Citat:
Ursprungligen postat av
Condottieri
Ifall Ukraina hade fortsatt att vara en neutral stat efter Maidan och gjort klart att de inte tänkte anslutas till NATO och fortsatt att låta Ryssland ha kvar flottan på Krim hade denna tragedi aldrig ägt rum. Men psykopaterna i Washington har ständigt ignorerat Rysslands uttalade vägran att låta NATO expandera sedan 2008. Washington bedömde förstås Ryssland vara för svagt. Boris Johnson stoppade Zillinski från att sluta fred med Ryssland i utbyte mot att förse Ukraina med en helvetes massa vapen. Uppenbarligen vill man att slakten skall fortsätta så länge som möjligt.

Fanns verkligen inga konkreta Nato-planer från Ukrainas sida som skulle kunna realiseras under Putins livstid. Däremot kan ju detta vansinniga agerande från rysk sida nu ha givit Ukraina ett eget snabbspår. Putin vill förhindra att ett land går med Nato, men åstadkommer att tre länder går med. Friskt jobbat, Putin.
Flottbasen på Krim hade ju ryssarna avtal om till 2042. Avtal kräver förhandling före förtida uppsägning, så det bör knappast ha varit något större bekymmer heller.
Och vadå, låta Nato expandera? Nato värvar inte medlemmar, länder söker sig dit frivilligt. Tycker du verkligen att det rimligt att självständiga stater inte ska få fatta egna beslut? Varför ska Ryssland förhandla med USA om vilka länder som får vara med i olika organisationer? Jag förutsätter, utifrån ditt inlägg, att du skulle tycka det vara ok om USA och Ryssland kom överens om att Sverige ska lämna både EU och FN.