2023-08-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Lastbilen har gått ner i diket på höger sida av vägen, framgår mycket tydligt i bilder från media.

Stämmer, ser det nu. Blev lurad av att lastbilen från samma företag som stannat kom från andra hållet.
Citera
2023-08-23, 09:32
Medlem
Fibonaccitals avatar
Vad jag har förstått så var de på väg mot Falköping.

I så fall kan de ha sett ut så här innan krocken, brrr...

https://www.google.se/maps/@58.3128606,13.4482103,3a,15y,108.77h,89.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOd6duuSGRQorRZmcFpA5OQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=sv&entry=ttu
Citera
2023-08-23, 09:32
Medlem
ValackObamas avatar
Vem är mannen som pixlas i vissa medier men inte i andra? Jag har en teori.

Pixlad i lokaltidningen:

https://www.nlt.se/2023/08/22/omkomna-mannen-hemmahorande-i-falkoping-kommunen-forbereder-krisstod-717b1/

Avpixlad i DN:
https://www.dn.se/sverige/fem-man-doda-i-trafikolycka-i-skara/
Senast redigerad av ValackObama 2023-08-23 kl. 09:35.
Citera
2023-08-23, 09:45
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Högst tragisk olycka för alla inblandade, men även för övrigt! Att det inte sker sådana olyckor oftare är märkligt, då det många gånger körs olämpligt i trafiken och speciellt då långt över skyltad hastighet. Håller man laglig hastighet bildar man ofta köer eller blir omkörd.

Sannolikt var hastigheten sänkt på den aktuella vägen, då den nyligen asfalterats och kan ha varit hal. Någon som känner till vilken hastighetsbegränsningen var?

80 km/h
Citera
2023-08-23, 09:48
Medlem
ValackObamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Toyota Corolla Verso finns som 7-sits dvs med extra säten i bagaget.

Ja och inte orimligt att en fembarnsfar har en sjusitsig bil. Eller hade. Så tragiskt!
Citera
2023-08-23, 09:59
Medlem
DoktorNos avatar
De inblandade i olyckan lär ju inte ha varit de enda fordonen på väg 184. Det borde ju finnas fler vittnen än lastbilschauffören. Kanske inte som såg själva olyckan men som kan vittna om hur personbilen framfördes strax innan, om den körde för fort, vinglade, gjorde riskfyllda omkörningar eller på annat sätt kördes vårdslöst.

Sen kan man ju undra hur pass fokuserad föraren var på själva körningen? Jag menar samlas det mer än två stycken MENA någonstans brukar det gapas, gestikuleras och fipplas med mobiler. En livlig diskussion i en bil kan lätt störa föraren från sin huvuduppgift, att på ett säkert sätt framföra sitt fordon.
Citera
2023-08-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja hela denna vägsträcka mellan Skara och Falköping är rätt läskig. Ingen 2+1. Det är en landsväg utan vägren, utan mittseparering och med mycket tung trafik i form av lastbilar och långtradare.
Ja, åker den ibland och varit med om en hel del idiot-omkörningar med mötande trafik där också… Tänker inte sörja föraren om det är vad som hänt här, en dåre mindre på vägen som lika gärna kunde haft ihjäl en familj om det inte varit en lastbil han frontat med. Nu hade han ihjäl sina fyra medpassagerare istället och gjorde deras barn faderslösa. Fy fan.
(Brasklapp utifall det visar sig vara tekniskt fel eller något annat bortom förarens kontroll - ännu större tragedi i så fall.)

Cred förresten att du tar fighten mot trådsanning om lotsvakter och köer - klart vi redan hade fått veta om så var fallet.
Citera
2023-08-23, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
De inblandade i olyckan lär ju inte ha varit de enda fordonen på väg 184. Det borde ju finnas fler vittnen än lastbilschauffören. Kanske inte som såg själva olyckan men som kan vittna om hur personbilen framfördes strax innan, om den körde för fort, vinglade, gjorde riskfyllda omkörningar eller på annat sätt kördes vårdslöst.

Sen kan man ju undra hur pass fokuserad föraren var på själva körningen? Jag menar samlas det mer än två stycken MENA någonstans brukar det gapas, gestikuleras och fipplas med mobiler. En livlig diskussion i en bil kan lätt störa föraren från sin huvuduppgift, att på ett säkert sätt framföra sitt fordon.
Precis.

Enligt, helt obekräftade, uppgifter i tråden körde ju olycksföraren om kön som stod och väntade på lotsen. Polisen har säkert tagit identiteterna på förarna av de fordon som stod i kön och kommer att höra dessa för att få en klarare bild av vad som hänt.

EDIT: Nu verkar detta med kön vara en trådsanning men det bör ju finnas andra trafikanter som sett olyckan. Sträckan är ganska vältrafikerad.
Senast redigerad av GustafBradson 2023-08-23 kl. 10:26.
Citera
2023-08-23, 10:14
Medlem
jori9900s avatar
Troligtvis (sannolikhet 99%)satt föraren och uppdaterade sin fejsbook eller liknande samtidigt som han trampade gasen i botten.. Förmodligen undertiden som han högljutt kacklande på sitt hemland tungomål med sina passagerare Det är ju dokumenterat av den svarting som inte råkade följa med på hans egen fb att dom gärna gör det regelbundet för att imponera på sina svarting vänner. Är det någon som kollar på förarens fb, twitter, eller insta om det finns något nyligen upplagt där?
Att denna kategori av med/motmänniskor brukar köra som bildårar är ju inget nytt.. Det ser man ju dagligen i trafiken och ute i samhället.. (fast massmedia vill ju tysta ner det i sina lögnblaskor)
Det är ju dessutom ganska uppenbart att integrationen och multikulturismen går sådär när alla svartingar bara åker med varandra.. Klart att dom inte vill anpassa sej utan vill bara fortsätta leva som dom gjorde i djungeln dom kommer ifrån, men med alla benefits som kommer med att befinna sej i ett högteknologiskt land som Swedistan..
Senast redigerad av jori9900 2023-08-23 kl. 10:21.
Citera
2023-08-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFaz
Klippet jag kollade på är från 24 januari 2022 med orange hastighetsmätare/instrumentbräde.
Märkt med "After work" och klippet är 1 minut långt. 16 sekunder in i klippet ser man tydligt att han kör i 70 km/h.

Jag har aldrig sagt "klippen" jag refererade till det klippet jag såg, inget annat.

Jävligt logiskt att välja det klipp som visar lägre fart. Varför? Jo för att du vill till varje pris rättfärdiga idiotiens framfart och filmande. Typiskt vänsterbliven att välja så det passar
Citera
2023-08-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Vissa statistiken på det. 9,5 gånger av 10 upplever jag att det är personbil som kommit över på fel sida och frontat med tungt fordon.
Visst finns det en del arslen till yrkeschaufförer med hundratusental mils körvana i ryggen men arslen till bilchaufförer är så långt många fler. Ja, det räcker att stå invid vilken väg som helst i 5 minuter för att få klart för sig vilka som chansar mest o inte kan hantera mobiler o milkshakes samtidigt som det rattas. Men den diskussionen hör så klart inte hit.

Hemsk olycka dock även om jag anser att det kunde varit ännu värre.
Ja, de kunde ha krockat med en annan personbil med 5 personer i. Då hade det kanske varit 10 döda.
Citera
2023-08-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Idiot som publicerar bevis på att han hanterar en mobil samtidigt som han kör, dessutom i ganska hög hastighet-hoppas polisen hittar videon!

Men nyheterna ( Rapport)speglar det så konstigt, som om allt var lastbilens fel. Självklart är det utmärkt om man kan bygga om lastbilar så att chansen att överleva en krock ökar och den frågan vore i sig värt ett reportage men knappast i samband med denna olycka, rapporteringen gör att man då tror att olyckan var lastbilens fel men i detta fall förefaller det ju helt vara personbilen som vållat olyckan genom att helt ge tusan i allt vad trafikregler heter.

Under det inslaget i Rapport hamnade min medkänsla helt och hållet hos lastbilschauffören. Hur kan Rapportredaktionen vara så befriade från medkänsla och konsekvenstänkande?
Förutom ren lögn är den här typen av ”vinklingar” den värsta sortens nyhetsförmedling. Jag insåg vilken slutsats ”tankebefriade Svensson” skulle dra i skuldfrågan. Dessutom kom jag på att nyhetsvärdet är stort även för andra, för s.k. grupperingar som vanligen inte ser Rapport.
Det Rapport gjorde är värre än att elda en koran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in