Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Män kör ihjäl sig själva och andra oftare vilket tyder på att män är lite sämre än kvinnor på att kontrollera sina fordon.
Svaret på Trollpelles långa inlägg (#9932) om störningsfaktorer skickade jag den 2 augusti. Men han nöjer sig inte med det utan vill till varje pris ha ”bevis” på att män kör bättre än kvinnor i trafiken. Snabbast med andra ord, men så fungerar det inte i den dagliga trafiken där alla trafikanter måste visa hänsyn till varandra och inte leka rallyförare i barntäta bostadsområden.
(FB) Är kvinnor bättre än män på något? Trollpelles inlägg
(FB) Är kvinnor bättre än män på något? Mitt svar
En bra bilförare i trafiken
• planerar körningen i tid och gör inga ogenomtänkta beslut,
• gör rätt riskbedömningar av trafiken i ens närmaste omgivning,
• upptäcker eventuella faror,
• kör mjukare och mer ekonomiskt,
• överskattar inte sin körförmåga,
• anpassar hastigheten efter väglaget, vädret, trafiktätheten och omgivningen,
• agerar inte impulsivt och aggressivt bakom ratten.
Slutsatsen är att gruppen kvinnor är bättre bilförare i trafiken än gruppen män. I min mer vidsynta värld får man en himmelsk guldkant hos sankte Per efter att ha presterat maximalt i snabbast bilkörning.
Förresten vad gäller Formel 1-förare så är andelen kvinnor snäppet mindre än 0,3 %. Dessutom år dataunderlaget för litet, bara 20-25 varav 0-1 kvinnor som tävlar i denna motorsport. Så man kan därför inte dra slutsatsen att män är bäst i Formel-1. Dessutom är det en extremt dyr sport. Bara ratten går loss på runt 500 000 kronor.
(FB) Är kvinnor bättre än män på något? om mäns överrepresentation i Formel-1.