2023-08-23, 21:02
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Lite mer info.

https://www.aftonbladet.se/a/O8J2g3?utm_source=share_link&utm_content=share_lin k

En bra dag, om fanskapet Putin dog inom kort vore också en fantastiskt nyhet
Citera
2023-08-23, 21:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
Tack för info.
Så om Ukraina får flera divisioner F16 så kommer strategin vara densamma dvs täppa igen brister i LV och skjuta ner Ryssens robotar som slår mot civila mål? Inte vara en offensiv "game changer" i Ukrainas motoffensiv som många pratar om?
Vad andvänder Ukrainas stridsflyg för att skjuta ner Ryssens robotar?

Fördelen med F-16 blir flera. Dels att man får tillgång till mycket modernare jaktrobotar* , att man kan förses med robotar från västmakternas relativt djupa förråd, att man kan få lägesdata i digital form direkt i cockpit från NATO.s spaningsresurser, att man kan få en högre grad av funktionalitet i olika markkmålsvapen (dels att man kan ändra mål under pågående uppdrag och dels att kan kan föra över måldata automatiskt från flygplanets sensorer till vapnen) och dels att kryssningsrobotar och sjömålsrobotar är integrerade i flygplanet.

(*) AMRAAM vs. R-27, vilket dels ger större skottvidd, men också möjliggör flexiblare taktik, vilket ökar sannolikheten för att nedkämpa fienden och möjligheten att överleva.
Citera
2023-08-23, 21:48
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, men det är ju strålande nyheter!

Med lite tur var även nazisten Dmitri Utkin ombord och numera ex-nazist: https://www.youtube.com/watch?v=N41ApnhMRMc

Diktaturens kreatur konsumerar varandra, vilket vi redan visste skulle ske. Synd bara att det går så långsamt, det är ju inte direkt så att Putin har någon rätt att existera och andas luft heller.

Då det finns video på delar av förloppet så ligger det nu nära till hands att det var ett planerat dåd.

Well, det finns ju obekräftade uppgifter på att kärran blivit nedskjuten av ryskt luftvärn. Om det skulle stämma är det ju antingen ett episkt misstag eller noga planerat. Jag vet ju vart jag satsar mina pengar... Men man får ju ta höjd för att det är obekräftade uppgifter och även om han faktiskt stod på på passagerarlistan är det ju ingen garanti för att han verkligen var där. Det lutar ju dock åt ett eller ett par praktsvin mindre för mänskligheten att bekymra sig över.

Citat:
Ursprungligen postat av HRT
En bra dag, om fanskapet Putin dog inom kort vore också en fantastiskt nyhet

Ja, jag ska inte säga att jag i normalläget önskar livet ur folk. Inte ens människor jag tycker riktigt illa om. Men Putin och ett par av hans lakejer är klart skinande undantag. De står definitivt med i min lilla bok med folk som mänskligheten skulle klara sig bättre utan...

Edit:
Hmmm. Får nog backa på obekräftade. Expressen menar nu att spekulationerna är slut efter att Wagner ska ha bekräftat från ett officiellt konto att Prigozjin är en av de döda i flygkraschen.
Senast redigerad av Karnivoren 2023-08-23 kl. 21:55. Anledning: Syftningsfel
Citera
2023-08-23, 21:58
Medlem
Karnivorens avatar
För övrigt ska guvernören i regionen "tagit full kontroll" över utredningen kring kraschen. Vilken flax va? Att just den regionen skulle ha en guvernör som är expert på haveriutredningar. Vad är oddsen lixom???
Citera
2023-08-23, 22:16
Medlem
Disse sto på passasjerlisten for flyet som gikk ned i følge det russiske luftfartstilsynet. Flere kjente Wagner navn der.

Propustin Sergey
Makaryan Evgeniy
Totmin Aleksandr
Chekalov Valeriy
Utkin Dmitriy
Matuseev Nikolay
Prigozhin Evgeniy

Crew members:
Levshin Aleksei, captain;
Karimov Rustam, co-pilot;
Raspopova Kristina, flight attendant.​​
Citera
2023-08-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nytt/ Kan va fake?

Enligt en kontakt jag har, så ska ett flygplan kraschat och som listar Prigozhin som saknad
Ska se om jag kan hitta mer...

OBS! Sidan 200rf.com ligger nere, finns det någon ny där Ukraina identifierar döda ryssar?

Oj vilken ”slump” att just det flygplanet r å k a d e bli nedskjutet.
Citera
2023-08-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Oj vilken ”slump” att just det flygplanet r å k a d e bli nedskjutet.
Nesten hele ledelsen i Wagner var på flyet. De trodde nok marsjen mot Moskva for 2 måneder siden var tilgitt. Så feil kan man ta.
Citera
2023-08-23, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nesten hele ledelsen i Wagner var på flyet. De trodde nok marsjen mot Moskva for 2 måneder siden var tilgitt. Så feil kan man ta.

Ja hänger man med ett rovdyr blir man endelig en måltid när man minst anar.

Sannsynligvis var nog kuppen i juni en staged coup signerad Kreml, men sedan tog sig wagnerledaren lite för stora friheter, saker gick lite out of hand och det blev lite för farligt för Kreml och Putin,

..och wagner och dess ledning blev ett lite för akut trussel.

Från statlig rysk sida vill man nog också ha flera mindre PMCs som jobbar, och inte bara en mäktig sådan. Flera mindre blir ett mindre hot för Kreml, de blir lättare att kontrollera och man blir mindre beroende av varje enskild PMC osv.
Senast redigerad av Macke85 2023-08-24 kl. 00:03.
Citera
2023-08-24, 06:24
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
Tack för info.
Så om Ukraina får flera divisioner F16 så kommer strategin vara densamma dvs täppa igen brister i LV och skjuta ner Ryssens robotar som slår mot civila mål? Inte vara en offensiv "game changer" i Ukrainas motoffensiv som många pratar om?
Vad andvänder Ukrainas stridsflyg för att skjuta ner Ryssens robotar?

I princip ja. Att inför ett nytt flygplan i ett flygvapen tar år och inte i något fall kommer det påverka utkomsten av den nu pågående offensiven.

Om någon tror att det bara är att lämna över F16 så ändrar vi helt hur Ukraina strider så har dom ingen aning.

Ukraina använder jaktrobotar och akan för att skjuta ner ryskt skrot.
Citera
2023-08-24, 06:29
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Har du faktalänkar som bekräftar ATT Ryssland skjuter på civila, du förstår vad den meningen betyder hoppas jag(skjuter på dvs inte träffar civila av misstag tex).

Du kan dra åt helvete! Det är helt uppenbart att ryssen medvetet siktar på och har som målsättning att döda civila ukrainare. Det sker med artilleri, flyg och robotar dagligen. Inte ens ryssen förnekar ju detta. Man skryter ju om det i statstv
Citera
2023-08-24, 09:56
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Fördelen med F-16 blir flera. Dels att man får tillgång till mycket modernare jaktrobotar* , att man kan förses med robotar från västmakternas relativt djupa förråd, att man kan få lägesdata i digital form direkt i cockpit från NATO.s spaningsresurser, att man kan få en högre grad av funktionalitet i olika markkmålsvapen (dels att man kan ändra mål under pågående uppdrag och dels att kan kan föra över måldata automatiskt från flygplanets sensorer till vapnen) och dels att kryssningsrobotar och sjömålsrobotar är integrerade i flygplanet.

(*) AMRAAM vs. R-27, vilket dels ger större skottvidd, men också möjliggör flexiblare taktik, vilket ökar sannolikheten för att nedkämpa fienden och möjligheten att överleva.

Jag är inte så bra på F16 men vet vi något om vilka modeller som Ukraina ska få? F16 kan ju vara allt ifrån motsvarande en JA37 Viggen till en JAS39 D beroende på vilken version som vi pratar om. Worst case ör det riktigt gamla versioner som inte är särskilt imponerande i förmågor
Citera
2023-08-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag är inte så bra på F16 men vet vi något om vilka modeller som Ukraina ska få? F16 kan ju vara allt ifrån motsvarande en JA37 Viggen till en JAS39 D beroende på vilken version som vi pratar om. Worst case ör det riktigt gamla versioner som inte är särskilt imponerande i förmågor
Alle F-16 i Belgia, Nederland, Danmark og Norge er typisk F-16AM (Block 20 MLU).
Det er MLU oppgraderingen som er viktig her, og som gjør at de fortsatt er brukbare kampfly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in