2023-08-23, 14:05
Medlem
flashmaners avatar
En liten fågel viskade i mitt öra att rättsliga rådet har haft sitt sammanträde och att vi mycket snart kan vänta oss deras uttalande.

Spännande detta. Vilken dag som helst nu.
Citera
2023-08-23, 14:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte alls. Maja satt i rättegången i mars 2023 inför Toves anhöriga och hävdade att den enda orsaken till att hon berättade en annan historia i 10 förhör var att ”hennes minne var blockerat”. Hon fungerar nämligen så, påstod hon. När det blir för mycket stänger hon av. Men varifrån kom då lögnerna?
Ang fetat.
Ur Majas tvättkorg.
Det var på både tröja och byxor, "kläderna var inte fräscha."

"F: Och hur var statusen på dina kläder som du lade i tvättkorgen?
M: Eh, alltså dom var inte rena. Eh, ja men spyfläckar och så."
Citera
2023-08-23, 14:18
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Vad gjorde de under den dryga halvtimmen mellan ankomst och mordet, ca 01:55-02:30? Satt Johanna och Tove och pratade i köket med trevlig stämning?

Nej, helt obegripligt vad de skulle ha för trevligt att prata om så länge. Något hände då.
Citera
2023-08-23, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I TR säger hon att hon "spydde inte" att hon går till sängen och somnar.

Det ser ju dumt ut att ha haft detta som en slags central sanningspelare, för att sen totalt byta fot och snarare vara hungrig.
I förhören kommer hon långt om länge fram till att spyorna är falska minnen som Johanna har planterat hos henne. Så hennes eget minne är inte bara blockerat, utan också öppet för andra människor att plantera detaljerade minnen i. Blockerat - men öppet .

Hon ”minns” hur hon ramlar runt och spyr och det torkas golv efter spyor och kläderna är söliga etc etc - men allt är bara ”falska minnen”. Man undrar lite extra hur Johanna har kunnat plantera ett minne i Maja av att Maja lägger sina kläder i tvätten när hon kommer hem, Johanna var ju inte närvarande då.
Citera
2023-08-23, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
En liten fågel viskade i mitt öra att rättsliga rådet har haft sitt sammanträde och att vi mycket snart kan vänta oss deras uttalande.

Spännande detta. Vilken dag som helst nu.
Det var på tiden.
Dom skulle gå igenom fallet v.33-34
Citera
2023-08-23, 14:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Inte alls. Maja satt i rättegången i mars 2023 inför Toves anhöriga och hävdade att den enda orsaken till att hon berättade en annan historia i 10 förhör var att ”hennes minne var blockerat”. Hon fungerar nämligen så, påstod hon. När det blir för mycket stänger hon av. Men varifrån kom då lögnerna?
Det kan vara minst lika sant som att J inte "tagit in det" förrän M berättat om dumpningen, då det inte varit första gången M hade haft svårt att hantera intryck.

Så väl att M berättade och väckte J ur törnrosasömnen! Men hon berättade ändå inte. Då var det Birkhammars fel, för att J inte hade förtroende för henne.

Så väl att Sangborn kom in och hjälpte henne att se att det hela var en olyckshändelse.
"Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över något som bara var en olyckshändelse liksom ..." (Tanken var ju att T skulle bli till aska och försvinna och allt annat skulle fortsätta som vanligt.)
Citera
2023-08-23, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det kan vara minst lika sant som att J inte "tagit in det" förrän M berättat om dumpningen, då det inte varit första gången M hade haft svårt att hantera intryck.

Så väl att M berättade och väckte J ur törnrosasömnen! Men hon berättade ändå inte. Då var det Birkhammars fel, för att J inte hade förtroende för henne.

Så väl att Sangborn kom in och hjälpte henne att se att det hela var en olyckshändelse.
"Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över något som bara var en olyckshändelse liksom ..." (Tanken var ju att T skulle bli till aska och försvinna och allt annat skulle fortsätta som vanligt.)
Menar du att du tror att Majas minne var blockerat? Att hon inte kom ihåg vad som hände under tiden i Johannas lägenhet och därefter, förrän i december? Ja eller nej?
Citera
2023-08-23, 15:10
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I TR säger hon att hon "spydde inte" att hon går till sängen och somnar.

Det ser ju dumt ut att ha haft detta som en slags central sanningspelare, för att sen totalt byta fot och snarare vara hungrig.
Väldigt bra inlägg av dig tidigare om hur Maja ljög i 11 förhör. Verkar som det hon sa stämde in på Toves gällande fall och sparkar i väggen. Hon bytte ut Tove mot sig själv. Det visar att hon var med om mordet och visste exakt hur dunsar och övrigt lät. När det osade hett och hon blev ifrågasatt började det där eh, öh igen. Hon är så skyldig som man kan bli och man blir provocerad av hur hon kunde hålla på och ljuga så frenetiskt. Igen har du gjort ett bra jobb som var givande att läsa. Inte ens den värsta Maja-vurmare kan ta miste på hur tvivelaktig Maja är. Just den där sammanfattningen med förhörsdatum var klockren.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 16:07.
Citera
2023-08-23, 16:18
Medlem
ziggarillens avatar
Jag tror att Maja kommer bli bästis med Benita från Långshyttan när hon hamnar på Hinseberg. En blekare kopia av henne själv och det var samma eh och öh där i dom första förhören. Till slut erkände Benita dock vilket Maja envisas med att inte göra. Kommer passa som hand och handske ihop med ungefär samma personligheter. Johanna dras nog till dom lite mer slipade och manipulativa internerna a la Möller, Jonna och några till.

Helt sjukt hur Maja ändrade sin kräkhistoria till en ny ihärdig lögn om att hon sovit istället. På det minnesförlust och plötsligt obehag för alla mordförsök som hon själv var delaktig i. Tycker att Maja är lika obehaglig som Johanna fast på olika sätt. Förstår att dom hittade varandra och blev bästisas/par?
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 16:20.
Citera
2023-08-23, 16:19
Medlem
När ska ärendet upp till hovrätten?
Citera
2023-08-23, 16:28
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:

Allvarligt. Tror du fortfarande på Majas lögner om att hon sov? Vad vet du om Majas förmåga att hantera intryck? Har du någon utbildning inom psykiatrin? Du har ju ställt diagnoser på Maja sen dag ett i tråden.
Citera
2023-08-23, 16:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Förhörsdatum 2023-01-10 J
BF: Nej jag undrade bara för som Johanna beskrev det så uppfattade jag att du inte berättade från början en del av det var att du inte hade tagit in det, en annan del var att du inte hade förtroende för din advokat men sen sa du också att nu var ett liv ruinerat, Toves liv, men en del i dig och din tanke var att om du berättade så skulle ditt och Majas liv också bli ruinerat. Så uppfattade jag dig.
J: Ja, jo precis. Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över något som bara var en olyckshändelse liksom ...

Brott mot griftefriden är väl inte en olyckshändelse?

Jag tycker att J ord indikerar att M är medskyldig till misshandel och mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in