2023-08-24, 08:34
  #378193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad händer med wagner nu? Grundaren och deras ledare är döda?
Skulle inte Wagner skyddas av Luka i Vitryssland? Har dom börjat vandringen mot Minsk än?
Citera
2023-08-24, 08:39
  #378194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En "olycka" blir säkert förklaringen.

Det blir svårt. Ögonvittnen påstår sig ha sett och hört en explosion innan flygplanet störtade.
Dessutom sändes inget nödmeddelande, vilket tyder på att piloten/piloterna blev utslagna omedelbart. Nedskjutet, eller ännu troligare, en bomb ombord, är rimligaste förklaringarna.
Citera
2023-08-24, 08:39
  #378195
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag är heller inte pensionär.
Men de tar inte jätte lång tid på att svara på ett inlägg.

Men helt uppenbarligen är det du som sitter och antar och gissar.
För några helt avgörande svar ang kriget har du tydligen inte.

Men du slänger gärna ur dig påståenden som inte ens den mest ologiska kvinna skulle komma på det gör du och har tid med.
Det är just det jag inte gör, sitter och gissar utan konstaterar att offensiven inte är över så därför vill jag inte dra några slutsatser som du gör. Men nej, några avgörande svar angående kriget har jag inte och jag skulle aldrig vara högmodig nog att påstå att jag hade det.
Jag svarar på det jag tycker är relevant och det tar tid att svara på inlägg som innehåller ett dussintal frågor.
Citera
2023-08-24, 08:45
  #378196
Medlem
hashs avatar
Falsk passagerar-lista, Prigozjin var aldrig med planet.
Han har vart död länge.
Finns inga bevis på att han har vart i liv sen han reste till Belarus.

Detta är bara ett ryskt sett att avsluta Prigozjins liv formellt.
Citera
2023-08-24, 08:48
  #378197
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Bli så här? Hur då? Väldigt vagt påstående. Varför har för övrigt något Putin säger för värde och varför är Putin = Ryssland?

Vilka ögon ska man tolka med? Har vi inte folkrätten och internationella lagar som måttstock att förhålla oss till och tolka utifrån?

När du säger värde så antar jag du menar positivt värde och då svara jag nej. Men han gör det han säger i denna fråga (negativ värde) startar ett krig. Påståendet du tyckte var vagt är inte mitt utan är utifrån historiska arkiv inte massmedia.

Skulle du finna källan bristfällig i sin kompetens som professor och erfarenhet i ämnet så är jag väldigt objektiv till den historiska verkligheten.

” February 10, 2007. Putin strongly criticizes the U.S. attempt to create a unipolar world, backed by NATO enlargement, in a speech to the Munich Security Conference, declaring: “I think it is obvious that NATO expansion … represents a serious provocation that reduces the level of mutual trust. And we have the right to ask: against whom is this expansion intended? And what happened to the assurances our western partners made after the dissolution of the Warsaw Pact?”

February 1, 2008. US Ambassador to Russia William Burns sends a confidential cable to U.S. National Security Advisor Condoleezza Rice, entitled “Nyet means Nyet: Russia’s NATO Enlargement Redlines,” emphasizing that “Ukraine and Georgia's NATO aspirations not only touch a raw nerve in Russia, they engender serious concerns about the consequences for stability in the region.”

Källa

https://www.jeffsachs.org/
Citera
2023-08-24, 08:54
  #378198
Medlem
TripPels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Falsk passagerar-lista, Prigozjin var aldrig med planet.
Han har vart död länge.
Finns inga bevis på att han har vart i liv sen han reste till Belarus.

Detta är bara ett ryskt sett att avsluta Prigozjins liv formellt.
Den tanken har slagit mig med. Det är lämpligt med en krasch för att ta bort Prigozjin officiellt.
Citera
2023-08-24, 09:09
  #378199
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Falsk passagerar-lista, Prigozjin var aldrig med planet.
Han har vart död länge.
Finns inga bevis på att han har vart i liv sen han reste till Belarus.

Detta är bara ett ryskt sett att avsluta Prigozjins liv formellt.

Precis och Elvis lever också!
Citera
2023-08-24, 09:13
  #378200
Medlem
Det här kriget visar bra att ondskan förgör sig själv till slut. Nu Pirogen.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Falsk passagerar-lista, Prigozjin var aldrig med planet.
Han har vart död länge.
Finns inga bevis på att han har vart i liv sen han reste till Belarus.

Detta är bara ett ryskt sett att avsluta Prigozjins liv formellt.

Så du menar att afrikanska ledare mötte en kopia?

https://www.bbc.com/news/world-africa-66333403 28 Juli.
Citera
2023-08-24, 09:19
  #378201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är något slags önsketänkande i väst att Ryssland alltid är svagt och det har tyvärr förblivit till en sanning genom generationer i Europa.
Så snart möjligheterna infinner sig så försöker man förgöra Ryssland men man verkar aldrig lyckas.
Det är intressant att uppleva historien ännu en gång i vår tid.

Som sagt, vi minns senaste kollapsen när Sovjet upplöstes och de tvingades ge självständighet åt olika folk som balterna tex, ett svidande nederlag för imperalisterna i Moskva, det var mycket territorium och befolkning som de tappade där. "Århundradets geopolitiska katastrof" som en viss Hitlerkopia revanscistiskt utryckte det. Så jag håller med dig, det ska bli intressant att uppleva historien igen, med en ny moskovitisk kollaps.
Citera
2023-08-24, 09:34
  #378202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Falsk passagerar-lista, Prigozjin var aldrig med planet.
Han har vart död länge.
Finns inga bevis på att han har vart i liv sen han reste till Belarus.

Detta är bara ett ryskt sett att avsluta Prigozjins liv formellt.

Inte för att de brukar dölja sina mord så bra men ska de ha tvingat hela ledningen i Wagner till tystnad samt Priggos familj?
Det är ganska många människor som skall skrämmas till tystnad, för många riskvariabler.
Vore det inte bättre att tex spränga hans bil och hävda att det var ukrainska "terrorister"?

Att skjuta ned ett civilt flygplan mitt på dagen över eget territorium...Det är ett statement.
Citera
2023-08-24, 09:38
  #378203
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Han måste väl någon gång göra ett val. Mitt i vägen blir man förr eller senare överkörd.


Precis min tanke. I längden kan Erdogan inte flipp floppa fram och tillbaka som han gör idag det kommer att bita honom i änden en vacker dag.
Citera
2023-08-24, 09:42
  #378204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Alla vet ju att tanken med det hela var att krossa Ryssland genom att erbjuda Ukraina NATO medlemskap.
Det gick bara inte alls som tänkt.
På samma vis som Karl XII, Napoleon och Hitlers planer så blev det totalt kaos.

Som du möjligen har märkt när det gäller Sveriges Nato-ansökan så finns det ingen instans eller någon stat (inte ens USA) som kan erbjuda någon ett Nato-medlemskap. Och eftersom Putin är så bundis med Orban och Erdogan hade det väl varit enklare, billigare, smidigare och mindre politiskt riskabelt att be någon av dem stoppa Ukrainas ansökan än att invadera Ukraina? Men å andra sidan är det ju typiskt ryskt att gå över ån efter vatten....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in