2023-08-23, 21:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Var står de att de fem omkomna hade jobbat länge på arbetsplatsen? Och var står det att en av dem var gruppledare?

Tycker också att det är konstigt att två präster men ingen imam var på plats som krisstödjare vid anläggningen i Götene. Men nästan alla andra på deras arbetsplats var kanske kristna, eller åtminstone icke-muslimer?

En tidigare skribent i tråden visste att en av killarna var gruppledare. Att de jobbat länge:
- berättades av han som skulle ha åkt med dem igår men skulle lämna på dagis istället (intervju)
- att företaget är i en sådan chock

Är det något speciellt som gör att du betvivlar, eller störs av, denna information?

Ja det är väl troligt att de flesta andra på arbetsplatsen var kristna (eller icke-muslimer).
Citera
2023-08-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Det här med att göra teoriprov på somaliska är trots allt intressant och kan vara relevant varför olyckan skedde.

Det är till och med som så att om du endast kan tala somaliska och inte läsa på somaliska så kan du få teoriprovet uppläst på somaliska och till den som kan läsa frågorna (tolkuppläsaren) svara på somaliska.

På så sätt kan du alltså klara teoriprovet för svenskt körkort även om du är somalisk analfabet.

Bara att läsa Trafikverkets information i nedan länk.

https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/anpassade-teoriprov/

Det finns ofta vid vägarbeten och liknande information i skrift och då endast på svenska.

Men det är ju helt sjukt. Självklart ska alla som har körkort kunna läsa svensk text på skyltar.
Citera
2023-08-23, 21:35
Medlem
jjagares avatar
Har bara följt tråden sporadiskt, ber om ursäkt om detta varit uppe.

Men har namn kommit ut på de döda?
Isåfall har någon kollat om de är dömda?
Är inne på drogspåret…
Citera
2023-08-23, 22:00
Medlem
Jag själv kör lastbil där, flera gånger i veckan, skyltade hastigheten är 80kh/h & för att döda trådsanningen att bilen har blåst om flaggvakter/trafikkö/lots osv så kan jag säga att det är omöjligt då asfalteringen skedde närmare Falköping vid olyckstillfället, ungefär vid hornborgasjön. Olycksplatsen är närmare Skara & eftersom de kom därifrån så har dom frontat INNAN vägarbetet med en gkt som kommit ifrån vägarbetet. Och ja, olycksplatsen är dock nyasfalterad & ingen mittlinje är gjord, endast tunna streck. Tack för mig
Citera
2023-08-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onspot
Jag själv kör lastbil där, flera gånger i veckan, skyltade hastigheten är 80kh/h & för att döda trådsanningen att bilen har blåst om flaggvakter/trafikkö/lots osv så kan jag säga att det är omöjligt då asfalteringen skedde närmare Falköping vid olyckstillfället, ungefär vid hornborgasjön. Olycksplatsen är närmare Skara & eftersom de kom därifrån så har dom frontat INNAN vägarbetet med en gkt som kommit ifrån vägarbetet. Och ja, olycksplatsen är dock nyasfalterad & ingen mittlinje är gjord, endast tunna streck. Tack för mig
Tack för att du klargjorde detta.
Citera
2023-08-24, 00:16
Medlem
Här kommer reglerna vad gäller om man får köra på hemlandets körkort vid asylansökan.

Du får köra bil i Sverige under tiden som du är asylsökande om du har ett giltigt körkort från ett annat land. För att få fortsätta köra bil efter att du har folkbokfört dig i Sverige måste du ta ett svenskt körkort eller byta ut ditt körkort mot ett svenskt körkort inom ett år.

Fullständigt groteskt enligt min mening.
Citera
2023-08-24, 02:04
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja hela denna vägsträcka mellan Skara och Falköping är rätt läskig. Ingen 2+1. Det är en landsväg utan vägren, utan mittseparering och med mycket tung trafik i form av lastbilar och långtradare.
Jag har åkt denna vägsträcka en del gånger och ofta blivit omkörd i höga farter långt över skyltade 80 km/ tim. Det finns en del skymda kurvor på sträckan med heldragna linjer som kan vara luriga, men som ändå kan få en del stressade bilister att tappa tålamodet och göra farliga omkörningar.
Citera
2023-08-24, 02:19
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Vad jag har förstått så var de på väg mot Falköping.

I så fall kan de ha sett ut så här innan krocken, brrr...

https://www.google.se/maps/@58.3128606,13.4482103,3a,15y,108.77h,89.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOd6duuSGRQorRZmcFpA5OQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv&entry=ttu
Där är ju vägen både ganska rak och med bra sikt. Mest sannolikt är att olycksbilen körde väldigt mycket för fort och tappade kontrollen över bilen eller så gjordes en omkörning och man hann inte gå över på rätt sida av vägen innan mötet med lastbilen.
Citera
2023-08-24, 02:25
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
De inblandade i olyckan lär ju inte ha varit de enda fordonen på väg 184. Det borde ju finnas fler vittnen än lastbilschauffören. Kanske inte som såg själva olyckan men som kan vittna om hur personbilen framfördes strax innan, om den körde för fort, vinglade, gjorde riskfyllda omkörningar eller på annat sätt kördes vårdslöst.

Sen kan man ju undra hur pass fokuserad föraren var på själva körningen? Jag menar samlas det mer än två stycken MENA någonstans brukar det gapas, gestikuleras och fipplas med mobiler. En livlig diskussion i en bil kan lätt störa föraren från sin huvuduppgift, att på ett säkert sätt framföra sitt fordon.
Ja, man tycker att det borde finnas vittnen från något eller några ställen på vägen.

Att det gapas, gestikuleras och fipplas med mobiler lär inte vara en fråga om härkomst, utan snarare en fråga om ålder och/ eller grad av mognad. Själv har jag sett en hel del personer av alla sorter, som suttit och grejat med mobilen medan de kör.
Citera
2023-08-24, 02:29
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Enligt, helt obekräftade, uppgifter i tråden körde ju olycksföraren om kön som stod och väntade på lotsen. Polisen har säkert tagit identiteterna på förarna av de fordon som stod i kön och kommer att höra dessa för att få en klarare bild av vad som hänt.

EDIT: Nu verkar detta med kön vara en trådsanning men det bör ju finnas andra trafikanter som sett olyckan. Sträckan är ganska vältrafikerad.
Jag efterfrågade en källa från den person som först kom med denna "sanning" i tråden, men fick aldrig något svar. Man kan utgå från att det var ett påhittat påstående.
Citera
2023-08-24, 02:35
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Såg något inslag på TV från något nyhetsprogram. Där man kunde se de anhöriga gå omkring på olycksplatsen och filma, plocka delar osv.
Varför gör man det om man är anhörig?
Är vanligt förekommande.
Citera
2023-08-24, 02:42
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja jag känner till detta men det var intressant att veta om bagaren sett det hela.

Att personbilens förare är ensam vållande står ganska klart men jag är intresserad av detaljer i händelsen.
Sannolikt ett antagande av Bagaren och inget mer, även om det låter som ett troligt händelseförlopp. Kan ju även varit vilt på vägen som man fått väja för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in