Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Män kör ihjäl sig själva och andra oftare vilket tyder på att män är lite sämre än kvinnor på att kontrollera sina fordon.
Jag har redan kommenterat det där.
Störningsfaktorer som kan bidra till att fler män än kvinnor dör i trafiken:
1)
Hastigheten. Om män i genomsnitt kör snabbare än kvinnor så ökar givetvis risken för fler olyckor. På motorvägar exempelvis där den maximala hastigheten är 110 km/h eller 120 km/h så finns det ingen lag som säger att du inte får köra i exempelvis 90 km/h. Den undre gränsen ligger över 40 km/h men det är givetvis rekommenderat att man inte ska störa trafiksäkerheten. Om män är mer benägna att köra snabbare än kvinnor över olika hastighetsområden så ökar det givetvis risken för olycka.
2)
Alkohol eller drogpåverkan. Det är en mycket trolig förklaring att män är mer benägna att köra alkohol och drogpåverkade än kvinnor. Om män är mer benägna att vara påverkade i trafiken så innebär det en ökad risk för att hamna i en olycka.
3)
Osymmetrisk åldersstruktur mellan könen. Vissa åldersgrupper har en högre risk i trafiken. Om män som grupp har en annorlunda åldersstruktur än kvinnornas så kan det innebära en ökad risk i trafiken.
4)
Körbeteende. Män kan vara mer benägna att ta risker i trafiken - fortkörning, vårdslöst körande, mer hastiga beslut i trafiken (byta fil) etc.
5)
Vilka typ av vägar man kör på och vad för typ av fordon man har kan påverka.
6)
Högre prevalens av manliga förare i trafiken än kvinnor. Det är förväntat (statistiskt) att fler män dör totalt om fler män är aktiva i trafiken än kvinnor.
7)
Total körsträcka. Om män kör mer så är det en riskfaktor för trafikolycka.
Utan att ta hänsyn till alla dessa och mer därtill så är det väldigt svårt att dra några slutsatser. Det gå inte att jämföra äpplen och päron. Man måste jämföra äpplen och äpplen.
Att utesluta alla möjliga störningsfaktorer (confounders) är ett krav för att dra kausala slutsatser. Det går därmed inte att säga att kvinnor är skickligare (bättre) förare bara för att de har färre olyckor. Däremot kan det stämma att gemene kvinna är försiktigare i trafiken än gemene man vilket leder till färre olyckor.
De skickligaste förarna är män (vad vi vet). Det kan man se när man tittar på rally, formel-1 etc. Och om någon nu vill säga: ''Men det är ju för att det är så många män som håller på med bilsporter'', det har 0 relevans eftersom jag inte hävdar att män är bättre för att de är män. Jag hävdar däremot, att enligt offentlig data, så ser det ut som att de bästa bilförarna är män, vilket är ett fullständigt korrekt uttalande.
I min värld får man en guldkant efter prestation, inte utifrån det man påstår sig skulle kunna göra men inte har gjort.