2023-08-23, 21:40
  #378121
Medlem
Då var det dagens händelse USA visste om å uppmanade sina medborgare att fly Belarus
Kan arga wagner soldater i Belarus skapa något ?
Citera
2023-08-23, 21:42
  #378122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad vi tycker har ju ingen bäring på varför konflikten uppstod/finns. Putin han har ju sagt att det skulle bli så här i 10+ år. Men väst envisas ju att tolka Ryssland med västs ögon. Och Ryssland tolkar väst med ryska ögon.

Vilka ögon ska vi tolka med om inte våra egna?
Citera
2023-08-23, 21:52
  #378123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag känner människor som har flytt från Slinkski och sbu och inte från P. Främst därför så imponerar inte brölandet i den här tråden.

Precis som Hitler använde förtryckta tyskar som skäl för sina erövringskrig. Allt för er imperialism.

Men Tjetjener vars land ni utfört etniska reningar och förtryckt i århundraden. När de utropade sitt land självständigt startade ni två brutala krig och Putin bombade sönder Groznyj till grus. Hyckleri kan inte bli mer frappant.
Citera
2023-08-23, 21:52
  #378124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Tror att Luka ligger lite risigt till nu, han lovade Prigge och Wagner sitt beskydd och nu idag ser de hur mycket det löftet var värt. Luka har inte hela sin armé under kontroll och frågan är om de förbannade Wagneriterna i Belarus gör gemensam sak med oppositionen i Belarus och skickar Luka till en datja utanför Moskva.

De Wagneriter som finns i Ukraina lär vända sig mot den reguljära ryzzka armén som dödade deras ledare. Den närmsta veckan blir intressant särskilt med Ukrainas genombrott så ska den även den ryzzka armén hantera myteri bland Wagners...

Tror knappast Prigge var så dum så att han verkligen trodde på att Luka kunde skydda honom. Däremot är mordet på Prigge helt säkert tänkt som ett budskap till såväl Luka som alla i Ryssland som börjat tröttna på Putins krig att "vi vet alltid var ni är och vi kan alltid komma åt er, ni är aldrig säkra någonstans".
Citera
2023-08-23, 21:55
  #378125
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Inte osannolikt, det står säkert ett S-400 system där som Putin fick trycka på knappen i. USA har koll på de flesta missiler som avfyras i Ryssland så det kanske vi kan få reda på någon gång i framtiden.

Kuppen var så jäkla klantigt hanterad av kocken, vad trodde han skulle hända..

Kocken fattade ju att kriget var kört som Ryssland sköter det, och när Wagner då var tvungna att inställa sig i reguljära armén, vad skulle han göra?
Han försökte men Putin tog hans familj som gisslan eller något sånt, sen var det så klart kört men jag tror inte Wagner släpper det här.

Varför skulle nån av dom lita på Putin nu?
Citera
2023-08-23, 21:55
  #378126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad vi tycker har ju ingen bäring på varför konflikten uppstod/finns. Putin han har ju sagt att det skulle bli så här i 10+ år. Men väst envisas ju att tolka Ryssland med västs ögon. Och Ryssland tolkar väst med ryska ögon.

Svara istället på frågan varför Ryssland med våld och hot om våld ska ha rätt att tvinga andra länder driva viss politik.
Citera
2023-08-23, 21:58
  #378127
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vilka ögon ska vi tolka med om inte våra egna?


Nja dina och mina ögon har haft exakt noll påverkan på de mekanismer som skapat denna politiska situationen som utmynnat i ett krig. Men denna diskussion har ju snurrat här några år nu då den är till viss del filosofisk.
Citera
2023-08-23, 22:02
  #378128
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Svara istället på frågan varför Ryssland med våld och hot om våld ska ha rätt att tvinga andra länder driva viss politik.

Enligt mig har de ingen rätt att göra det och inga andra länder heller jag tror du håller med. Men världen har ju tyvärr aldrig fungerat så. Vi har ingen global lag som är tvingande heller. Dock tror jag Ryssland får leva i Paria ett tag vilket de förtjänar.
Citera
2023-08-23, 22:02
  #378129
Medlem
hashs avatar
Prigozjin var förmodligen död innan denna nedskjutningen av planet hände.
Han har vart död länge och detta var bara ett ryskt sätt att dölja vad som hände egentligen.

Finns inga bevis på att han levde innan nedskjutningen av detta plan ägde rum.
Citera
2023-08-23, 22:06
  #378130
Medlem
Händer grejor nu i Rostov, högsta beredskap hos säkerhetsstyrkorna.

https://x.com/front_ukrainian/status/1694439526645592419?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
Citera
2023-08-23, 22:08
  #378131
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad vi tycker har ju ingen bäring på varför konflikten uppstod/finns. Putin han har ju sagt att det skulle bli så här i 10+ år. Men väst envisas ju att tolka Ryssland med västs ögon. Och Ryssland tolkar väst med ryska ögon.
Bli så här? Hur då? Väldigt vagt påstående. Varför har för övrigt något Putin säger för värde och varför är Putin = Ryssland?

Vilka ögon ska man tolka med? Har vi inte folkrätten och internationella lagar som måttstock att förhålla oss till och tolka utifrån?
Citera
2023-08-23, 22:13
  #378132
Medlem
8 kroppar har hittats vid olycksplatsen. Saknas alltså 2.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8J2g3/tio-personer-doda-efter-flygplanskrasch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in