribent påpekat kan vi inte injektera ekonomin med peningsmängd utan produktivitetsökning utan att det påverkar vår handlingskraft.
Citera
2023-08-22, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Ett exempel är kpi eller kpif inflation?
Vi har varesig ett entydigt sätt att mäta Inflation eller vet exakt vad den beror på. Vi vet såklart att vår handlingskraft har minskat och precis som föregående skribent påpekat kan vi inte injektera ekonomin med peningsmängd utan produktivitetsökning utan att det påverkar vår handlingskraft.
“Handlingskraft” lol menade såklart köpkraft.
Citera
2023-08-22, 13:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej ekonomin fungerar på samma sätt som den alltid gjort. Investeringar måste löna sig för att inte vara bortkastade, företag behöver gå med vinst. Stora lån är att ta risk över tid etc.
Ökar penningmängden snabbare än den reala ekonomin så får vi inflation.
Inget är nytt under solen utom att nya idioter föds varje dag.
Helt riktigt, på honom bara. Inflation är inget koncept som förändras med tiden. Det behövs lite inflation för att förhindra att folk stoppar pengarna i madrassen men annars är det inte något att eftersträva. Argentina, Libanon och Turkiet har det jävligt tufft nu.
Citera
2023-08-23, 21:28
Avslutad
Herregud vilken soppa med alla dessa trådar i detta delforum nu... Överallt talas det om samma saker, räntan, SEK, EUR, USD, bostadsmarknaden, privatlån etc etc.

Själv ser jag en höjning som en självklarhet. Någon rejäl höjning nu i september kan jag dock inte tänka mig, om inte nu RBs ledning vill avsluta sina karriärer i förtid (eller byta jobb/land, vad vet jag). 0,25-0,50. Knappast högre än det.

Den frågan jag ställer mig själv är vilka utländska investerare ligger "long" vad gäller SEK (eller Sverige för den delen) och vilka volymer i dessa positioner talar vi om? Alltså - vad har detta land att erbjuda investeringsmässigt som inte andra länder har? Eventuellt vapenindustrin, råvaror uppe i Norrland, hyffsad infrastruktur. Men sen då?

Känns som att RB's handlingsutrymme är A) dåligt alternativ och B) ett ännu sämre alternativ. Hur de ska navigera landet ur denna sits återstår att se. Vem vet, de kanske lyckas med det rätt bra givet förutsättningarna. Det jag undrar är om RB och Sverige som sådant har någon motståndskraft om det börjar gunga ordentligt och tunga utländska institutioner/investerare hjälper till att gunga båten för sin egen vinning...
Citera
2023-08-23, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Herregud vilken soppa med alla dessa trådar i detta delforum nu... Överallt talas det om samma saker, räntan, SEK, EUR, USD, bostadsmarknaden, privatlån etc etc.

Själv ser jag en höjning som en självklarhet. Någon rejäl höjning nu i september kan jag dock inte tänka mig, om inte nu RBs ledning vill avsluta sina karriärer i förtid (eller byta jobb/land, vad vet jag). 0,25-0,50. Knappast högre än det.

Den frågan jag ställer mig själv är vilka utländska investerare ligger "long" vad gäller SEK (eller Sverige för den delen) och vilka volymer i dessa positioner talar vi om? Alltså - vad har detta land att erbjuda investeringsmässigt som inte andra länder har? Eventuellt vapenindustrin, råvaror uppe i Norrland, hyffsad infrastruktur. Men sen då?

Känns som att RB's handlingsutrymme är A) dåligt alternativ och B) ett ännu sämre alternativ. Hur de ska navigera landet ur denna sits återstår att se. Vem vet, de kanske lyckas med det rätt bra givet förutsättningarna. Det jag undrar är om RB och Sverige som sådant har någon motståndskraft om det börjar gunga ordentligt och tunga utländska institutioner/investerare hjälper till att gunga båten för sin egen vinning...
En höjning med 75-100p vore en självklarhet om RB samtidigt deklarerade att lika mycket till kommer om inflationen inte sjunker snabbt nog.
Problemet är art klappmongona på alla sätt försöker få dumsvensken att tro att räntehöjningar inte hjälper utan att kronans fall beror på andra saker än negativ realränta.

https://www.di.se/analys/stoppa-raset-nu-sa-kan-kronan-ta-revansch/
Citera
2023-08-24, 08:25
Medlem
Citat:
Problemet är att priset på pengar styr priset på allt annat. Det är inte 1975 längre. Ekonomin fungerar helt annorlunda.

Vill man sänka kostnader för varor får man göra te x energi och investeringar billigare, inte dyrare via räntehöjningar.

Ser man till varor och tjänster så är ju nästan hela priset olika former av skatter. Det är en förändring som gör att det fungerar helt annorlinda nu jämfört med 1970. Det är något man borde åtgärda....
Citera
2023-08-24, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Det vore bra om räntehöjningen var tillräckligt stor för att göra skillnad. Kör de på med 0.25% bara så pressar de bara låntagares ekonomi utan att det kommer göra någon skillnad för varken kronan eller inflationen. Det vore sämre än att inte höja alls...

En rejäl höjning på 1% vore något som kunde stärka förtroendet för kronan. Folk måste ju lita på att Riksbanken, och politikerna, bryr sig om vår valuta. Nuvarande linje är knappast förtroendeingivande...
Citera
2023-08-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore bra om räntehöjningen var tillräckligt stor för att göra skillnad. Kör de på med 0.25% bara så pressar de bara låntagares ekonomi utan att det kommer göra någon skillnad för varken kronan eller inflationen. Det vore sämre än att inte höja alls...

En rejäl höjning på 1% vore något som kunde stärka förtroendet för kronan. Folk måste ju lita på att Riksbanken, och politikerna, bryr sig om vår valuta. Nuvarande linje är knappast förtroendeingivande...
Mjo det kan vara så. Samtidigt behöver företag och privatpersoner ges tid att ställa om.

Men vi behöver helt klart en högre ränta. Jag är redan fattig (pensionär) och kommer att få det svettigt framöver men det är nödvändigt för att vi ska få ordning på ekonomin i landet.

Som en person från Swedbank sa på radion: Det kommer att bli värre innan det blir bättre.
Citera
2023-08-24, 10:03
Medlem
Intressant ändå. I USA är nästan alla bolån bundna till en ränta betydligt lägre än man kan få idag (80% av lånen är bundna under 5% ränta). Vissa som tecknat bolån under pandemin har en ränta på typ 3% i 30år. Samma ränta man kan förvänta sig idag är drygt 7.5%.

Trots detta har inflationen bromsat in rekordsnabbt. Kommer knappast behövas ytligare höjningar både där borta och här.
Citera
2023-08-24, 10:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Intressant ändå. I USA är nästan alla bolån bundna till en ränta betydligt lägre än man kan få idag (80% av lånen är bundna under 5% ränta). Vissa som tecknat bolån under pandemin har en ränta på typ 3% i 30år. Samma ränta man kan förvänta sig idag är drygt 7.5%.

Trots detta har inflationen bromsat in rekordsnabbt. Kommer knappast behövas ytligare höjningar både där borta och här.
De lånen är redan tagna, höjd ränta bromsar och minskar mängden nya lån.
Citera
2023-08-24, 11:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Håller med, det skulle antagligen räcka med 75 punkter och uttalanden från RB att mer är på väg.
25p bekräftar bara att RB inte bryr sig om kronan och inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in