2023-08-23, 04:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förnedring är nog ett ord som skulle passa in.
Revenge, dish served cold.

Finns inte en chans att hon bara skulle vilja snacka med T. J ville hämnas, helst slåss direkt i närheten av Nöjet, men det sker i lgh.

J är även bittert besviken på vakter och poliser, dvs ytterligare förorättad att inte bli trodd, vilket höjer tempen ytterligare. Framkom rätt tydligt på ljudfil.
M ser ut som en jordfräs då hon letar efter T.

Den goda stämningen på väg mot lgh och att det klingar av ser jag som rent bs.
Snarare manipulation för att T skulle våga sig med öht och en vilja att tona ner det hela, likt grundberättelsen.

Jag tror J justerar och vill förkorta tidsspegeln pga påföljdsfrågan, och likt många andra mördare pekas T ut att ha del i det som sker - att det är T:s ord, sätt och knuff gör att J går upp i det röda fältet.

Det extrema hatet och det totala raseriet finns garanterat där när hon väl blixtrar till och går till attack, men det är som om hon undanhåller nåt som skett innan.

J beter sig om hon kan nån sorts självförsvar, det är lite överkurs över det hela - blixtattack, fällning och greppet vid stryptag.
Ang tungan som hon beskriver är ju vad som kan ses vid hängning annars (och kraftfullt tryck).
Det fetade. Mycket bra beskrivning på Maja då hon letade efter Tove. Det där med tungan stämmer också då jag läste det någonstans nyligen men minns inte exakt var.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-23 kl. 04:49.
Citera
2023-08-23, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helt med ditt resonemang här, hämnd var nog absolut i tankarna hos båda.
Men då finns ju viss planering med i bilden.

Mordet var planerat av JJ, det är konstaterat men vad ville de hämnas för?
Citera
2023-08-23, 06:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Förnedring är nog ett ord som skulle passa in.
Revenge, dish served cold.

Finns inte en chans att hon bara skulle vilja snacka med T. J ville hämnas, helst slåss direkt i närheten av Nöjet, men det sker i lgh.

J är även bittert besviken på vakter och poliser, dvs ytterligare förorättad att inte bli trodd, vilket höjer tempen ytterligare. Framkom rätt tydligt på ljudfil.
M ser ut som en jordfräs då hon letar efter T.

Den goda stämningen på väg mot lgh och att det klingar av ser jag som rent bs.
Snarare manipulation för att T skulle våga sig med öht och en vilja att tona ner det hela, likt grundberättelsen.

Jag tror J justerar och vill förkorta tidsspegeln pga påföljdsfrågan, och likt många andra mördare pekas T ut att ha del i det som sker - att det är T:s ord, sätt och knuff gör att J går upp i det röda fältet.

Det extrema hatet och det totala raseriet finns garanterat där när hon väl blixtrar till och går till attack, men det är som om hon undanhåller nåt som skett innan.

J beter sig om hon kan nån sorts självförsvar, det är lite överkurs över det hela - blixtattack, fällning och greppet vid stryptag.
Ang tungan som hon beskriver är ju vad som kan ses vid hängning annars (och kraftfullt tryck).

Bra att du noterar detta(fetade).

Det där med tungan och J berättelse har jag inte fått ihop. Hon får det att framstå som att tungan kommer ut på något sätt efter stryptaget.

Jag tror snarare på långvarigt kraftfullt tryck som vid hängning.
Citera
2023-08-23, 07:41
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
”Alla” har ju utgått från att dunsen är Tove som fälls i golvet, pga sparkljuden i väggen som grannen hör när han står utanför hennes dörr och ringer på. Och både pappan och sonen är överens om att tiden för dunsen är fem minuter eller så innan Johanna kommer nedför trappan.

Enligt Johannas vittnesmål i rätten så ringde grannen på strax efter mordet, hon och Maja satt på golvet och var chockade. Men det stämmer ju inte med att hon säger att mordet skedde strax efter de ankom till lägenheten.

Det är en hel kennel begravd här.

Jag tror att Johanna ljuger om det för att få en förklaring på varför hon och Tove befann sig i badrummet samtidigt, och en oskyldig ursäkt för att ha börjat utöva våld mot Tove (Tove puttade in henne i väggen =”det var faktiskt Toves fel att hon blev arg”).

Dessutom placerar berättelsen Maja på badrummet, om än väldigt otympligt - att hon skulle ha gått in på det pyttelilla badrummet innan Tove när Johanna visade Tove runt (direkt när Johanna får veta att Maja börjat prata börjar hon bli ”väldigt misstänksam mot henne faktiskt”, precis som med grannen. Sedan drar hon in Maja i mordförloppet, återigen för att inte behöva ta all skuld själv).

Detta istället för att erkänna att hon trängde sig in på toan eller stod redo att anfalla när Tove kom ut i samband med att hon skulle gå hem.
Citera
2023-08-23, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag tror att Johanna ljuger om det för att få en förklaring på varför hon och Tove befann sig i badrummet samtidigt, och en oskyldig ursäkt för att ha börjat utöva våld mot Tove (Tove puttade in henne i väggen =”det var faktiskt Toves fel att hon blev arg”).

Dessutom placerar berättelsen Maja på badrummet, om än väldigt otympligt - att hon skulle ha gått in på det pyttelilla badrummet innan Tove när Johanna visade Tove runt (direkt när Johanna får veta att Maja börjat prata börjar hon bli ”väldigt misstänksam mot henne faktiskt”, precis som med grannen. Sedan drar hon in Maja i mordförloppet, återigen för att inte behöva ta all skuld själv).

Detta istället för att erkänna att hon trängde sig in på toan eller stod redo att anfalla när Tove kom ut i samband med att hon skulle gå hem.
Vad gjorde de under den dryga halvtimmen mellan ankomst och mordet, ca 01:55-02:30? Satt Johanna och Tove och pratade i köket med trevlig stämning?
Citera
2023-08-23, 08:12
Medlem
develis avatar
Roade mig för nån dag sen att titta på Majas kaskader av spyor. Hon ramlar, krälar runt och sölar ner kläderna i 10 förhör, inleder det 11:e med samma sak.

Hon skyller på J i förhör 2022-11-03.
Att hon nog inte spydde så mycket och sov nog istället - att J ville testa att hennes minne.
Ändå fortsätter hon att ramla, kräla runt och spy på golvet i förhören.

Fram till 2022-12-30 då FhL upplyser om frånvaro av DNA och då är det nog inte hennes eget minne.

Sen är orsaken (att äta hamburgare) att hon var hungrig istället och hon har nog egentligen aldrig ramlat.

Med reservation om jag missat nåt:
Senast redigerad av develi 2023-08-23 kl. 08:16.
Citera
2023-08-23, 08:17
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Vad gjorde de under den dryga halvtimmen mellan ankomst och mordet, ca 01:55-02:30? Satt Johanna och Tove och pratade i köket med trevlig stämning?

Pratade i köket tror jag kan stämma, trevligt stämning vet jag inte.
Citera
2023-08-23, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Pratade i köket tror jag kan stämma, trevligt stämning vet jag inte.
Enligt Maja var stämningen trevlig och hon hörde inget bråk eller höjda röster. Ljuger hon?
Citera
2023-08-23, 10:56
Avslutad
Citat:
Roade mig för nån dag sen att titta på Majas kaskader av spyor. Hon ramlar, krälar runt och sölar ner kläderna i 10 förhör, inleder det 11:e med samma sak.

Hon skyller på J i förhör 2022-11-03.
Att hon nog inte spydde så mycket och sov nog istället - att J ville testa att hennes minne.
Ändå fortsätter hon att ramla, kräla runt och spy på golvet i förhören.

Fram till 2022-12-30 då FhL upplyser om frånvaro av DNA och då är det nog inte hennes eget minne.

Sen är orsaken (att äta hamburgare) att hon var hungrig istället och hon har nog egentligen aldrig ramlat.
Bra genomgång, som jag fick ta bort för att kunna skriva. Det riktigt patetiska är att hon inte ens står för sina lögner i efterhand.

I rättegången får hon frågan varför hon inte berättade sanningen från början, om hon nu inte har deltagit i mordet. Då har hon mage att påstå att hennes minne har varit blockerat pga den traumatiska händelsen att dumpa Toves kropp. Men varifrån i ”det blockerade minnet” kom historien om spyan då?

Det är så lågt att sitta inför Toves anhöriga och låtsas som att man inte mindes något, trots att man bevisligen suttit och ljugit under tiden för ”minnesförlusten” och förlängt plågan för dem.

Återigen glassen runt munnen men ”jag har inte ätit glass”. Det här är inte Johannas påverkan, det här är där Majas verkliga karaktär kommer fram. Maja på egen hand. Totalt likgiltig för andra, det är bara hon som gäller. Försöka ljuga sig fri så långt det bara går. Fräscht.
Citera
2023-08-23, 11:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Förhörsdatum 2023-01-10 J
BF: Nej jag undrade bara för som Johanna beskrev det så uppfattade jag att du inte berättade från början en del av det var att du inte hade tagit in det, en annan del var att du inte hade förtroende för din advokat men sen sa du också att nu var ett liv ruinerat, Toves liv, men en del i dig och din tanke var att om du berättade så skulle ditt och Majas liv också bli ruinerat. Så uppfattade jag dig.
J: Ja, jo precis. Det kändes onödigt helt enkelt att mitt och Majas liv skulle bli förstört över något som bara var en olyckshändelse liksom ...

Citat:
Bra genomgång, som jag fick ta bort för att kunna skriva. Det riktigt patetiska är att hon inte ens står för sina lögner i efterhand.

I rättegången får hon frågan varför hon inte berättade sanningen från början, om hon nu inte har deltagit i mordet. Då har hon mage att påstå att hennes minne har varit blockerat pga den traumatiska händelsen att dumpa Toves kropp. Men varifrån i ”det blockerade minnet” kom historien om spyan då?

Det är så lågt att sitta inför Toves anhöriga och låtsas som att man inte mindes något, trots att man bevisligen suttit och ljugit under tiden för ”minnesförlusten” och förlängt plågan för dem.

Återigen glassen runt munnen men ”jag har inte ätit glass”. Det här är inte Johannas påverkan, det här är där Majas verkliga karaktär kommer fram. Maja på egen hand. Totalt likgiltig för andra, det är bara hon som gäller. Försöka ljuga sig fri så långt det bara går. Fräscht.
M mindes inte och J hade inte tagit in det.
De är lika goda kålsupare.
Citera
2023-08-23, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M mindes inte och J hade inte tagit in det.
De är lika goda kålsupare.
Inte alls. Maja satt i rättegången i mars 2023 inför Toves anhöriga och hävdade att den enda orsaken till att hon berättade en annan historia i 10 förhör var att ”hennes minne var blockerat”. Hon fungerar nämligen så, påstod hon. När det blir för mycket stänger hon av. Men varifrån kom då lögnerna?
Citera
2023-08-23, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:

I TR säger hon att hon "spydde inte" att hon går till sängen och somnar.

Det ser ju dumt ut att ha haft detta som en slags central sanningspelare, för att sen totalt byta fot och snarare vara hungrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in