Citat:
Ursprungligen postat av
bjurskan
Mycket rykten i tråden om att somalier eller invandrare kör utan körkort. Det har jag väldigt svårt att tro då många inom dessa folkgrupper ofta jobbar med att köra bil och borde bli kontrollerade genom arbetsplatsen.
Vad som dock är vanligt är att dessa betalar någon för att ta körkort åt de. På min tidigare arbetsplats så var det 10 somalier som hade köpt sina svenska körkort. De skyllde på att de kunde för dålig svenska så de kunde inte skriva provet. Fast sanningen var uppenbar att de inte var kapabla att framföra fordon efter regler och på ett säkert sätt. Värt att nämna är att provet sedan 2014 erbjuds på somaliska, och det här var innan det.
Inte förvånande att denna person inte haft koll på regler kring hur man ska göra vid kollisionsrisk. Man ska styra åt höger och inte vänster för att både mötande fordon och en själv ska ha bäst chans att överleva. Tur i oturen att det var en lastbil och inte en personbil, då hade det garanterat varit fler döda.
Från någon som åker taxi eller buss i Stockholm kan det heller inte komma som någon överraskning att dessa personer ofta sitter och kollar på mobiltelefonen när de kör.
Det förvånar mig inte att de köper körkort av någon som klarar av att ta det. Då kör dom utan att kunna trafikreglerna. Det i kombination med ett svagt säkerhetstänk i grunden kan ge en mycket trafikfarlig körstil.
Jag ser ofta Somalier eller andra afrikaner som kör illa och felaktigt med farlig körstil.
Jag har även bott i Afrika och det är tydligt att man har ett sämre säkerhetstänkande där än i Sverige. De kan köra utan lyse mitt i natten, köra på fel sida långt innan parkering i motsatt riktning mot körriktningen, fem tio personer på pickup-flak eller gena i en rondell så att de möter en annan bil.
Hårdare kontroller och krav på Afrikaner som kör bil i Sverige borde krävas. Annars kommer vi att få se fler såna här idiotolyckor.